sa
door saskia.senna Jan 16, 2015 om 17:26
Computers & telefonie

ICT waarborg

Als ondernemer loop ik tegen een aantal vragen.
Ik heb 9 jaar geleden een bedrijf opgericht en ben toen lid geworden van ICT waarborg. De goede verkooppraatjes deden het hem, ik dacht hiermee meer klanten te krijgen.
Nu 9 jaar later, zet ik toch mijn vraagtekens bij dit 'keurmerk'.

- de kosten van dergelijk keurmerk bedragen maar liefs € 180,- excl. btw per onderdeel voor slechts een halfjaar.
- wat zijn mijn voordelen als ondernemer? Ik ben als ondernemer zelf voor alles heel erg goed verzekerd. Het jaarlijks uitstapje naar de vakbeurs is het in ieder geval niet waard!
- Verder heb ik in mijn klantenkring navraag gedaan hoe ze bij mij terecht gekomen zijn, dit doe ik ook bij nieuwe klanten. Dit is niet via ICT Waarborg. Mond op mond reclame staat nog altijd met stip op nummer 1 !
- Mijn klanten zijn niet eens op de hoogte van ICT waarborg en wat dit inhoudt.

Een keurmerk is prima, zodat de consument onderscheid kan maken met wie zaken te doen en wie niet. Ik snap dat het om vertrouwen gaat, maar dit is natuurlijk wederzijds. Ik moet ook maar vertrouwen dat het verhaal klopt en mij geen oor wordt aangenaaid door de klant.

Ik ben een servicebedrijf, met een winkel (geen webwinkel), klanten betalen achteraf (als het goed is, ook dit heb ik al eens anders meegemaakt.. en toen kon ICT waarborg mij niet helpen..?!!!) en lopen verder geen risico en krijgen gewoon de wettelijk bepaalde garantie van een product. Alles wordt van te voren duidelijk uitgelegd en hierop vertrouwd de klant mijn goede bedoeling en service.

Dit is gewoon een DUUR abonnement om een plaatje aan je website te mogen toevoegen, meer niet!

Nu is mijn vraag wie heeft er nog meer ervaringen met ICT waarborg??
Goede en/of slechte
Als bedrijf en/of consument

10721 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog nooit van gehoord en ook nog nooit opgelet. Veel "waarborgen" zijn geldklopperij.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 16, 2015 om 21:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Het ergste komt dan nog, je berekend het door aan de klant.

holpen
door holpen - Jan 17, 2015 om 08:08
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit een tijdje gewerkt voor een soortgelijk bedrijfje. Heeft zich toen ook aangesloten bij ICT Waarborg. Wat mij toen opviel, is dat dit "keurmerk" helemaal nergens echt op keurde. Gewoon een kwestie van wat papiertjes invullen en het verlangde bedrag overmaken en je mag dit keurmerk voeren. Echte controle ergens op hebben ze eigenlijk niet.

Het lijkt voor de klant misschien wat betrouwbaarder, maar in de praktijk kijkt er werkelijk geen hond naar. Wij hadden dezelfde ervaring als jij: mond-tot-mond-reclame is nog altijd het beste in dit soort werk. Maar zo'n logo straalt natuurlijk iets extra's uit, hoop je. Alleen, de klant wordt tegenwoordig helemaal doodgegooid met keurmerken e.d. Gevolg: niemand let er nog op en slechts weinigen hechten er waarde aan. Al te vaak is al gebleken dat vele keurmerken nogal, laten we zeggen, creatief omspringen met wat ze beloven.

Mij persoonlijk zeggen allerlei keurmerken mij bijzonder weinig, ik let er tegenwoordig ook helemaal niet meer op. Als klant word ik immers al behoorlijk beschermd door de consumentwetgeving.

Ik vermoed dat ICT Waarborg pas iets gaat doen, als er te veel klachten over een bedrijfje binnenkomen. Het enige wat ze dan echt kunnen doen, is de klant bijstaan bij eventuele klachten en jou verbieden hun logo te voeren. Ze zijn er in elk geval niet om jou als ondernemer bij te staan (ook al wekken ze misschien die verwachting wel), maar om de klant een gevoel van vertrouwen te geven. Je bent natuurlijk ook verplicht om je te houden aan de richtlijnen die zij hebben uitgestippeld (waar op zich niets mis mee is, trouwens).

Als jij vrij zeker weet dat het geen toegevoegde waarde heeft voor je bedrijf, dan is het eigenlijk niet meer dan een overbodige kostenpost. Kun je makkelijk een paar honderd euro op besparen per jaar.

Maar goed, misschien zijn er anderen die er anders over denken; ik heb nu eenmaal een pest aan die wildgroei van allerlei commerciële keurmerken...

ho
door hopetobehelping - Jan 17, 2015 om 08:49
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste saskia.senna,

ben al jaren werkzaam in de ICT. Ik heb nog nooit gehoord van ICT Waarborg, tot nu dan bij het lezen van uw vraag.
In uw vraag geeft u zelf het antwoord eigenlijk al. In de 9 jaar dat u bent aangesloten bij ICT Waarborg heeft u er nog geen voordeel aan gehad. Snel opzeggen zou ik zeggen. Als u al 9 jaar geen voordeel heeft dan zal dat in het 10e jaar met zeer grote waarschijnlijkheid ook niet gebeuren.

Logo's van keurmerken op een website zijn mooi, maar vraag me af wie er tegenwoordig nog op let. Het levert u geen extra klanten op geeft u aan dus het logo op uw website heeft blijkbaar geen meerwaarde.
Als ondernemer zult u het vaker mee maken dat men allerhande dingen aan u wil slijten. Alleen die dingen doen die een toegevoegde waarde hebben voor u.

alfatrion
door alfatrion - Jan 17, 2015 om 12:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=saskia.senna schreef op vrijdag 16 jan 2015, 17:26]wat zijn mijn voordelen als ondernemer? Ik ben als ondernemer zelf voor alles heel erg goed verzekerd. Het jaarlijks uitstapje naar de vakbeurs is het in ieder geval niet waard!
Wat levert het je klanten op? (Deze vraag is m.i. belangrijker dan wat levert het mij op.)
- Zij hebben garantie dat er ook bij faillissement geleverd wordt.
- Misschien kunnen ze bij een geschilllencommissie terecht.

Wat levert het de ondernemer op?
- De consument heeft geen belang bij een vordering die strekt tot de vernietiging van een algemene voorwaarde die verplicht tot de volledige vooruitbetaling.
- De ondernemer krijgt de zekerheid dat zijn klanten niet de dupe worden als hij failliet gaat.
- Indirect meer klanten?

frederikjp
door frederikjp - Jan 17, 2015 om 13:49
47 Antwoorden / 6 Vragen

Als u er na 9 jaar nog geen enkel profijt van heeft gehad dan geeft u zelf al het antwoord op uw vraag: het kost u veel geld en u behaalt geen enkel voordeel: opzeggen.

sa
door saskia.senna - Jan 22, 2015 om 11:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik gisteren gevraagd wat het opzegtermijn was en hoe ik dien op te zeggen. Als reactie kreeg ik:
Wat de reden was en dat ik de voorwaarden van het lidmaatschap kan vinden op de website.

Heb ze gelijk terug gemaild, dat zijn vorige mail een goed voorbeeld is van de reden van opzeggen.

Erna telefonisch contact gehad met de vraag of mij iemand kan helpen met de vraag wat het opzegtermijn is en hoe dit ingediend moet worden. Op de website was niet snel iets te vinden.
Het lidmaatschap is natuurlijk per kalenderjaar en dient voor december opgezegd te worden. Dus zit er helaas nog een jaar aan vast.
Verder vroeg de meneer aan de telefoon niet naar de reden, dus zo erg vinden ze het blijkbaar niet.

Onlangs heb ik ook nog een mailtje gekregen met allemaal eisen waaraan mijn website moet voldoen. Wij voldoen niet op het punt dat waar mensen contact middels een contact formulier kunnen opnemen, niet via een beveiligde verbinding gaat.
Dit heb ik direct even nagekeken en navraag over gedaan. Een zogenaamde SSL certificaat brengt natuurlijk ook een bepaald kostenplaatje met zich mee.
De vraag is, of ik nu het contactformulier beter kan verwijderen of zo laten staan als het is? Het contactformulier wordt veel gebruikt, ik denk dat het een laagdrempelige en prettige manier is om het eerste contact te maken met vragen van klanten.
In ieder geval staan wij momenteel als niet gecertificeerd, maar betalen wel voor de certificering de volle prijs.

Maar goed we zijn in ieder geval op tijd om voor december op te zeggen ;)
Dit gaan we vandaag direct in orde maken.
Voor alle zekerheid per mail en schriftelijk per post!

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal gern garantie dat er bij faillissement geleverd wordt. Dat is onder meer uitgesloten.

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 11:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo saskia.senna,

Kun je dit niet beter aankaarten bij het MKB en /of KvK?
Denk niet dat je hier op dit Consumentenplatform veel respons krijgt.
Kijk eens hier.

Suc6

pi
door pieterwolters - Jan 22, 2015 om 11:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=saskia.senna schreef op donderdag 22 jan 2015, 11:19]
De vraag is, of ik nu het contactformulier beter kan verwijderen of zo laten staan als het is? Het contactformulier wordt veel gebruikt, ik denk dat het een laagdrempelige en prettige manier is om het eerste contact te maken met vragen van klanten.

De vraag is of je een fatsoenlijke webwinkel/internetbedrijf wilt zijn of niet. Als je serieus genomen wilt worden moet je niet op een hobby-achtige manier doormodderen maar de boel fatsoenlijk inrichten. Kost geld, maar als het goed is verdien je dat terug.

rd
door rdamax - Jan 24, 2015 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gisteren heb ik een HEEL slechte ervaring met deze bedrijf. Gebruik ze NIET!!!

Ik kan u alles vertellen over mijn ervaring, maar niet hier. Hun methodes om een abonnement te verkopen zijn misleiding en bedrog, evenals pesten.

Ik heb een ICT-er geweest mijn hele carrière - (35 jaar +) en ik hebben gewerkt overal ter wereld, en heb nog nooit gevonden zo slecht en onprofessionele organisatie.

Het gaat NIET over geld of kosten van abonnement, maar de manier gebruikt om zijn producten te verkopen.

si
door siemp - Apr 1, 2015 om 05:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is niet positief. De ondernemer betaald voor het mogen plaatsen van een niets zeggend logo.
- Men zegt dat men de klant meer zekerheden bied, maar zijn financieel afhankelijk van de ondernemer!
- Bij aanvang wordt er NIKS gecontroleerd, als je een scheve schaats rijdt heb je in het uiterste geval kans dat ze je vragen een oplossing voor de klant te bedenken, want uit t waarborg gooien doen ze niet.... KOST GELD! Dus wat is nu eigenlijk de waarde buiten het verrijken van ICT Waarborg?
- Het enige wat ze doen is een standaard brief sturen met daarin tips om je website aan te passen.
- Ze hebben en zeer agressieve manier van verkopen.
- Eenmaal lid, kom je er zomaar niet vanaf!
- Klanten kennen het keurmerk zelden of nooit
- Het zogenaamde ICT keurmerk voor de zogenaamde computer APK is helemaal lucht en riekt naar oplichting van je eigen klanten!
Betere oplossing voor die gene die een keurmerk willen: Maak een Logo, zet er onder “erkent computer keurmerk” en plaats dit onder je website. Een stuk voordeliger, minder werk en het zelfde effect! (je geeft een klant een vals gevoel van veiligheid)

w-drive
door w-drive - Jun 30, 2015 om 11:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen,
Bij een zoekactie op ICT Waarborg, zag ik erachter staan "opzeggen". Dat geeft te denken.
Dus er zijn meer mensen die ontevreden zijn.
Ik ga al een tijdje mee.
Ben toen de tijd bij de BOCOH begonnen, twee jonge gasten die een branchevereniging wilden opzetten. Ik dacht "Leuk". Dus heb me aangemeld.
Dat was in 2006.
Mijn computerbedrijf bestond toen 1 jaar.
Na een tijdje begon het te rommelen en in september 2010 kreeg ik een mail van ICT Waarborg dat de BOCOH en ICT Waarborg waren samengegaan.. Ik moest op de website mijn gegevens bevestigen en dan zit je meteen aan die voorwaarden vast.
Een aantal keren heb ik suggesties gedaan en hulp ingeroepen, maar mijn ervaring is niet goed.
De contributie ging omhoog en de service was weg. Eens in het jaar een vakdag; dat is het.
Maar dat krijg je met bedrijven die te groot worden.
Navraag bij mijn klanten leert dat geen mens zit te wachten op een keurmerk. Ik krijg mijn klanten voornamelijk via mond tot mond reclame en via mijn website.
Er worden steeds nieuwe initiatieven bedacht die jou als ondernemer weer geld kosten. Daar bedank ik voor.

Vorig jaar inderdaad ook gezeik gehad met eisen waaraan mijn website moest voldoen. Het heeft een half jaar geduurd voordat mijn 'keurmerk' eindelijk was goedgekeurd. Toen al liep ik met het plan om op te zeggen.

Je zit er een kalenderjaar aan vast, en ik twijfel of dat mag.
Deze maand heb ik mijn laatste keer contributie betaald en per volgend jaar, 2016, heb ik dan geen band meer met ICT Waarborg.

Fijne dag !

zoekster
door zoekster - Jun 30, 2015 om 12:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=w-drive schreef op dinsdag 30 jun 2015, 11:32]

Je zit er een kalenderjaar aan vast, en ik twijfel of dat mag.
Deze maand heb ik mijn laatste keer contributie betaald en per volgend jaar, 2016, heb ik dan geen band meer met ICT Waarborg.

Fijne dag !

U mag een kalenderjaar aan het keurmerk vastzitten als dit in de voorwaarden staat. Als ondernemer kunt u zich niet beroepen op de wet 'Van Dam' waarbij stilzwijgende verlengingen met een maand opzegtermijn mogen worden opgezegd.

Ik raad u wel aan het bewijs van uw opzegging te bewaren.

bl
door blurpje - Sep 19, 2015 om 01:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn Ictwaarborg lidmaatschap ook recent opgezegd met onderstaande tekst.

•Ik heb geen tijd en zie het nut er niet van in om mijn website aan jullie nieuwe zelf bedachte regels/voorwaarden aan te moeten passen en vind ik het ronduit negatief en schadelijk (!) voor mijn bedrijf dat er dan op mijn Ictwaarborg pagina staat “Servicebedrijf zekerheden niet geldig” “Bedrijfsnaam" doorloopt momenteel onze certificering die vereist is voor de zekerheden van ICTWaarborg. Daarom zijn de zekerheden van ICTWaarborg niet van toepassing voor dit bedrijf”

•En nogmaals voor alle duidelijkheid, als jullie vinden dat een certificering niet in orde is haal dan meteen de link weg van jullie website want dit neigt naar een zeer negatief pressiemiddel waar niemand van gediend is en wat ook zeker vanuit jullie waarborg/bescherming niet correct is.

•Wat ik ook zeer vervelend vind zijn de zogenaamde “beoordelingen” want ik moet daardoor mijn klanten lastig vallen met het verzoek of zei dit willen doen want als er alleen oude beoordelingen of geen enkele beoordeling op staat geeft dit ook weer een totaal verkeerd beeld van mijn verder goed lopende ICT onderneming.

•Verder is er nog nooit, ik herhaal nooit, een nieuwe klant gekomen via Ictwaarborg of heeft een bestaande klant iets gemeld dat het bv zo fijn is dat ik aangesloten ben bij Ictwaarborg, sterker nog, geen enkele bestaande of nieuwe klant van mij heeft/had nog nooit van jullie bestaan gehoord.
:-)

door 1953 - Sep 19, 2015 om 04:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=blurpje schreef op zaterdag 19 sep 2015, 01:09]Ik heb mijn Ictwaarborg lidmaatschap ook recent opgezegd met onderstaande tekst.

•Ik heb geen tijd en zie het nut er niet van in om mijn website aan jullie nieuwe zelf bedachte regels/voorwaarden aan te moeten passen en vind ik het ronduit negatief en schadelijk (!) voor mijn bedrijf dat er dan op mijn Ictwaarborg pagina staat “Servicebedrijf zekerheden niet geldig” “Bedrijfsnaam" doorloopt momenteel onze certificering die vereist is voor de zekerheden van ICTWaarborg. Daarom zijn de zekerheden van ICTWaarborg niet van toepassing voor dit bedrijf”

•En nogmaals voor alle duidelijkheid, als jullie vinden dat een certificering niet in orde is haal dan meteen de link weg van jullie website want dit neigt naar een zeer negatief pressiemiddel waar niemand van gediend is en wat ook zeker vanuit jullie waarborg/bescherming niet correct is.

•Wat ik ook zeer vervelend vind zijn de zogenaamde “beoordelingen” want ik moet daardoor mijn klanten lastig vallen met het verzoek of zei dit willen doen want als er alleen oude beoordelingen of geen enkele beoordeling op staat geeft dit ook weer een totaal verkeerd beeld van mijn verder goed lopende ICT onderneming.

•Verder is er nog nooit, ik herhaal nooit, een nieuwe klant gekomen via Ictwaarborg of heeft een bestaande klant iets gemeld dat het bv zo fijn is dat ik aangesloten ben bij Ictwaarborg, sterker nog, geen enkele bestaande of nieuwe klant van mij heeft/had nog nooit van jullie bestaan gehoord.
:-)

Een mooi betoog! Of men bij ICT-waarborg daarvan onder de indruk zult raken? Dreig hen eventueel met een kort geding (kantonrechter) om op deze wijze - uitvoerbaar bij voorraad - uw ongenoegen kracht bij te zetten.

pc
door pcgo2015 - Nov 10, 2015 om 16:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik ben sinds 2000 een computerbedrijf en ik ben in 2014 lid geworden van ict waarborg. Nu kamp ik met de volgende problemen.

*als ik het niet doe dan wordt ik op internet afgeschilderd als 1 zolderkamerbedrijf
*Ik moet meer en hogere tarieven opgeven.
*Wordt haast verplicht de test te doorlopen om een certificering.
*Mijn klanten kennen ict waarborg niet.
*ik kan alleen volgens hun alg. voorwaarden werken.

Hoe kan ik opzeggen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet

Maurice Go