Mv
door MvanG Oct 21, 2016 om 15:40
Computers & telefonie

Databundel stop niet vanzelf

Mijn dochter wil af en toe internet op haar telefoon. Dus kopen we een databundel van bijvoorbeel 100 MB. Wat mij erg bevreemd is dat als zij die 100 MB bereikt heeft, de data nog gewoon doorgaat, maar dat ze daar (flink) voor moet afrekenen. Waarom is dat eigenlijk?

Als ik naar de friettent ga en ik koop een klein frietje voor 2 euro, dan krijg ik toch ook geen enorme puntzak met een rekening voor ieder frietje dat ik te veel heb gegeten? Het zou technisch toch ontzettend gemakkelijk moeten zijn voor providers om na 100 MB de kraan dicht te draaien?

Ik vind dit een vorm van misbruik maken van mensen en heb nog geen abonnement gevonden die wel stopt. Bestaan die wel? Want dan stap ik gelijk over. Het gaat over prepaid telefoneren...

1636 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2016 om 15:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat mij erg bevreemd is dat als zij die 100 MB bereikt heeft, de data nog gewoon doorgaat, maar dat ze daar (flink) voor moet afrekenen. Waarom is dat eigenlijk?

Omdat je dan over je bundel heen bent.
Moet je dus zelf goed in de gaten houden.

Welke provider betreft het?

ja
door jackyh - Oct 21, 2016 om 15:49
953 Antwoorden / 4 Vragen

Vind ik ook vreemd. 100mb is 100 mb.  Is het niet mogelijk om het in te stellen.

jo
door jorisw Oct 23, 2016 om 10:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je het vreemd vind komt omdat je het niet snapt. Je hebt altijd mobiel internet. Een bundel betekent niets meer dan dat je een bepaalde hoeveelheid koopt voor een lager tarief per MB. Vergelijk het met een grootverpakking van een willekeurig ander product. Dat is ook per eenheid vaak goedkoper dan in kleinere hoeveelheden.

ja
door jackyh Oct 23, 2016 om 13:18
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik bedoel met het vreemd vinden, dat men dan niet stopt met de mogelijkheid tot internetten. Je koopt zoveel en meer is er niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2016 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op een telefoon kan men internet gebruiken zonder daarvoor een bundel te hebben. Is duur.  Als dat niet gewenst is, dan moet u zelf mobiele data uitzetten. En dat alleen aanzetten als er weer een bundel aangeschaft is.

Maar ja, daar moet u de gebruiksaanwijzing voor lezen,

Heeft dus niets met prepaid of abonnement van doen.

rembrantd
door rembrantd - Oct 21, 2016 om 16:00
116 Antwoorden / 36 Vragen

Dan moet je naar prepaid. De goedkoopste is Kruidvat met een tarief van 9 cent per minuut/sms/Mb en is 12 maanden geldig. Hiermee sta je dus nooit voor verassingen.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2016 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft al prepaid.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 21, 2016 om 16:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En dit is duurder als een simonly.
Mijn dochter heeft bij Youfone 100 minuten/sms en 1000Mb data voor € 8,50 per maand.

akkerdistel
door akkerdistel Oct 23, 2016 om 19:03
1790 Antwoorden / 3 Vragen

1. YouFone ooit onderdeel van Simpel/T-Mobile nemen het niet zo nauwkeurig met de wet, ontdek je vanzelf nog wel.
2. Verrassingen.
3. Prepaid mobiel internet kan prima, echter moet je dan wel een firewall gebruiken (overigens altijd aan te bevelen, zie het logboek dan besef je linea recta waarom), anders gaat het heel hard.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 21, 2016 om 16:50
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Data roaming uitzetten kan helpen.

r.kemperman
door r.kemperman Oct 22, 2016 om 09:12
423 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft niets met roaming te maken.
Gaat gewoon om gebruik in Nederland

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2016 om 19:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor af en toe het internet op willen is geen databundel nodig want dat kan gratis met wifi.
Verder is het niet handig als men zich niet vooraf informeert over hoe dat alles eigenlijk met een smartphone werkt. De vergelijking met friet slaat helemaal nergens op en dat zou u niet geschreven hebben als u zich erin verdiept had. Dus zoals al is gezegd: gebruiksaanwijzing eens goed lezen, en ook nog maar dit goed doornemen: https://www.consumentenbond.nl/smartphone/mobiel-internet-dataverbruik
Begin alvast maar met dat uw dochter een datateller op de gsm installeert en daarop een dataplafond instelt.
Voorwaarden lezen van het abonnement wil ook nog weleens helpen.

ha
door halex - Oct 21, 2016 om 21:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Doet uw dochter mayonaise op haar telefoon? Nee? Dan is de vergelijking met een frietje onzinnig. U kunt de aanschaf van een databundel niet vergelijken met de aanschaf van een frietje. U koopt namelijk niet 100 MB, u koopt het recht om de eerste 100 MB voor een aantrekkelijke prijs te gebruiken. Als na de 100 MB de telefoon aan blijft staan op 4G, dan gaat automatisch het hogere tarief gelden. Het is aan de gebruiker om te bepalen of deze na de bundel nog door wil gaan. Vergelijk het met de aanschap van een frietje ;-) : als u de puntzak leeghebt, maar besluit nog een portie te nemen, dan moet u die ook betalen.
Via instellingen - datagebruik kunt u zelf een limiet instellen.

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 22, 2016 om 09:12
423 Antwoorden / 4 Vragen

Bij T-mobile kan je onbeperkt internet gebruiken.
Bij overschrijding van de afgesproken bundel wordt het alleen heel traag, maar je krijgt geen naheffing
Wel is het dan mogelijk om losse Mb bij te kopen, maar dan weet je van te voren wat je betaalt

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 22, 2016 om 09:30
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hier staan enkele tips in, hopelijk komt u hier verder mee, anders nog even op het goede antwoord wachten.
https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2016 om 09:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk is het technisch mogelijk om internet na die 100MB stop te zetten, maar zo zit het verdienmodel niet in elkaar. Net zo als dat je nog door kan bellen als je bundel op is, ook vaak tegen een hoger tarief. Daarom moet je de beperking dus aan de kant van de telefoon regelen, installeer een datateller die internet uitzet na het bereiken van de limiet.

Overigens spreekt u over een abonnement en prepaid, wat is het nou?

"Ik vind dit een vorm van misbruik maken van mensen en heb nog geen abonnement gevonden die wel stopt. Bestaan die wel? Want dan stap ik gelijk over. Het gaat over prepaid telefoneren..."

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2016 om 15:11
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Overduidelijk een kwestie van het openhouden van de internetverbinning of anders gezegd: niet uitschakelen van 'mobiele gegevens'.

Afgezien daarvan hebben de meeste mobiele telefoons wel degelijk ook de mogelijkheid om een maximum aan datagebruik in te stellen. Dat zal waarschijnlijk ook wel het geval zijn bij de telefoon die uw dochter gebruikt. Indien u zelf niet weet hoe dat te doen, loop dan binnen bij een winkel van uw provider of een universele telewoonwinkel bij u in de buurt.

tv
door tv-kijker - Oct 23, 2016 om 01:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

In zo'n geval zou ik u een simkaart van *Bliep aanraden. Uw dochter kan voor de dagen dat zij mobiel internet nodig heeft zelf een bundel van 25 of 50 cent /dag aanschaffen en als die bundel op is, dan wordt het internet afgesloten. Ook bellen en sms'jes zijn bij hen goedkoop(5 cent per bericht/belminuut).