makreel18
door makreel18 Oct 27, 2016 om 13:25
Auto & vervoer

Wat zijn nu de voordelen ov-kaart 65+

De NS heeft de voordelen van de persoonlijke ov-kaarzonder zonder waarschuwing, bij de aankoop of voorlichting daarna, aan de houders drastisch beperkt.
Dit riekt naar misleiding dan wel oplichting, maar omdat ik nauwelijks protest heb vernomen is het misschien mogelijk dat mij iets is ontgaan.
Bv.  voor Delft - maastricht kreeg ik en mijn medereiziger 40% korting.
En nu?
Moet mijn medereiziger nu het volle pond betalen en moeten we dan 35 minuten op n tussenstation gaan zitten vernikkelen om mijn korting te verzilveren?
Hoe dan ook, het is mij volstrekt onduidelijk en ga voorlopig met de auto!

12213 22 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Oct 27, 2016 om 13:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp dat stuk over vernikkelen op een tussenstation om te verzilveren niet. Kunt u dat uitleggen?

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2016 om 14:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

door makreel18 - 27 okt. 2016 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijk dat de voordelen van een persoonlijke ov-chipkaart bij de NS  -40% incl.medereizigers- ingrijpend ten nadele door de NS zijn veranderd.
Het hoe of wat is mij volstrekt onduidelijk. De NS heeft 1 jaar geldende deze ov-kaarten incl. de voordelen verkocht en komt deze afspraak
zonder toelichting niet na. Respectloos!
Heeft iemand enig idee?

ko
door korenbloem2000 Oct 28, 2016 om 11:42
33 Antwoorden / Vragen

Nou ja, kan dr nog wel bij. Sinds de invoer van de OV chipkaart is het meestal 100% duurder geworden.
Voor de OV chipkaart kon ik een dag of weekendretour nemen naar b.v. Amsterdam. Dan was ik rond de 25 Euro kwijt, nu het dubbele. Dus ga ik alleen nog maar met "Kruidvatkaartje" of van de Hema, Blokker, of AH.

ja
door jackyh - Oct 27, 2016 om 14:26
953 Antwoorden / 4 Vragen

Reis je met meerdere personen is de auto meestal voordeliger tenminste op langere afstanden.

ko
door korenbloem2000 Oct 28, 2016 om 11:39
33 Antwoorden / Vragen

Moet je wel een auto tot beschikking hebben....

ja
door jackyh Oct 28, 2016 om 12:10
953 Antwoorden / 4 Vragen

Bestaan er eigenlijk nog korenbloemen. Klaprozen zie je nog wel eens maar die blauwe bloempjes nooit. Een OV kaart geeft wel 65+ korting dus is de kaart aan te raden als je regelmatig gebruik maakt van bus, tram o.i.d.  Of je de NS kaart ook kunt gebruiken in de stad, dat weet ik eigenlijk niet.

reflecs
door reflecs - Oct 27, 2016 om 14:34
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hier staat info over het Dal Voordeel:https://www.ns.nl/producten/reizen-met-korting/p/dal-voordeel

Samenreiskorting is inderdaad aangepast:

Wijziging Samenreiskorting
Let op: Vanaf 1 januari 2016 zijn de voorwaarden van de Samenreiskorting veranderd.

De periode waarin u gebruik kan maken van Samenreiskorting is gelijk aan de daluren. U reist met korting op werkdagen tussen 9:00 uur en 16:00 uur en tussen 18:30 uur en 6:30 uur. In het weekend geldt geen tijdsbeperking.

http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

hansje klein
door hansje klein - Oct 27, 2016 om 14:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dus....

de NS wil u nu voorschriften maken wanneer u mag reisen en in ruil daarvoor mag u méér betalen? Wilt u liever samengedrukt blijven staan in de overvolle piekuren, betaalt u zelfs nòg meer. M.a.w. ze pesten u de auto in omdat er géén of te weinig rijtuigen besteld zijn......

Gelukkig leven we in een vrij land, waarin we geacht worden zelfredzaam eigen beslissingen te kunnen nemen. Uw oplossing lijkt me dus logisch en tevens in de zin van de NS, die u ter ontlasting de file op de autowegen instuurt.

Cookies
door Cookies Oct 27, 2016 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Makreel hoeft helemaal niet meer te betalen. Zijn medereiziger heeft een dalurenkorting, dat betekent reizen in de daluren en NIET midden in de spits.

hansje klein
door hansje klein Oct 27, 2016 om 16:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

...en wie zat er nu uiteindelijk te vernikkelen op het perron?

gerbera
door gerbera - Oct 27, 2016 om 15:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan u niet helemaal volgen, heeft u nu een trajectkaart of een dalurenkaart. In beide gevallen kunt u nog steeds tot 3 medereizigers met 40% korting meenemen in de daluren. En waarom u dan 35 min op een tussenstation moet zitten vernikkeling ??? schiet mij maar lek, ik kan dat niet rijmen.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2016 om 16:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat heeft met onderstaande wijzigingen te maken. Medereiziger van Makreel heeft een goedkoper daluren abo , dat is helemaal niet bestemd om al tijdens de spits in te stappen.
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-wijziging-aanpassing-reisprincipe.html

DOOR ZOEKSTER1 - 27 OKT. 2016 OM 13:36
728 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Ik begrijp dat stuk over vernikkelen op een tussenstation om te verzilveren niet. Kunt u dat uitleggen?

zoekster1
door zoekster1 Oct 27, 2016 om 16:07
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik word helemaal duizelig als ik die uitleg over dat in en uitchecken en poortjes lees ;-)

hansje klein
door hansje klein Oct 27, 2016 om 16:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Valt best mee.......wanneer je met z'n tweeën op één kaartje reist, opent het poortje door met een kaartje voor 'het oog' te wapperen en dat sluit meteen na de doorgang van de eerste persoon. Wil je er als tweede achteraan, open je het poortje opnieuw met je kaartje en is iedereen weer uitgecheckt ....... einde NS-reisje. Helaas staat de één nu op NS-terrein en de ander erbuiten. Snapt U?

Dus altijd een keukentrapje meenemen om weer naar huis te kunnen komen.... ;-) Ik heb ooit een handvol 'kinderkaartjes' uit de automaat getrokken en zou de conducteur gezegd hebben dat ik NS-kinds geworden ben.......maar heb geen conducteur gezien, die reizen incognito, dus zonder kaartje?

al
door alexander100 Oct 28, 2016 om 12:41
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag mij wel eens af wat een conducteur doet, wij reizen veel met de trein en afgelopen zondag  ook weer van Nijmegen naar Heerenveen, de conducteur zit te kletsen met een collega in de 1e klas een rij achter ons en staat alleen op om op zijn fluitje te blazen bij een station en de deuren te sluiten en ploft weer op de stoel en doet verder niets ik dacht dat conducteurs ook een
controlerende functie hadden, dit kom ik regelmatig tegen

ko
door korenbloem2000 Oct 28, 2016 om 14:34
33 Antwoorden / Vragen

Dat vraag ik mij ook vaak af....

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2016 om 16:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster, doe het maar even zo vanwege de opmaak.

De leeftijd gaat je toch geen parten spelen?;-)) Heel kort gezegd, is er NIETS aan de hand als makreel niet begint met reizen in de spitsuren.

Een voorbeeld:
Omdat het best complex klinkt (en is), even een voorbeeld. De spitsuren lopen van 06.30 – 09.00 uur en 16.00 tot 18.30 uur. Wanneer een dalurenreiziger bijvoorbeeld om 8.54 instapt in Den Haag en om 10.32 arriveert in Nijmegen, dan betaalt de reiziger nu de gehele reis de volle prijs, terwijl de reiziger maar zes minuten in de spits reist.
Dit stukje komt van Lindanieuws.nl

zoekster1
door zoekster1 Oct 27, 2016 om 16:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar dat was altijd toch al zo?

Cookies
door Cookies Oct 27, 2016 om 17:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, eerst konden mensen met dalurenkorting in de spits vertrekken (zij moesten dan wel 100% betalen) en bij het eerste station dat na 9 uur gepasseerd werd, uitchecken en meteen weer inchecken. Na die laatste incheck konden zij dan doorreizen met 40% korting. Dat kunnen ze nu in principe nog steeds doen, maar nu moet er 35 minuten tussen uitcheck en incheck zitten. Over die 35 minuten heeft makreel het. Het lijkt mij een maatregel om de druk tijdens de spits te verlagen, want veel mensen met zo'n dalurenkorting deden dat. Op zich vind ik het een volkomen begrijpelijke maatregel. Dan maar gewoon vanaf 9 uur de trein nemen als je gebruik wilt maken van die korting.

snrwo1
door snrwo1 Oct 28, 2016 om 12:28
33 Antwoorden / 2 Vragen

Deze verandering is ingevoerd om een ander "probleem" op te lossen. Stel je checkin om 15:30 en moet om 16:30 overstappen op een andere vervoerder dan ns (of andersom) .dan zou je voor het laatste stuk toch het volle pond moeten betalen. Nu bepaald het moment van inchecken het tarief voor de hele reis.

2g
door 2greyrooms - Oct 27, 2016 om 17:28
41 Antwoorden / 8 Vragen

Voor iedereen die hier reageert zonder kennis over de veranderde regels: hier info van de Rover site:
Rover wil betere informatie over verandering spits/dal overstap NS
Rover wil dat NS reizigers beter gaat informeren over de vernieuwde prijsberekening bij een overstap van NS op NS: sinds 1 september is het eerste moment van inchecken bepalend voor de prijs van de hele NS-reis en maakt het niet meer uit of er bij een tussentijdse NS-overstap een grens tussen spits- en daluren wordt overschreden. De nieuwe situatie brengt nadelen mee voor een aantal reizigers maar ook een hoognodige oplossing voor andere reizigers.
Een aantal NS-stations is zo ingericht dat reizigers bij een overstap poortjes moeten passeren. Reizigers die in de daluren zijn ingecheckt en in de spitsuren gedwongen door een poortje moeten, zagen zich hierdoor tijdens de reis overgaan op spitstarief. NS heeft dit probleem nu opgelost door het moment van de eerste incheck het tarief te laten bepalen, zolang de reis niet langer dan 35 minuten wordt onderbroken. Dit is goed nieuws voor (korting)abonnementhouders die voor 06:30 of 16:00 inchecken.
Tegelijk is het slecht nieuws voor reizigers die voor 09:00 uur in spitstarief vertrekken en na 9 uur de trein uitspringen om snel in- en uit te checken en zodoende tegen daltarief verder te reizen. Nu was de overschakeling rond 9 uur sinds de komst van de OV-chipkaart al vrijwel onmogelijk gemaakt, waardoor dit nog slechts de kleine groep volhouders treft. Rover adviseert de reizigers die moedig standhouden tegen de 9 uur-grens om voortaan voor het spitsdeel van de reis een papieren kaartje te kopen (online kan dit zonder toeslag). Voor reizigers die meer dan één OV-chipkaart hebben, kan de reis over twee verschillende chipkaarten worden verdeeld. Deze oplossingen werken echter niet voor reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement.
Voordat reizigers een dergelijke afweging maken, moeten zij echter wel van de nieuwe situatie op de hoogte zijn. Uit vragen die bij Rover binnenkomen, blijkt dat reizigers hierover niet (duidelijk) zijn geïnformeerd, terwijl dit wel door NS was toegezegd. Rover heeft NS hierover om opheldering gevraagd. Ook heeft Rover aandacht gevraagd voor de AltijdVoordeel-reizigers die het abonnement juist hebben aangeschaft om deels voor en deels na 9 uur te reizen. Rover heeft aan NS gevraagd om ook hen een alternatief te bieden

mi
door michael03 Oct 28, 2016 om 11:53
9 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je. Eindelijk iemand die de moeite neemt om het even op te zoeken.

2g
door 2greyrooms Oct 28, 2016 om 12:02
41 Antwoorden / 8 Vragen

Graag gedaan. Misschien is de tip om voor het spitsdeel online een kaartje te kopen iets voor je.

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2016 om 18:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus... gewoon wat later vertrekken, dan is er niets aan de hand.

ko
door korenbloem2000 - Oct 28, 2016 om 11:33
33 Antwoorden / Vragen

Waarom zou u moeten vernikkelen om 40% korting voor uw medereiziger te ontvangen?
Trouwens, de voordelen gaan niet in vanaf 65 jaar, maar vanaf 61 jaar......

makreel18
door makreel18 - Oct 28, 2016 om 12:17
15 Antwoorden / 7 Vragen

Enige concrete toelichting op mijn vraag:

Tot voor kort kreeg men voor 'n treinreis, bv., van Delft naar Maastricht met een persoonlijke ov-chipkaart incl. medereiziger(s) na 9u sóchtends 40% korting
van de NS.
Ik heb onlangs uit de vk en trouw begrepen dat voor men nu alléén voor kortere trajecte deze korting krijgt en in dit vb. tussen Delft en Maastricht 'n tussenstop van  minimaal 35 min. dient te maken.
Als ik dit verkeerd begrepen heb wat houdt dan wel die  verandering in?

costnix
door costnix Oct 28, 2016 om 12:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niet uitchecken. In een heleboel kleinere stations kunt u gewoon het station in- en uitlopen zonder uit- of incheck.
Zelf heb ik er nooit last van. Ik heb een weekend vrij kaart en reis vrijwel alleen in het weekend.

2g
door 2greyrooms Oct 28, 2016 om 14:21
41 Antwoorden / 8 Vragen

Zie mijn antwoord hiervoor: de verandering betreft mensen die vóór 9 uur vertrekken en in het verleden halverwege uit- en weer incheckten om voor het tweede deel (na 9 uur) wél korting te krijgen. Als u na 9 uur incheckt (buiten de avondspits) heeft u korting over het hele traject.

koekeloer
door koekeloer - Oct 28, 2016 om 12:34
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heeft dit te maken met een 65+ kaart? Die 35 minuten waar U het over heeft is het krijgen van korting als er voor 9 uur wordt gestart met de reis en er dan op een station moet worden overgestapt wwar bij het overstappen moet worden uitgechecked in weer ingechecked (omdat je daarvoor door de poortjes moet).
Als U nu eerst eens leest hoe het werkt en dan over oplichterij gaat piepen.

al
door alexander100 - Oct 28, 2016 om 12:36
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hieruit blijkt alweer dat Voorwaarden lezen blijkbaar moeilijk is voor een aantal mensen

gerbera
door gerbera - Oct 28, 2016 om 14:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Moet mijn medereiziger nu het volle pond betalen en moeten we dan 35 minuten op n tussenstation gaan zitten vernikkelen om mijn korting te verzilveren?
Nee dus, zolang u buiten de spitstijden incheckt blijf die 40% van toepassing. Tussentijds "verzilveren" gaat niet meer op dus hoeft u geen 35 min. meer zitten te vernikkelen. Alleen als u binnen de spitstijden incheckt betaald u nu de gehele reis het volle pond.

makreel18
door makreel18 - Oct 28, 2016 om 16:17
15 Antwoorden / 7 Vragen

Vraag & antwoord is een rubriek voor mensen met  vragen en twijfels en niet bedoelt
 elkaar de les te lezen.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2016 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@makreel18

Maar waarom hebt u het dan over "misleiding dan wel oplichting"?

U had ook kunnen schrijven: "ik snap de nieuwe regels niet. Kan iemand mij die uitleggen".

Dan was u niet de les gelezen, zoals u schrijft.

mo
door mof - Oct 28, 2016 om 21:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp uw vraag niet

gerbera
door gerbera - Oct 29, 2016 om 15:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@makreel18,
U heeft dacht ik voldoende antwoorden gekregen, maar voor alle duidelijkheid, er is voor u niets veranderd. U kunt nog steeds 3 personen met 40% korting meenemen mits u , zoals u zelf schrijft buiten de spits, dus na 9.00u vertrekt. Gaat uw (terug)reis onderweg over in de zgn. spitstijd dan blijft die korting gewoon van kracht. Vertrekt  u in de spits betaald u de volle prijs terwijl u voorheen met de 65+ kaart dan zonder geldig vervoersbewijs in de trein zat. Die kaart was nml alleen geldig in de daluren. U bent het die over oplichting en misleiding schrijft, logisch dat sommige u daar de "les" over lezen omdat dit gevaarlijke uitspraken zijn die totaal niet op zijn plaats zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2016 om 17:18
16775 Antwoorden / 202 Vragen

vraagsteller bedoelt met 'vernikkelen'dat er 35 min moet worden gewacht met instappen dus als de spits voorbij is en daluren weer aan de orde zijn.
Stevig aankleden of iets later op het station komen??