ve
door verwijderd 13 sep. 2008 om 19:39
Computers & telefonie

Kan ik de koop terugdraaien?

Gisteren kocht ik in de T-Mobile winkel een toestel en nam daar een nieuw (verlengd) abonnement bij. Het toestel bevalt mij niet en vandaag wilde ik het keurig origineel ingepakt terugbrengen en de koop terugdraaien. Men gaf aan dat dat niet kan.

Volgens mij mag je elke koop binnen 7 dagen ontbinden.

Dus de hamvraag: wie heeft er gelijk en als ik dat ben, wat moet ik dan doen? Alvast hartelijk dank voor reactie!

Eric.



2309 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten. De vraag kan niet meer worden beantwoord.

ve
door verwijderd - 13 sep. 2008 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voortaan onthouden dat kopen in een winkel (of een afspraak maken tot koop!) altijd betekend Koop=Koop!
Maar dan moet de koop ook bestaan uit een wilsovereenkomst.
Dat laatste betekend dat men u niet wat anders mag leveren dan datgene wat u wilde kopen.

Echter, u heeft gekocht en ging terug met dus de foute gedachte dat u die koop terug kon draaien met die 7 dagen-optie in uw achterhoofd.

Als u zich beter had georiënteerd dan had u kunnen lezen dat dit alleen geldt bij Koop op Afstand =telefonisch,kopen aan de deur,internetaankoop.

Samenvattend; de T-Mobilewinkel (de verkoper daar) heeft dus gelijk!

De Vrije Vogel



ve
door verwijderd - 13 sep. 2008 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo Eric,



Voor een aankoop in een winkel geldt: koop=koop en dus ook géén
bedenktijd van 7 dagen. Als een winkel bereid is om het artikel binnen
een aantal dagen terug te nemen, is dat meegenomen, maar je hebt er
geen 'recht' op.

Bij een aankoop via internet (koop op afstand) geldt wèl een bedenktijd, maar bij een aankoop in een gewone winkel dus niet.

Je zult het er dus mee moeten doen.



m.vr.gr. Freya









ve
door verwijderd - 13 sep. 2008 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag erkb,


Je geeft er blijk van dat je weinig kaas hebt gegeten van de bedenktijden binnen het consumentenrecht. Hier dus even alles op een rijtje:


Koopovereenkomsten:


In de huidige consumentenwetgeving wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:


Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)


Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels (dus ook bij het afsluiten van een dienst). Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de (koop)overeenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de verzendkosten voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt. Dus als u via internet een overeenkomst afsluit met bijvoorbeeld een dating-site, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u op de accoordknop drukt.


Een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen of (sommige) diensten (bijvoorbeeld een overeenkomst tot het leveren van energie) dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt of dienst. Indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de bedenktijd wettelijk opgerekt tot drie maanden.


Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. Als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.


http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354


4. Bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een koopsompolis of een ziektekostenverzekering) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.


Met vriendelijke groet, Read3.


 






Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ti
tim van leeuwen - 28 sep. 2016 om 18:52
Winkels & webshops

Is dit oplichting of toch niet?

Enkele weken geleden heb ik een koelvries combi met een jaar garantie gekocht via marktplaats bij Witgoed Service C.C. in Best. Nadat ze de koelkast hadden geleverd volgens afspraak heb ik ze contant betaald en 24 uur gewacht met het aanzetten van de koelkast. Na deze 24 uur heb ik de koelkast aangezet en afgewacht tot deze koud genoeg was om er spullen in te zetten. De koelka ... Lees meer

A
A kuijer - 28 sep. 2016 om 18:58
Winkels & webshops

Website vergist zich ik prijs en wilt het product niet leveren. Veranderd tijdens het telefoongesprek de voorwaarden, wat kan ik doen?

Beste,

Het bedrijf http://www.homedesignshops.nl/  heeft een product aangeboden. hetzij Laminaat merk Meister LD95S tegen een bedrag van € 22.25 m2. Nu krijg ik een email met dat er een fout is gemaakt in de prijs. De correct prijs zou € 26,68 m2 moeten zijn. Nu zeggen ze tegen mij dat ik het product niet krijg tegen de prijs waarvoor ik b ... Lees meer

Lo
Lous77 - 28 sep. 2016 om 17:45
Geldzaken & recht

Onterechte vordering van incassobureau betaald, kan ik nu fluiten naar m'n geld?

Ik heb een onterechte vordering gekregen van een incassobureau, van een rekening van Hostway (ja ja, die inderdaad...) die ik gewoon betaald heb.
Omdat de brief van het incassobureau nogal intimiderend was, heb ik maar betaald, met de gedachte dat ik het wel weer terug krijg als blijkt dat het niet klopt.
Nu ik het internet afstruin naar info over incassobureaus, onterechte vorderingen e ... Lees meer