ne
door neodutchio Jul 22, 2017 om 19:57
Computers & telefonie

Mcafee opzeggen

Goedendag,

Via mijn creditcard afschrift kwam ik er achter dat deze maand Mcafee geld heeft geincasseerd. Na het inloggen op de site van Mcafee blijkt het om een verlenging te gaan van een abonnement die ik al eerder afgesloten heb, maar nu verder niet meer gebruik. Het vreemde is dat er geen mail verstuurd wordt over de verlenging en online is er ook geen factuur beschikbaar. Vreemd ook is dat ze van een creditcardnummer incasseren die al lang verlopen is.

Contact met Mcafee is niet te krijgen, maar ook geen info of opzeggen van dit abonnement. Uiteraard ga ik een betwisting starten via de creditcard maatschappij, maar liever los ik het rechtstreeks met Mcafee op.

Wie heeft enig idee waar te achterhalen is hoe contact te krijgen met Mcafee en via welke kanalen een abonnement op te zeggen is die online niet in te zien is?

30533 16 Rapporteer

fl
door flessebon - Jul 22, 2017 om 20:13
418 Antwoorden / 7 Vragen

Een creditcard die verlopen is? En dan toch incasseren en daar een afschrift van krijgen? Wat een vaag verhaal.

ne
door neodutchio Jul 22, 2017 om 21:16
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een creditcard heeft een datum. Na het verstrijken van deze datum wordt er netjes een nieuwe opgestuurd. Welliswaar met een zelfde creditcardnummer, maar een andere verivicatiecode. Bij de gegevens van Mcafee staat dat het een verkopen creditcard is, maar toch wordt er geincaseerd.

fl
door flessebon Jul 23, 2017 om 16:03
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het creditcardnummer is dus niet verlopen, maar de kaart was verlopen.Begrijpelijk dat u baalt als u geen verlengning wenst. Maar zulke dingen gebeuren vaker. Zo was er een paar jaar geleden een internetprovider die klanten niet langer per acceptgiro maar autmatisch liet betalen zonder dat die klanten getekend hadden. Als een firma groot genoeg is worden de regels flexibel.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2017 om 20:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Al eens gekeken wat er in je 'contract' staat? Staat daar nier iets in over stilzwijgende verlenging als je niet opzegt?
En incasseren van een verlopen creditcard? Dat lijkt me niet mogelijk. Verklaar je nader. ;-)

ne
door neodutchio Jul 22, 2017 om 21:18
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is het nadeel, er staat geen contract online, net zo goed als er geen facturen online in staan. Ook bij het afsluiten heb ik niets ontvangen.
En een verlopen creditcard kan je niets meer mee. Na de datum krijg je een nieuwe waar altijd de verificatiecode van anders is. Nu is er geld afgeschreven via een machtiging van de oude pas. Dit staat ook online binnen mijn mcafee, verlopen creditcard.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2017 om 20:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de site:

Wanneer u McAfee software aanschaft, ontvangt u een abonnement waarmee u de software gedurende een bepaalde periode op een bepaald aantal pc's kunt gebruiken. De duur van uw abonnement is afhankelijk van het product dat u hebt aangeschaft, maar het gaat meestal in op het moment dat u uw software activeert.

Als u uw software via de website van McAfee koopt, hoeft u uw product niet te activeren. Maar als u uw software aanschaft bij een winkel of via een partner van McAfee (zoals Dell of Acer) moet u het product activeren nadat u het hebt geïnstalleerd. Activeren neemt weinig tijd in beslag en is eenvoudig: u hebt alleen een internetverbinding nodig. Activeren is echter erg belangrijk omdat het u recht geeft op regelmatige, automatische updates die uw pc voortdurend beschermen tegen de nieuwste beveiligingsrisico's.

Wanneer u uw software bij een winkel of via een partner van McAfee aanschaft, wordt u tijdens het installatieproces gevraagd om uw product te activeren. Als u de software niet onmiddellijk wilt of kunt activeren (als u bijvoorbeeld geen internetverbinding hebt), hebt u 15 dagen de tijd om dit alsnog te doen. Activeert u niet binnen 15 dagen, dan ontvangt uw software geen belangrijke updates meer en kunt u er niet meer mee scannen. Voordat uw abonnement verloopt, wordt u er door McAfee via berichten op het scherm aan herinnerd dat u uw abonnement moet verlengen. U kunt ervoor zorgen dat uw pc voortdurend goed beveiligd is door uw abonnement vroegtijdig te verlengen of door automatische verlenging in te schakelen op de website van McAfee.

Via uw McAfee-account kunt u ook zelf controleren of uw abonnement up-to-date is. Wanneer uw abonnement verloopt, kunt u het op elk gewenst moment verlengen.

ne
door neodutchio Jul 22, 2017 om 21:20
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En dat is dus het probleem, ik krijg geen melding over het verlopen van het abonnement en de automatische verlenging. Ook kan je nergens opzeggen, alleen maar automatisch verlengen. De automatische verlenging heb ik uit gezet, maar dit is geen opzegging.

sw
door swat1500 Jul 23, 2017 om 11:19
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U abonneert zich voor regelmatige updates van het betreffende programma. Als u automatisch verlengen uit zet krijgt na afloop van het lopende abonnement geen updates meer. U mag en kunt het (niet meer up tot dat zijnde) programma blijven gebruiken. U kunt het programma ook verwijderen en dan ook geen gebruik meer maken van de updates.
U moet echter dan NIET vergeten automatisch verlengen UIT te zetten. Macafee kan niet zien of u het programma wél of niet gebruikt en heeft zich daarom alleen verbonden met u tot het aanbieden van updates voor het ooit door aangeschafte programma. Zolang Macafee dat doet voldoet zij aan de overeenkomst en moet u betalen tenzij het abonnement dus niet meer (automatisch) verlengd.

Doordat u automatisch verlengen niet hebt uitgezet heeft u thans weer een nieuw m.i. rechtmatig afgesloten (verlengd) abonnement.

ne
door neodutchio Jul 23, 2017 om 11:34
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Mcafee kan wel zijn of het programma in gebruik is. Ingelogd staat het netjes aangegeven dat het niet gedownload is en ook niet geactiveerd. Deze virusscanner stond namelijk op mijn andere laptop die helaas niet meer werkt.
Dat het abonnement verlengt is snap ik, maar niet dat er geen bericht over komt per mail. Ook raar is dat er geen facturen (wel factuurnummers) online staan. Daarbij moet je een abonnement kunnen opzeggen volgens Wet van Dam.

Cookies
door Cookies Jul 23, 2017 om 12:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als McAfee nog geïnstalleerd staat op je niet meer in gebruik zijnde laptop, had je McAfee daar moeten verwijderen. Zolang hij daar op staat, is het voor McAfee nog in gebruik.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 22, 2017 om 20:35
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dit is bekend van o.a. McAfee. Lees http://nieuwsbrief.helpmij.nl/artikel.php?id=2645

ne
door neodutchio Jul 22, 2017 om 21:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat het bekend is was ik ook al achter gekomen, maar nog steeds niet waar en hoe ik moet opzeggen. Het automatisch verlengen uitzetten is leuk, maar nu heb ik weer een jaarcontract aan mijn broek hangen wat volgens Van Dam niet mag. Ik moet kunnen opzeggen, maar dat is nergens te vinden hoe.

kv
door kvjapio - Jul 22, 2017 om 21:13
281 Antwoorden / Vragen

Bij de instellingen van uw mcafee software kunt u 'automatische verlenging' uitvinken. Het is mij ook een keer overkomen, want er wordt inderdaad niet over gecommuniceerd.

ne
door neodutchio Jul 22, 2017 om 21:22
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Automatisch verlengen uitzetten heb ik gedaan, maar daar staat nu een einddatum in van juli 2018. Nergens kan ik iets vinden hoe ik het kan opzeggen. Geheel volgens de Nederlandse wet met een maand opzegtermijn.

fl
door flessebon Jul 22, 2017 om 22:10
418 Antwoorden / 7 Vragen

Maak voor de zekerheid een screenshot van die pagina. Wat staat er op het afschrift? Waarschijnlijk heeft u betaald aan een buitenlandse vestiging. U zou bij consuwijzer uw vraag kunnen voorleggen.

kv
door kvjapio Jul 23, 2017 om 10:22
281 Antwoorden / Vragen

Als u het heeft uitgevinkt dan loopt het abonnement op die datum af.

gerbera
door gerbera - Jul 22, 2017 om 22:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn 2 vreemde zaken die ik lees. Bij een verlopen creditcard stuurt McAfee normaal een bericht met de mededeling dat de card verlopen is. Als inderdaad met een verlopen card geïcasseerd is zou ik maar reclameren bij betreffende maatschappij. Dit kan natuurlijk niet en is slordig van de bank.
Loopt uw contract af krijg je normaal gesproken bericht dat deze op een bepaalde datum verlengd wordt. Dit laatste als u aut. verlengen niet heeft uitgezet. Dat u deze berichten niet heeft gehad bevreemd mij dus, ik krijg ze nml wel. Tenzij uw e-mail adres bij hen niet bekend is.

ne
door neodutchio Jul 22, 2017 om 22:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn e-mail is gewoon bekend net zoals mijn andere gegevens. De enige plek dat ik erachter kan komen is via inloggen, maar hier staat enkel de einddatum. Prachtig bovenaan de tekst Uitvoeriger informatie vindt u op de factuur, maar achter alle factuurnummers staat Factuur niet beschikbaar.

Cookies
door Cookies - Jul 22, 2017 om 22:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kunt gewoon restitutie aanvragen als McAfee verwijderd is van je laptop. Zie link marita5. Je hoeft dus niet op te zeggen.

Waarschijnlijk heeft McAfee een oud email adres van je, waardoor je geen bericht hebt ontvangen.

Ge
door Genee - Jul 22, 2017 om 23:06
1509 Antwoorden / 1 Vragen

edit

aurora1
door aurora1 - Jul 23, 2017 om 02:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen
boppe1943
door boppe1943 - Jul 23, 2017 om 08:52
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dit las ik op Radar: (maar als het nieuwe abonnement al is ingegaan zal het lastig zijn om dit ongedaan te maken) Lees verder eerdere berichtgeving over de alg. voorw.

Hierbij de stappen die u dient te doen om automatische verlenging stop te zetten.
Ga naar www.mcafee.com
Klik rechtsboven op mijn account en voer gebruikersnaam en password in.
Dan zie je aan de linkerkant " Mijn instellingen voor automatisch verlengen" klik daarop.
Dan zie je je abonnement gegevens en kan je automatische verlenging aan of uit klikken.

Cookies
door Cookies Jul 23, 2017 om 08:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ik begrijp was McAfee al voordat het nieuwe abonnement in ging al verwijderd.

boppe1943
door boppe1943 Jul 23, 2017 om 11:35
1129 Antwoorden / 98 Vragen

TS schrijft niet dat hij/zij het abonnement heeft opgezegd, alleen dat hij/zij McAfee niet meer gebruikt en geen info heeft hoe opgezegd kan worden. De vraag is hoe dat moet. Althans, dat begrijp ik eruit.

Cookies
door Cookies Jul 23, 2017 om 12:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nogmaals, er hoeft niet opgezegd te worden.

Cookies
door Cookies - Jul 23, 2017 om 12:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zie dat je vanmorgen op Radar schrijft dat een simpele manier voor klantenservice niet te vinden is. Maar die link staat hier toch allang?

reflecs
door reflecs - Jul 23, 2017 om 13:28
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het wordt met onderstaande misschien nog iets duidelijker:

Hoe verleng ik mijn McAfee-software?
Als u een abonnement voor McAfee-producten hebt, hebt u gedurende de duur van het abonnement recht op updates en upgrades.

Alle producten met abonnement worden bij aankoop automatisch geregistreerd bij het automatische verlengingsprogramma van McAfee. Voor meer informatie leest u de Licentieovereenkomst voor eindgebruikers (EULA)http://home.mcafee.com/Root/AboutUs.aspx?id=eula.

Eén maand voordat uw abonnement verloopt, worden de abonnementskosten automatisch van uw creditcardrekening afgeschreven en wordt uw abonnement weer voor een jaar verlengd.

Als automatische verlenging is uitgeschakeld, ontvangt u 11 maanden nadat u het product hebt geïnstalleerd een bericht met de mededeling dat uw licentie gaat vervallen. U kunt er dan voor kiezen om uw licentie nog een jaar te verlengen of een upgrade aan te schaffen.
https://service.mcafee.com/webcenter/portal/cp/home/articleview?locale=nl-NL&articleId=TS102150&fromSearch=true&platform=account%20or%20billing&_afrLoop=210973998879104#!%40%40%3F_afrLoop%3D210973998879104%26articleId%3DTS102150%26centerWidth%3D100%2525%26fromSearch%3Dtrue%26leftWidth%3D0%2525%26locale%3Dnl-NL%26platform%3Daccount%2Bor%2Bbilling%26rightWidth%3D0%2525%26showFooter%3Dfalse%26showHeader%3Dfalse%26_adf.ctrl-state%3D12x3b957gx_1106

In dit geval is "opzeggen" gelijk aan "niet verlengen".
marita5 heeft hierboven de contactgegevens geplaatst voor restitutie, wel weer vervelend dat je niet kunt mailen.
U kunt dan tevens uw vragen/klachten doorgeven.

fl
door flessebon - Jul 23, 2017 om 15:42
418 Antwoorden / 7 Vragen

Probeer dan maar eens met de link van Marita5 de klantenservice contacteren en laat daarna eens weten wat het resultaat is. Dit onderwerp is vaker voorbij gekomen. Helaas is er blijkbaar niet veel veranderd en is niet elke klant op de hoogte van automatisch verlengen.

ne
door neodutchio Jul 23, 2017 om 18:36
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vanaf morgen ochtend ga ik weer aan de telefoon hangen. Zodra er resultaat is zal ik het melden.

ne
door neodutchio - Jul 24, 2017 om 16:04
5129 Antwoorden / 12 Vragen

UPDATE:

Na uren proberen eindelijk iemand kunnen spreken (buitenlands callcenter). Zoals te verwachten kwamen eerst de gebruikelijke smoesjes dat ik een ander mailadres heb en/of dat ik de mailtjes verwijderd zou hebben, maar er worden echt diverse mailtjes verstuurd naar mij (voor de minder gelovigen onder ons, ook de spammailbox is leeg, deze kijk ik elke week in).
Hoe het kan dat er geincasseerd wordt van een verlopen creditcard is niet bekend (of willen ze niet zeggen). Ze kunnen wel zien dat ik geen Mcafee gebruik. Annuleren van een lopend abonnement zou ook niet mogelijk zijn.
Na wat overredingskracht van mijn kant was het ineens toch mogelijk om het geheel te annuleren en de volledige kosten zullen terug gestort worden. Per direct wilde ze al mijn gegevens wissen, maar hier wacht ik mee tot ik de terug betaling ontvangen heb.

De bevestiging is al in de mailbox (gek genoeg komt er dus wel mail aan van hun), nu dus wachten op de betaling.

Met dank voor het meezoeken van een oplossing en vooral de contactgegevens.

Cookies
door Cookies - Jul 24, 2017 om 16:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En in het vervolg maar even op vinkjes letten bij programma's die je online koopt. Scheelt een hoop gedoe.

ne
door neodutchio Jul 24, 2017 om 16:39
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Op zich had ik daar geen probleem mee. De oude laptop had Mcafee en zonder problemen blijf je goed beschermd. Ik heb liever juist automatisch verlengen, maar een mailtje ontvangen wanneer het verlengt wordt lijkt mij wel handiger. Blind afboeken en zelfs geen factuur sturen of de mogelijkheid geven om deze in te zien is ook niet echt hoe het hoort.