el
door elly de beer May 27, 2016 om 14:21
Computers & telefonie

KPN rekent 0,10 p/m voor 088 nr ook bij belvrij. Geldklopperij! opta, aktie!

Mijn vader (88 jr) heeft een abo bij KPN voor vaste telefonie met belvrij in het weekend, kost Euro 23 per maand.  Hij belt de laatste maanden iedere avond met mijn moeder, die in een verpleeghuis zit en zelf niet meer kan bellen, ook niet mobiel. De laatste afrekening van KPN was euro 104 voor twee maanden, voor abo en gesprekken. Lijkt me vrij veel voor alleen vaste telefonie van iemand die bijna niet belt, behalve nog geen 10 minuten per dag naar dat verpleeghuis.
Ik heb uitgezocht waarom hij zoveel betaalt en of een abo met altijd vrij bellen (kost Euro 38 per maand) niet voordeliger zou zijn. Maar nu blijkt dat je bij KPN altijd 0,10 cent per minuut betaalt voor een 088 nummer, ook al heb je belvrij altijd. Dit vind ik zwendel. Het gebelde nummer geeft zelf niet aan dat het een betaald servicenummer is, dus ik neem aan dat het geld in de zak van KPN verdwijnt.
Zelf heb ik voor vaste telefonie een alles in 1 abo bij Ziggo, met altijd vrij bellen, en daar is het 088 nummer wel gratis.
Mijn conclusie is dat KPN mensen die alleen vaste telefonie bij hun hebben, onevenredig uitmelkt. Ik vraag me af wat de OPTA daarvan vindt.

5193 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 27, 2016 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik vraag me af wat de OPTA daarvan vindt.

Dan moet je dus bij de Opta zijn en niet hier. ;-)

pi
door pieterwolters May 27, 2016 om 18:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Opta bestaat niet meer....

el
door elly de beer Jun 6, 2016 om 13:49
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Edric3,

Ik kan niet zeggen dat ik je reactie waardeer. Die is nogal kleinerend vind ik.  Ik ben prima in staat om op internet uit te zoeken hoe iets werkt en de voorwaarden van KPN heb ik gelezen. Ik begrijp alleen niet waarom voor 088 wel betaald moet worden tijdens de belvrije uren en voor 020 niet. De 088 nummers zijn een vergemakkelijking voor de bedrijven die zo'n nummer nemen, en ik begrijp niet waarom de KPN-klant daarvan de dupe moet zijn. Nogmaals, bij Ziggo betaal je dat niet.

En dat ik hiermee naar de Opta kan, weet ik zelf ook wel. Het leek me dat het consumentenprogramma Kassa, en dus ook hun forum, nou juist bedoeld is om eens de ervaringen van anderen na te gaan.

Met vriendelijke groet.

Cookies
door Cookies - May 27, 2016 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je actie van de OPTA wilt, waarom dan hier een topic openen? En natuurlijk mag het wat de KPN doet en natuurlijk mag je vader desgewenst overstappen naar Ziggo. Wel even checken dan of hij contractvrij is.

opta, aktie!

el
door elly de beer Jun 6, 2016 om 13:50
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Carola,
Mijn reactie aan Edric3 geldt ook voor jou.

Ik kan niet zeggen dat ik je reactie waardeer. Die is nogal kleinerend vind ik.  Ik ben prima in staat om op internet uit te zoeken hoe iets werkt en de voorwaarden van KPN heb ik gelezen. Ik begrijp alleen niet waarom voor 088 wel betaald moet worden tijdens de belvrije uren en voor 020 niet. De 088 nummers zijn een vergemakkelijking voor de bedrijven die zo'n nummer nemen, en ik begrijp niet waarom de KPN-klant daarvan de dupe moet zijn. Nogmaals, bij Ziggo betaal je dat niet.

En dat ik hiermee naar de Opta kan, weet ik zelf ook wel. Het leek me dat het consumentenprogramma Kassa, en dus ook hun forum, nou juist bedoeld is om eens de ervaringen van anderen na te gaan.

Met vriendelijke groet.

edrick3
door edrick3 - May 27, 2016 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zwendel?
Lees eens in een woordenboek wat daar de betekenis van is.

Je zou ook eens de tarieven op de site van KPN kunnen bekijken.

 BelVrij AltijdBelVrij Avond & WeekendBelVrij Weekend
Maandelijkse kosten € 38,- € 29,50 € 23,-
Eenmalige kosten € 35,- € 35,- € 35,-
Maandelijkse toeslag ISDN1 € 4,74 € 4,74 € 4,74
Maandelijkse toeslag ISDN2 € 10,- € 10,- € 10,-
Gesprekstarief per minuut/
starttarief weekend
Gratis/Gratis Gratis/Gratis Gratis/Gratis
Gesprekstarief per minuut/
startarief 's avonds
Gratis/Gratis Gratis/Gratis € 0,12/€ 0,10
Gesprekstarief per minuut/
starttarief overig
Gratis € 0,12/€ 0,10 € 0,12/€ 0,10

Overige informatie:

  • Weekend: vrijdag 24:00 - maandag 08:00
  • Avond: 19:00 - 08:00
(Bron)

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 23:09
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Vergelijk het eens met deze tarieven https://startpage.com/do/search?q=betamax+-video&l=nederlands en https://startpage.com/do/search?q=budgetphone&l=nederlands . In die context pas dat woordje best wel heel goed http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=zwendel .

edrick3
door edrick3 Jun 7, 2016 om 10:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@akkerdistel: ;-)

edrick3
door edrick3 - May 27, 2016 om 15:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En voor wat betreft de 088-nummers:

Bellen naar 088-bedrijfsnummers
Een 088-nummer is een centraal telefoonnummer van een bedrijf met meerdere filialen.
  BelBudget BelBasis BelVrij
Starttarief € 0,06 /gesprek geen € 0,10 /min
Overdag (ma - vrij, 08:00 - 19:00) € 0,13 /min € 0,07 /min € 0,10 /min
's Avonds (ma - vrij 19:00 - 24:00) € 0,13 /min € 0,07 /min € 0,10 /min
's Nachts/weekend (ma - vrij 24:00 - 08:00, za en zo de hele dag) € 0,13 /min € 0,07 /min € 0,10 /min

De op deze pagina getoonde tarieven zijn inclusief BTW.

(Bron)

Het is dus allemaal terug te vinden.
Geen sprake van zwendel.

el
door elly de beer Jun 6, 2016 om 13:53
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Edric3,

Ben je belanghebbende bij KPN of zo, dat je zo stellig beweert dat het geen zwendel is? Natuurlijk begrijp ik ook dat het in hun voorwaarden staat, maar dat betekent nog niet dat het klantvriendelijk is?
En overstappen naar Ziggo kan makkelijk, maar omdat ik absoluut wil voorkomen dat mijn vader om welke domme administratieve fout van hetzij KPN hetzij Ziggo geen aansluiting meer zou hebben, hou ik het bij KPN. En dat weten ze.

Groet.

Gr
door Grunn1 Jun 6, 2016 om 23:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hoeft geen belanghebbende bij KPN te zijn als je de voorwaarden goed leest. Het is echter wel van belang om eerst de voorwaarden te lezen voor je een bedrijf beticht van zwendel.

po
door poel495 - May 27, 2016 om 15:41
5 Antwoorden / Vragen

uw vader heeft belvrij weekend hetgeen betekend Onbeperkt bellen in het weekend en 's nachts tussen 0.00 - 8.00 uur dit geld ook voor 088 nummers
er staat duidelijk in de algemene voorwaarden
zie https://www.kpn.com/prive/tv-internet-bellen/informatie/tarieven/los-abonnement.htm

ook ziggo renent kosten
zie https://www.ziggo.nl/thttps://www.ziggo.nl/tarieven/bellen/arieven/bellen/

als uw vader alleen maar in de avond belt adviseer ik BelVrij Avond & Weekend

gerbera
door gerbera - May 27, 2016 om 15:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als dat 088 nummer van het verpleeghuis is zou u kunnen informeren of er geen rechtstreeks nummer is. En ja het is een kwestie van de tarieven even doornemen dan had u kunnen weten dat het nummer niet gratis is in het belvrij pakket. Denk dat de OPTA hier niets van vindt.

akkerdistel
door akkerdistel - May 27, 2016 om 17:45
1790 Antwoorden / 3 Vragen

10 cent per minuut is inderdaad heel duur, oja die 23 euro per maand overigens ook. Dat kan namelijk gratis en voor 'n paar euro per maand.
In die tijd dat u die tekst getypt had, had je dat allemaal al kunnen regelen.

el
door elly de beer Jun 6, 2016 om 13:55
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Akkerdistel,

Bedankt voor dit denigrerende antwoord. Ik heb het allemaal allang uitgezocht, maar mijn vader wil bij KPN blijven want dat is zo'n vertrouwde naam. En KPN melkt dus mensen met alleen een vast abonnement uit.
Groet.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 23:05
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Heel graag gedaan! Opdat ik niet de slechtse ben zie https://startpage.com/do/search?q=betamax+-video&l=nederlands en https://startpage.com/do/search?q=budgetphone&l=nederlands .

edrick3
door edrick3 - May 27, 2016 om 18:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@poel495,

uw vader heeft belvrij weekend hetgeen betekend Onbeperkt bellen in het weekend en 's nachts tussen 0.00 - 8.00 uur dit geld ook voor 088 nummers
er staat duidelijk in de algemene voorwaarden
zie https://www.kpn.com/prive/tv-internet-bellen/informatie/tarieven/los-abonnement.htm

Heb je zelf wel goed gelezen?
Er staat duidelijk rechts onderaan: alles over tarieven speciale nummers en 088-nummers.
Maar niet op geklikt, denk ik. ;-)
En mijn reactie van 15.09 uur niet gelezen......

edrick3
door edrick3 - May 27, 2016 om 18:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@pieterwolters,

Opta bestaat niet meer.....

Weet ik.

De Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) vormen vanaf 010413 de nieuwe toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

(Bron)

Maar je opmerking is terecht! ;-)

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 18:30
986 Antwoorden / 3 Vragen

Agentschap Telecom nietwaar. En U komt in meer dan 3 antwoorden terug op het eerder gestelde. Van niet naar wel terecht.

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 18:37
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uw vader heeft klaarblijkelijk een vaste telefoonlijn die niet loopt via Voip. Simpel hij heeft geen internet of andere aanvullende diensten. Daarbij telt KPN naar ik meen 16.95 onbeperkt mobiel/vast dus niet alleen in het weekeinde. U heeft vermoedelijk volkomen gelijk. Maar leg dit allereerst voor aan KPN. Heeft Uw vader geen TV alsook maakt hij geen gebruik van Internet. Samengestelde diensten zijn niet alleen goedkoper, de dienst waar uw vader gebruik van maakt komt in de nabije toekomst geheel te vervallen.

edrick3
door edrick3 - Jun 6, 2016 om 13:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Beste Edric3,Ben je belanghebbende bij KPN of zo, dat je zo stellig beweert dat het geen zwendel is? Natuurlijk begrijp ik ook dat het in hun voorwaarden staat, maar dat betekent nog niet dat het klantvriendelijk is?

Uiteraard zijn de deelnemers op dit forum allemaal werknemers van genoemde firma's. ;-)
Klantvriendelijk of niet is toch heel wat anders dan zwendel.

Zwendel: bedrog, fraude, oplichting.

Daar is hier geen sprake van.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 23:11
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Op ikke na dan, mij willen ze helemaal nergens hebben :-).

Cookies
door Cookies Jun 7, 2016 om 10:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat komt waarschijnlijk omdat je geen kopie ID bij een potentiële werkgever wilt inleveren.;-))

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2016 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt toch eigenlijk steeds gekker met de vragenstellers. Geef je een antwoord dat niet in het straatje pas, zal je er wel werken, geef je een advies dat het veel goedkoper kan, is dat denigrerend, wordt een bedrijf beticht van zwendel als ze geld rekenen voor hun diensten, verwijs je iemand naar de instantie waar hij zijn moet, is dat kleinerend.

Wat een niveau. :-((