Ja
door Jan Martens Mar 25, 2016 om 09:35
Computers & telefonie

Geldig contract telefonie door minderjarig kind via website. Kan dat?

Door ons minderjarig kind is bij meerdere telefoonmaatschappijen een contract via hun website gesloten. Kan dit zomaar. Natuurlijk zijn wij verantwoordelijk maar via een site is zo wat geregeld en we kunnen niet overal bij staan. Wanneer is zoiets rechtsgeldig?

4590 12 Rapporteer

Tijger2
door Tijger2 - Mar 25, 2016 om 09:53
302 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe oud is dat "minderjarige" kind? En kreeg hij of zij daar ook mobieltjes bij?

getty
door getty - Mar 25, 2016 om 11:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het maakt nogal verschil of het kind 17 jaar is of 11. Graag wat meer informatie.

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver Mar 28, 2016 om 13:47
20 Antwoorden / Vragen

Meerderjarigheid begint bij 18+!

emcede
door emcede - Mar 25, 2016 om 11:49
959 Antwoorden / 4 Vragen

Bij meerdere maatschappijen... En heeft dit kind bij de vraag naar de geboortedatum ook netjes zijn/haar geboortedatum ingevuld?

Ben erg benieuwd naar het antwoord.

audb
door audb - Mar 25, 2016 om 12:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft uw kind ook een geldige ID bewijs moeten insturen?

Zo ja dan is het contract gewoon vernietigbaar maar zoals bij Ben of T-mobile moet de courier de id-kaart zien of het wel goed is en als die merkt dat het om een minderjarige gaat dan zal deze de simkaart niet mogen overhandigen.

U kan zelfs na het ontvangst van de simkaart de contract nog steeds vernietigen door de simkaart en evt telefoon aangetekend te routourneren.

dokun
door dokun - Mar 25, 2016 om 14:38
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Getty,

Minderjarig is minderjarig. Het maakt daarbij niet uit of de minderjarige 11jaar of 17jaar is..

tenormin
door tenormin Mar 25, 2016 om 16:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Maakt wel uit. Als ze 12 zijn hebben ze ook "stemrecht" bij wie ze willen blijven als ouders gaan scheiden.

Cookies
door Cookies - Mar 25, 2016 om 15:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Fout! Dat maakt heel VEEL uit!

DOOR DOKUN - 25 MAR 2016 OM 14:38
50 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Minderjarig is minderjarig. Het maakt daarbij niet uit of de minderjarige 11jaar of 17jaar is..

getty
door getty Mar 25, 2016 om 16:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent wel eigenwijs zeg. Bent u bekend met de rechtspraak omtrent dit soort zaken?

Cookies
door Cookies Mar 26, 2016 om 00:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pardon? Ik quote de reactie van Dokun, degene die dus schrijft dat het niks uit maakt.

dokun
door dokun Apr 29, 2016 om 12:00
152 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u dan uitleggen wat het dan volgens u uitmaakt, en hoe u daar bij komt..?

Als 17jarige mag je evenals een 11jarige zonder toestemming van ouders/verzorgers geen contract aangaan. Mocht dit toch gebeuren kan het contract gewoon ongeldig verklaard worden.

tr
door truvanu - Mar 25, 2016 om 16:13
51 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind

marita5
door marita5 Mar 25, 2016 om 16:28
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@truvanu , deze link staat er al , zie het eerste antwoord .

La
door Lachebekje - Mar 26, 2016 om 06:47
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jan Martens,

zie de eerder geplaatste links naar de site van de consumentenbond.
De daarin genoemde akties zou ik als ik u was ondernemen. Eerst contact opnemen met de betreffende telefoonmaatschappijen en als dat niet helpt naar de geschillencommissie stappen.
Het is bij wet niet toegestaan dat een contract met een telefoonmaatschappij door een minderjarige wordt afgesloten.
Bij het afsluiten van mijn abonnement heb ik mijn ID moeten tonen aan de (koerier van) telecomaanbieder. Hiermee wist de telecomaanbieder dus of ze met iemand te maken hebben die ook gerechtigd is om het abonnement af te sluiten.
In de volgende link vind u een zelfde vraag die aan T-mobile gesteld is en het antwoord van T-mobile: Abonnement minderjarige.
Zie anders ook hier.
Natuurlijk klopt het niet wat uw minderjarig kind heeft gedaan maar de betreffende telefoonmaatschappijen dienen dit te corrigeren.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 26, 2016 om 10:47
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Nog eventjes en door dit soort zaken moet je straks eerst inloggen met DigiD alvorens je dat verachtelijke internet op kunt. Ook hier dus weer een kleine groep die het verpest voor de rest.. Alvast bedankt.

ti
door timmerman1965 - Mar 27, 2016 om 11:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een hele simpele oplossing!

wat moet een minderjarig kind met een mobiele telefoon?
daar heb je zelf toestemming voor gegeven
dus het probleem ligt bij jezelf .

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver Mar 28, 2016 om 13:50
20 Antwoorden / Vragen

Ouder heeft nimmer toestemming verleend.

gerbera
door gerbera - Mar 27, 2016 om 12:22
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb een nog véél beter idee voor @timmerman1965, eerst de vraag goed lezen alvorens te reageren.
Het gaat hier over contracten, afgesloten door een minderjarige.
En wat een minderjarige met een mobiele telefoon moet is een zaak van de ouders en niet aan u om daar over te oordelen.

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver Mar 28, 2016 om 13:54
20 Antwoorden / Vragen

Dat heet juridisch gezien: handelsonbekwaam!

Een minderjarige kan wel een cd, dvd, bloemen e.d. kopen zonder ouderlijke toestemming. Een minderjarige contractant bestaat juridisch niet, tenzij de ouders hierbij medeondertekening hebben gedaan en daarmee minderjarige contractant rechtsbevoegd hebben gemaakt. De ouders blijven financieel verantwoordelijk voor de mededaad.

gerbera
door gerbera Mar 29, 2016 om 11:51
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Claudia enz enz ook wel 1953 genaamd. Al vaker heb ik u gemeld dat lezen niet uw sterkste kant is. Uw verhaal staat al een paar maal vermeld op dit forum,dus hoef ik dit niet te herhalen. Ik reageer op het bericht van @timmerman1965 die hetzelfde euvel heeft als u, nml niet goed lezen alvorens te reageren.