ke
door keesbakels Feb 11, 2016 om 15:04
Computers & telefonie

DVD/CD station weg na installatie Windows 10

Gisteren ontdekt dan mijn cd/dvd brander niet meer in de verkenner te vinden is.

Als ik een cd plaats gebeurd er niets.

Ik gebruik al een tijdje Windows 10.

Net gezien dat dat bij een andere computer waar in W 10 had geïnstalleerd ook het geval is.

Het zijn beiden desktop computers.

Alvast dank voor tips en goede raad.

41854 3 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2016 om 15:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Schijnt vaker voor te komen.

Van het forum van Computertotaal:

Na de upgrade van W7 naar W10 was mijn dvd-station verdwenen in de verkenner én in apparaatbeheer. Na allerlei oplossingen te hebben geprobeer die vermeld worden in https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/314060  bleek uiteindelijk de vijfde optie de oplossing.
(Lees meer via http://computertotaal.nl/vraag-en-antwoord/22745/na-upgrade-windows10-geen-cd-rom-dvd-speler-meer#1IiFXlbttimp8ckH.99)

De bovenstaande oplossing:

Oplossing 5: Een subsleutel maken in het register
OpmerkingVoor deze methode moet u bij Windows zijn aangemeld als beheerder. Als u controleren wilt of u een beheerder bent, gaat u naar http://support.microsoft.com/gp/admin

Belangrijk Volg de stappen in deze sectie zorgvuldig. Als u het register onjuist bewerkt, kunnen er grote problemen optreden. Voordat u wijzigingen aanbrengt, maakt u een back-up van het register, dat u kunt terugzetten in het geval er zich problemen voordoen.

Ga als volgt te werk om de subsleutel te maken:
  1. Druk op de Windows-logotoets+R om het vak Uitvoeren te openen.
  2. Typ regedit in het vak Uitvoeren en druk vervolgens op Enter. Als om een beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of klikt u op Toestaan.
  3. Zoek in het navigatiedeelvenster de volgende registersubsleutel:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi
  4. Klik met de rechtermuisknop op atapi, wijs Nieuw aan en klik op Sleutel.
  5. Typ Controller0 en druk op Enter.
  6. Klik met de rechtermuisknop op Controller0, wijs Nieuw aan en klik op DWORD (32-bits)-waarde.
  7. Typ EnumDevice1 en druk op Enter.
  8. Klik met de rechtermuisknop EnumDevice1 en klik op Wijzigen....
  9. Typ 1 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
  10. Sluit de Register-editor af.
  11. Start de computer opnieuw op.

(Bron)

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2016 om 15:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk maar eens hier.

gsm
door gsm - Feb 11, 2016 om 21:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dit probleem treedt vaak op na het verwijderen van brander- of afspeelsoftware voor de CD/DVD speler.

Verwijder de CD of DVD uit apparaatbeheer indien daar aanwezig.
Herstart de PC en controleer of het geholpen heeft.

Zo niet,
Zie onderstaande link en de inhoud daarvan eronder:

http://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_10-hardware/cd-of-dvd-station-wordt-niet-herkend-door-windows/4bd377ea-5145-406f-b85a-751c2b0700be?tm=1439393348620&auth=1

  • Druk op Windows toets + r
  • Typ regedit
  • Ga naar de onderstaande map
  • HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
  • Klik in het rechter deelvenster op UpperFilters
  • Mogelijk wordt ook de registervermelding UpperFilters.bak weergegeven. Als dat het geval is, hoeft je die vermelding niet te verwijderen. Klik alleen op UpperFilters. Als de registervermelding UpperFilters niet wordt weergegeven, kun je de registervermelding LowerFilters verwijderen.
  • Open het menu Bewerken en klik op Verwijderen.
  • Klik op Ja wanneer u wordt gevraagd de opdracht te bevestigen.
  • Klik in het rechter deelvenster op LowerFilters. Als je de registervermelding LowerFilters niet ziet, gebruik je de oplossing hieronder.
  • Open het menu Bewerken en klik op Verwijderen.
  • Klik op Ja wanneer u wordt gevraagd de opdracht te bevestigen.
  • Sluit de Register-editor af.
Herstart de PC

Indien dit niet voldoende is, druk je op Windows toets + x. Open de command prompt  met beheerdersrechten (administrator). Typ vervolgens het onderstaande gevolgd door enter:

reg.exe add "HKLM\System\CurrentControlSet\Services\atapi\Controller0" /f /v EnumDevice1 /t REG_DWORD /d 0x00000001

Helpt het bovenstaande niet, voer dan ook het volgende uit:

  • Druk op Windows toets + r
  • Typ regedit, druk op enter en bevestig de prompt met ja
  • Open de onderstaande map:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi
  • Klik met rechts op atapi en kies een nieuwe sleutel
  • Typ Controller0 en druk op enter
  • Klik Controller0 met rechts aan en kies nieuw, DWORD(32-bit) waarde
  • Typ EnumDevice1 en druk op enter
  • Klik met recht EnumDevice1 en kies aanpassen
  • Typ 1 in het waarde veld en klik op ok
  • Sluit de register editor
Herstart de PC