boppe1943
door boppe1943 Mar 27, 2017 om 18:03
Computers & telefonie

Gehackt?

Een kennis waarmee ik vaak mail stuurde mij een mailtje dat in zijn spambox zat. Het was zgn. afkomstig van mij. Mijn voor- en achternaam op die mail klopten precies. Het eerste deel van mijn e-mail account ook, maar na de @ volgde niet mijn account- maar een nepnaam. De aanhef in die mail gebruik ik nooit, noch de groet aan het einde. Er werd verwezen naar een link, die we geen van beiden geopend hebben. Hoe kan dit, moet ik iets ondernemen?

9206 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2017 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, mailtje verwijderen, en uw kennis ook.

diumenge
door diumenge Mar 27, 2017 om 18:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Beetje botte maatregel om die kennis ook te verwijderen ;-)

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2017 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat moet je anders met kennissen die rare mailtjes sturen?:-))

anduril
door anduril Mar 29, 2017 om 13:18
167 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1
Het is niet de kennis die spam verstuurt, maar ontvangen heeft van TS.  Blijkbaar is de PC van TS gehackt.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2017 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts ontvangt het van zijn kennis.

Cookies
door Cookies Mar 29, 2017 om 14:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, zijn de letters kleiner daar in het verre Brabant?;-) Die kennis heeft dat natuurlijk aan TS doorgestuurd om te laten zien wat hij (z.g. van Boppe) binnen kreeg. Als voorbeeld dus.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2017 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Uiteraard. Maar ook de Ts weet van niets. Dus allebei het mailtje verwijderen zoals geadviseerd. Mijn tweede reactie was een grapje naar aanleiding van de reactie van @ diumenge en @ anduril gaat daar weer serieus op reageren. Schiet allemaal niet op zo.:-))

Cookies
door Cookies Mar 29, 2017 om 14:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Schiet allemaal niet op zo.:-)).... Grijns! TS reageert niet, waarschijnlijk als spamverspreider van het web gegooid.;-))

edrick3
door edrick3 - Mar 27, 2017 om 18:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

moet ik iets ondernemen?
Nee. Uiteindelijk heb jij niet zo'n mailtje gehad.
Verstandig om link niet aan te klikken.
NOOIT op linken klikken in onbekende mails!.

aurora1
door aurora1 - Mar 28, 2017 om 12:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u Hotmail gebruikt verander dan voor de zekerheid het wachtwoord.

in
door inasmuch - Mar 29, 2017 om 12:15
18 Antwoorden / 4 Vragen

Jaren geleden is mij dat 3 x overkomen met mijn kpnadres.Kreeg er zelf notabene ook nog ééntje die begon met : "daar ben ik weer!" Reuze geestig. Ik heb erover gebeld met KPN; niets tegen te doen zeiden ze. Net zoiets als een brief sturen en het adres van de buren achterop als afzender schrijven.

fr
door fredddy - Mar 29, 2017 om 13:11
8 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn idee is dat je last hebt van een gemakkelijk te verwijderen mailvirus. De pc goed opschonen met gratis te downloaden software is dan een oplossing. Zo op afstand is lastig te zeggen welke dan het beste werkt, maar denk aan iets als bijv. SuperAntispyware of AdwCleaner. Als zoiets dergelijks gebruikt is voor schoonmaak, is het probleem waarschijnlijk al weg.

fr
door frankve - Mar 29, 2017 om 14:43
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hangt er maar sterk vanaf waar vandaan de spammails verstuurd worden.
Het kan zijn, dat
1- de spammer je mailadres heeft ontvangen via e.o.a. list, bijvoorbeeld uit een database van gehackte accounts.
2- bijv ook zijn dat je een virus op je pc hebt, die vanaf jouw pc mailtjes verstuurd.
3- de spammer jouw password en inlogcode van KPN heeft weten te bemachtigen en vanaf jouw account de mails verstuurd.

Daar kan je achter komen door goed te kijken naar de headers van een mailbericht dat verstuurd is (één van je contacten dus). Daarvoor moet je eerst goed kijken hoe het betreffende programma de headers van een mail laat zien.
In mijn (verouderde) Outlook 2007 vind je dat bijvoorbeeld onder opties->internetheaders. Met goed kijken kan je zien waar het bericht vandaan komt (van welke server). MAar dat is wel een heel gepuzzel, waar je beter "die handige buurman" naar kan laten kijken.

bij 1: kan je weinig tegen doen, behalve dan zorgen dat de mailserver van waaruit de mailtjes verstuurd worden in de blocklists van je provider terecht komt maar dat is ook wel weer een lastige klus.
bij 2: Virusscanner, antimalware en firewall software - goed je pc scannen en beschermen
Bij 3: password bij je provider veranderen (en dan ook van je mailprogramma)

Maar het is dus sowieso verstandig om je pc met een goede virus&antimalware software te scannen en het password van je KPN-mailserver te veranderen (en dan ook in je mailprogramma uiteraard).

pe
door pebk - Mar 29, 2017 om 16:42
580 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is vrij weinig aan te doen, zeker als men uw mailserver niet gebruikt. (Ander domein naam zegt genoeg).

Er is een optie, maar daar zit u vast niet op te wachten. https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/

frits
door frits - Mar 29, 2017 om 22:02
146 Antwoorden / 5 Vragen

Heb ooit zoiets gehad met gmail, oplossing oude adres en WW verwijderen en nieuw adres en WW bij gmail gemaakt, let op bij bv gmail zijn alle fotos e.d. ook verdwenen die onder je oude adres en WW stonden, dus eerst een BackUp.