re
door redubbledD Jul 20, 2016 om 17:52
Computers & telefonie

Helft van het bedrag betaald op markplaats, nu waarschijnlijk opgelicht

Ik zag vorige week zaterdag een advertentie op markplaats van een galaxy s7 voor 400 euro. Hierna met de verkoper overlegt. Ik moest eerst de helft van het bedrag overmaken.Vervolgens zou hij de mobiel versturen. Daarom maakte ik dus 200 euro overgemaakt. De volgende dag zij de verkoper dat hij op eens het hele bedrag vooraf moest hebben.Vanaf dat moment vertrouwde ik het niet meer. Daarnaast merkte ik nog wat verdachte puntjes op.
Daarom ben ik toen niet door gegaan met de deal. De verkoper zegt dat hij het geld zou terug overmaken maar wacht hier nu al 3 dagen op. Ik heb een heleboel gegevens van de verkoper, zijn persoonlijke gegevens, email, telefoon nummer en twee rekening nummers. Wat is nu het beste om te doen? En is er nog een kans dat ik het geld terug zie?...

6146 10 Rapporteer

Topantwoord

ja
door jackyh - Jul 20, 2016 om 18:03
953 Antwoorden / 4 Vragen

3 dagen is niet zo lang maar ook ik heb er een hard hoofd in. Zou wel  aangifte doen. Misschien is de persoon wel bekend bij de politie.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 20, 2016 om 18:27
11504 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Redubbledd ,

Wacht nog even af , krijgt u uw geld niet terug laat dan aan de verkoper weten dat u aangifte gaat doen .
U heeft alle gegevens van de verkoper , kijk eens of deze persoon hier niet vermeld staat ( type rechtsboven in de zoekbalk de naam van deze persoon ) klik op de rode regels .

https://www.opgeletopinternet.nl/index.php/board,6.0.html

Lees ook dit eens door , wat u kunt doen ( aangifte politie ) .

http://help.marktplaats.nl/help/kopen/probleem_met_adverteerder/pma_betaald_maar_niet_ontvangen/i/hoe-te-handelen-bij-mogelijke-oplichting

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2016 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zaterdag de 16e of zaterdag de 9e? In het eerste geval heeft de verkoper het geld waarschijnlijk pas maandag of dinsdag ontvangen, dus is het niet zo vreemd dat je het geld nog niet terug hebt. In het tweede geval duurt het wel wat lang. Hoe lang was hij/zij al verkoper op MP?

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2016 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u koopt een telefoon, waarvan u dus niet weet of hij werkt, van een wildvreemde en daar maakt u € 200 aan over?

Dat is natuurlijk al sowieso heel onverstandig.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 21, 2016 om 00:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hebberigheid wint van verstand.

Diewilik

akkerdistel
door akkerdistel Jul 21, 2016 om 11:24
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En dat ook nog eens op marktplaats die fraudeurs niet aanpakken.

Cookies
door Cookies Jul 21, 2016 om 13:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@akkerdistel: dat is ook niet de taak van MP. De Telegraaf pakt tenslotte ook fraudeurs niet aan als mensen daar in een advertentie trappen. Dat laatste vindt iedereen normaal, maar MP doet hetzelfde als de AD of Telegraaf: het bieden van advertentieruimte, meer niet.
Er staan de nodige waarschuwingen op de MP site, ze verwijderen de advertentie en blokkeren het betreffende account. Meer kan/zal MP niet doen, en terecht.

crewmember
door crewmember Jul 25, 2016 om 13:09
1040 Antwoorden / 0 Vragen

markplaats pakt ze wel aan.  Ze gooien ze er vanaf en blokkeren het rekeningnummer voor gebruik op marktplaats.

Dit is echter te omzeilen door een nieuwe rekening ergens aan te vragen.

edrick3
door edrick3 - Jul 21, 2016 om 12:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoop voor je dat je je geld alsnog terugkrijgt, maar ..... er worden wel vaker fake-gegevens op MP gebruikt.
Zoals al aangegeven.... geen geld terug dan aangifte doen. Maar of dát helpt.

fe
door fera - Jul 22, 2016 om 12:32
22 Antwoorden / 5 Vragen

Waarschijnlijk zie je het bedrag niet meer terug en ben je inderdaad opgelicht. Je kan via marktplaats een link aanklikken waarin je verschillende dingen kan invoeren ( telefoonnummer, mailadres, bankrekeningnummer) Daarmee kan je kijken of er meldingen zijn over misbruik met dit nummer.
Wist ik niet maar voordat ik ooit weer geld overmaak zal ik dit altijd controleren.
Ik heb zelf 22 euro hierdoor verspeelt. Gelukkig nog te overzien.
Marktplaats heeft de verkoper geroyeerd maar dan vind zo iemand meestal wel een andere weg. Bij mij was het een 'gezocht' advertentie die ik had geplaatst.
Heb aangifte gedaan bij de politie. Dit kan ik je altijd aanraden.
Dit gaat online heel gemakkelijk en kost niet veel tijd. Aangifte werd direct bevestigd door zowel Marktplaats al de politie. Na een half jaar kreeg ik bericht dat er niets mee gedaan kan worden ivm het grote aantal meldingen. Maar mocht het nodig zijn dan pakken ze het weer op.

mo
door mof - Jul 22, 2016 om 12:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

nee, geen kans.

Maarreeh, drie dagen ... dat is erg kort wachten. Uiteraard is er kans dat u bent opgelicht, maar misschien ook wel niet. De verkoper heeft misschien
een bepaald ritme, bijv. 1 keer per week terugstortingen boeken, of zo. Wacht eerst een week. Bel nog een keer, wacht dan nog even. Stuur een aangetekende brief. En dan is het naar de rechter of je verlies accepteren.

ph
door phpieterse - Jul 22, 2016 om 13:50
24 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, zie je nooit meer terug en aangifte doen heeft ook geen zin. De banken geven geen info door en de politie bergt dit soort aanfiftes op in het "cilindervormige archief". Op deze wijze kunt u dus nooit achterhalen (of beter "zelf even aankloppen bij de crimineel") aan wie u werkelijk betaalde. Pas na 5 (!) meldingen bij de betrokken bank over hetzelfde banknummer ondernemen zij (de betrokken bank) actie! Er bestaat een website (zie onder het antwoord van Marita5) waar U kunt melden dat u werd opgelicht.
Zet alle gegevens daar op van de oplichter zodat een volgend slachtoffer gewaarschuwd is. Ook delen via faceboek is een manier om criminelen en slachtoffers te waarschuwen.

Heb eenmaal dezelfde ervaring als u gehad. Jammer. En te laat, maar betaal volgende keer via PayPal.

di
door diversion - Jul 22, 2016 om 14:27
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zou hem nog een aantal dagen geven (bijvoorbeeld tot een week om is) en vervolgens nog een keer contact opnemen met de verkoper en een termijn aangeven waarop hij het geld kan terugstorten en dat u anders naar de politie zult gaan om aangifte te doen van oplichting. U hebt immers genoeg gegevens van hem. En contact opnemen met Markplaats of ze deze verkoper kunnen blokkeren (hoewel Marktplaats niet echt veel doet in zo'n geval, maar toch). En voortaan twee keer nadenken voordat u een dergelijke dure transactie aangaat via Marktplaats zonder dat u het product zelf kunt gaan bekijken. Zeker als de prijs "te goed is om waar te kunnen zijn". Bij dergelijke bedragen moet je een verkoper nooit op zijn blauwe ogen geloven maar iemand uitzoeken die in de buurt woont, zodat je langs kunt gaan om het product te bekijken. Bij iets van een paar tientjes kun je het risico nog wel nemen, maar 400 euro is een hoop geld. Ik wens u veel succes.

audb
door audb - Jul 22, 2016 om 18:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

www.fraudehelpdesk.nl  tja controleer eerst dat voor je iets gaat kopen.