gallito
door gallito Nov 30, 2011 om 22:49
Computers & telefonie

Klok laptop van slag

Goedenavond allemaal,

Een probleempje.
Toen ik vanmorgen mijn laptop aanzette stond de datum op 2028. Alles was daardoor meteen van slag; mijn agenda gaf ***-tig berichten, de security essentials was van streek en ik kreeg de vraag of ik met mijn provider wilde doorgaan(?)...

Ik heb de klok en datum weer teruggebracht naar heden, maar de klok blijft stil staan op de ingegeven tijd. De datum is goed.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Bij voorbaat bedankt.

gallito

3740 9 Rapporteer

freya
door freya - Nov 30, 2011 om 23:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gallito,

Om eerlijk te zijn heb ik een 'stilstaande' klok nog niet eerder meegemaakt.....
Wellicht de laptop eens helemaal uitschakelen, de accu losnemen en tien minuten laten liggen. Daarna de accu weer plaatsen en de laptop opnieuw opstarten.
Mocht de klok eenmaal weer lopen, stel dan via de eigenschappen van de klok in dat de klok gesynchroniseerd moet worden met een tijdserver op het internet (b.v. time.windows.com). Op die manier loopt de klok altijd gelijk.

m.vr.gr. Freya

gallito
door gallito - Nov 30, 2011 om 23:11
479 Antwoorden / 66 Vragen

Hallo Freya,
Fijn dat je on-line bent.
Ik realiseer mij dat ik juist gisteren de batterij eruit heb gehaald omdat ik had gelezen dat het niet zo goed is deze er standaard in te laten als je bijna altijd op stroom werkt.
Ik haal na het afsluiten wel altijd de stroom eraf. Zal de batterij weer eens terugplaatsen en kijken of dit verschil maakt.

De klok is inderdaad geprogrammeerd op time.windows.com

freya
door freya - Nov 30, 2011 om 23:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op woensdag 30 nov 2011, 23:11]Hallo Freya,
Fijn dat je on-line bent.
....
Maar niet lang meer.... ;-)
Succes en ik hoor het wel.

Freya

gallito
door gallito - Dec 1, 2011 om 17:09
479 Antwoorden / 66 Vragen

De klok stond bij het opstarten nog op de tijd dat ik mijn laptop had afgesloten.Dus met batterij geen verschil. Het blijft een vreemd verschijnsel. Ik hoop dat het eureka misschien nog komt.

freya
door freya - Dec 1, 2011 om 17:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gallito:

Je zou eens in het BIOS van de computer/laptop kunnen kijken of de klok daar wel goed werkt. Hoe je daar komt hangt van het merk/type laptop af.

Freya

gallito
door gallito - Dec 6, 2011 om 22:31
479 Antwoorden / 66 Vragen

Het zoeken naar de BIOS heeft even geduurd, maar via die optie loopt alles nu weer op datum en tijd.

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 22:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op dinsdag 6 dec 2011, 22:31]Het zoeken naar de BIOS heeft even geduurd, maar via die optie loopt alles nu weer op datum en tijd.
Als de klok in het BIOS wel goed loopt, maar in Windows niet is het blijkbaar toch een Windows aangelegenheid. Probeer het anders eens door Windows te starten in 'veilige modus'. Als de klok dan wel goed loopt, maar bij normaal opstarten niet, is er blijkbaar één of ander programma/driver die de boel in de war schopt.

Freya

gallito
door gallito - Dec 6, 2011 om 22:45
479 Antwoorden / 66 Vragen

De datum en klok in het BIOS stonden niet meer goed.
Na aanpassing daarvan in het BIOS loopt alles nu weer op tijd, ook na normaal opstarten.

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 22:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op dinsdag 6 dec 2011, 22:45]De datum en klok in het BIOS stonden niet meer goed.
Na aanpassing daarvan in het BIOS loopt alles nu weer op tijd, ook na normaal opstarten.
Ah, oké. Blijkbaar is de klok dan van slag geraakt door het permanent verwijderen van de accu. Als er nog ergens een knoopcel op het moederbord te vinden is, zou je die wellicht nog kunnen vervangen. Maar in ieder geval mooi dat 'het probleem' opgelost is.

Dan kunnen we de boel sluiten... ;-)

Freya