TS
door TSD87 Oct 24, 2016 om 09:16
Computers & telefonie

HP Secure Erase bricked mijn tablet?!

Beste,

Onlangs een HP Elitepad 900 van MP gekocht.
Apparaatje werkte goed, maar ik wou graag een frisse installatie omdat je nooit weet wat de vorige gebruiker heeft geinstalleerd of heeft gedaan.

In het startup menu welke via Power + Vol Down te bereiken is, heb je een optie genaamd Secure Erase.
Deze optie doet wat er al in zijn naam staat, hij verwijderd veilig alle data.
Na dit gedaan te hebben, is het gehele tablet onbruikbaar geworden.

- Bios ook verwijderd door deze optie.
- Tablet niet bruikbaar zonder bios
- Eindeloze bootloop --> Bios error 501 - Bios is missing or Corrupted
- Bij een "normale" boot staat er: Device needs recovery - press Windows key for Firmware Setting
----- Tablet reageerd hier niet op, en start nogmaals opnieuw op.

Dus ik vandaag de HP klantenservice gebeld, en de tablet zit niet meer in garantie.
Erg vervelend, maar kan ik nog wel begrijpen.

Ik heb de medewerker van de klantenservice uitgelegd dat ik een door HP geinstalleerde optie gebruik, waarna de gehele tablet onbruikbaar is geworden.
Hij geeft aan dat dat heel vervelend is, maar hij voor de rest niets kan of wil betekenen voor mij.

Ik vindt het zwaar nalatig van HP, dat als hun een optie op een tablet zetten, deze optie niet eens goed functioneerd of zelfs resulteerd in een defect apparaat.
HP boodt me wel aan om een offerte op te maken t.b.v. moederbord vervanging?

Persoonlijk vindt ik het niet kunnen dat je als leverancier van producten er software op installeerd die het apparaat totaal onbruikbaar maakt, en dan ook niets kan of wil doen als dat boven water komt.

Meer mensen hier problemen mee gehad?
Mag HP dit soort dingen wel, als leverancier zijn ze verantwoordelijk voor zowel de software als hardware op dit apparaat.
Er staat overigens ook geen elke soort van waarschuwing bij dat bij gebruik van Secure Erase het tablet onbruikbaar is.
Ik ging er vanuit dat ik d.m.v. een USB stick gewoon W8.1 nogmaals kon installeren, wat nu niet het geval blijkt.

Ook op de HP forums heb ik mensen gevonden met hetzelfde probleem, waardoor ik vermoedt dat het echt door secure erase komt, en niet door iets anders. Nogmaals, Secure Erase is een optie van HP!

http://h30434.www3.hp.com/t5/Windows/ElitePad-900-Secure-erased-now-wont-boot-from-USB/td-p/5251110
http://h30434.www3.hp.com/t5/Windows/I-made-a-secure-erase-on-my-HP-elitepad-900/td-p/5486299
https://community.spiceworks.com/topic/344947-hp-elitepad-900-problem

3237 12 Rapporteer

TS
door TSD87 - Oct 24, 2016 om 09:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

https://s17.postimg.org/s7dhgssnz/2016_10_24_09_08_25.jpg

TS
door TSD87 - Oct 24, 2016 om 09:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

HP vraagt overigens €270,- voor reparatie!

ph
door philip36 - Oct 24, 2016 om 09:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Uit https://community.spiceworks.com/topic/656197-erased-os-bios-off-hp-elitepad-900

dit gevonden, misschien helpen de tools bij u ook.

jb-ofjoaquin Aug 4, 2015 at 4:18 PM

Hello,

after more search on the web, I hav the soluce for my to ElitePad,; I use the tool : NbDmiFit-2.07 and wndmifit.exe to rewrite the good information on the bios.

all it's ok now

for the tools, search SLP Marker File Update Utilities on http://forums.mydigitallife.info/

TS
door TSD87 - Oct 24, 2016 om 10:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks, maar had ik al geprobeerd.
Omdat hij de bios mist, kan ik ook niet booten van een USB device (via Power On + Vol Down krijg ik het startup menu, als ik dan boot options doe gaat hij naar de Windows Boot Manager, die er niet is omdat er een Secure Erase gedaan is).

HP geeft zelf ook aan dat er een moederbord vervangen moet worden, kosten dus €270,- euro....

dirck
door dirck - Oct 24, 2016 om 10:06
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Vroeger kon je het BIOS resetten door CMOS clear uit te voeren, probeer dit maar eens.
Het kan op verschillende manieren, dus moet je zelf even uitzoeken welke manier bij jouw laptop hoort.
Ook zou je de BIOS nog kunnen flashen.

TS
door TSD87 - Oct 24, 2016 om 10:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

Betreft een UEFI bios, maar ik kan dus bhv naar het startup scherm niets.
In het startup scherm kan ik kiezen tussen:

1 - System Information --> Deze doet het nog wel
2 - System Diagnostics --> Error 501 - Bios missing or corrupt
9 - Boot Options --> Dan wil hij naar de Windows Boot Device Manager, maar die is er niet meer door de Secure Wipe - Krijg dan "Your PC needs recovery, press Windows Key to access Firmware Setting" - Resulteerd in een vastloper en reboot door device zelf
11 - HP Recovery --> Er gebeurt hetzelfde als bij 9
12 - Network Boot --> Heb geen netwerk server o.i.d. om te gebruiken, dus loopt ook vast
Secure Erase - Deze optie heb ik gebruikt waardoor tablet nu onbruikbaar is
Disable Secure Boot - Staat al niet aan
ENTER - Continue Startup ---> Zelfde resultaat als 9 en 11.

Ik heb al veel dingen geprobeerd, Bootdisk gemaakt met de OEM windows versie etc.
Alleen de tablet blijft hoe dan ook in een bootloop, waarin hij zegt dat je naar de Firmware moet, maar als je dat wilt blijft het restarten (vermoedt dus dat Secure Erase echt letterlijk ALLES heeft verwijderd!)

Vraag me dus eigenlijk af op HP me niet gewoon moet helpen, daar een software matige oplossing van hun dit apparaat onbruikbaar heeft gemaakt?

ph
door philip36 - Oct 24, 2016 om 10:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien uw vraag ook eens stellen aan de faqman van computeridee.
http://www.computeridee.nl/forum/#!/?filter=FAQman

dirck
door dirck - Oct 24, 2016 om 11:27
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Oeps, ik zie nu pas dat het om een tablet gaat, shame on me. Dan zal mijn optie waarschijnlijk ook niet mogelijk zijn, daar ik te weinig verstand van tablet's heb.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2016 om 11:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U schrijft zelf
Ik ging er vanuit dat ik d.m.v. een USB stick gewoon W8.1 nogmaals kon installeren, wat nu niet het geval blijkt.

Maar u had beter vtv kunnen lezen wat deze functie inhoudt.  Ik vind hp niet schuldig in deze.
Op mijn kilometerteller staan ook snelheden die ik niet mag rijden maar ik kan BMW hier toch echt niet op aanspreken als ik met 200 kmh wordt gepakt.  Het is dus uw eigen verantwoordelijkheid.

reflecs
door reflecs - Oct 24, 2016 om 12:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen
ja
door janmm - Nov 12, 2016 om 20:12
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb precies hetzelfde gedaan ook ik dacht alleen bepaalde instellingen te wissen maar had niet in d egaten dat de gehele bios verdwijnen zou.
Dit stond er ook niet bij.
Reden dat ik dit deed was dat na een update van windows 8.0 naar 8.1 de tablet nadat hij was opgestart meteen weer afsloot.
Ik had alle opties die er verder stonden zolas bijvoorbeeld systeemherstel geprobeerd.
ik ga alle opties welke hierboven beschreven proberen en TS als je een oplossing weet hou ik me aanbevolen.
Ben er mee eens dat je slecht tot niet gewaarschuwd word dat de bios gewist word en dat dan daarna de gehele tablet niet meer bruikbaar is.

ha
door halex - Nov 12, 2016 om 22:04
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt HP niet verwijten dat u een optie hebt gebruikt zonder vooraf te onderzoeken wat de gevolgen exact zullen zijn. U deed aannames. Neem van mij aan dat aannames bijna altijd leergeld kosten.