raywin
door raywin Sep 12, 2011 om 14:52
Computers & telefonie

De gedwongen verspilling van HP

In november 2010 had ik via 123inkt.nl enkele HP inktpatronen aangeschaft.
Sinds 18 augustus 2010 weigert mijn printer, om de patronen zogenaamd verouderd zijn.
Ik vind dit schandalig, omdat HP uitsluitend HP patronen eist, die nota bene ook nog een zeer beperkte houdbaarheid hebben. De inhoud van patronen is nog ruim 40%.
123inkt.nl gaf het advies de datum van de computer een jaar terug te zetten en tot mijn verbazing werkte mijn printer weer normaal.
De methode is wel omslachtig, omdat na het terugzetten op de juiste datum het probleem weer terugkomt.
Wie weet een veilige methode om deze achterbakse HP truc te omzeilen?
Het betreft de HP Officejet PRO k850

raymond wintershoven

7202 10 Rapporteer

birdies
door birdies - Sep 12, 2011 om 14:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Wel, op http://www.123inkt.nl/ staat notabene hoe je de HP cartridge kunt resetten.

freya
door freya - Sep 12, 2011 om 16:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Enne... als de cartridges van HP 'normaal' geprijsd zouden zijn, dan had je voor je printer waarschijnlijk het twee- of drievoudige moeten betalen..... De verdiensten zitten nu eenmaal in de dure cartridges en niet in de prijs van de printer. Waarom denk je dat de printers praktisch weggegeven worden?

Freya

raywin
door raywin - Sep 12, 2011 om 17:04
20 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 12 sep 2011, 14:55]Wel, op http://www.123inkt.nl/ staat notabene hoe je de HP cartridge kunt resetten.

Beste Birdies,
Ik heb www.123inkt.nl opgezocht en de informatie gedownload.
Het "resetten" betreft een aantal verschillende type cartridges.

De HP Office PRO K850 heeft echter losse inktpatronen met de kleuren: cyaan, magenta, geel en zwart.
Zodra één van de kleuren op óf zogenaamd overtijd is, weigert de printer.
De printer kan alleen via de computer aangestuurd worden.

raywin
door raywin - Sep 12, 2011 om 21:30
20 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 12 sep 2011, 16:52]
Enne... als de cartridges van HP 'normaal' geprijsd zouden zijn, dan had je voor je printer waarschijnlijk het twee- of drievoudige moeten betalen..... De verdiensten zitten nu eenmaal in de dure cartridges en niet in de prijs van de printer. Waarom denk je dat de printers praktisch weggegeven worden?

Freya

Ja, de inkt van HP is duur, maar als je maar de helft van de inkpatroon kan gebruiken dan wordt de inkt wel schandalig duur.
En wat ik mij ook afvraag, waarom heeft zo'n deze dure inkt deze zeer beperkte houdbaarheid.

birdies
door birdies - Sep 12, 2011 om 21:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........En wat ik mij ook afvraag, waarom heeft zo'n deze dure inkt deze zeer beperkte houdbaarheid..........

Bedoel je de houdbaarheidsdatum die er op staat? Of dat de inkt snel op droogt?

raywin
door raywin - Sep 12, 2011 om 22:21
20 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 12 sep 2011, 21:40]........En wat ik mij ook afvraag, waarom heeft zo'n deze dure inkt deze zeer beperkte houdbaarheid..........

Bedoel je de houdbaarheidsdatum die er op staat? Of dat de inkt snel op droogt?

Birdies,

Met de inkpatronen is NIETS aan de hand, maar de printer stopt bij de 1e regel.
De werkset van HP geeft dan aan:
Vervang de verlopen inktpatronen....
U kan pas weer afdrukken als het patroon of de patronen vervangen zijn.

Als ik datum van de computer een jaar terug zet en vervolgens de printer aanzet werkt de printer weer normaal.

Wat de houdbaarheidsdatum is weet ik niet.
De inktpatronen, die ik in augustus 2010 van 123inkt.nl ontving, heb ik onmiddellijk in mijn printer geplaatst.
Ik kan mij niet voorstellen, dat 123inkt.nl overjarig inkt levert.

Nogmaals, de printer werkt goed als ik de datum van mijn computer een jaar terugzet, dus met de inkt is niets aan de hand.

raymond

freya
door freya - Sep 12, 2011 om 22:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@raywin:

De cartridges zullen wel voorzien zijn van een chip waar een datum in is geprogrammeerd. Wellicht lagen de cartridges bij 123inkt toch al een tijdje op de plank? Je doet er nu in ieder geval niets meer aan, dus ik zou zeggen, voorlopig even vóór het printen de datum teruzetten en als de cartridges op zijn misschien een ander merk proberen?
Zelf heb ik een Canon printer en ik gebruik cartridges van Pelikan. Deze zijn een stuk goedkoper dan de originele en zijn ook voorzien van de benodigde chip. Heb er nooit problemen mee gehad.

Freya

birdies
door birdies - Sep 13, 2011 om 05:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........De inktpatronen, die ik in augustus 2010 van 123inkt.nl ontving, heb ik onmiddellijk in mijn printer geplaatst.........

We zitten nu in sept. 2011, dat is dus een jaar verder, dan zal inderdaad de houdbaarheidsdatum wel verlopen zijn. Vind ik persoonlijk niet zo vreemd.

De printer is al wat verouderd, dus kan zijn dat door de incourante cartridges, deze bij 123inkt een minder snel verloop hebben en daardoor al aan de wat 'oudere' kant waren toen zij geleverd werden.

raywin
door raywin - Sep 13, 2011 om 12:53
20 Antwoorden / 5 Vragen

@ freya & birdies

Dit kan allemaal wel waar zijn, maar ik vind de bemoeienis van HP wel te ver gaan.
Een waarschuwing van HP is prima, maar het blokkeren van de printer is absurd.

raymond

birdies
door birdies - Sep 13, 2011 om 13:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........maar het blokkeren van de printer is absurd......... Ben ik helemaal met je eens.