boppe1943
door boppe1943 Feb 27, 2017 om 12:16
Computers & telefonie

ICT'er maakt foto van beeldscherm laptop

Goedemiddag.
Ik logeer momenteel in een buitenlands hotel waar ik al 3x problemen heb gehad met WiFi. Er kwam telkens een ICT'er om e.e.a. te regelen. Vandaag kwam er iemand die me weer op de digitale weg hielp en vervolgens wat op mijn laptop intikte. Er verscheen een kwart pagina, zwart van kleur met witte tekst. Ik zat te ver weg om de tekst te kunnen lezen. De man maakte met zijn smartphone een foto van de tekst en vertrok daarna. Dat zit me achteraf eigenlijk niet lekker, maar ik kan vanwege het taalprobleem moeilijk om de reden van die foto vragen. Mijn vraag is: kan het kwaad dat een onbekende die foto heeft gemaakt ?

1980 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2017 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar geen gebruik meer maken van die wifi.

newmikey
door newmikey - Feb 27, 2017 om 12:23
830 Antwoorden / 0 Vragen

De "kwart pagina, zwart van kleur met witte tekst" was gewoon de Windows CMD omgeving waar IT'ers zaken kunnen weergeven die van belang zijn voor de verbinding zoals gateway-adres, IP nummer, ping snelheid etc. Met die gegevens kunnen ze daarna op een server kijken wat er aan de hand is met de verbinding. Dit kan géén kwaad, zeker als het een IT'er van het hotel is en niet zomaar iemand "van de straat" maar als u dit niet wilt, moet u gewoon afzien van het hebben van een wifi verbinding.

akkerdistel
door akkerdistel - Feb 27, 2017 om 12:45
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zeer waarschijnlijk een Ping uitgevoerd, hij neemt het probleem dus serieus.

edrick3
door edrick3 - Feb 27, 2017 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Controle.

boppe1943
door boppe1943 - Feb 27, 2017 om 13:01
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bedankt voor de reacties, ik ben nu gerust gesteld.
@Newmikey: vond u die laatste halve zin echt nodig? Ik ben maar een leek met heel weinig computerervaring en een senior bovendien. Ik heb de vraag gesteld omdat ik het maken van die foto niet begreep en ik er achteraf ongerust over was, snapt u ?

marita5
door marita5 Feb 27, 2017 om 13:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Boppe1943 , ik denk dat @newmickey hiermee bedoelt net zoals @tijger1 om daar geen wifi verbinding meer te gebruiken als u het niet vertrouwt .

Cookies
door Cookies Feb 27, 2017 om 13:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niks mis met die laatste opmerking van Newmikey. En dat je een senior bent, heeft er niets mee te maken. Of was je 20/25 jaar geleden geen leek dan? Want zolang is de p.c. er namelijk al.

newmikey
door newmikey Feb 27, 2017 om 13:59
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het was een puur feitelijke constatering, niks meer, niks minder. Niet meteen zo in de wiek geschoten reageren...

boppe1943
door boppe1943 Feb 28, 2017 om 04:39
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@Newmikey: cybercrime is onderdeel geworden van onze dagelijkse wereld. Over het maken van een foto van mijn beeldscherm, vlak voor vertrek van de IT'er nadat hij me weer op WiFi had aangesloten, maakte ik me achteraf bezorgd. Bij voorbeeld: kon de IT'er vertrouwelijke info gefotografeerd hebben, waarmee hij m'n pc zou kunnen hacken. Daarom stelde ik mijn vraag aan het forum waar mensen met meer kennis en ervaring deel van uitmaken. Het overgrote deel van uw reactie was informatief en stelde me gerust, het laatste gedeelte van uw laatste zin was overbodig. Het kwam op mij over alsof u zich irriteerde aan mijn bezorgdheid/onwetendheid.

@Carola.83: ik denk dat Newmikey heel goed zelf kan reageren, dat blijkt ook, zoals u ziet. Maar wat een rare uithaal maakt u! De computer bestaat overigens al sinds 18 februari 1946, inmiddels dus al 71 jaar. Zo'n 30 jaar later kwam de eerste PC. Aan het begin van deze eeuw ontstonden Facebook en Twitter, kort daarop kwamen de eerste smartphones. Bedoelt u te zeggen dat men dan ook maar meteen kennis moet hebben van al die noviteiten en dat iedereen daaraan mee moet doen? In mijn beroep heb ik nooit internet nodig gehad, dat was er toen trouwens nauwelijks. Ik heb nu mijn 2e laptop. Door middel van "Visual Steps" heb ik me de basisstappen van internet eigen gemaakt. Daarom ben ik heel blij met Seniorweb, waar ik lid van ben, en een forum als dit, waarop ik hulp bij computerproblemen kan vragen en die altijd op vriendelijke en behulpzame wijze worden beantwoord door mensen met meer ervaring en kennis dan ik. Ik neem niet deel aan de social media, ik heb geen smart phone, geen printer, geen DVD-recorder. Ik heb pas sinds 1 jaar een "platte" TV, trouwens zonder mediabox, die toch ook alweer jaren op de markt is. U zult mij, en veel van mijn generatiegenoten, vast wel een fossiel vinden. Maar op PC-gebied dus geen leek.

M.v.g.

mamamama
door mamamama - Feb 27, 2017 om 13:28
67 Antwoorden / 7 Vragen

Goedendag Bopper,

Natuurlijk zou het kwaad kunnen maar dat hoeft niet perse! Het is goed om soms wat achterdochtig te zijn. Ook je onderbuikgevoel kan wel eens gelijk hebben.

Als je het dus niet vertrouwd, ga dan naar de hotel eigenaar die zal waarschijnlijk wel Engels spreken? Vertel hen van het gebeurde en vraag hen je te helpen te achterhalen wat de ICT'er heeft gedaan. Wel zou ik even wachten om wachtwoorden in te tikken, vooral van je bankrekening.

Wens ik u succes.

tijger1
door tijger1 Feb 27, 2017 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou via wifi van een hotel helemaal nooit mijn wachtwoorden van mijn bankrekening intikken.

boppe1943
door boppe1943 Feb 28, 2017 om 04:47
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dank voor de laatste reacties.
@Mamamama: goed idee, ga ik doen. Vooral ook omdat ik zie dat er wat veranderingen zijn ingevoerd.
@Tijger1: Betalingen doe ik nooit via een hotelverbinding. Die doe ik, voorafgaande aan een reis, altijd thuis.
M.v.g.