pa
door parakist May 25, 2010 om 12:31
Computers & telefonie

Adressering van cellen in Excel

Is het mogelijk om in MS Excel een selectie van cellen of desnoods het hele werkblad en één keer om te zetten van relatieve naar absolute adressering.
Een soort super F4 toets dus.
Hoe?

1850 10 Rapporteer

driemaaldrie
door driemaaldrie - May 25, 2010 om 15:48
229 Antwoorden / 15 Vragen

Parakist,

Als ik het goed begrijp heb je een adressenbestand in Excel gemaakt.
In Word kun je kiezen "afdruk samenvoegen" en vervolgens alle enveloppen of briefhoofden van die adressen, of een selectie daaruit, voorzien.

sinds office xp is er een lesprogramma waarmee je droog kunt oefenen.

Sterkte

ge
door gerland - May 25, 2010 om 17:00
127 Antwoorden / 0 Vragen

driemaaldrie,

De ene adressering is de andere niet..
Creatief antwoord, ik vrees iets heel anders dan vraagsteller bedoelt.

freya
door freya - May 25, 2010 om 17:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo parakist,

Volgens mij kan dat ook niet, dit kun je alleen per cel doen. Wellicht kun je er een macro of één of ander scriptje voor schrijven, maar vóór je dat goed werkend hebt, is het denk ik vlotter om het handmatig te doen (of het moet om honderden cellen gaan).

m.vr.gr. Freya

pa
door parakist - May 25, 2010 om 17:56
22 Antwoorden / 11 Vragen

Geachte Freya
Het betreft hier een werkmap met vele bladen (10) waarvan de heel veel cellen gekoppeld zijn aan een commercieel programma.
De cellen zijn allemaal middels de vulgreep gekoppeld aan het programma.
Het gaat hierbij om duizenden cellen.
De vulgreep werkt niet bij absolute adressering en ik was dus genoodzaakt het met de vulgreep relatief op te bouwen.
Nu dat dit klaar is lijkt het mij toch beter als alles absoluut gekoppeld zou zijn.
Het is misschien een simpele gedachte dat als F4 één cel kantelt van relatief naar absoluut dat dit ook in Excel met een selectie zou moeten kunnen.
Je kunt in Excel met een selectie practisch alles meervoudig wijzigen.
Ik heb ook gedacht aan een module in VBA maar inderdaad de tijd die daar in gaat zitten is mij door mijn klant niet gegund.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Als u nog wat vindt heb ik altijd belangstelling.
Dit komt vaker bij mij voor.
m.vr.gr. parakist

jscholtes
door jscholtes - May 25, 2010 om 18:01
777 Antwoorden / 31 Vragen

Het is heel simpel!!
Selecteer het gebied wat u wilt kopiëren volledig.
Vervolgens gaat u naar Plakken Speciaal. U kunt dan aangeven dat u de waardes wilt plakken in plaats van de formules.
Het plakgebied is identiek aan het gebied wat u kopieert.
U zult een en ander wel per werkblad moeten uitvoeren.

Suc7

pa
door parakist - May 25, 2010 om 21:18
22 Antwoorden / 11 Vragen

Opmerking:
Als Microsoft een toets (F4) maakt om in één cel de adressering te wijzigen dan zou je logischer wijze denken dat ze ook bijv. via een toetsencombinatie met F4 dit voor een selectie mogelijk moeten hebben gemaakt.
Het blijkt dus van niet. En ik maar zeggen dat met Excel alles kan.

jsscholtes
Ik wil geen waarden kopieëren maar een absolute koppeling tussen twee cellen maken. Dit is geen kopie maken maar een verwijzing naar een andere cel bouwen zodanig dat de broncel de waarde van de "volgcel" bepaald.
Kopieëren en koppeling plakken levert volgens mij bij één cel een absolute adressering op maar bij meerdere cellen tegelijk (selectie) een relatieve adressering. En dan ben ik net zover.
Ook bedankt voor het meedenken.

Driemaaldrie
Ik bedoelde geen adressering van brieven maar van cellen in Excel
bedankt.

jscholtes
door jscholtes - May 25, 2010 om 22:38
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=parakist schreef op dinsdag 25 mei 2010, 21:18]Opmerking:
Als Microsoft een toets (F4) maakt om in één cel de adressering te wijzigen dan zou je logischer wijze denken dat ze ook bijv. via een toetsencombinatie met F4 dit voor een selectie mogelijk moeten hebben gemaakt.
Het blijkt dus van niet. En ik maar zeggen dat met Excel alles kan.

jsscholtes
Ik wil geen waarden kopieëren maar een absolute koppeling tussen twee cellen maken. Dit is geen kopie maken maar een verwijzing naar een andere cel bouwen zodanig dat de broncel de waarde van de "volgcel" bepaald.
Kopieëren en koppeling plakken levert volgens mij bij één cel een absolute adressering op maar bij meerdere cellen tegelijk (selectie) een relatieve adressering. En dan ben ik net zover.
Ook bedankt voor het meedenken.

Kun je het wellicht met een (cijfer)voorbeeld e.e.a. toelichten? Na je opmerking begrijp ik niet wat je nu echt wil bereiken. Duidelijk is dat mijn eerste antwoord niet is wat je beoogt.

freya
door freya - May 25, 2010 om 22:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@jscholtes:

Als je de helpfunctie van Excel even start en je zoekt naar 'relatieve adressering' en 'absolute adressering', dan wordt het misschien duidelijk.

Freya

pa
door parakist - May 26, 2010 om 08:55
22 Antwoorden / 11 Vragen

jscholtes

De door mij gebruikte formules zijn bijvoorbeeld "=A1" (relatief)
Een andere mogelijke adressering voor dezelfde cel is "=$A$1" (absoluut).
Ik zit met het probleem dat ik duizenden cellen moet "omcoderen" van "=A1" naar ""=$A$1". Met F4 is dit voor één cel mogelijk.
Gezien de veel complexere vorm van de formules is zoeken en vervangen niet mogelijk.
m.vr.gr. parakist.

jscholtes
door jscholtes - May 26, 2010 om 10:04
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=parakist schreef op woensdag 26 mei 2010, 08:55]jscholtes

De door mij gebruikte formules zijn bijvoorbeeld "=A1" (relatief)
Een andere mogelijke adressering voor dezelfde cel is "=$A$1" (absoluut).
Ik zit met het probleem dat ik duizenden cellen moet "omcoderen" van "=A1" naar ""=$A$1". Met F4 is dit voor één cel mogelijk.
Gezien de veel complexere vorm van de formules is zoeken en vervangen niet mogelijk.
m.vr.gr. parakist.
U geeft zelf al het antwoord en geeft daarbij aan die oplossing niet te kunnen gebruiken.....