hw
door hwhardiek Aug 2, 2006 om 19:39
Computers & telefonie

Garantie winkelketen BCC

Hoi

Ik heb een vraag over de slogan (low prices high service) van BCC is er iemand die defecte apparatuur heeft aan gemeld bij BCC? Het is nl zo bij BCC dat ze je dan laten bellen naar een reperateur in mij geval Elektroluxe en daar de klacht moet melden en een afspraak maken.Zit je nog in de garantie periode dan dien je eerst de kosten aan de monteur te betalen.Daarna moet je een afschrift van de rekening naar het hoofdburo sturen en binnen 14 dagen krijg je het geld terug.

Met andere woorden BCC besteed alles uit en zegt dan dat ze HIGH SERVICE LEVEREN

Ik vind dit mislijdende reclame

3578 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is hier al heel vaak aan de orde en zoals u ook kunt nagaan bij www.consuwijzer.nl is hier het gestelde in het Burgerlijk Wetboek Boek 7 art 17 en verder van beland die in het kort inhouden dat een verkopende partij, in uw geval dus BCC verantwoordelijk is voor hetleveren van datgene dat u als koper mag verwachten. Dat betekent ook dat u bij problemen BCC moet aanspreken en niemand anders; BCC heeft dan te zorgen dat het geleverde wel aan de verawachting voldoet middels reparatie of vervanging. Al eerder was op deze site gemeld dat BCC zich daaraan niet houdt of mogelijk zelfs niet eens op de hoogte wil zijn van de wettelijuke bepalingen.

BCC handelt dus zeer duidelijk in strijd met de wet. U behoeft nimmer tijdens een garantie periode en let op dat is niet de periode van fabrieksgarantie want daar heeft u ook niets mee te maken iets te betalen aan welke monteur dan ook. De fabrieksgarantie geldt uitsluitend tussen de fabrikant en BCC, als gezegd voor uu gelden de BW bepalingen en EU wetgeving.

Mijn advies: druk BCC met art BW 7:17 en verder op de neus.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

gozik@ als ook al herhaald hier aan de orde geweest maakt extra garantie niets uit, in feite ben je een dief van de eigen potemonnaie omdat niet die garantie geldt maar de wettelijke, uitzondering is uiteraard als de "gekochte" garantie voor een langere termijn zou gelden als de wettelijke. Dat zal echter vrijwel nooit het geval zijn omdat de wettelijke uitgaat van de duurzaamheid van het gekochte produkt. NB dit geldt niet voor zaken gekocht bij een consumentengroothandel als Makro, Sligro etc. Dat is geen consumentenverkoop.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets buiten de garantie valt moet je uiteraard wel betalen voor eventuele reparaties. Dus als een defect bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door gebruikersschade. Daarnaast heb je wel degelijk wat te maken met fabrieksgarantie. Dat is nl ook de garantie die de winkel levert (in nagenoeg ieder geval). De 'wettelijke' garnatie, zoals sommige mensen dat plegen te noemen, is dermate vaag opgesteld dat die in feite niet geldt. Die gaat uit van een redelijke levensduur en wat is een redelijke levensduur?

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaat, maar als je de vraag leest, dan zie je dat ze de klanten wel verschillen behandelen afhankelijk of je meer betaalde of niets...

Meestal heb je vele apparaten en kun je beter wat  meer risico nemen, maar er zijn notebooks die wel erg kwetsbaar zijn, en die  wil men dan wel extra garantie en service hebben..

Meestal is het inderdaat onzin, maar er zijn toch enkele uitzonderingen.

De verkopers krijgen veel provisie op deze garantie, en soms meer als het apparaat zelf, en ik werkte daar ook wel eens op een zaterdagje, dus weet dat erg goed.

Wil je dit daarom nooit meer zeggen want de bonus was groter dan het salaris, dus bij deze, iedereen mag meelezen, en ik wil nooit meer zo rijk worden, dit is niet sociaal, en je kunt de kanten dus niet meer goed adviseren....

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 02:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het geval van de vraagsteller is er sprake van garantie en behoeft hij/zij niets te betalen (natuurlijk uitgaande van een defect dat niet is ontstaan door toedoen van de koper), ook niet vooruit en nadien terug vragen/krijgen. BCC is en blijft verantwoordelijk.

Soms is het wel makkelijker (en voor de verkoper, en voor de klant) om direct zaken te doen met een reparatiebedrijf, maar dan blijft de verkopende partij (indeze BCC dus) geheel verantwoordelijk. In dit geval vind ik zelfs dat het financiele probleem opgelost dient te worden tussen de reparateur en BCC.

'Fabrieksgarantie' is wel een verkeerd/misleidend woord (tenminste voor de klant/koper). De koper heeft niets te maken met de 'fabriek', wel de verkoper. Ik heb ook vaak het idee dat de verkopende partij eigenlijk hiermee kenbaar wil maken, dat de verkoper niet verantwoordelijk is en dat de klant/koper maar bij de fabrikant moet zijn......, waarom anders wordt uberhaupt dat woord (fabrieks...) gebruikt en niet alleen: garantie.

Daarnaast is er geen sprake van 'redelijke' levensduur, maar van een te verwachten economische levensduur (t.v.e.l.). En gezien de 'nieuwe' regel(wet)geving sinds 1 mei 2003 zijn de fabrikanten i.q. de verkopende partijen verplicht om aan de artikelen een bepaalde tijdsduur te plakken, dus de tijd dat het artikel tenminste mee dient te gaan, zonder dat het defect raakt. Binnen de garantietermijn dient de verkopende partij aan te tonen dat een euvel/defect geen fabricagefout is, oftewel dat de klant/koper verantwoordelijk is. Na de garantietermijn blijft de verkopende partij gedeeltelijk verantwoordelijk, afhankelijk van de verstreken tijdsduur. Wel wordt die 't.v.e.l' vaak vaag gebracht, omdat men graag wil verkopen en dus wil doen voorkomen dat het artikel goed is en 'heel erg lang' meegaat, maar daarnaast bang is dat men hieraan wordt opgehangen en dus, procentueel gezien, veel mee dient te betalen bij een aanspraak op garantie na de formele garantieperiode. Een mooi voorbeeld is Miele: op hun site wordt gesproken dat hun wasmachines wel 20 jaar meegaan en soms nog langer. Gezien deze 'uitspraak' mag men dus van een Miele wasmachine uitgaan van een 't.v.e.l.' van 20 jaar.

De wet stelt ook het volgende: "Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet." Dat laatste geldt natuurlijk voor 'eigen schuld'.

'Eerder' zag je nog wel eens artikelen waar op maar 3 maanden garantie werd gegeven. Dat kan dus niet meer. Men heeft altijd minimaal 6 maanden garantie.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

IK bedank je voor het duidelijk antwoord.Het ging vooral over de afhandeling van de reparatie die bij mij nu 6keer gebeurd zijn en dat ik zelf alles moest regelen. krijg uiteindelijk wel mijn geld terug maar ik vind dit geen High service,dus ik vind dat die reclame die ze maken nergens op slaan .groetjes

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is bij dit soort winkels altijd een verschil tussen met en zonder extra garantie, en dat merk je.

Zelf  koop ik daar alleen als ik het zelf ook kan repareren, of erg goedkoop is, anders liever een iets duurdere met goede service.

Een monteur in wit en bruingoed leverde regelmatig op bestelling en zonder voorraad of winkel alle grote merken, eerst 100% betalen en binnen een week thuis.  Tevens geen reclame, zoek maar bij BCC of Mediamarkt en hij was regelmatig goedkoper....

Zelfs heeft hij een keer geweigerd, maar dat was omdat hij liever geen produkten verkoopt die erg bekend zijn in zijn werkplaats, en die stonden daar dus, en de mijne is er nooit geweest, dus wel eerlijk.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

bedankt voor het antwoord.Maar als ik geen extra verzekering had ,dan was ik veel geld kwijtgeraakt de reparatiekosten zijn al hoger als de aankoop. Het ging mij alleen over de service .dat alles via een ander gaat en niet via BCC.

groetjes

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat BCC indeze doet is wettelijk gezien volkomen juist. Aanspreekpunt is in deze altij de verkopende partij. Maar de verkopende partij mag het probleem wel op laten lossen door de fabrikant. De fabrikant is de enige die onderdelen en gekwalificeerde monteurs heeft die witgoed apparaten kunnen repareren. Binnen de fabrieksgarantie zal in dit geval elektrolux langskomen en KOSTELOOS en defect verhelpen, mits dit onder de garantiebepaling valt. Geen enkele winkel heeft monteurs die binnen de garantie zelf witgoedapparaten gaat repareren. Dat u zelf moet bellen is logisch, het heet niet voor niets de consumentenlijn van elektrolux. U moet een afspraak maken wanneer U uitkomt het is onhandig als de dame van BCC telkens moet vragen wanneer kunt u, oh dan kan electrolux niet, kan u dan en dan, dat werkt niet. Voorschieten van kosten is hier niet van toepassing. Als electrolux binnen garantie kosten in rekening brengt, valt het defect niet onder de garantie en zal BCC deze niet vergoeden. Iets anders is het als je verlengde garantie hebt bij BCC. Wij hadden een defect aan onze bosch wasmachine na 4 jaar, kosten 258 euro na coulance. Deze moest inderdaad contant aan de monteur betaald worden. Na opsturen van de rekening kregen we het geld terug van BCC. Een andere mogelijkheid is er niet, de monteur wil boter bij de vis.

Naar mijn mening levert BCC al jaren prima service. Onze LCD tv was defect, gekocht bij mediamarkt. Dan kun je bellen wat je wil, je zult de tv van de muur moeten halen en langsbrengen bij de servicebalie. Sta je dan 15 minuten te wachten waarna je de tv 3-4 weken kwijt bent. Reparatie aan huis of een leentoestel hadden ze nog nooit van gehoord, terwijl dat bij BCC altijd standaard was (in ieder geval 1,5 jaar geleden nog!).

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

om te reageren op HUTCH. Er staat nergens (als het wel zo is mag je het me aanwijzen) in de wet dat gedurende de verwachte levensduur geen defecten mogen optreden. Er staat in de wet dat je van een apparaat mag verwachten dat het een bepaalde periode meegaat. Een tv die na 3 jaar onrepareerbaar is, is een non-conform product en daar mag je de verkoper op aanspreken. Maar als de afstandsbediening van je tv het begeeft na 3 jaar, heb je geen enkel recht op kosteloze reparatie/vervanging. Allereerst zal je dan zelf moeten aantonen dat het defect spontaan is opgetreden, en dat kan niemand! Kortom, een product heeft een te verwachten levensduur, maar gedurende die levensduur kunnen defecten optreden. In dat geval (buiten de garantie) zal je altijd zelf een gedeelte of het volledige bedrag moeten betalen voor reparatie of vervanging. Op zo'n verlengde garantie wordt natuurlijk verdiend door een winkel, maarja we leven hier niet in de Sovjet Unie, dus dat lijkt me niet verkeerd.

Dat het onzin is om te kopen is echt niet waar. Voorbeeld: tv gaat kapot na 4 jaar. De garantie is slechts 1 jaar (bijv. Sony). Kosten voor vervanging van bijv. de voedingsmodule zijn 390 euro. Je kunt dan proberen de helft van dit bedrag vergoed te krijgen van je winkel, maar er zijn slechts heel weinig winkels die hierin zullen meegaan. Je kunt dan je rechtsbijstandsverzeking inschakelen, maar deze zullen dit soort bedragen nooit in behandeling nemen (of direct uitkeren). Stel je hebt verlengde garantie, dan is het volledig kosteloos!

Bijv. een laptop van acer, 1 jaar garantie. Heb je een defect buiten de garantie (bijv na 2 jaar), levert acer geen enkele coulance en betaal je makkelijk 600 euro voor het vervangen van een moederbord. Geloof me, je kunt hoog en laag springen, je krijgt geen euro vergoed, nergens! Koop je voor 99 euro 3 jaar garantie, is er niets aan de hand!

Sta dus niet te snel klaar met je oordeel, al denk je de wet achter je te hebben, het is echt niet zo rooskleurig als je het voorstelt. De wet wordt in deze verkeerd uitgelegd, verschil tussen afschrijperiode en het uitsluiten van alle defecten.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil hier nog een keer op reageren er zijn dus genoeg andere mogelijkheden.

Het bedrijf dat de reparatie uitvoert kan ook de rekening naar BCC sturen,zodat ik zelf niet voor hoef te schieten!!!!!!!!!!

De meeste winkels hebben daarom ook een contract met de fabrikant van het bedreffende product.

Maw wat doet BCC nou eigenlijk als je alles zelf moet regelen!!!!!!!!!!!!

Oke het geld krijg je terug maar pas na 2weken er zijn ook mensen die dat niet kunnen missen. ik noem dit dus geen service,dit is alleen maar een product verkopen en de rest regel zelf maar.groetjes