rz
door rzoomer May 23, 2016 om 18:23
Computers & telefonie

Iphone 6 reparatiekosten extreem hoog

Ik heb vorige week mijn iPhone 6 64 GB ingeleverd bij iCentre Hengelo voor reparatie van mijn koptelefoonuitgang. Deze gaf veel ruis en kraakte erg. Ik loop al een aantal weken met dit probleem en op dit moment verloopt mijn garantie bijna, vandaar dat ik toch maar naar het iCentre ging.

Hier is alles genoteerd.

Vandaag kreeg ik een prijsopgave van Harmony Service Centre B.V. welke de reparatie zou moeten uitvoeren.
In deze prijsopgave wordt echter gesproken over een gebogen iphone waardoor de garantie zou zijn vervallen. Echter weet ik 100% zeker dat het toestel nog niet gebogen was bij het inleveren bij iCentre aangezien ik enorm zuinig ben op mijn toestel van ruim €800,-, ook staat er op het afgiftebewijs niets gemeld over enige vorm van buiging.
Goed hoe dan ook worden mij nu 3 opties geboden:
- Ongerepareerd retour €35
- Toestel afstaan aan iCentre
- Repareren €403

Nu is deze prijs natuurlijk absurt hoog. En ook kan ik hem niet gratis terug krijgen, ik ben dus hoe dan ook geld kwijt.

Ik heb hierop Harmony gebeld en gevraagt om uitleg, hier zeiden ze dat ik de mail moest beantwoorden dat ze er dan mee bezig zouden gaan. Dit heb ik gedaan maar ik heb er een hard hoofd in dat dit netjes opgelost gaat worden.

Een erg rare gang van zaken allemaal. Wat kan ik doen om alsnog mijn gelijk te krijgen?

7009 18 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar houdt Harmony er dezelfde praktijken op na als Dynafix. Dus op naar ICentre en daar uw beklag doen. Laten zij het maar oplossen.

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 18:54
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind wel dat er vaak word gezegd iPhone is gebogen en vooral iPhone 6 , vorige week was een vraagsteller met dezelfde iPhone gebogen in zijn broekzak , viel niet onder garantie bij Vodafone .Het lijkt of ze dit als exuus gebruiken om onder de garantie uit te komen .

rz
door rzoomer May 23, 2016 om 19:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dit vermoeden heb ik dus ook @Marita5

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt hem niet-gebogen ingeleverd en er staat daarover niets op de bon.

Ma
door Mat Matheij May 23, 2016 om 20:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Op de bon zetten aangeleverd in ongebogen toestand. Waar zijn wij dan in hemelsnaam (nog) mee bezig. Ziet U dan niet enige onzin. De Apple verbruikers veel succes toegewenst. (V). Leeuw1.

Ma
door Mat Matheij - May 23, 2016 om 19:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

Onderzoekskosten kunnen uiteraard zonder oplossing van enig probleem in rekening worden gebracht. Deze moet U betalen. Ga vervolgens naar een Turks reparatie bedrijf en laat uw toestel repareren. Want Dynafix fixt nog nix. En maar hopen dat dit 'servicecenter' niet zelf de boel heef kromgetrokken door een val of zo. Bewijs dat dat maar weer. Mvrgr.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 9, 2016 om 00:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gaat hier niet om Dynafix.

Ma
door Mat Matheij - May 23, 2016 om 20:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het is dus een 'krom' verhaal. Vooral Apple probeert zich bij voortduring aan enige garantieverplichting te onttrekken. Dat MOET eens gezegd worden. De klachten komen te vaak voor en Kassa! merkte al op dat bedrijf Dynafix onjuiste conclusies trok aangaande 3 (!) OF MEER van de 5 aangeleverde Iphones. Met 'waterschade'. Mvgr?

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 9, 2016 om 00:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gaat niet over Dynafix.

Cookies
door Cookies - May 23, 2016 om 20:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is en blijft een boevenbende die repair toko's. Of het is waterschade, of krom getrokken door verkeerd gebruik. Volgens mij worden we met z'n allen beduveld waar we bij staan.

Als het probleem niet fatsoenlijk wordt opgelost door iCentre, zou ik eens op zoek gaan naar een ander repairbedrijf(je). Ben je honderden euro's minder kwijt. Wel even opletten met welk bedrijfje je in zee gaat. Je garantie is toch bijna verlopen.

Ma
door Mat Matheij Nov 9, 2016 om 12:50
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft volkomen gelijk. Maar de klacht moet ook gelegd worden bij importeurs en leveranciers. Die sturen hun smartphones niet zelden eveneens door aan malafide bedrijven als Dynafix die bij mijn weten voor de zoveelste keer weer te kijk stonden bij Radar 8/11/2016. De kwestie blijft actueel.

marita5
door marita5 - May 23, 2016 om 21:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Rzoomer .

Neem eens contact op met consuwijzer , vraag daar inlichtingen, niet geschoten is altijd mis .
Het verhaal iedere keer de iPhone is gebogen , is een goedkoop excuus klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/contact

sw
door swat1500 - May 23, 2016 om 22:39
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Zowiezo moet u voor garantie claims altijd bij de leverancier zijn van het betreffende produkt. De eerste 6 maanden wordt geacht een defect reeds aanwezig te zijn geweest tenzij de leverancier kan aantonen dat dit door de gebruiker is veroorzaakt. Na die 6 maanden dient de gebruiker het bewijs voor de ondeugdelijkheid te leveren.
Als ICentre niet de leverancier van de teleoon heeft u dus niet de juiste persoon aangesproken. In dat geval is de telefoon onder de fabrieksgarantie bekeken en zegt de fabrikant "U moet niet bij mij zijn want het defect is uw eigen schuld".
U dient nu bewijs te leveren dat u niet verantwoordelijk bent. Daartoe zult u een second opinion moeten krijgen en dat lukt alleen als u de telefoon weer in uw bezit hebt. U zult dus de 35 euro moeten betalen anders vist u op zeker achter het net.
Die 35 euro kunt u in een vervolgtraject, als dat gunstig voor u afloopt, terug eisen.
Overigens heb ik al meer plekken op internet gelezen dat een Iphone bij dragen in een broekzak inderdaad nog wel eens krom trekt. Dat krom trekken hoeft maar enkele minimeters te bedragen en voorstelbaar is dat dit bij inleveren niet is opgemerkt maar in het reparatiecentrum wel.
Als de second opinion de leverancier niet overtuigd van uw gelijkt zult moeten gaan procederen.

mo
door mof - May 25, 2016 om 07:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ja, dit soort verhalen komen met de regelmaat van de klok voorbij. Goede telefoon ingeleverd met klein gebrek.
dan wordt ineens een totaal onbekend probleem geconstateerd, verbogen telefoon in dit geval, en jij zit met de schade.
als het centrum de telefoon niet kan repareren dan moet die kostenloos retour. Het is en blijft jouw eigendom.
apple verdient goudgeld aan de iphone en ipad business.

ra
door rachelle_1 - May 25, 2016 om 10:22
11 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom niet naar een Apple winkel eventueel Amsterdam .
dit is gewoon belachelijk zo veel geld kun je beter een nieuwe nemen.

vr1944
door vr1944 - May 25, 2016 om 10:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vermoed dat de inkoopprijs van zo'n telefoon een stuk lager is dan de reparatie kosten dus is vervangen door de verkoper goedkoper.Het makkelijk verbuigen  is een gebrek van dit toestel en het gevolg van een zwakke constructie . Dat euvel is bekent bij Apple en zou dus ook onder de garantie moeten vallen. Het is niet zo vreemd dat de verkoop van dit merk terugvalt. Al met al is het een poging om je een hoop geld uit de zak te kloppen.

audb
door audb - May 25, 2016 om 12:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

de nieuwste advertentie van Apple:  wij maken gewoon een hoop rommel troep en daar mag u goed voor betalen (een iphone 6 kost namelijk niet meer dan €300 gemaakt in China bij Foxconn waarvan bekend is dat we daar kinderen zo 12 uur perdag laten werken) .

Vervolgens doen wij gratis een hoop werk om u de schuld te geven daarvan en als er wat aan uw telefoon makeerd omdat we te goedkope materiaal hebben gebruikt mag u daar ook nog eens te veel voor betalen.

Oja, onze vaste teksten zijn, er zit water in uw telefoon, uw telefoon is doorgebogen omdat u er op bent gaan zitten of u heeft hem in uw zak gehad of u heeft u telefoon laten vallen.

En mocht uw telefoon gechrast zijn  dat is de schuld van een derde partij en mocht u aan alles twijfelen:

De volgende regels waar u zich aan moet houden:

Regel 1 : Apple heeft altijd gelijk.

Regel 2 : Indien Apple geen gelijk heeft of in het ongelijk wordt gesteld dan treed regel 1 automatich in werking.

Regel 3 : mocht toch de automatiche regel niet werken dan geeft Apple altijd de schuld aan een derde partij en gaat regel 1 dus handmatig weer in werking.

Ka
door Kassafoutje Nov 9, 2016 om 07:34
19 Antwoorden / Vragen

Ach jee, kijk nou eens, weer eens een echte ouderwetse Apple hater.

audb
door audb Dec 7, 2016 om 14:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nee hoor, ik eet iedere dag een appel anders verotten ze onder je handen weg.

gompy2
door gompy2 - May 25, 2016 om 13:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

> door Mat Matheij - 23 mei 2016 om 19:48

> Ga vervolgens naar een Turks reparatie bedrijf en laat uw toestel repareren.

Als je geen kennis van zaken hebt moet je je onthouden van “adviezen”.

Dat is voor een TS het beste.

Als een iPhone 6 gerepareerd wordt door een niet door Apple geautoriseerd  bedrijf, gaat het hele apparaat op tilt.

Quote:

‘Error 53’ maakt iPhone onbruikbaar na reparatie.

Error 53 na iPhone-reparatie

Het probleem kan ontstaan wanneer je bijvoorbeeld je scherm laat repareren. iCulture-lezer Inge vertelde ons, dat zij het scherm van een iPhone 6 had laten vervangen en vervolgens tegen problemen aanliep. Bij schermreparaties wordt vaak ook meteen de homeknop met Touch ID-vingerafdrukscanner vervangen. Na reparatie door een derde partij werd de Touch ID-sensor niet meer herkend, zo merkte Inge. Ze kreeg error 53 te zien en heeft nu een onbruikbare iPhone 6. Aanvankelijk werd gedacht dat alleen de iPhone 6 is getroffen door het probleem, maar meldingen van andere betrokkenen wekken de indruk dat het bij elke iPhone met Touch ID zou kunnen gebeuren.

Als bij de reparatie de originele homeknop en kabel weer worden gebruikt, treedt er geen probleem op.

Het probleem zou alleen optreden bij reparaties buiten Apple om, waarbij onderdelen worden vervangen. Veel gebruikers vinden de reparatieprijzen van Apple te hoog en kiezen daarom voor reparatie via een externe partij. Bij het vervangen van onderdelen zoals het scherm en de homeknop wordt Touch ID uitgeschakeld. Als de bezitter van de iPhone vervolgens een iOS-update uitvoert of een hersteloperatie uitvoert worden een aantal veiligheidschecks uitgevoerd. Daarbij verschijnt error 53 in beeld, zo is ook te lezen op het Apple-supportforum.

Apple heeft geen oplossing voor error 53

De iPhone is daarna geblokkeerd en niet meer te herstellen. Volgens een woordvoerder van Apple zit er maar één ding op: het vervangen van de iPhone door een nieuwe. Apple kan de fout zelf ook niet herstellen. Er zou geen enkele hardware- of softwarematige oplossing zijn voor het probleem. Een woordvoerder van Apple heeft laten weten dat er bij reparaties beveiligingschecks worden uitgevoerd, om te voorkomen dat reparatiebedrijven een malafide vingerafdrukscanner in de iPhone inbouwen. “Kan er geen veilige verbinding tussen de scanner en andere componenten worden opgebouwd, dan zullen Touch ID en Apple Pay worden vergrendeld”, aldus de woordvoerder.

Duizenden mensen getroffen

Bij reparatiebedrijf iFixit is het probleem eveneens bekend: duizenden mensen hebben zich daar gemeld met hetzelfde probleem. Volgens iFixit-oprichter Kyle Wiens treden de problemen op als Touch ID of de kabel waarmee deze bevestigd is, worden vervangen. “Na de software-update voert het toestel een check uit om te controleren of alle componenten origineel zijn. Is dat niet het geval, dan wordt het toestel vergrendeld”, aldus Wiens.

In het Verenigd Koninkrijk zijn advocaten aan het kijken of er actie ondernomen kan worden tegen Apple. Het onbruikbaar maken van de iPhone zou vallen onder de Criminal Damage Act 1971-wet, waardoor het bewust onbruikbaar maken van eigendommen van een persoon strafbaar is.

Wat kun je doen bij error 53?

Zoals reeds gezegd: een oplossing is er niet. Wel bieden goede reparatiebedrijven meestal enkele weken of maanden garantie na een reparatie. Als je recent een reparatie hebt laten uitvoeren en vermoedt dat jij ook getroffen bent door dit probleem, dan moet je het volgende doen:

1. Controleer eerst of er garantie op de reparatie is gegeven. Heb je geen garantie omdat je bij een extreem goedkope reparateur bent geweest, dan kun je vanaf nu beter niet meer updaten.

 2. Heb je wel garantie, maak dan een goede backup van je iPhone.

 3. Update de iOS-versie of herstel de iPhone.

  4. Heb je te maken met ‘error 53’ dan kun je teruggaan naar het reparatiebedrijf om aanspraak te maken op de garantie.

Heb je je iPhone laten repareren bij Apple zelf, dan zou het probleem niet moeten optreden. Gebeurt het toch, dan kun je terug gaan naar Apple om je iPhone te laten omwisselen voor een nieuw of gereviseerd exemplaar.

Bron, Google staat er vol mee, als je maar eerst controleert wat je roeptoetert...

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 21, 2016 om 15:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Teveel informatie.

gompy2
door gompy2 Nov 8, 2016 om 17:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

En wie maakt dat uit?

Toch niet ene diewilik of wel?

Ga eens zinnige antwoorden geven aan vragen van personen.

Ma
door MacWally - May 26, 2016 om 02:40
151 Antwoorden / Vragen

@AUDB.
En wat zal het antwoord zijn van u op DEZE vraag ? Want volgens mij raaskalkt u zomaar wat.

audb
door audb Dec 7, 2016 om 14:54
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De opgevraagde pagina kon niet gevonden worden. Controleer de link op eventuele fouten en probeer het vervolgens nogmaals.

akkerdistel
door akkerdistel - May 26, 2016 om 17:42
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Die 35 euro betalen met een CC, daarna terug laen boeken, laat ze maar naar de rechter stappen.

ev
door evadanifi - Oct 21, 2016 om 14:49
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook een Iphone 6 die licht verbogen is en ik kon die ook voor 341 euro laten maken. Dat is ook een absurd hoog. Ik heb de onderzoekskosten maar betaald en kijk nu wat ik er nog mee kan doen. Maar ik zit nog wel een jaar vast aan de afbetaling. Met de Iphone 5 ben ik hetzelfde omgegaan en had ik nooit een probleem. Ik vind toch wel dat de mogelijkheid tot verbuigen aan het ontwerp van het toestel ligt. Kunnen we hier een aflevering aan wijden, want ik voel me toch wel genaaid. Rzoomer laten we ons gelijk halen!

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2016 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u wel naar de datum van het topic gekeken?

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 21, 2016 om 15:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Even over de klacht zelf.  Ruis en kraken komen niet uit de hoofdtelefoonuitgang maar uit de audiochip.
Deze chip zit op het moederbord wat ze dus moeten vervangen omdat die chip niet los te halen is.
Een hoofdtelefoonuitgang kost misschien 20 euro,  een moederbord bij Apple misschien wel 250 - 300 euro. Wat belachelijke prijzen zijn maar dat hoort bij Apple.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2016 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Topic 23-5-2016

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 21, 2016 om 16:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

oeps, las de laatste reactie en daar wilde ik op reageren. ts van laatste reactie had beter eigen topic kunnen opnenen.

zoekster1
door zoekster1 - Nov 8, 2016 om 18:21
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Er was gisteren een advocate gespecialiseerd in consumentenrecht bij Radar. Als van te voren niet is vermeld dat er onderzoekskosten zijn, dan mogen die ook niet worden berekend.
Klik HIER

Ma
door Mat Matheij Nov 9, 2016 om 12:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is inderdaad juist maar recht hebben en recht krijgen blijkt bij o.m. Dynafix moeilijk. Ook het bedrijf Harmony heeft een niet al te beste naam en reputatie.

Ma
door Mat Matheij - Nov 9, 2016 om 12:37
986 Antwoorden / 3 Vragen

Harmony is bij mijn weten geen servicecentrum maar de verzekeraar. Wel trachten zij zelf de klacht te behandelen. Wanneer het hier gaat om hetzelfde bedrijf dan heeft o.m. Mycom al het advies verstrekt om te repareren hardware bij henzelf in te leveren daar er slechte ervaringen zijn met de afhandeling van verzekerde artikelen.Zij hebben het bedrijf dan ook afgestoten. Waar aan Harmony toegezonden apparatuur gerepareerd worden is evenmin duidelijk. Bron Mycom en eigen ervaringen.