jo
door jos2006 May 24, 2017 om 14:07
Computers & telefonie

Notebook met xp overbodig

Ik heb een notebook van Toshiba met windows XP. Zoals bekend wordt zowel XP als windows 7 niet meer ondersteund. Daarmee is mijn nog prima werkend notebook min of meer onbruikbaar gemaakt. Is er nog een mogelijkheid om met dit notebook iets te doen behalve het naar de sloop brengen?

5334 13 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - May 24, 2017 om 14:10
949 Antwoorden / 18 Vragen

Windows 7 is nog volop in de running tot 2020!

audb
door audb May 26, 2017 om 22:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En nu nog eens langer omdat er te veel mensen nog met W7 werken (zoals ik)

Gerry1969
door Gerry1969 - May 24, 2017 om 14:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Misschien een ideale machine om Linux op te installeren. Kunt u daarmee experimenteren en er.nog plezier van beleven. Anders is er.in uw gemeente vast een inzamelpunt voor dit soort spullen. Dan kunnen mensen zonder geld toch nog een.computer krijgen.

zw
door zwaardvis May 24, 2017 om 14:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals gezegd, kan Windows 7 nog 3 jaar mee en Windows 7 draait waarschijnlijk veel soepeler dan de huidige Linuxen. Ik heb dat ook geprobeerd een paar maanden geleden, Linux was niet vooruit te branden daar waar Win7 in een vloek en een zucht opstartte.

Gerry1969
door Gerry1969 May 24, 2017 om 15:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zwaardvis, bijzonder dat Linux varianten zoveel eisen van het systeem. Dat was tot kort geleden niet het geval.

newmikey
door newmikey May 24, 2017 om 16:33
830 Antwoorden / 0 Vragen

@DIEWILIK: dat is nog steeds niet het geval zolang je maar niet een veeleisende burobladomgeving als Plasma installeert. Met XFCE of LXDE als burobladomgeving is Linux altijd sneller dan wat voor Windows dan ook. Meestal gaat het bij dit soort ervaringen om PEBKAC...

jo
door jorisw May 26, 2017 om 22:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik: de populairste Linux distro's bevatten tegenwoordig net zoveel functionaliteit als Windows. En zolang Linux developers geen tovenaars zijn kost dat ook gewoon resources. Er zijn echt Linux distro's die met weinig genoegen nemen, maar daar zitten voor "gewone" gebruikers nogal wat haken en ogen aan.

edrick3
door edrick3 - May 24, 2017 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je kunt de programma's die er op staan gewoon gebruiken voor zover je geen verbinding met internet maakt.
Zou er niet meer mee gaan internetbankieren. ;-)

Wat info: http://www.computeridee.nl/nieuws/microsoft-stopt-standaard-ondersteuning-windows-7/

marita5
door marita5 - May 24, 2017 om 14:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jos2006 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.gratissoftwaresite.nl/xpired-alternatieven-windows-xp-na-8-april-2014-tips-stappenplan

be
door bertfe - May 24, 2017 om 16:53
43 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt er ook een Chromebook van maken met CloudReady

gsm
door gsm - May 24, 2017 om 17:19
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Windows 7 wordt zeker nog wel ondersteund tot minstens 2020, maar dan dien je wel een licentie te kopen.
Peppermint is een heel geschikte, mooie en gratis linux distributie, die afgeleid is van Ubuntu en Mint. Ik zou in elk geval gaan voor de 32-bit versie.
Een XP computer heeft vaak te weinig werkgeheugen om een 64-bit linux variant te kunnen draaien.

wi
door wicket May 26, 2017 om 15:34
49 Antwoorden / 0 Vragen

Het beschikbare interne geheugen heeft helemaal niks met 32 of 64 bit te maken.
De processor die erin zit bepaalt of je een 32 of 64 bit OS erop kan zetten.
Vaak staat het op de laptop of er een 32 of 64 bit processor in zit.

gsm
door gsm May 27, 2017 om 22:21
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@ Wicket: Zie mijn tweede antwoord vererop in deze topic.

johanv1100
door johanv1100 - May 26, 2017 om 12:55
63 Antwoorden / Vragen

Zolang je er geen bankzaken mee uitvoerd is het geen probleem,alleen werken veel websites niet meer goed met XP.Het altijd een goede tekstverwerker.

ho
door honza23 - May 26, 2017 om 13:03
259 Antwoorden / 3 Vragen

* je kan er een Chromebook van maken (zoek b.v. op neverware cloudready ; ook op sites als computertotaaal zijn aanwijzingen te vinden)

* linux installeren (ubuntu, voor een oudere computer dan de versie Lubuntu)

er
door erky - May 26, 2017 om 14:29
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Jos2006,
De Toshiba kan je rustig blijven gebruiken totdat hij echt de geest geeft. Dit wat betreft de hardware. Een laptop uit de XP tijd heeft een veel zwakkere processor dan de huidige, veel minder werkgeheugen en ook nog eens een kleine harde schijf ten opzichte van nu. Dus ook daarom is het installeren van andere Windows versies geen zinvolle actie. Wil je de laptop gebruiken voor oude spelletjes, dan is daar geen enkel bezwaar tegen, mits het spelletjes zijn uit de XP tijd, want ook de grafische opties waren toen minder dan nu.

Of het veilig is om met deze laptop op internet te gaan? Niet zonder meer. Windows XP is onveiliger dan tegenwoordig. Mogelijk zijn een paar Anti-Virus programma's die nog wel op XP geinstalleerd kunnen worden, maar daar heb ik geen ervaring mee. Op internet gaan met een oude versie van Internet Explorer is vragen om problemen, namelijk besmetting door virussen. Installeren van FireFox als browser zou een optie kunnen zijn.

Tot slot nog een tip: Mocht je niet vreemd zijn van Linux, er zijn een paar Linux versies die op zo'n oude machine in ieder geval draaien. Het installeren daarvan is niet bepaald gebruikersvriendelijk, maar te doen voor iemand die wat meer pc-ervaring heeft. Linux Mint is een voorbeeld, maar er zijn er meer. Zie hier.
Succes,
Erky

am
door amisoft - May 26, 2017 om 15:14
3 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan als je wild windows 10 er op zetten.
Voorwaarde is dat je al je mappen en bestanden die belangrijk zijn veilgsteld.
Daarna windows 10 er op zetten bestanden terug zetten en klaar.
Ik heb dit ook met mijn netbook gedaan met xp je moet wel het programma op usbstik zetten als je er geen cd/dvd in heb zitten helemaal geweldig.
Dus pc niet weggooien hij is nog steed bruikbaar.

lp
door lpaard1981 - May 26, 2017 om 15:20
50 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan windows xp nog gebruiken op je laptop. Gebruik het zelf ook nog op mijn eigen pc. Het enige is dat een goede virusscan en firewall extra belangrijk is want er zijn geen updates meer. maak ook regelmatig een backup van alles wat belangrijk is. Banken hebben een uitstekende beveiliging op hun websites dus dat kan ook.
Ga niet veel films muziek e.d downloaden en controleer regelmatig het hele systeem op virussen en andere problemen.
1x per maand is wel het minum om het hele systeem te controleren.

st
door stieniethe1 - May 26, 2017 om 19:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom Windows 10 er niet op zetten https://www.microsoft.com/nl-nl/accessibility/windows10upgrade kan nog steeds gratis.

audb
door audb May 26, 2017 om 22:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

moet wel eerst windows 7 er opgezet worden maar dat kan nog beter gewoon een key kopen https://tweakers.net/pricewatch/453551/microsoft-windows-10-home-nl-64bit-oem.html

Dit is een key voor zowel 64 als 32 Bit daarna gewoon deze tool gebruiken om een windows 10 home/pro iso te downloaden en op een dvd branden.

Om het op een usb stick te zetten is refus het makkelijkst https://rufus.akeo.ie/

Wel is het aan te raden om minimaal 4 gb voor windows 32bit en minimaal 8gb voor de 64 bit te gebruiken.

zw
door zwaardvis May 27, 2017 om 10:18
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je moet wel eerst weten wat voor specificaties deze oude laptop heeft. Windows 10 stelt wat eisen aan processor, grafische kaart en geheugen. Zelf heb ik een oude XP laptop uit 2005 met inmiddels 2 GB geheugen, maar wel met een trage Celeron. Onder XP draait hij zeer soepel, onder Windows 7 acceptabel maar onder Win10 is het niet vooruit te branden, opstarten duurt uren, dus dat was geen serieuze optie. Linux, populaire distros vereisen ook al gauw meer geheugen en zwaardere processors e.d. Die werkte ook trager dan Windows 7.

Maar ik heb ook een XP-PC (Core2 duo) van 2006, die wél weer Win10 kan draaien, zij het traag. En een XP-PC uit 2004 met een Pentium processor die niet geschikt is voor Win10, waar Win10 überhaupt niet op geïnstalleerd kan worden. Wel draait daar Win7 prima.

Conclusie: alvorens iets van Win10 te kopen voor een oude XP PC, is het beter om Win10 gratis te installeren, zonder key. Dat werkt voor 99% van de functionaliteit. Dan kun je ervaren of het de moeite en het geld waard is.

gsm
door gsm - May 27, 2017 om 22:20
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@Wicket
Stel jezelf eerst goed op de hoogte voordat je iets beweert.

Windows XP draaide al redelijk vaak op 64-bit processors.
Die heb je uiteraard ook nodig om 64-bit linux te kunnen installeren.

Een 32-bit processor moet eigenlijk ook PAE ondersteunen om linux 32-bit zondermeer te kunnen draaien.
Dat geldt ook voor Windows 8.1 en Windows 10. Alleen Windows 7 draait noch goed zonder PAE.
Bij 2 GB of minder werkgeheugen dien je toch echt voor 32-bit linux te kiezen.

Zie:  PAE bit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension
Zie ook: https://askubuntu.com/questions/7034/what-are-the-differences-between-32-bit-and-64-bit-and-which-should-i-choose

Een 64-bit systeem gebruikt veel meer geheugen dan een 32-bits systeem en dat is ook logisch.
Bij een 32-bits systeem worden middels de PAE functie van de processor maximaal 34-bits adressen gebruikt, zodat in ieder geval 4 GB geadresseerd kan worden indien aanwezig.
Mijn ervaring is dat linux 64-bit met 2GB werkgeheugen (of minder) niet goed werkt.
Zwaardere toepassingen, zoals spelletjes en ook bijvoorbeeld Stellarium, starten niet of crashen na korte tijd.
Je kunt het beste pas vanaf 4 GB werkgeheugen voor 64-bit linux kiezen.