Ir
door IreenAd Apr 20, 2017 om 15:53
Auto & vervoer

Week geleden scooter gekocht bij een particulier.kan ik de koop ongedaan maken ?

Ik heb een week geleden een scooter gekocht bij ene particulier. Achteraf kwam ik erachter dat het framenummer niet overeenkomt met wat er op de papieren vermeld staat. Kan ik de verkoper verzoeken/dwingen de verkoop ongedaan te maken, het kenteken weer over te schrijven en mijn geld terug te eisen ? Heb ik uberhaupt rechten voor de aankoop bij een particulier ? Wat zou ik eventueel kunnen doen als de verkoper dit weigert ?

4613 8 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2017 om 15:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vragen mag altijd, maar dwingen / eisen zal je niet gaan lukken, zeker niet bij dergelijke figuren. Je had ook voor de koop het framenummer kunnen controleren.

Kan ik de verkoper verzoeken/dwingen de verkoop ongedaan te maken, het kenteken weer over te schrijven en mijn geld terug te eisen ?

fa
door familyman - Apr 20, 2017 om 16:08
888 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ik de verkoper verzoeken/dwingen de verkoop ongedaan te maken, het kenteken weer over te schrijven en mijn geld terug te eisen ?
In basis kan je hooguit vragen om de verkoop terug te draaien, dwingen kun je niet. Geld terug krijgen kan alleen als de verkoper meewerkt, maar u heeft niets te eisen.

Heb ik uberhaupt rechten voor de aankoop bij een particulier ?
In basis niet, tenzij er op schrift duidelijke afspraken zijn gemaakt.

Wat zou ik eventueel kunnen doen als de verkoper dit weigert ?
Niets. En voor zover dat kan, plezier hebben van de brommer.

Wellicht dat het framenummer anders is doordat het frame (deels) vervangen is om welke reden dan ook. Maar u heeft uw onderzoekplicht verzaakt, anders had u dit voor aankoop kunnen constateren.

edrick3
door edrick3 - Apr 20, 2017 om 16:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verzoeken kan altijd, maar of de verkoper dat ook gaat doen ......

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2017 om 16:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien kun je hier het kenteken checken om te kijken of je scooter als gestolen geregistreerd staat (ben niet 'thuis' op dit gebied, dus kan zijn dat die check niet voor bromfietsen, scooters enz. is) https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voorkomen-aankoop-van-een-gestolen-voertuig.aspx

marita5
door marita5 - Apr 20, 2017 om 16:55
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ireenad ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=23612

Wi
door Wil_H - Apr 20, 2017 om 17:13
270 Antwoorden / Vragen

Als de mee geleverde papieren niet bij het voertuig horen dan heb je zonder meer het recht om de koop ongedaan te maken.  Ook al heb je van een particulier gekocht.
Maar er is een verschil tussen het recht hebben en het recht krijgen. Als de verkoper niet mee wil werken dan moet je naar de rechter.
Je kunt natuurlijk altijd naar het politiebureau gaan om daar het framenummer te laten controleren.Staat het ding als gestolen geregistreerd dan is het afhankelijk van de koopprijs of je in de problemen komt.
Heb je het ding gekocht voor een normale marktprijs dan is het een koop ter goeder trouw, maar vroeg de verkoper maar 100 euro terwijl de marktprijs 1000 euro is, dan kun je niet beweren dat je niet wist dat er iets niet in de haak was met die scooter.

sw
door swat1500 - Apr 21, 2017 om 10:09
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij geheel aan bij de reactie van Wil H. U bent nu overigens al in overtreding want het kenteken dat thans op de bromfiets zit hoort immers bij een bromfiets met een ander VIN. Het zou best kunnen dat om een of andere reden het frame legaal vervangen moest worden maar dan had de bromfiets opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW en en nieuw kenteken moeten krijgen. De kans is echter groter dat u een "kloon" bromfiets heeft. Om ellende voor u te besparen zou ik zeker naar de politie gaan om de bromfiets te laten controleren.

aurora1
door aurora1 - Apr 23, 2017 om 00:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou ook bij de politie e.e.a. laten controleren, ook met het oog op de verzekering. Als bij een aanrijding/ongeval door uw schuld zou blijken dat e.e.a. niet klopt en de scooter niet verzekerd is, dan zult u zelf voor de kosten moeten opdraaien en die kunnen erg hoog zijn als sprake is van (blijvend) lichamelijk letsel.