ve
door verwijderd - 13 Sep 2008 om 19:39
Computers & telefonie

Kan ik de koop terugdraaien?

Gisteren kocht ik in de T-Mobile winkel een toestel en nam daar een nieuw (verlengd) abonnement bij. Het toestel bevalt mij niet en vandaag wilde ik het keurig origineel ingepakt terugbrengen en de koop terugdraaien. Men gaf aan dat dat niet kan.

Volgens mij mag je elke koop binnen 7 dagen ontbinden.

Dus de hamvraag: wie heeft er gelijk en als ik dat ben, wat moet ik dan doen? Alvast hartelijk dank voor reactie!

Eric.



1843 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten. De vraag kan niet meer worden beantwoord.

ve
door verwijderd - 13 Sep 2008 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voortaan onthouden dat kopen in een winkel (of een afspraak maken tot koop!) altijd betekend Koop=Koop!
Maar dan moet de koop ook bestaan uit een wilsovereenkomst.
Dat laatste betekend dat men u niet wat anders mag leveren dan datgene wat u wilde kopen.

Echter, u heeft gekocht en ging terug met dus de foute gedachte dat u die koop terug kon draaien met die 7 dagen-optie in uw achterhoofd.

Als u zich beter had georiënteerd dan had u kunnen lezen dat dit alleen geldt bij Koop op Afstand =telefonisch,kopen aan de deur,internetaankoop.

Samenvattend; de T-Mobilewinkel (de verkoper daar) heeft dus gelijk!

De Vrije Vogel



ve
door verwijderd - 13 Sep 2008 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo Eric,



Voor een aankoop in een winkel geldt: koop=koop en dus ook géén
bedenktijd van 7 dagen. Als een winkel bereid is om het artikel binnen
een aantal dagen terug te nemen, is dat meegenomen, maar je hebt er
geen 'recht' op.

Bij een aankoop via internet (koop op afstand) geldt wèl een bedenktijd, maar bij een aankoop in een gewone winkel dus niet.

Je zult het er dus mee moeten doen.



m.vr.gr. Freya









ve
door verwijderd - 13 Sep 2008 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag erkb,


Je geeft er blijk van dat je weinig kaas hebt gegeten van de bedenktijden binnen het consumentenrecht. Hier dus even alles op een rijtje:


Koopovereenkomsten:


In de huidige consumentenwetgeving wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:


Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)


Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels (dus ook bij het afsluiten van een dienst). Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de (koop)overeenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de verzendkosten voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt. Dus als u via internet een overeenkomst afsluit met bijvoorbeeld een dating-site, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u op de accoordknop drukt.


Een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen of (sommige) diensten (bijvoorbeeld een overeenkomst tot het leveren van energie) dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt of dienst. Indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de bedenktijd wettelijk opgerekt tot drie maanden.


Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. Als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.


http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354


4. Bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een koopsompolis of een ziektekostenverzekering) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.


Met vriendelijke groet, Read3.


 






Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

te
techno50 - 03 May 2016 om 12:38
Geldzaken & recht

Uwv na zelf ontslag nemen om eigen bedrijf te beginnen

Hallo.
Ik heb ca.2 jaar geleden ontslag genomen, bij een bedrijf waar ik  ruim 30 jaar gewerkt heb,om een eigen bedrijf te beginnen.
(het liep bij dat bedrijf ook niet meer goed en er waren al verschillende ontslagen gevallen)
De inkomsten uit het bedrijf vallen helaas tegen. Nu heb ik van een kennis die bij het UWV werkt gehoord dat er voor mij toch mogelijkheden zijn om in aanmerk ... Lees meer

ed
eddyjudith - 04 May 2016 om 00:01
Geldzaken & recht

Schade aan laptop

mijn kind van 14 heeft op een feestje alcohol gedronken en daarbij is een laptop kapot gegaan
op het feest was een ouder aanwezig die wist dat onze zoon geen 18 was
wij hebben geen toestemming gegeven aan onze zoon om te  drinken
wie is aansprakelijk voor de schade
wij zelf vinden dat onze zoon niet aansprakelijk is

Lees meer

Fi
Fiek01 - 03 May 2016 om 12:31
Vakantie & reizen

Booking.com prijs wijziging na reservering

Hallo allemaal,

 

Gisteren heb ik een luxe hotel kamer geboekt via Booking.com voor een mooie prijs van € 68,-. Dit was de laatste beschiklbare kamer en ook alleen voor die specifieke dag. De kamer/suite is gereserveerd en officieel gemaakt door Booking.com, alle documenten zijn aanwezig.

Nu hebben ze mij een email gestuurd dat de gereserveerde prijs een fout was en d ... Lees meer