so
door sonjatoet Nov 29, 2006 om 00:54
Auto & vervoer

Wat gebeurt er als een auto total loss verklaart wordt na aanrijding achterop

ik stond stil ineens knalt er iemand achterop mij ik schiet door naar auto voor me en raakt deze mijn wagen wordt nu total loss verklaart en de expert zoekt opkopers maar ik snap het niet allemaal want ik moet dus zelf mijn wrak verkopen om aan me geld te komen  kunt u mij zeggen hoe dat in zijn werk gaat en of ik moet accepteren dat de expert bepaald dat er opkopers komen ik ben wa verzekerd en heb ook een apparten rechtsbijstand verzekering die mijn zaak behartigd alleen moet ik wel alles zelf regelen klop dat


alvast bedankt vriendelijke groeten sonja toet

17124 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 02:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hoi,


Ik weet niet hoe oud je auto is maar volgens de gangbare regels in "verzekeringsland" heb je recht op de dagwaarde van je auto. Dit kun je navragen bij de ANWB... Zij weten precies wat die dagwaarde is. Je doet er verstandig aan om een schade-expert (van een garage) te raadplegen. Hij kan je helpen...


Als jouw "geval" door de polis van de rechtsbijstandsverzekering gedekt wordt (module verkeer) dan moeten zij alle juridische rompslomp voor je regelen. Met andere woorden: zij moeten erg zorg voor dragen dat al jouw materiële en eventuele immateriële (lichamelijke) schade op de tegenpartij verhaald wordt.


Succes. ;-)

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 02:43
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Neen, u begrijpt het waarschijnlijk verkeerd.


Uw wagen is door de expert van de verzekeraar 'total loss' verklaard. De verzekeraar keert u het (eind)bedrag uit, de verzkeraar neemt uw 'eigendomsbewijzen delen I & II' in, die twee dingen kunt doen: uw wagen afmelden bij de RDW (sloop) of uw wagen na een (lichte) schade uw wagen weer aan u terugverkopen voor een (luttel)  bedrag, opdat u uw wagen zelf hersteld (op eigen kosten) en vervolgens weer de toelating moet krijgen van de RDW om weer aan het wegverkeer te mogen deelnemen.


In uw situatie zijn twee dingen: a. tegenpartij die vanachter aanreed; b. tegenpartij waarbij u tegen uw voorganger aanreed.


In situatie a. wordt u door uw verzekeraar uitbetaald, die het (heeft)verhaald op de verzekeraar van de tegenpartij; in situatie b. wordt de verzekeraar van de tegenpartij door uw verzekeraar uitbetaald, onafhankerlijk van de schade vanwege a., waarbij zo mogelijk uw 'no-claim' wordt aangepast. "Afstand op de voorganger houden!"


Indien u geen rechtbijstandverzekering - of een rechtbijstandverzekering überhaupt wel zinvol is?! - heeft is het moeizamer, de prestatiedrang van uw verzekeraar zal minder zijn bij onduidelijke schuldvraag in uw geval van situatie b. In alle gevallen zult zelf een heleboel moeten regelen, zoals het (de)schadeformulier(s) e.d.


 

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 08:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@beverburcht:


Niet in alle b) situaties is dit zo. Ik heb zelf ooit een aanrijding meegemaakt. Op de snelweg was aan de andere kant een ongeluk gebeurd. Je kent het wel, kijkers. Alle auto'v oor mij waren aan het remmen en zo ik ook. Ik stond bijna stil, had dat ruimschoots gered, maar de auto achter mij heeft nooit geremd en reed met een kleine 100km/h achterop mij. Ik ben toen onder de auto voor mij geduwd.


Zelf weet ik eea weer nadat ik in het ziekenhuis ben bijgekomen. Agenten die aan de andere kant (bij het eerste ongeluk) bezig waren hebben alles gezien en ook nog eens voor mij de verzekeringspapieren ingevuld. Deze kwamen ze brengen in het ziekenhuis, hoefde ik alleen maar te tekenen.


Ondanks dat ik achter op mijn voorganger klapte, heb ik die schade nooit hoeven te betalen. Er zijn situaties waar voldoende afstand nog te weinig is (zoals in mijn geval). Ook de no-claim werd dus niet aangepast. Alles is toen verhaald op degene die achter op mij was geklapt.


Ik snap dat mijn situatie wellicht erg gelukkig was omdat de agenten alles hebben zien gebeuren en dat zij overtuigende getuigen zijn :-) maar get geeft wel aan dat niet in alle gevallen een acherop rijdend voertuig de schuldige is.


Righard

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ verhaal Beverburcht...


Ik denk dat het goed bedoeld was, maar mijn ervaring is even anders, vermoedelijk een schrijf foutje...


I de auto die van achteren U aanreed belaald alle schade aan Uw auto...


2 De auto voor U zal op U claimen, welke doorgestuurd word naar de achterste, U stond stil, daarvoor gelden geen verplichte afstandhouden!


Dus via Uw verzekering zal de voorste wel bij de achterste komen... alleen bij nog langzaam rijden loop je risico, maar bij stilstand niet!


U hoeft niet op uw rem te blijven staan, wel gewenst, maar daardoor zou uw klap harder worden, en dus meer letselschade mogelijk.


De achterste betaald meestal alles, de veroorzaker dus, meestal word het al groep behandeld, maar als de voorste bij U een claim indiende, word deze wel uitbetaald, maar doorgestuurd!


Dit is Internationaal recht, en geld in geheel Europa! Zelfs de meeste oost Europesche landen!

ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen
0



Er zijn drie
uitkomsten mogelijk bij een expertise:



1) De bedrag van de schade aan je
auto is lager dan dagwaarde van de auto. Geen probleem in dit geval. Jouw auto
kan dan voor dat bedrag gerepareerd worden.



2) Het schadebedrag is hoger dan de
dagwaarde van de auto. Je krijgt nooit meer uitgekeerd dan dat de auto waard is
(dagwaarde).  Voor dit bedrag kan de auto dus niet hersteld worden.
Hiervoor zijn nog wel andere oplossingen. Een voorbeeld. De schade bedraagt €
2000,--. Jouw auto is waard € 1500,--. Je komt dus € 500,-- tekort. Die vang je
dus nooit, want er wordt niet meer uitbetaald in totaal dan dat je auto waard
is. Dit heet economische total loss. De auto kan verder nog goed zijn en goed
rijden, remmen, sturen etc. alleen op economische gronden gaat hij total loss.
Het maakt bij de vaststelling van de dagwaarde niet uit hoeveel geld je extra
in de auto hebt gestoken om hem te kunnen blijven rijden. Bij de
dagwaardevaststelling wordt de algemene conditie van de auto wel meegenomen,
maar dat heeft slechts een kleine invloed op de hoogte van de dagwaarde. De
dagwaarde van de auto wordt vastgesteld op de waarde van de auto voor de
aanrijding.



Nu speelt
bij economisch total loss nog een ding mee en dat is wat de auto met schade nog
waard is voor een sloopbedrijf. Mogelijk is de motor nog bruikbaar of andere
onderdelen zijn tweedehands nog wat waard. Als je de auto niet wilt behouden
krijgt je van de verzekeringsmij het bedrag van de dagwaarde minus de
wrakwaarde. De wrakwaarde ontvang je van het sloopbedrijf. Totaal kom je dan


ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
0



Je wilt de auto behouden, dan krijg
uitgekeerd de dagwaarde minus de wrakwaarde (eveneens zit daar die € 90,-- bij
in).  Daar kan je de auto nooit voor laten herstellen.



3) De auto is technisch total loss.
Dit houdt in dat de auto een zodanige schade heeft, dat het niet meer
verantwoord is om nog met de auto aan het verkeer deel te nemen. Dan worden er
maatregelen genomen om te zorgen dat de auto ook niet meer kan deelnemen aan
het verkeer. Het kenteken wordt afgemeld en als het goed is wordt ook het
chassisnummer uit de auto verwijderd. Uitkering gaat dan als bij 2). Deel geld
van de verzekering, deel geld van het sloopbedrijf.



De expert rapporteert aan de
verzekeringsmij, maar jij hebt ook recht op een uitdraai van het
expertiserapport dat de garage samen met de expert heeft opgesteld. Vraag dit
op bij de garage. Je betaalt hun tenslotte € 90,-- voor de hun werk.



Vladja


ve
door verwijderd - Nov 29, 2006 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

bedankt voor je uitleg


maar nog even dit ik heb de anwb al gebeld voor de dag waarde die heb ik ook gekregen maar de wagen staat bij een bergingbedrijf en daar is ook de expert na toe geweest zonder dat ik dat wist trouwens ik heb telefonisch contact gehad met de expert maar die wilde niet zeggen wat de dagwaarde was hij moest eerst opkopers raadplegen zei hij hij beld me vandaag terug en dan hoop ik te horen wat de waarde van de auto is en ook hoe hij totall los is verklaard ik heb thuis nog mijn deel 1 en de resever sleutel moet ik nu de auto verkopen aan een opkoper of mag ik ook zelf een opkoper zoekentevens wil de expert ook bij me thuis komen om de matriele schade te bekijken en te taxeren op dag waarde overal moet ik bonnen voor hebben enz die heb ik allemaal naar hem opgestuurd inc foto's ik rij al 28 jaar en heb een keer een aanrijding gehad waarbij ik de laatste was toen hoefde ik niets te regelen nu ben ik het slachtoffer en moet ook alles regelen


bedankt voor je uitleg groetjes sonja

ve
door verwijderd - Dec 10, 2006 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

waneer u schade rijdt en u komt in de categorie dat u recht heeft op geld van de verzekering dan krijgt u het schade bedrag uitgekeerd met behoud van wrak(indien niet totall loss). heeft u nu meer schade waarbij e auto totall loss is verklaart dan krijgt u de opbrengst van het wrak aangevuld met het geld van de verzekering tot de dagwaarde van uw auto. stel uw auto is waard 10000 euro en de auto komt op de restwaarde markt (nrm vereniging van bieders op schadeauto's)dan kijkt de verzekeraar naar het hoogste bod geboden is dit bijvoorbeeld 3500 euro dan doet de verzeraar daar 6500 bij zodat u uw 10000 euro heeft. besluit u nu uw wrak te houden dan krijgt u 6500 euro uitgekeerd en mag u doen met het wrak wat u zelf wilt(u hebt daar het hoogste bod voor betaalt van 3500 euro)

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer