Mediamarkt / Negatief koopadvies gekregen
Hallo,
Afgelopen weekend ben ik naar de Mediamarkt gegaan om een Apple TV te kopen (21:00), helaas was deze al uitverkocht. Ik zag toen een soort gelijk product en vroeg aan een mediamarkt medewerker of ik anders dat product kon kopen. Ja dat kan! Je kan er net zoveel mee als met de Apple TV, hij is misschien nog wel beter! Waarop ik vroeg; dus ik kan gewoon alles draadloos streamen (pc->tv), films etc bekijken op mijn tv? Ja dat kan, geen enkel probleem. Mooi dan probeer ik dat product wel (Apple TV heeft ingebouwde WIFI! Hier gaat het dus fout). Thuis aan gekomen gelijk alles aangesloten. Alles werkte gewoon tot dat ik de WIFI wou instellen. Het lukte maar niet dus toch maar even de handleiding erbij gepakt. Aha, om wifi te gebruiken moet u een extra "wifi dundel"? kopen! Dit staat dus nergens op de doos, pas in de handleiding kom je hier achter. In mijn geval heb ik het nog gevraagd aan de medewerker en volgens hem kon die alles wat de Apple TV ook kan. Ik vindt dat ik een negatief koopadvies heb gekregen en weiger dan ook om 10% retour kosten te betalen. Dit valt toch niet onder een eigen koop maar onder een koop op advies? Maar helaas niet een goed advies waar ik nu dus de dupe van ben. De volgende dag gelijk terug gegaan (binnen 24uur) en kreeg te horen dat ik 10% retour kosten moet betalen! Als ik dan vraag waar dat staat vermeld krijg ik als antwoordt, nergens! Niet in de algemene voorwaarden, niet in de folder, helemaal nergens staat het. Hier liep het gesprek dus vast met de medewerker van mediamarkt. Die bleef bij zijn standpunt dat het "gewoon zo was" en het mij nergens kon laten zien. Ik vind dit belachelijk. De enige reden dat ik dat ding heb gekocht is omdat mij dat werd geadviseerd, met de voorwaarden dat ik er net zoveel mee kon als de Apple TV. Je kan toch binnen 7 dagen een koopovereenkomst terug draaien, of niet? Zijn er nog stappen die ik kan ondernemen of moet ik die 10% gewoon accepteren waar ik het dus niet mee eens ben.
Mvg.
Of je iets mag teruggeven in een winkel en onder welke voorwaarden bepaald een winkelier zelf, het is geen recht van de klant.
Helaas kan je niet bewijzen wat de verkoopmedewerker heeft gezegd, dus denk dat je aan het korste eind trekt.
In principe geldt bij een aankoop in een winkel (dus geen webwinkel): "koop is koop". Mediamarkt biedt echter de mogelijkheid om geld retour te krijgen als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zo valt hier te lezen:
https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_faq&ticketcatid=71
Ik zie niet direct deze aankoop als uitzondering:
Uitgesloten van retour en omruiling zijn:
1. Prepaid- en softwarepakketten.
2. Licentiegebonden producten.
3. Navigatieapparatuur.
4. Desktopcomputers en notebooks.
5. Satelliettunerpakketten en smartcards.
6. Hygi?nische producten.
M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug, mits je aan de voorwaarden van mediamarkt voldoet:
1. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
2. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media Markt.
3. Het product moet compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
4. Het product is ongebruikt.
Misschien nog eens teruggaan en bij een andere verkoper proberen? En dan gewoon een uitdraai van hun eigen website meenemen....
Vervelend, heel veel succes er mee.
De 7 dagen die men vaak hoort gelden bij een 'koop op afstand'.
P.S. Dwaling kan ontstaan door: Verkeerde informatie - Te weinig informatie. Zie voor meer uitleg mijn eerder gegeven link.
sonjaatje schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:27: Of je iets mag teruggeven in een winkel en onder welke voorwaarden bepaald een winkelier zelf, het is geen recht van de klant.
Helaas kan je niet bewijzen wat de verkoopmedewerker heeft gezegd, dus denk dat je aan het korste eind trekt.
De wet staat toch boven elke "algemene voorwaarden"? Je kan een koop toch ontbinden volgens de wet? Als dat mogelijk is via een wet, hoe sterk is een algemene voorwaarde dan nog?
naitsoezn schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:28: In principe geldt bij een aankoop in een winkel (dus geen webwinkel): "koop is koop". Mediamarkt biedt echter de mogelijkheid om geld retour te krijgen als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zo valt hier te lezen:
https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_faq&ticketcatid=71
Ik zie niet direct deze aankoop als uitzondering:
Uitgesloten van retour en omruiling zijn:
1. Prepaid- en softwarepakketten.
2. Licentiegebonden producten.
3. Navigatieapparatuur.
4. Desktopcomputers en notebooks.
5. Satelliettunerpakketten en smartcards.
6. Hygi?nische producten.
M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug, mits je aan de voorwaarden van mediamarkt voldoet:
1. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
2. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media Markt.
3. Het product moet compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
4. Het product is ongebruikt.
Misschien nog eens teruggaan en bij een andere verkoper proberen? En dan gewoon een uitdraai van hun eigen website meenemen....
Het product valt inderdaad niet onder de het kopje "Uitgesloten van retour en omruiling zijn". Het enige punt is punt 4 onder het kopje "M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug, mits je aan de voorwaarden van mediamarkt voldoet".
Ik vroeg naar een andere medewerker maar dat kon niet, er was geen manager aanwezig volgens hem. Hij belde wel gelijk de beveilig! Schandalig! Alleen om het feit dat hij mij nergens kon laten zien waar staat dat je 10% retour kosten moet betalen.
Is ruilen geen optie? Deze TV voor de Apple en dat u dan wel wacht totdat de Apple weer binnen is? Was deze TV goedkoper dan de Apple? Misschien doen ze dan minder moeilijk over de 10%.
carola.83 schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:39: .....M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug......
Dat was het probleem ook niet. Probleem is dat MM tegenwoordig bij retournering product 10% minder terug geeft van de aankoopprijs.
Het staat wel bij de servicebalie vermeld, maar ja dat zie je dan pas als je het product komt retourneren.
Het minste wat MM zou moeten doen, is grote waarschuwingsborden ophangen in de winkel. Waarschuwen dus voordat tot aankoop wordt overgegaan.
@topicstarter: weet je zeker dat het nergens in de winkel vermeld staat? Zo nee, zou je je m.i. kunnen beroepen op dwaling info over dwaling
Ik vroeg er serieus 7x naar! Het antwoordt wat ik kreeg was letterlijk; Het staat nergens, het is gewoon zo! Hij kon mij nergens aantonen dat ik 10% retour kosten moest betalen.
naitsoezn ,
Een van de voorwaarden is: het product is ongebruikt. Wat schrijft vraagsteller:
Thuis aan gekomen gelijk alles aangesloten. Alles werkte gewoon tot dat ik de WIFI wou instellen. Het lukte maar niet dus toch maar even de handleiding erbij gepakt. Aha, om wifi te gebruiken moet u een extra "wifi dundel"? kopen!
Vladja
vladja schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:48: naitsoezn ,
Een van de voorwaarden is: het product is ongebruikt. Wat schrijft vraagsteller:
Thuis aan gekomen gelijk alles aangesloten. Alles werkte gewoon tot dat ik de WIFI wou instellen. Het lukte maar niet dus toch maar even de handleiding erbij gepakt. Aha, om wifi te gebruiken moet u een extra "wifi dundel"? kopen!
Vladja
Dus als ik niks had aangesloten 1 stekkertje! Dan kan het ineens wel? Dat is toch absurd! Dus dan moet ik gaan liegen om 1 stekkertje. Ja meneer de medewerker, ik heb de doos uitgepakt direct de handleiding erbij gepakt en kwam er toen achter dat er geen wifi zat ingebouwd. Medewerker: Maar de stekker is niet het stopcontact in gegaan? Nee! Mooi, hier is je geld terug.
Die 7 dagen geldt bij koop op afstand. Op afstand betekend niet dat je naar de Media Markt heb moeten lopen, rijden of wat dan ook.
Formeel gesproken kant die TV ook alles wat een Apple TV kan, alleen moet je er dus een dongel ( zal het wel zijn, want ik heb nog nooit van een dundel gehoord) bij kopen. Het is maar net hoe jij je vraag verwoord hebt.
Media Markt filialen zijn zelfstandige ondernemers. Wat hier als voorbeeld wordt aangevoerd over retourneren is algemeen beleid, waar ze van af kunnen wijken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Fabrieksnieuwe auto na 6 maanden kapot: welke rechten heb ik als consument?
Ik heb bij een officiele dealer Carway Amsterdam (sinds 25 jaar gespecialiseerd in de Import van dure Amerikanse autos) een fabrieksnieuwe Chrysler Pinnacle Pacifica Hybride gekocht met 2 jaar garantie. Na 6 maanden ging de aandrijfslijn kapot (begin Februari). Sinds 2.5 maanden zitten wij zonder gezinsauto, zonder vervangend vervoer en zonder uitzicht wanneer wij onze nieuwe wagen gerepareerd ter ... Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer