gs
door gscager Apr 22, 2017 om 14:31
Computers & telefonie

Desktop 10 jaar oud

hallo ik heb een desktop  met vista en deze is 10 jaar oud , werkt nog redelijk [beetje traag enzo ]
zou deze nog met windows 10 werken  , bij mycom zij men dat het wel zou kunnen maar dat er wel kans was op problemen .
wat  zijn de ervaringen hier mee ?
werkt 10 erg anders als vista ,moet ik nu weer een cursus gaan volgen of valt het wel mee ?
welke desktops van +- 500,- zijn goed?
groet

12157 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 22, 2017 om 14:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Naar mijn idee kan je beter een nieuwe desktop kopen met W10 dan dat je W10 los moet kopen en dan op je oude desktop moet gaan installeren.
W10 is anders dan Vista, maar in de praktijk is er gauw mee te werken.

diumenge
door diumenge - Apr 22, 2017 om 15:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo'n vraag welke desktops van rond de 500 euro goed zijn is simpel te beantwoorden: allemaal.

Beter kan je aangeven wat je zo'n beetje met de desktop wil gaan doen, waarschijnlijk niet heel veel bijzonders daar je ook nog de oude Vista desktop in overweging neemt. Voor een PC waar je een beetje op wilt internetten, mailen, tekstverwerken en simpele spelletjes wilt doen ben je voor een paar honderd euro allang klaar. Sommige winkels verkopen tegenwoordig ook refurbished pc's en laptops, die zijn nog een stukje goedkoper.

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2017 om 15:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geen geld meer uitgeven aan zo'n oude p.c. Zelfs de kringloop wil zo'n p.c. niet meer. Voor het gewone huis-, tuin- en keukenwerk is er zelfs onder de 400 euro genoeg keuze. Klik maar eens op deze link (link is als voorbeeld) https://www.wehkamp.nl/elektronica/desktops/computers/C26_6FA_F59/#PRmin=22500&PRmax=55000&RangeMax=4999&LF=Prijs

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 22, 2017 om 15:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

Er zijn twee mogelijkheden: Je gaat door met Vista waar je vertrouwd mee bent.

Maar er komen sinds 11 april geen updates meer, en dat kan riskant zijn.

Tweede mogelijkheid is Windows 10 erop zetten, maar of alles dan werkt is de vraag..... De hardware is verouderd en misschien zijn er geen drivers meer beschikbaar.

Een complete nieuwe desktop is n.m.m. de beste optie.

Als je geen snelle games speelt of grote videobestanden gaat bewerken is eigenlijk iedere desktop wel geschikt.

Er zijn momenteel goedkope laptops te koop zonder harde schijf en met meer beperkingen. Die kan ik niet aanraden.

Dus een complete échte desktop van rond de € 500 lijkt me een goede aankoop waarmee je weer 10 jaar vooruit kunt.

st
door street53345256 May 9, 2017 om 05:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Of je zet er Linux op en bespaart je dat geld :p

simon55
door simon55 - Apr 22, 2017 om 15:18
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Geen Windows 10 erop zetten dat is te kostbaar en er zijn bij n PC met Vista erop niet voldoende drivers beschikbaar om Windows 10 goed te laten werken. Vraag bij Mycom of ze nog de MP pc in de verkoop hebben en dan met n I 5 processor erin, of n gelijkwaardig type daaraan. Dat is n uitstekende PC met ruim voldoende mogelijkheden

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 15:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor een beetje surfen, mailen e.d. heb je echt zo'n processor niet nodig.

simon55
door simon55 Apr 22, 2017 om 16:03
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Áls je de prijzen neemt bij My com kun je die t beste nemen

diumenge
door diumenge Apr 22, 2017 om 16:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb een oude PC die met Vista kwam en die draait nu nog steeds prima onder Windows 10, dus het drivers verhaal klopt niet in alle gevallen.

simon55
door simon55 Apr 22, 2017 om 16:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ligt ook aan welke videokaart  processor geluidskaart er in zit

panter22
door panter22 - Apr 22, 2017 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen

Een desktop van 10 jaar oud die met windows vista al traag is, moet je wegdoen en een nieuwe kopen.
Met windows 10 is hij niet vooruit te branden. Zonde voor je snelle internetverbinding.
Windows10 is even wennen, maar dat leert snel. Bij de bibliotheek hebben ze boeken met windows 10. Kun je gratis lenen.
Voor een cursus kijk eens op Seniorweb. Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lidmaatschap is niet duur.
https://www.seniorweb.nl/lidmaatschap

Misschien een laptop kiezen deze keer. Of een tablet? De monitor zal na 10 jaar ook niet meer zo goed zijn.
Koop niet de goedkoopste en zorg voor een behoorlijk intern en extern geheugen. Kijk eens op:
https://www.kieskeurig.nl/
D
an krijg je een idee wat de prijzen zijn en waar je de desktop het goedkoopst kunt kopen.
Even uitproberen in de winkel als dat mogelijk is.

gsm
door gsm Apr 22, 2017 om 22:46
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Windows 10 is op dezelfde hardware meestal veel sneller dan Vista.

panter22
door panter22 Apr 23, 2017 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kan dat nou?

endemion
door endemion Apr 24, 2017 om 13:41
237 Antwoorden / 3 Vragen

Win 10 is vereenvoudigt/geoptimaliseed/'uitgekleed' of hoe je het ook wilt noemen. Vista staat bekend als een vrij opgeblazen OS. Maar om nu te zeggen dat het veel sneller is, hooguit de opstarttijd waar bij win 10 veel aandacht aan is besteed (samen met alle spyware die erin is gebouwd).

audb
door audb Apr 25, 2017 om 17:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De nieuwste versie van Windows 10 is dusdanig opgebouwd dat de privacy instellingen meteen zichtbaar zijn omdat er onduidelijk was waarvoor deze bedoeld waren en mensen dachten dat alles maar naar M$ werdt toe gezonden.

En nee ik ben totaal geen fan van Windows 10 sterker nog ik had liever windows XP gehouden maar die ondersteunde geen Nederlandse 64 Bit.

En om sneller te werken is het verstandig om geen 4 Gb maar 8 Gb geheugen in een computer te hebben en dan ook nog eens op de maximale snelheid die een moederbord ondersteund.

zw
door zwaardvis - Apr 22, 2017 om 18:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Waarschijnlijk is deze desktop te traag, maar het hoeft niet. Heb zelf ook een laptop uit 2007, wel indertijd een snelle en heb het geheugen uitgebreid van 2GB naar 3 GB, maar hij draait Windows 10 wel aardig.

Je kunt het trouwens kostenloos proberen: zorg bij voorkeur voor een tweede partitie op je PC om hierin Windows 10 te installeren. Als je dat niet kan of wil en je hebt nog 30 a 40 GB vrije ruimte kun je het ook in een VHD installeren. Dat is wat specialistischer.
Download gewoon Windows 10, zet het op een DVD en start de PC vanaf deze DVD.  Je hoeft geen productcode in te voeren, dat kun je overslaan. Installeer Windows dan in die 2e partitie. Je hebt nu een dualboot met Vista en WIndows 10. Weliswaar kun je bepaalde instellingen, zoals achtergronden, niet instellen omdat het een niet geactiveerd exemplaar is, maar je kunt er wel mee werken.

Goedkope 2e hands desktops, trouwens ook te krijgen via kijkshop.nl, vaak onder de 200 euro. Doen het prima met Windows 10 (gratis bij Windows 7)
En wil je een goedkope platte monitor, kijk eens in de kringloopwinkel. Hier in de stad een keur van monitors voor 6,50 tot 9,50 Euro.

aurora1
door aurora1 Apr 23, 2017 om 00:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

W.b. voordelige monitoren wel eerst uitzoeken of daarvoor nog wel drivers verkrijgbaar zijn voor recentere versies van Windows. Vaak is dat niet het geval en de reden waarom mensen die wegdoen.

costnix
door costnix Apr 23, 2017 om 11:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Monitoren hebben GEEN drivers nodig, maar een INF-bestandje, dat uit de eigenschappen van de monitor bestaat. Het is een tekstbestand, die zelf te maken, dan wel te wijzigen is.

be
door bertfe - Apr 22, 2017 om 20:43
43 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht is dit een leuke toepassing in plaats van weggooien:

Android draaien op een computer met het programma MEmu

https://sites.google.com/site/windowsstapvoorstap/android-stap-voor-stap/android-draaien-op-je-computer-met-memu

gsm
door gsm - Apr 22, 2017 om 22:42
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt er altijd nog (gratis) Xubuntu 16.04, of Lubuntu 16.04, of Linux Mint 18.1 (32-bit) LTS uitvoering opzetten.

Windows 10 werkt waarschijnlijk wel en ook sneller dan Vista, mits er minimaal 2 GB werkgeheugen en voldoende ruimte op de HDD beschikbaar is.
Het zou mooi zijn als er minimaal Windows 8.1 drivers beschikbaar zijn voor die Vista PC, maar waarschijnlijk werkt het zonder ook nog redelijk.
Je hebt wel een Windows 7, 8, 8.1 of 10 licentie nodig.

Ik gebruik zelf nog een Windows XP laptop met Windows 10 32-bit erop. Alleen voor de Video adapter is geen geschikte driver beschikbaar, waardoor deze het moet doen met de Windows 10 basic versie die vrij sloom is, maar wel de juiste resolutie biedt.

Cookies
door Cookies Apr 23, 2017 om 11:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In htk p.c.'s van 10 jaar geleden kan meestal maar max. 1GB (2 x 500MB). Tel daarbij op alle andere oude (verouderde) hardware en je zou wel gek zijn om daar nog geld aan uit te geven. En voor Linux heeft een doorsnee gebruiker nauwelijks interesse. Bovendien vraagt TS zich al of of hij wel met Win10 zal kunnen werken. Een 10 jaar oude p.c. heeft zijn geld wel opgebracht.

gsm
door gsm Apr 23, 2017 om 12:20
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Jammer dat er zo weinig interesse is voor linux PC's. Eigenlijk gebruiken we linux allemaal dagelijks zonder het te weten. In heel veel huishoudelijke apparatuur wordt linux gebruikt. Android is ook gebaseerd op linux.

Helaas is het wel zo dat bepaalde linux distributies, inclusief Ubuntu, de laatste jaren steeds meer bugs bevatten en dus niet gladjes werken.
Canonical (Ubuntu) heeft nu een punt gezet achter een jarenlange ontwikkeling van Unity, dat steeds minder goed bleek te werken.

In mijn oude laptop uit 2006 past overigens wel minimaal 2 GB (2x 1 GB). Maar het ding werkt niet optimaal door het ontbreken van een goede videodriver.

10 jaar is voor een computer dus inderdaad heel oud.

Wi
door Wil_H - Apr 22, 2017 om 22:53
270 Antwoorden / Vragen

Met een 10 jaar oude pc moet je toch rekening gaan houden met zoiets simpels als slijtage van de harde schijf. Die zal op een gegeven moment in de niet al te verre toekomst gaan crashen.
Er zijn genoeg niet al te dure pc's en laptops te vinden die bij de tijd zijn en waarop Windows 10 al is geïnstalleerd.
Hou de acties van de Aldi maar in de gaten, dan heb je voor redelijk weinig geld een gloednieuwe computer waar je jarenlang plezier van hebt.
De garantie van Aldi gaat namelijk een stuk verder dan die van de computerboer op de hoek.

audb
door audb - Apr 23, 2017 om 13:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wil je windows 10 gebruiken en toch niet te veel geld uitgeven er voor ?

Koop dan een licentie dat is een stuk goedkoper en nog legaal ook dank zij een uitspraak van de europese hof van justitie waar in gesteld wordt dat het door verkopen van een software licentie (product code) mag!

 https://tweakers.net/pricewatch/453556/microsoft-windows-10-pro-nl-64bit-oem.html (64 bit werk ook op de 32 bit versie en pro is bijna dezelfde als de home versie)

Mocht u echter toch een nieuwere systeem willen dan kan u ook kijken bij https://tweakers.net/categorie/713/pcs/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqUpWphBGcGYVkGNoYKADMiI51TexAihnZArjZuYpWRnUAgA

Ik zet liever zelf een systeen in elkaar omdat je dan meer keuze hebt.

Moeilijk is het niet alleen heb je wat meer gedult nodig er voor.

gs
door gscager - Apr 23, 2017 om 13:47
200 Antwoorden / 110 Vragen

dank voor alle antwoorden  , is duidelijker nu  zal denk ik nieuwe worden .
bestaat er een boek of zo met uitleg en zo over w 10 of een gebruiks  aanwijzing o.i.d?

simon55
door simon55 Apr 24, 2017 om 12:29
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja er is n heel goed boek te verkrijgen bij Schoonepc en krijg je er n gratis versie bij in PDF bestand

Cookies
door Cookies - Apr 23, 2017 om 14:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geen idee of je een senior bent, maar er zijn boeken voor o.a. deze https://www.bol.com/nl/p/windows-10-voor-senioren-voor-dummies/9200000057252021/  Ook te koop bij de Bruna e.d.

Ook zijn er in winkel / bibliotheken computertijdschriften te vinden met uitleg.

Er is over werken met Windows 10 ook veel gratis informatie te vinden op het web, bijv. hier https://www.seniorweb.nl/artikel/voorproefje-windows-10

Als je met Google zoekt op: werken met Windows 10 dan vind je volop informatie waar je wat aan hebt.

DOOR GSCAGER - 23 APR. 2017 OM 13:47
158 ANTWOORDEN / 91 VRAGEN

dank voor alle antwoorden  , is duidelijker nu  zal denk ik nieuwe worden .
bestaat er een boek of zo met uitleg en zo over w 10 of een gebruiks  aanwijzing o.i.d?

pk49
door pk49 - Apr 24, 2017 om 11:35
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik had W10 op een 6 jaren oude Asus geinstalleerd, maar dat was een ramp. Veel te traag,waardoor het voortdurend vastliep. Ik heb de harddisk ervangen door een goedkope SSD, opnieuw geinstalleerd en sindsdien geen problemen tegengekomen.

ou
door oudewouter - Apr 24, 2017 om 11:45
52 Antwoorden / Vragen

Probeer een Medion te kopen. (oa. Aldi)  Prima apparaten met een prima prijs. Meestal zelfs met een klep waar je een aparte harde schijf in kan steken zonder de computer te moeten uitzetten. Heel handig voor back-ups .  ook meestal voorzien van SSD schijf (heel snel opstarten en flinke harde schijf. Meestal 1 TB.   W 10 went heel snel , maar koop een goed handboek waar alle tips en trucs in staan!
Succes

re
door rengers - Apr 24, 2017 om 13:23
8 Antwoorden / 0 Vragen

Meest handig is een nieuwe PC met een SSD harddisk. Die start heel snel op. Bij een computerzaak is het mogelijk dat men de oude hardeschijf erin bouwt en toegankelijk maakt. Dat scheelt heel veel overbrengen van bestanden en ze blijven zo op de vertrouwde manier toegankelijk. Het is mij heel goed bevallen toen mijn Windows-7-PC het begaf.

M.
door M.Smeer - Apr 24, 2017 om 18:26
2 Antwoorden / Vragen

Grootste probleem: 1: De minimum vereisten voor windows 10 zijn niet in uw oude pc aanwezig.  2: Er zijn onvoldoende stuurprogramma's voor Windows 10 beschikbaar voor de oude hardware in uw pc. Vrijwel zeker zal de pc niet starten of heel langzaam draaien met veel problemen zoals slecht beeld, geen geluid, etc. etc. Kijk voor n nieuwe PC gewoon even naar de processor, harddisk, optische drives, etc. Laat u door n kennis adviseren of een goede winkel. Succes!

br
door brui0929 - Apr 24, 2017 om 19:27
629 Antwoorden / 10 Vragen

installeer Windows 10  vanaf de DVD start de computer op nieuw op nu wordt Windows vanaf dvd opgestart en geïnstalleerd waarbij de C partitie opnieuw geformatteerd wordt hierna begint de installatie. Zet alle rand apparatuur aan.

audb
door audb Apr 25, 2017 om 17:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Makkelijker en vooral sneller gaat het via een usbstick van minimaal 8 gb.

De orginele dvd is niet nodig windows 7, 8(.1) en 10 zijn gewoon te downloaden via dit programma https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-and-office-iso-download-tool

Daarna is het nog wel noodzakelijk om deze op de usbstick te zetten maar dat gaat het makkelijks met deze http://wudt.codeplex.com/ of https://rufus.akeo.ie/?locale=nl_NL en dan de iso bestand kiezen.

Dan opstarten met de usb stick in een USB 2 niet in een USB 3 poort dat werkt bij de meeste computers namelijk niet.

Wel moet er bij het opstarten van de computer gekozen worden voor het opstarten via een usb poort afhankelijk van het type bios is dat of F11 , F2 of een andere toets inhouden tijdens het opstarten of via de bios worden ingesteld.

wi
door wilter - Apr 25, 2017 om 15:07
20 Antwoorden / 14 Vragen

Ken het probleem. Vorig jaar hetzelfde mee gemaakt. Vista werd niet meer bijgewerkt, heb toen windows 10 op  mijn laptop laten installeren. Dit werkte voor géén meter! Heb toen maar een nieuwe laptop gekocht maar toen was er een probleem met mijn printer. Deze werkte perfect onder vista maar updates ( drivers) waren niet meer beschikbaar voor mijn type printer.(canon) Dus toen ook maar een nieuwe printer gekocht. Ze weten je wel op kosten te jagen. Over een paar jaar zal het weer  gebeuren dat je genoodzaakt bent om nieuwe te kopen. Groetjes W.Terpstra / Groningen

audb
door audb Apr 25, 2017 om 17:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dat een driver niet meer beschikbaar is (?) ligt niet aan windows maar aan Canon die ze niet beschikbaar (had) gesteld.
Echter zal als de printer niet te oud is deze mogelijk nu wel aangeboden worden maar de meeste drivers die onder windows 7 werkten weken doorgaans ook op windows 10.

wi
door wilter Apr 26, 2017 om 01:58
20 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt, Canon stelde die niet meer beschikbaar. Printer was ongeveer 8 jaar oud, maar werkte perfect onder windows vista. Het is dan jammer dat je op extra kosten kosten word gejaagd.

gsm
door gsm - Apr 25, 2017 om 17:27
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Zelfde probleem voor Intel videodriver GMA900, die niet beschikbaar is voor Windows 8.1 of voor Windows 10.
Toch werkt Windows 10 dan wel, maar zonder de grafische versnelling.
Het gaat denk ik net zo als bij IOS van Apple:
Steeds komen er nieuwere versies van Windows 10, maar ook die zullen op zeker moment oudere hardware niet meer ondersteunen.
Ik verwacht dat binnen een termijn van enkele jaren opnieuw ook voor Windows 10 nieuwe hardware gekocht zal moeten worden, inclusief een nieuwe licentie voor Windows 10. Kassa!

tolsma1945
door tolsma1945 - Apr 27, 2017 om 16:20
229 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom gemakkelijk doen terwijl het moeilijk ook kan,er zijn antwoorden,die het wel heel moeilijk maken,niet doen dus.
Eenvoudig een nieuwe desktop kopen,( of laptop) en je bent weer helemaal bijdetijd.
En aan Windows 10 ben je zo gewend,gewoon een beetje oefenen,natuurlijk zit er wat verschil in het besturingssysteem,maar het meeste wijst zichzelf.Een cursus hoef je echt niet te volgen.
Veel plezier met de nieuwe aanschaf.

du
door dutchredgaming - Apr 29, 2017 om 10:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een computer van 13 jaar die naar vista naar Windows 10 is overgezet.
Ik moet wel zeggen dat het stuk sneller gaat, maar als u geld over heeft voor nieuwe computer kunt u beste voor een nieuwe gaan.
Windows 10 is morderner gebouwd en er is wel wat veranderd, maar veel dingen zijn het zelfde gebleven. U kunt youtube filmpjes kijken hoe Windows 10 werkt.
Als u een nieuwe computer ga kopen beveel ik wel aan om een computer te kopen met SSD. Misschien is het duurder vergeleken met harde schijf, maar 10x sneller dan een harde schijf!

au
door audioot - May 9, 2017 om 08:14
1 Antwoorden / Vragen

De leeftijd speelt in deze eigenlijk geen relatieve rol.
Het werkgeheugen en processor echter wel dus deze moeten wel minimaal voldoende zijn om W10 te kunnen draaien.
Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen maar W10 is eigenlijk kostenloos te installeren als u de wegen kent zodat het u niets hoeft te kosten om het op uw labtop te installeren.
Ik heb een pc welke ouder is dan 10 jaar en daar loopt W10 vlekkenloos op.
Desktops zijn samengestelde apparaten welke eigenlijk in prijsklasse elkaar niet ontlopen.