be
door bergje56 Apr 16, 2013 om 21:25
Computers & telefonie

Fabrieksinstellingen

Hallo,

Ik heb nog een PC met besturingssysteem Windows XP van 7 jaar oud. Hij werkt erg slecht en langzaam. Mijn vraag is nu of en hoe ik deze computer kan terugbrengen naar de fabrieksinstellingen dus naar de periode van aanschaf.
Graag uw reactie. Bij voorbaat dank.

9638 24 Rapporteer

jo
door jorisw - Apr 16, 2013 om 21:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de originele CD/DVD nog hebt die je er bij hebt gekregen (volgens mij werden die er 7 jaar geleden nog bijgeleverd; tegenwoordig is dat niet altijd meer het geval), dan kan je Windows opnieuw installeren en is je PC weer als nieuw. Volgens 2006 dan.

freya
door freya - Apr 16, 2013 om 22:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bergje56,

In die tijd werd er vaak gewerkt met een opstart-CD/DVD. Die moest je dan vaak nog zelf maken ook.
Die heb je vast niet meer?

Een andere mogelijkheid is dat de fabriekstoestand is opgeslagen op een verborgen partitie en dat je die 'recovery' uit kon voeren, door bij het opstarten op een bepaalde toets (meestal één van de functietoetsen) te drukken. Hoe dat dan precies moet staat dan weer in de handleiding/beschrijving van de computer. Soms zie je bij het opstarten van de computer een melding in beeld met een tekst als "Toets F(nummer) voor recovery", of iets van die strekking.

En mocht dat lukken, dan zul je daarna waarschijnlijk nog wat servicepacks moeten installeren om Windows een beetje bij te werken.

m.vr.gr. Freya

valerius-2
door valerius-2 - Apr 16, 2013 om 22:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 16 apr 2013, 22:02]Hallo bergje56,

En mocht dat lukken, dan zul je daarna waarschijnlijk nog wat servicepacks moeten installeren om Windows een beetje bij te werken.

m.vr.gr. Freya

Dat gaat u dan wel een dag aan de gang houden.Ik heb het zelf ook een keer gedaan, en daar ben ik met al die update's van al die jaren wel zoet mee geweest.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 17, 2013 om 10:56
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Stappenplan;
- Maak een update van belangrijke zaken; mail, foto's, favorieten van je browser etc. (neem aan dat je dit al standaard doet)
- Trek het internetkabeltje uit je PC
- Je pakt de cd met Windows die bij de computer zat of download een OEM versie van XP met sp3 (scheelt aanzienlijk in de updates, zoals hierboven al vermeld)
- Stop het schijfje in je computer, start hem hiermee op en volg alle stappen, vergeet niet tijdens de procedure de c schijf te formatteren
- Installeer je antivirussoftware (kabeltje mag nu weer terug in de computer) en update windows

Dat is alles, iedereen kan dit en aangezien je toch niets stuk kunt maken, heb je niets te vrezen.

peter
door peter - Apr 17, 2013 om 11:31
33 Antwoorden / 0 Vragen

Zou eerst het gratis progje Slimcleaner eens downloaden en kijken wat dat er aan overbodige rommelafgooit
via google zijn genoeg freeware programmas te downloden om pc schoon te maken van overtollige en pc vertragende computers

ja
door jankoll - Apr 17, 2013 om 11:42
17 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens hoeveel RAM (geheugen) je computer heeft. Door alle updates en zo is zelfs voor een XP computer tegenwoordig 1 GB (= 1024 MB) een must. Zojuist nog een XP computer die 512 MB aan boord had weer vlot getrokken; dit betrof een laptop en 1GB (2 x 512MB) kostte totaal ca. € 35,00.

Ook zal het geen kwaad kunnen – als je dat niet al regelmatig doet – eens op te ruimen. Ik heb ooit op verzoek een setje van dit soort zaken samengesteld, dat kun je hier vinden:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/44147217/Opruimers.zip
Lees de instructie goed voordat je dit gaat gebruiken. Het is een z.g. gezipte map, die moet je dus eerst uitpakken om er iets mee te kunnen doen. Heb je nog geen zip-programma op je computer dan kun je dit gratis programma downloaden en installeren:
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/7-Zip+compressie.

Jan

pl
door pleccema - Apr 17, 2013 om 11:46
7 Antwoorden / 0 Vragen

Voorgaande oplossingen zijn zeer waarschijnlijk te moeilijk voor de vraagsteller. Uit de vraag blijkt een totaal gebrek aan kennis van computerbeheer. Zo iemand kun je niet zelf aan de slag zetten met wat summiere instructies, dat gaat niet lukken en waarschijnlijk snapt degene de technisch georiënteerde reakties überhaupt al niet.

De beste oplossing voor de vraagsteller is om de pc door iemand met verstand van zaken (een kennis, familielid of computerwinkel) opnieuw te laten inrichten.

aaromijn
door aaromijn - Apr 17, 2013 om 11:50
37 Antwoorden / 9 Vragen

Je kunt ook eerst de computer helemaal schoon maken met de gratis programma's van:
CCleaner; ; MBAM-Malwarebytes; Auslogics Registry Defrag; en het reeds op de computer
aanwezige Defragmentatie-programma te gebruiken.

simon55
door simon55 - Apr 17, 2013 om 11:55
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij t opstartmenu zie je vaak F4 F8 of F10 te zien hou F 10 ingedrukt ( de zogenaamde recovery )en hij gaat t helemaal terugzetten naar t begin vergeet dan niet naar de site van Microsoft te gaan en t servicepack 3 te downloaden anders krijg je geen automatische updates meer want er zal waarschijnlijk servicepack 2 op staan

be
door bert1934 - Apr 17, 2013 om 12:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, De computer moet worden geoptimaliseerd. De leden van Seniorweb.nl hebben het voordeel dat dit door de vrijwilligers van de vereniging kan worden gedaan. Bert van Dijk,

ta
door tar - Apr 17, 2013 om 12:33
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Bergje56,

Zonder te noemen wat voor een computer u heeft, o.a. merk en type is het vrij zinloos om (zinvol) advies te geven...

Hardware uitbreiden kan zinvol zijn, maar bedenk wel dat Windows XP nog maar 1 jaar essentiële Microsoft updates krijgt; na april 2014 stopt Microsoft om Windows XP te voorzien van deze noodzakelijke updates...

Programma's vergen steeds meer van computers en het terugzetten naar de oorspronkelijke fabrieksinstellingen heeft waarschijnlijk weinig zin.

Een computer die traag en slecht werkt kan ook besmet zijn met virussen en/of malware...

Het gratis (Nederlandse taal) Malwarebytes-AntiMalware kan hulp bieden, ook voor een leek te bedienen:

http://fileforum.betanews.com/detail/Malwarebytes-AntiMalware/1186760019/1

Check ook eens of uw computer geen deel uitmaakt van een Botnetwerk:

http://check.botnet.nu/

Ondanks dat sommige hier geen fan van zijn kan het gratis (Nederlandse taal) CCleaner uw schijf opruimen en/of dubbele bestanden verwijderen.

http://www.filehippo.com/download_ccleaner

Succes!

be
door bert1934 - Apr 17, 2013 om 13:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tar schreef op woensdag 17 apr 2013, 12:33]
@ Bergje56,

Zonder te noemen wat voor een computer u heeft, o.a. merk en type is het vrij zinloos om (zinvol) advies te geven...

Hardware uitbreiden kan zinvol zijn, maar bedenk wel dat Windows XP nog maar 1 jaar essentiële Microsoft updates krijgt; na april 2014 stopt Microsoft om Windows XP te voorzien van deze noodzakelijke updates...

Programma's vergen steeds meer van computers en het terugzetten naar de oorspronkelijke fabrieksinstellingen heeft waarschijnlijk weinig zin.

Een computer die traag en slecht werkt kan ook besmet zijn met virussen en/of malware...

Het gratis (Nederlandse taal) Malwarebytes-AntiMalware kan hulp bieden, ook voor een leek te bedienen:

http://fileforum.betanews.com/detail/Malwarebytes-AntiMalware/1186760019/1

Check ook eens of uw computer geen deel uitmaakt van een Botnetwerk:

http://check.botnet.nu/

Ondanks dat sommige hier geen fan van zijn kan het gratis (Nederlandse taal) CCleaner uw schijf opruimen en/of dubbele bestanden verwijderen.

http://www.filehippo.com/download_ccleaner

Succes!

ar
door arnold11 - Apr 17, 2013 om 13:57
22 Antwoorden / 1 Vragen

Als LEEK niet aan beginnen. Zoek een kennis die weet wat er bij komt kijken en dit meer gedaan heeft !!!!!

Kijk dan eerst op schonepc.nl voor herinstalleren Windows XP en kopieer en print deze handleiding voordat je begint, anders ben je alles kwijt !!!!

http://schoonepc.nl/voorbereiding.html

Je moet rekenen dat dit minimaal 20 uur kost, incl. programma's, updates en instellen, als je heel goed weet hoe e.e.a werkt.

Probeer eerst eens te optimaliseren met IObit Advanced SystemCare 6. Gratis download voor Freeware versie.
Hiervan kan je een Pro versie maken door deze te uninstallen met Uninstall Programs dat daarbij geïnstalleerd wordt, of met Software uit Configuratiescherm van Windows.
Die kun je dan gratis 3 maanden gebruiken. Daarna terug naar de Free versie of kopen.

Heel uitgebreid en toch simpel te gebruiken.

Installeer ook SlimDrivers, PatchMyPC en Secunia PSI om alles uptodate te maken/houden.

LEES EERST DE INTRO VAN DEZE PROGRAMMA'S OP HUN SITE. Dan weet je wat je er mee kunt doen.

PatchMyPC INSTALLEERT en update een groot aantal programma's achter elkaar. Ook de Windows Updates.
Vink aan bij Opties, rechtse kolom: vakjes 2,3,4,6,7,8,10, language Dutch.
Nooit automatisch laten installeren. Vakje 7 "Disable silent updates" voorkomt dit.
Je kunt dit ook uitvinken en alles automatisch installeren.
Je moet dan alle rotzooi later verwijderen. Voordeel: Je kunt ondertussen iets anders gaan doen.
Dan worden allerlei toolbars en andere rotzooi ook geïnstalleerd omdat dit meekomt met gratis software.

Alles wat je in kolom Common en Other aanvinkt wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd maar je blijft de controlle houden.

Met vakje "Perform .. Update" start je het installeren. Je moet er wel bij blijven voor toestemming per programma!!!!!

ta
door tar - Apr 17, 2013 om 14:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

=arnold11 schreef op woensdag 17 apr 2013, 13:57:
Als LEEK niet aan beginnen. Zoek een kennis die weet wat er bij komt kijken en dit meer gedaan heeft !!!!!

Kijk dan eerst op schonepc.nl voor herinstalleren Windows XP en kopieer en print deze handleiding voordat je begint, anders ben je alles kwijt !!!!

http://schoonepc.nl/voorbereiding.html

Je moet rekenen dat dit minimaal 20 uur kost, incl. programma's, updates en instellen, als je heel goed weet hoe e.e.a werkt.

Probeer eerst eens te optimaliseren met IObit Advanced SystemCare 6. Gratis download voor Freeware versie.
Hiervan kan je een Pro versie maken door deze te uninstallen met Uninstall Programs dat daarbij geïnstalleerd wordt, of met Software uit Configuratiescherm van Windows.
Die kun je dan gratis 3 maanden gebruiken. Daarna terug naar de Free versie of kopen.

Heel uitgebreid en toch simpel te gebruiken.

Installeer ook SlimDrivers, PatchMyPC en Secunia PSI om alles uptodate te maken/houden.

LEES EERST DE INTRO VAN DEZE PROGRAMMA'S OP HUN SITE. Dan weet je wat je er mee kunt doen.

PatchMyPC INSTALLEERT en update een groot aantal programma's achter elkaar. Ook de Windows Updates.
Vink aan bij Opties, rechtse kolom: vakjes 2,3,4,6,7,8,10, language Dutch.
Nooit automatisch laten installeren. Vakje 7 "Disable silent updates" voorkomt dit.
Je kunt dit ook uitvinken en alles automatisch installeren.
Je moet dan alle rotzooi later verwijderen. Voordeel: Je kunt ondertussen iets anders gaan doen.
Dan worden allerlei toolbars en andere rotzooi ook geïnstalleerd omdat dit meekomt met gratis software.

Alles wat je in kolom Common en Other aanvinkt wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd maar je blijft de controlle houden.

Met vakje "Perform .. Update" start je het installeren. Je moet er wel bij blijven voor toestemming per programma!!!!!

@ Arnold11

Zonder systeemspecificaties van hardware en software te weten is het zinloos om o.a. een herinstalleren van Windows XP uit te voeren; verder stopt over 1 jaar de ondersteuning vanuit Microsoft voor Windows XP

Het "erg slecht en langzaam" werken van een een computer, zoals Bergje56 schrijft heeft meestal een andere oorzaak; een herinstalleren van Windows XP is meestal zinloos en zoals u omschrijft (meestal) zeer tijdrovend en niet uit te voeren door een leek.

Er zij genoeg programma's waardoor je overbodige (hardnekkige) software en problemen kunt oplossen, zelfs als leek; B.v. met CCleaner.

Een computer werkt niet voor niets (opeens?) "erg slecht en langzaam"; kan vele oorzaken hebben: Van software die totaal ongeschikt is voor het betreffende systeem tot een besmette computer.

bo
door boelh188 - Apr 17, 2013 om 15:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bergje56

Je krijg een hoop raad maar weet je nu ook waar je wat aan heb mijn advies niemand zeg kom maar of ik help je wel ben zelf ict er geweest of te wel pc repareren of complete kasten cq laptop repareren of te wel systeem beheerder.

mocht je hulp nodig hebben ??????????

boelh188@planet.nl

freya
door freya - Apr 17, 2013 om 15:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

Het gaat bij de vragensteller om een pc van 7 jaar oud, waar Windows XP op staat. Kortom, om die weer vlot te trekken, volstaat het om deze terug te zetten naar de fabriekssituatie, de beschikbare servicepacks te installeren en daarna de automatische updates uit te schakelen.
Allerlei programmaatjes installeren om alles 'up-to-date' te houden is zinloos en kost alleen maar een hoop extra tijd/moeite.

Heb hier ook nog een oudje staan met Windows XP en dat soort oude beestjes moet je met rust laten. Niet aan gaan sleutelen en/of onnodig updaten, maar gewoon gebruiken.

Freya

ta
door tar - Apr 17, 2013 om 15:42
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 17 apr 2013, 15:18]
@^^:

Het gaat bij de vragensteller om een pc van 7 jaar oud, waar Windows XP op staat. Kortom, om die weer vlot te trekken, volstaat het om deze terug te zetten naar de fabriekssituatie, de beschikbare servicepacks te installeren en daarna de automatische updates uit te schakelen.
Allerlei programmaatjes installeren om alles 'up-to-date' te houden is zinloos en kost alleen maar een hoop extra tijd/moeite.

Heb hier ook nog een oudje staan met Windows XP en dat soort oude beestjes moet je met rust laten. Niet aan gaan sleutelen en/of onnodig updaten, maar gewoon gebruiken.

Freya

@ Freya,

Terug zetten naar de fabriekssituatie zorgt er ook voor dat al je software die je gedurende 7 jaar hebt geïnstalleerd van je systeem wordt verwijderd terwijl er nu nog onduidelijk is wat er werkelijk aan de hand is.

Een virus/worm-besmetting kan ook zorgen voor een "erg slecht en langzaam" werkend systeem en kan, met wat pech het terugzetten naar de fabriekssituatie "overleven".

Ik begrijp dan ook (nog) niet waarom Bergje56 haar systeem terug wil zetten naar de fabriekssituatie en zich daarmee een hoop (onnodig?) werk op de hals haalt.

freya
door freya - Apr 17, 2013 om 16:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tar:

Windows is nu eenmaal een systeem dat met de jaren volloopt en langzamer wordt. Als het systeem 7 jaar oud is en misschien nog wel op de originele installatie draait, dan begrijp ik wel dat het systeem 'traag' is geworden. En dan hoeft er echt nog helemaal niets bijzonders (lees: virussen, trojans en/of malware) aan de hand te zijn met het systeem....
Ook dan is het verstandig om eens alles terug te zetten naar de begintoestand en 'opnieuw' te beginnen.

En ja, uiteraard moet je dan ook al je software weer opnieuw installeren....

Freya

gerardk
door gerardk - Apr 17, 2013 om 17:48
175 Antwoorden / 8 Vragen

de schijf defragmenteren helpt meestal ook wel iets maar denk er aan voordat je opnieuw gaat installeren een back-up te maken want je bent anders al je documenten en mail kwijt. Zoals al eerder gezegd is dit niet echt iets voor mensen die niets meer van computers afweten dan het dagelijks gebruik.

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2013 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@boelh188,
@simon55,

OT
Hoe goed de bedoeling ook is ..... je zit hier op een openbaar forum.
Neem niet aan dat je op spam zit te wachten. Vermelden van mailadres is dus niet handig.

Met vr.gr.

bo
door boelh188 - Apr 17, 2013 om 18:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 17 apr 2013, 17:54]@boelh188,
@simon55,

OT
Hoe goed de bedoeling ook is ..... je zit hier op een openbaar forum.
Neem niet aan dat je op spam zit te wachten. Vermelden van mailadres is dus niet handig.

Met vr.gr.

ja
door jangmcoolen - Apr 18, 2013 om 15:16
77 Antwoorden / 12 Vragen

Robeco heeft haar inlogsysteem veranderd.
Mijn XP 7 was te oud om nog in mijn gegevens te komen.
Ik heb toen gezegd: "Dat kan niet, jullie wijzigen iets en ik kan niet meer werken".
Samen met een software man van Robeco hebben we (via google chroom) een hogere (snellere) versie gratis gedownload.
Neem aan dat het downloaden naar XP 7 ook op die manier kan
Succes

simon55
door simon55 - Apr 19, 2013 om 13:53
1556 Antwoorden / 5 Vragen

T is beslist geen 20 uur werk ik heb er ook nog een staan en doe ik ieder half jaar t is om precies te zijn 4 uur en 20 minuten werk je hoeft niet de zelf geinstalleerde programma s er af te halen dus dat is gebrauwel mocht u hulp nodig hebben en woont u in de buurt van haarlem [Edit redactie- e-mailadres verwijderd]

bo
door boelh188 - Apr 19, 2013 om 13:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

beste bergje56

Goede morgen
ik weet niet of je een beetje met een pc over weg kan maar als je deze pc weer volt wil hebben dan moet je het werk geheugen op waarderen ik ver moet dat je 512werkgeheugen web mee stal standaard bij pc met xp die zo gekocht zijn als je er nog voor wat kunt krijgen op schroeven tot 1gig
minimaal dus gewoon een naast zetten in het andere slot en dan goed schoon maken met een goed programma hier voor kan je het best tune up gebruiken deze gaat heel diep in je software neemt ook het register onderhanden wand daar zit het meeste vuil niet bang zijn er gebeurd niets vreems
mog je er niet uit komen mail me [edit redactie- e-mailadres verwijderd] ik kan je op afstand helpen als het nodig is
heb je een vraag mail gewoon
vr.gr. kdv