Mv
door Mvloon Apr 20, 2017 om 13:24
Auto & vervoer

Waarborgfonds autoschade zonder dader

Ik heb een vraag. Twee weken geleden bleek mijn auto behoorlijk beschadigd te zijn door een voorbijganger. Een enorme kras van links naar rechts tot gevolg. Schade 800 euro. Voor mij is onduidelijk hoe deze kras is ontstaan. Ik weet wel dat de kras opzettelijk op mijn auto is gezet en geen ongeluk was.

Een collega vertelde me dat schade door een onbekende dader vergoed kan worden door het Waarborgfonds. Nu heb ik zelf wat onderzoek gedaan, en overal zie ik in artikelen staan dat vergoeding via het Waarborgfonds alleen mogelijk is wanneer de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. Anders verloopt vergoeding niet via het waarborgfonds, maar alleen via een allrisk autoverzekering. (En die heb ik niet!) Uiteraard heb ik ook navraag gedaan bij het Waarborgfonds zelf, en zij bevestigen dit. Toch krijg ik van mensen om me heen te horen dat zij kleine krassen met een scherp voorwerp wél vergoed krijgen. Zijn hier meer mensen met deze ervaring? Heeft het zin om de schade toch in te dienen bij het Waarborgfonds?

5885 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2017 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het heeft geen zin om die schade in te dienen bij het Waarborgfonds. De regels zijn compleet duidelijk. De schade moet veroorzaakt zijn door een voertuig dat onder de WAM valt, naast alle andere voorwaarden.

Die mensen om u heen die beweren dat zij kleine krassen door een scherp voorwerp wel vergoed krijgen vanuit het Waarborgfonds jokken.

edrick3
door edrick3 - Apr 20, 2017 om 13:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het staat er toch duidelijk:

  • Vergoeding: als de schade aan uw auto is veroorzaakt door een onbekend motorvoertuig. In de meeste gevallen krijgt u dan een vergoeding via het Waarborgfonds Motorverkeer.
  • Geen vergoeding: als de schade veroorzaakt is door een persoon. Bijvoorbeeld wanneer uw auto opzettelijk met een sleutel is bekrast, of wanneer een ruit is ingetikt.

Dus .... géén vergoeding van het Waarborgfonds.
Jammer.

marita5
door marita5 - Apr 20, 2017 om 13:41
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MvLoon ,

Lees ook eens hier , klik op de rode regel .

https://www.geld.nl/autoverzekering/service/schade-zonder-dader

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 20, 2017 om 13:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Voor een uitkering van het waarborgfonds heeft u volgens mij sowieso twee getuigen nodig, en inderdaad de schade moet door een brommer/scooter/motor/auto zijn toegebracht

tijger1
door tijger1 Apr 20, 2017 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hebt niet per se twee getuigen nodig. Maar je moet in redelijke mate aantonen dat je je auto onbeschadigd neer hebt gezet en daarna beschadigd hebt aangetroffen, waarbij uit verdere omstandigheden blijkt dat die schade door een WAM voertuig moet zijn veroorzaakt. Ook moet je meteen de politie inschakelen, dus niet gaan rijden.

Dus super moeilijk een parkeerschade te claimen.

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2017 om 21:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, heeft geen enkele zin. Het waarborgfonds is toch duidelijk?

emcede
door emcede - Apr 20, 2017 om 23:16
960 Antwoorden / 4 Vragen

Het waarborgfonds heet voluit het Waarborgfonds Motorverkeer. Het is bedoeld voor schades die zijn veroorzaakt door motorrijtuigen die onbekend of onverzekerd zijn. Het begint dus altijd met het aantonen dat de schade is ontstaan door een motorvoertuig. Dat betekent meteen dat krassen door kinderfietsjes, winkelwagentjes of scherpe voorwerpen NIET vergoed worden.

De mensen om u heen die u wat anders vertellen uit eigen ervaring maken het verhaal te mooi óf 'jokken'. En dat is te zacht uitgedrukt: als ze met opzet een verkeerd verhaal hebben verteld, zijn het fraudeurs en dus strafbaar...