gkelderman
door gkelderman Oct 27, 2016 om 09:30
Computers & telefonie

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de harde schijf, een kennis van mij beweert dat als ik b.v. Windows 7 op mijn computer heb staan en ik zou na  ± 1 jaar Windows 7 opnieuw installeren ( een schone installatie dus  en de schijf is geformatteerd ) Dan zou hij nog 60% van de gegevens terug kunnen halen wat nog achter gebleven is op de harde schijf van de vorige installatie. Ik zelf heb zoiets van, als de harde schijf geformatteerd is, zou er eigenlijk niks meer op de harde mogen achterblijven. De hamvraag is, is dat toch nog mogelijk wat mijn kennis verklaart? Graag een 100% klare antwoord
Met vriendelijke Groet, G. Kelderman

8606 15 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2016 om 09:43
7186 Antwoorden / 3 Vragen

Formateren

Als je Formatteert betekent het niet dat je al je bestanden kwijt bent, het enige wat formatteren doet is de connectie tussen Windows en de locatie van het bestand verwijderen. Hierdoor lijkt het alsof je hardeschijf vol is maar dat is niet zo. De oude geformatteerde bestanden geraken pas echt verloren als je het overschrijft door nieuwe bestanden op de hardeschijf te zetten.
Uit de link:  https://nl.hardware.info/forum/threads/data-terug-krijgen-na-formateren.178808/

eclipse
door eclipse - Oct 27, 2016 om 10:10
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Hallo, G.kelderman     ikzelf heb ooit eens vanuit de bios een schijf  geformateerd  ( helaas de verkeerde toegewezen letter) Na  de herstart, was ik vergeten alle  usb opslagpoorten eruit te halen, dus ik formateren, en een data schijf  was leeg, met recova de boel geprobeerd terug te halen, gedeeltelijk succes. klik hier  En Uw  kennis   heeft gelijk.maar dan moet je er wel direct aan beginnen en niets schrijven naar de geformateerde schijf.

newmikey
door newmikey - Oct 27, 2016 om 10:31
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is zeker mogelijk. Een schone installatie zal minder ruimte op de schijf innemen dan de huidige installatie. In het gebied dat niet door de nieuwe installatie is overschreven zullen nog heel veel oude bestanden teruggehaald kunnen worden door een recovery programma. De reden ligt, zoals iemand vóór mij al opmerkte, in de manier waarop een schijf wordt geformatteerd - door het verwijderen en opnieuw schrijven van een paar sectoren aan het begin van de schijf, de z.g. partitietabellen.

U kunt dit voorkomen door de harde schijf uit te bouwen en aan te sluiten op een andere computer (b.v. met een USB behuizing) en vervolgens met een speciaal daarvoor gemaakt programma een "secure delete" uit te voeren waardoor elke schijfsector (meerdere malen) met nullen wordt overschreven.

diumenge
door diumenge Oct 27, 2016 om 14:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of, indien mogelijk, opstarten vanaf USB of CD / DVD met een speciale tool om de hdd te wissen.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2016 om 10:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aanvulling op Newmikey: voor het overschrijven van data gebruik ik altijd CCleaner, gratis versie. Tab Gereedschap - gegevenswisser. Je kunt zelf kiezen hoe vaak je wilt overschrijven. Ik doe altijd 2x, neemt wel uren in beslag.

akkerdistel
door akkerdistel Oct 27, 2016 om 12:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Kies hier altijd voor 35x ;-).

Cookies
door Cookies Oct 27, 2016 om 15:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@akkerdistel: dat begrijp ik volkomen, dat jij daarvoor kiest. Hoeveel weken duurt het dan? Kan je dan niet beter een sterk magneet kopen? Ik overschrijf trouwens 3x en niet 2x.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 27, 2016 om 13:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Uw kennis heeft gelijk.  Een redelijk handig iemand kan 60% terughalen .
Een expert met de juiste soft/hardware wel 90%.
Een vriend van ons werkt bij het high tech crime team in Driebergen.
Als ik zo af en toe hoor welke informatie ze uit een gewiste computer kunnen halen is dat bijna beangstigend .
Tot heel lang terug kunnen ze van alles en nog wat uitlezen .
Niet wedden met uw kennis dus :-)
Diewilik

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 27, 2016 om 14:35
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik kocht ooit een "geformatteerde" harde schijf op de rommelmarkt.

Wat daar nog allemaal zichtbaar op was nadat er een recovery programma op losgelaten was wil je niet weten!
Dus héél goed uitkijken. Het simpelste is een langzame, volledige formattering. Dit kan uren duren maar is redelijk veilig.
Staan er écht "staatsgeheimen" op, dan moet hij professioneel gewist worden.
Een "snelle formattering" wist helemaal niets maar verbergt de data alleen maar en geeft die vrij voor overschrijven.

ph
door philip36 Oct 27, 2016 om 15:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een langzame formattering is helemaal niet veilig, is net zo onveilig als een snelle formattering.
Het verschil tussen snel en langzaam is dat bij langzaam de schijf gecontroleerd wordt op slechte sectoren en daarom ook langer duurt.

Cookies
door Cookies Oct 27, 2016 om 17:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom gebruik je een recovery programma als je een oude harde schijf koopt? Nieuwsgierig aangelegd?

Te
door TechTukker - Oct 28, 2016 om 12:33
11 Antwoorden / Vragen

Alleen als tijdens de her-installatie is opgegeven, dat de schijf volledig geformatteerd moet worden, is de informatie niet meer terug te halen. Bij de keuze voor Snel formatteren kunnen programma's als Recuva dat heel simpel nog steeds met een zeer goed resultaat. Voor huis-, tuin- en keukentoepassingen is dit veilig genoeg. Maar met wat minder betrouwbaarheid is de oude informatie nog steeds leesbaar met zeer specialistische en dure apparatuur; die wordt o.a. gebruikt door opsporingsautoriteiten en dure herstelbedrijven. [[De technische achtergrond is dat men daarbij de magnetische strooivelden rondom het geschreven spoor uitleest en analyseert. Voor een klein deel is ook hiertegen zelfs nog te beveiligen door het formatteren eerst een aantal keren te herhalen voordat de schijf effectief in bedrijf genomen wordt. Maar dit mag u vergeten.]] Waarom Snel formatteren niet veilig is? Vergelijk het met een bibliotheek, waarvan alleen de catalogus weg wordt gegooid: de boeken staan er nog steeds, maar het kost heel wat moeite om dan de goede te zoeken.

koekeloer
door koekeloer - Oct 28, 2016 om 12:38
562 Antwoorden / 18 Vragen

maak een aparte partitie, zet daar alle bestanden op en je bent niets kwijt zeg ik

costnix
door costnix - Oct 28, 2016 om 13:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u één van deze methoden gebruikt, is het voor honderd procent zeker, dan D harde schuif niet meer te lezen in met welk herstelprogramma dan ook!
http://nl.m.wikihow.com/Een-harde-schijf-vernietigen

crewmember
door crewmember - Oct 28, 2016 om 13:04
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds Windows Vista, overschrijft Windows je hele harde schijf met "0" als je de schijf "Volledig formatteerd". Consumenten programma's kunnen dan niks meer terug vinden.   (laboratoria wel voor 5.000+€ per disk)

BRON: https://support.microsoft.com/en-us/kb/941961

Als je je harde schijf "Snel formatteerd" lijkt de schijf ook leeg maar is alles nog met simpele gratis software terug te vinden. Hoe langer je de harde schijf hierna weer gebruikt (dingen op opslaat)  hoe minder je met deze software zou kunnen terrugvinden.

vr1944
door vr1944 - Oct 28, 2016 om 13:22
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het gedeelte wat niet door Windows 7 overschreven is kun je terug halen. Van de teruggehaalde bestanden zijn alleen foto's een documenten bruikbaar.

gkelderman
door gkelderman - Oct 28, 2016 om 14:12
49 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo allemaal,

Ik dank jullie allemaal voor de goede uitleg van dit onderwerp.

er
door erky - Oct 28, 2016 om 17:31
243 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte GKelderman,
Wat de kennis beweert is grofweg waar. De reactie van Mathijs_B klopt niet, langzaam formatteren is niet voldoende om een harde schijf vrij te maken van 'privacy gevoelige' zaken.

Even een opsomming:
Bestanden verwijderen met Windows (alle versies) levert op dat de bestanden in de prullenbak komen - de prullenbak kan geopend worden en met rechts klikken op een bestand kan het teruggezet worden. Dus niet echt verwijderd.
Als ook de prullenbak geleegd wordt (klik met rechts op de prullenbak en kies 'Prullenbak leegmaken') zijn de bestanden voor de eenvoudige gebruiker echt weg.
MAAR! Er zijn diverse gereedschapjes waarmee je gewiste bestanden toch terug kan krijgen: Een voorbeeld is het programma Recuva. Er zijn ook gereedschapjes waarmee een formattering omzeild wordt als het gaat om terughalen van data.

Mocht u gewoon op zoek zijn naar een manier om de harde schijf echt helemaal te wissen dan zijn er ook weer programma's voor. Die schrijven allemaal nullen en enen over alles heen en dan kan zelfs een forensische kennis uit Driebergen er weinig mee. Ik denk aan KillDisk of Ccleaner.

Succes,
Erky

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 29, 2016 om 00:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Of voer een low level format uit, werkt bijzonder efficiënt .
Diewilik

mo
door mof - Oct 28, 2016 om 21:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alles dat niet toevallig is overschreven is vindbaar.
tenzij je echt formatteerd, dus traag.
als de schijf snel geformatteerd is wordt ie niet echt geformatteerd. Dat gebeurd als de schijf al goed geformatteerd was.
dan worden slechts de bits uitgezet die aangeven dat een bestand gezien kan worden. Je ziet de bestanden dus niet meer tenzij je er met speciale software naar zoekt.