sk
door skan May 1, 2012 om 17:21
Computers & telefonie

Mediamarkt / Negatief koopadvies gekregen

Hallo,

Afgelopen weekend ben ik naar de Mediamarkt gegaan om een Apple TV te kopen (21:00), helaas was deze al uitverkocht. Ik zag toen een soort gelijk product en vroeg aan een mediamarkt medewerker of ik anders dat product kon kopen. Ja dat kan! Je kan er net zoveel mee als met de Apple TV, hij is misschien nog wel beter! Waarop ik vroeg; dus ik kan gewoon alles draadloos streamen (pc->tv), films etc bekijken op mijn tv? Ja dat kan, geen enkel probleem. Mooi dan probeer ik dat product wel (Apple TV heeft ingebouwde WIFI! Hier gaat het dus fout). Thuis aan gekomen gelijk alles aangesloten. Alles werkte gewoon tot dat ik de WIFI wou instellen. Het lukte maar niet dus toch maar even de handleiding erbij gepakt. Aha, om wifi te gebruiken moet u een extra "wifi dundel"? kopen! Dit staat dus nergens op de doos, pas in de handleiding kom je hier achter. In mijn geval heb ik het nog gevraagd aan de medewerker en volgens hem kon die alles wat de Apple TV ook kan. Ik vindt dat ik een negatief koopadvies heb gekregen en weiger dan ook om 10% retour kosten te betalen. Dit valt toch niet onder een eigen koop maar onder een koop op advies? Maar helaas niet een goed advies waar ik nu dus de dupe van ben. De volgende dag gelijk terug gegaan (binnen 24uur) en kreeg te horen dat ik 10% retour kosten moet betalen! Als ik dan vraag waar dat staat vermeld krijg ik als antwoordt, nergens! Niet in de algemene voorwaarden, niet in de folder, helemaal nergens staat het. Hier liep het gesprek dus vast met de medewerker van mediamarkt. Die bleef bij zijn standpunt dat het "gewoon zo was" en het mij nergens kon laten zien. Ik vind dit belachelijk. De enige reden dat ik dat ding heb gekocht is omdat mij dat werd geadviseerd, met de voorwaarden dat ik er net zoveel mee kon als de Apple TV. Je kan toch binnen 7 dagen een koopovereenkomst terug draaien, of niet? Zijn er nog stappen die ik kan ondernemen of moet ik die 10% gewoon accepteren waar ik het dus niet mee eens ben.

Mvg.

8767 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je iets mag teruggeven in een winkel en onder welke voorwaarden bepaald een winkelier zelf, het is geen recht van de klant.

Helaas kan je niet bewijzen wat de verkoopmedewerker heeft gezegd, dus denk dat je aan het korste eind trekt.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe geldt bij een aankoop in een winkel (dus geen webwinkel): "koop is koop". Mediamarkt biedt echter de mogelijkheid om geld retour te krijgen als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zo valt hier te lezen:
https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_faq&ticketcatid=71

Ik zie niet direct deze aankoop als uitzondering:

Uitgesloten van retour en omruiling zijn:

1. Prepaid- en softwarepakketten.
2. Licentiegebonden producten.
3. Navigatieapparatuur.
4. Desktopcomputers en notebooks.
5. Satelliettunerpakketten en smartcards.
6. Hygi?nische producten.

M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug, mits je aan de voorwaarden van mediamarkt voldoet:

1. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
2. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media Markt.
3. Het product moet compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
4. Het product is ongebruikt.

Misschien nog eens teruggaan en bij een andere verkoper proberen? En dan gewoon een uitdraai van hun eigen website meenemen....

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend, heel veel succes er mee.
De 7 dagen die men vaak hoort gelden bij een 'koop op afstand'.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Dwaling kan ontstaan door: Verkeerde informatie - Te weinig informatie. Zie voor meer uitleg mijn eerder gegeven link.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:27: Of je iets mag teruggeven in een winkel en onder welke voorwaarden bepaald een winkelier zelf, het is geen recht van de klant.

Helaas kan je niet bewijzen wat de verkoopmedewerker heeft gezegd, dus denk dat je aan het korste eind trekt.

De wet staat toch boven elke "algemene voorwaarden"? Je kan een koop toch ontbinden volgens de wet? Als dat mogelijk is via een wet, hoe sterk is een algemene voorwaarde dan nog?

naitsoezn schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:28: In principe geldt bij een aankoop in een winkel (dus geen webwinkel): "koop is koop". Mediamarkt biedt echter de mogelijkheid om geld retour te krijgen als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zo valt hier te lezen:
https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_faq&ticketcatid=71

Ik zie niet direct deze aankoop als uitzondering:

Uitgesloten van retour en omruiling zijn:

1. Prepaid- en softwarepakketten.
2. Licentiegebonden producten.
3. Navigatieapparatuur.
4. Desktopcomputers en notebooks.
5. Satelliettunerpakketten en smartcards.
6. Hygi?nische producten.

M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug, mits je aan de voorwaarden van mediamarkt voldoet:

1. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
2. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media Markt.
3. Het product moet compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
4. Het product is ongebruikt.

Misschien nog eens teruggaan en bij een andere verkoper proberen? En dan gewoon een uitdraai van hun eigen website meenemen....

Het product valt inderdaad niet onder de het kopje "Uitgesloten van retour en omruiling zijn". Het enige punt is punt 4 onder het kopje "M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug, mits je aan de voorwaarden van mediamarkt voldoet".

Ik vroeg naar een andere medewerker maar dat kon niet, er was geen manager aanwezig volgens hem. Hij belde wel gelijk de beveilig! Schandalig! Alleen om het feit dat hij mij nergens kon laten zien waar staat dat je 10% retour kosten moet betalen.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is ruilen geen optie? Deze TV voor de Apple en dat u dan wel wacht totdat de Apple weer binnen is? Was deze TV goedkoper dan de Apple? Misschien doen ze dan minder moeilijk over de 10%.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:39: .....M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug......

Dat was het probleem ook niet. Probleem is dat MM tegenwoordig bij retournering product 10% minder terug geeft van de aankoopprijs.

Het staat wel bij de servicebalie vermeld, maar ja dat zie je dan pas als je het product komt retourneren.

Het minste wat MM zou moeten doen, is grote waarschuwingsborden ophangen in de winkel. Waarschuwen dus voordat tot aankoop wordt overgegaan.

@topicstarter: weet je zeker dat het nergens in de winkel vermeld staat? Zo nee, zou je je m.i. kunnen beroepen op dwaling info over dwaling

Ik vroeg er serieus 7x naar! Het antwoordt wat ik kreeg was letterlijk; Het staat nergens, het is gewoon zo! Hij kon mij nergens aantonen dat ik 10% retour kosten moest betalen.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn ,

Een van de voorwaarden is: het product is ongebruikt. Wat schrijft vraagsteller:

Thuis aan gekomen gelijk alles aangesloten. Alles werkte gewoon tot dat ik de WIFI wou instellen. Het lukte maar niet dus toch maar even de handleiding erbij gepakt. Aha, om wifi te gebruiken moet u een extra "wifi dundel"? kopen!

Vladja

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:48: naitsoezn ,

Een van de voorwaarden is: het product is ongebruikt. Wat schrijft vraagsteller:

Thuis aan gekomen gelijk alles aangesloten. Alles werkte gewoon tot dat ik de WIFI wou instellen. Het lukte maar niet dus toch maar even de handleiding erbij gepakt. Aha, om wifi te gebruiken moet u een extra "wifi dundel"? kopen!

Vladja

Dus als ik niks had aangesloten 1 stekkertje! Dan kan het ineens wel? Dat is toch absurd! Dus dan moet ik gaan liegen om 1 stekkertje. Ja meneer de medewerker, ik heb de doos uitgepakt direct de handleiding erbij gepakt en kwam er toen achter dat er geen wifi zat ingebouwd. Medewerker: Maar de stekker is niet het stopcontact in gegaan? Nee! Mooi, hier is je geld terug.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die 7 dagen geldt bij koop op afstand. Op afstand betekend niet dat je naar de Media Markt heb moeten lopen, rijden of wat dan ook.

Formeel gesproken kant die TV ook alles wat een Apple TV kan, alleen moet je er dus een dongel ( zal het wel zijn, want ik heb nog nooit van een dundel gehoord) bij kopen. Het is maar net hoe jij je vraag verwoord hebt.

Media Markt filialen zijn zelfstandige ondernemers. Wat hier als voorbeeld wordt aangevoerd over retourneren is algemeen beleid, waar ze van af kunnen wijken.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:46: Die 7 dagen geldt bij koop op afstand. Op afstand betekend niet dat je naar de Media Markt heb moeten lopen, rijden of wat dan ook.

Formeel gesproken kant die TV ook alles wat een Apple TV kan, alleen moet je er dus een dongel ( zal het wel zijn, want ik heb nog nooit van een dundel gehoord) bij kopen. Het is maar net hoe jij je vraag verwoord hebt.

Media Markt filialen zijn zelfstandige ondernemers. Wat hier als voorbeeld wordt aangevoerd over retourneren is algemeen beleid, waar ze van af kunnen wijken.

Ja ik bedoelde dus een Dongel! Mijn excuses!

Ik heb per ongeluk op de knop "Dit is een topantwoord!" geklikt, hoe kan ik dit weer veranderen?

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug......

Dat was het probleem ook niet. Probleem is dat MM tegenwoordig bij retournering product 10% minder terug geeft van de aankoopprijs.

Het staat wel bij de servicebalie vermeld, maar ja dat zie je dan pas als je het product komt retourneren.

Het minste wat MM zou moeten doen, is grote waarschuwingsborden ophangen in de winkel. Waarschuwen dus voordat tot aankoop wordt overgegaan.

@topicstarter: weet je zeker dat het nergens in de winkel vermeld staat? Zo nee, zou je je m.i. kunnen beroepen op dwaling info over dwaling

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:39: .....M.i. heb je dus gewoon recht op je geld terug......

Dat was het probleem ook niet. Probleem is dat MM tegenwoordig bij retournering product 10% minder terug geeft van de aankoopprijs.

Het staat wel bij de servicebalie vermeld, maar ja dat zie je dan pas als je het product komt retourneren.

Het minste wat MM zou moeten doen, is grote waarschuwingsborden ophangen in de winkel. Waarschuwen dus voordat tot aankoop wordt overgegaan.

@topicstarter: weet je zeker dat het nergens in de winkel vermeld staat? Zo nee, zou je je m.i. kunnen beroepen op dwaling info over dwaling

Als ik de medewerker zover krijg om toe te geven dat hij heeft gezegd dat ik er net zoveel mee kan als de Apple TV, terwijl dat eigenlijk niet zo is, valt dat dan ook onder dwaling?

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dwaling?
Ik denk van wel want u heeft nadrukkelijk gevraagd of die tv heeft dezelfde mogelijkheden heeft als de Apple. Nu moet u nog extra een dongel aanschaffen en dat hoefde bij de Apple niet. Maar of u die verkoper zover krijgt, valt te betwijfelen.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

skan, je gekozen topantwoord kan je niet meer veranderen.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

skan schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:47:
Ik vroeg er serieus 7x naar! Het antwoordt wat ik kreeg was letterlijk; Het staat nergens, het is gewoon zo!

Valt nog mee. Normaal vertellen ze dat het in de voorwaarden op internet staat, waar het ook niet staat.

Ze hebben eindelijk een gouden business ontdekt. Innemen en 10% minder terugbetalen, om vervolgens weer tegen nieuwprijs met een sticker "deze doos is open geweest" terug in de winkel plaatsen. Misschien moet je voortaan zo'n doos nemen. Kunnen ze in ieder geval niet meer zeggen dat je hem hebt open gemaakt.

Top Antwoorden kan je niet meer verwijderen. Ze blijven je bij voor het leven. Net als die dundel.

zoekster schreef op dinsdag 1 mei 2012, 18:05: Dwaling?
Ik denk van wel want u heeft nadrukkelijk gevraagd of die tv heeft dezelfde mogelijkheden heeft als de Apple. Nu moet u nog extra een dongel aanschaffen en dat hoefde bij de Apple niet. Maar of u die verkoper zover krijgt, valt te betwijfelen.

Die TV heeft ook dezelfde mogelijkheden als de Apple. Mogelijkheden is wat hij kan. Niet wat hij uit de doos al doet.

TV's staan ook in de winkel met de aanduiding DVB-C en Ziggo/UPC geschikt. Wil niet zeggen dat als je ze aansluit dat ook werkt. Zal je toch ook eerst een module moeten kopen.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman, ik begrijp je redenatie, maar toch ben ik het niet met je eens. Om wifi te gebruiken moet je een exra apparaat aanschaffen. Ik snap dat je wifi kan gebruiken met zowel de Apple als met deze TV, maar niet als je geen dongel hebt. Dan is de Apple, in mijn ogen, een apparaat dat op zich (dus zonder bijprodukten) betere mogelijkheden biedt. In ieder geval vind ik dat de verkoper skan daarop had moeten wijzen.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 04:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Ze hebben eindelijk een gouden business ontdekt. Innemen en 10% minder terugbetalen, om vervolgens weer tegen nieuwprijs met een sticker "deze doos is open geweest" terug in de winkel plaatsen........

Ook als de doos niet open is geweest, krijg je bij retourneren 10% minder terug.

Juist omdat de mensen gewend zijn dat ze bij MM makkelijk kunnen ruilen, vind ik dat ze dit nieuwe retourbeleid (vlg mij ingegaan per 1/1/12) duidelijk voor de aankoop van een product wel even kenbaar mogen maken.

Hun algemene voorwaarden zijn van okt. 2011 en ook daarin staat het niet vermeld:

Ruilen bij Media Markt.
Media Markt doet niet flauw over ruilen en retourneren. Nogmaals, in tegenstelling tot wat veel mensen denken is ruilen geen recht.
U mag een groot aantal producten bij een Nederlandse vestiging van Media Markt altijd binnen 14 dagen komen ruilen – zelfs in elke vestiging in Nederland - maar daarbij vragen we wel van u dat het product ongebruikt en onbeschadigd is, in de originele verpakking
wordt aangeboden en uiteraard met de originele kassabon. Natuurlijk zorgt u er dan voor dat de hele aankoop compleet is, dus met alle accessoires, kabels, handleidingen en wat er verder nog in de doos thuishoort.
Voldoet u aan deze spelregels, dan mag u het product omruilen of zelfs uw geld terugvragen.
U krijgt geen tegoedbon, maar gewoon boter bij de vis! Dat is de coulance van Media Markt.

Die laatste zin had op zijn minst gewijzigd moeten zijn in: gewoon boter bij de vis minus 10%.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet welk merk je gekocht hebt,maar ik denk dat de verkoper wel gelijk heeft qua mogelijkheden.Je kunt het apparaat immers met een draadje verbinden met je modem en het in je netwerk zetten.Koop er anders een dongel bij het apparaat als je te ver van je router zit. De speler is zonder ingebouwde wifi toch goedkoper?

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 1 mei 2012, 22:42: winterman, ik begrijp je redenatie, maar toch ben ik het niet met je eens. Om wifi te gebruiken moet je een exra apparaat aanschaffen. Ik snap dat je wifi kan gebruiken met zowel de Apple als met deze TV, maar niet als je geen dongel hebt. Dan is de Apple, in mijn ogen, een apparaat dat op zich (dus zonder bijprodukten) betere mogelijkheden biedt. In ieder geval vind ik dat de verkoper skan daarop had moeten wijzen.

Media Markt is een winkel met een zeer uitgebreid assortiment en een snelle afwisseling van bijvoorbeeld de type TV's die ze verkopen. Je kan en mag er niet van uit gaan dat die verkoper alles weet. Ik kom geregeld bij de Media Markt en als ik een specifieke vraag heb, dan vraag ik toch echt door totdat ik zekerheid heb. Soms leidt dat tot een tweede verkoper die er bij komt, maar veel vaker tot even ter plekke een zoektocht op internet en als dat niet helpt wordt de doos opengemaakt voor de handleiding.
Jij koopt, jij wil het zeker weten, dus moet jij ook zorgen dat het zeker is.

Dat retour beleid zijn ze trouwens wel selectief in. Ik breng geregeld iets terug en heb nog nooit 10% hoeven betalen. Moet wel toegeven dat het gaat om kleine bedragen voor stekkers of kabels bijvoorbeeld.

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

de USB DONGLE kost in de winkel €35.- tot €45.- daarna heb je Internet op je TV.
Ik snap je wel hoor, maar ik denk dat deze oplossing sneller is..ondanks dat het een principe kwestie is.

mvgr marco