ha
door hans schenk May 25, 2016 om 11:49
Auto & vervoer

Waarom is er dagelijks verhoging van de benziene en diesel aan de pomp

Ondanks de afnemende vraag naar olie is er regelmatig een prijsverhoging. Is dit een uitwas van het kapitelisme en denken de multinationals hun dalende winsten zo te kunnen verhogen?

812 4 Rapporteer

fr
door frans56 - May 25, 2016 om 12:29
230 Antwoorden / 9 Vragen

De reden is erg simpel.  De oliemaatschappijen kijken ieder jaar weer hoeveel miljoen liter benzine en diesel ze denken te gaan verkopen en dus hoeveel winst ze denken te gaan maken.  Als blijkt dat deze hoeveelheid niet gehaald gaat worden om welke reden dan ook, bijvoorbeeld omdat mensen een zuinige of electrische auto kopen.  Tja  en minder verkoop betekent minder winst.  Aangezien de verwachte winst hoe dan ook gehaald moet worden zit er nog maar een ding op:  De verkoop prijs verhogen.   simpele reden toch.....

tijger1
door tijger1 - May 25, 2016 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een uitwas van het kapitalisme? Er zijn ook regematig verlagingen. :-))

ja
door jackyh - May 25, 2016 om 13:02
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het heeft natuurlijk met kapitalisme te maken maar vergeet de Staat niet. De prijzen aan de pomp bestaan uit meer dan de helft uit belastingen. In olielanden OPEC grijpt de staat nog veel meer in.

pi
door pieterwolters - May 25, 2016 om 20:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen dagelijks verhoging aan de pomp. Die fluctueert omhoog en omlaag. De laatste tijd weer een beetje meer omhoog omdat de olieprijs stijgt:

Benzine- & dieselprijzen: http://www.cijfernieuws.nl/benzineprijs-januari-februari-2016/
Olieprijs: http://www.dollarkoers.nl/olieprijs/

Verder zijn er heel veel meer variabelen die de prijs aan de pomp bepalen: belasting, kosten van het pompstation, personeelskosten, raffinagekosten, transportkosten, de specifieke vraag naar producten (stel dat de overall vraag naar olie daalt, maar de vraag naar benzine verdubbeld dan zal de benzineprijs stijgen) etc, etc.

En momenteel hebben we ook nog te maken met een aantal blokkades van Franse raffinaderijen. Dat heeft uiteraard ook invloed op de prijs.