A.
door A. Palm Jan 23, 2017 om 15:07
Computers & telefonie

PC Nederland

Mijn moeder van 82 jaar, woonachtig in een aanleunwoning in Heerenveen, heeft eind december 2016 een servicecontract afgesloten bij PC Nederland voor 99,- euro per jaar. Het eerste bedrag ad 99,- euro is via een automatisch incasso afgeboekt. Ik heb het inmiddels laten terugboeken.
Erg triest. Mijn moeder heeft alleen een zeer oude, niet meer in gebruik zijnde computer staan.

Ik heb met PC Nederland gebeld. Ik kan het contract voor 2018 opzeggen. Dat heb ik uiteraard meteen gedaan. Maar ik weiger eigenlijk ook om het contract voor 2017 te betalen. Mijn moeder gebruikt immers geen computer of tablet o.i.d.
Kan dit?

En is het toegestaan dat PC Nederland in een bejaardentehuis langs de deuren gaat om contracten te verkopen?

12366 15 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jan 23, 2017 om 15:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is colportage. Er geldt dan o.a. een bedenktijd. Hoe lang is het geleden? Zie https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Jan 23, 2017 om 15:17
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo A. Palm ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte

fa
door familyman - Jan 23, 2017 om 15:24
888 Antwoorden / 1 Vragen

U was niet bij het gesprek (neem ik aan). Als uw moeder niet onder curatele staat, is zij zelfstandig beslissend over haar financieën. Zij heeft getekend en de afkoelingstermijn is over en of is geen gebruik van gemaakt. Dus er is zo ik het nu zie sprake van een geldig contract. De manier waarop, die is discutabel, door op provisie beluste verkopers er op af te sturen. Het eerste jaar zal u m.i. moeten betalen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 23, 2017 om 15:25
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Edit

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 15:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, natuurlijk mogen ze ook in een bejaardentehuis langs de deuren gaan. Maar het is wel dieptreurig als je op die manier je brood moet verdienen.

Zet uw klacht ook overal neer, klachtenkompas, Klacht.nl, Facebook en ga maar door. Nagel ze asn de schandpaal.

In het contract wat uw moeder heeft, moet ook de opzegtermijn vermeld staan, en allerlei andere gegevens. Staan die er niet, dan hebt u 13 maanden de tijd om op te zeggen.

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2017 om 15:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja natuurlijk mogen colporteurs ook bij verzorgingshuizen, aanleunwoningen aan deuren leuren. Wat je kunt doen, is door anderen al beantwoord, maar laat je moeder bij een volgende keer (providers, energie enz. zijn ook leurders) slechts 2 woorden zeggen: geen belangstelling, deur dicht. En dit voordat ze beginnen met het ophangen van hun mooie verkooppraatjes (u kunt er altijd zo weer vanaf blabla)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2017 om 16:07
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De bedenktijd hiervoor is 14 dagen. Dat betekent feitelijk dat uw moeder binnen 14 dagen bezwaar had moeten maken.
Als u echter met motivatie zelf binnen deze 14 dagen bezwaar heeft gemaakt zou ik dat zeker melden middels de voorbeeldbrief die een collega expert al via een link aan u doorgaf (verkoop buiten koopruimte)

hutch
door hutch - Jan 23, 2017 om 17:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hoe slecht en beroerd kan het gaan met een 'bedrijfje'. De deuren af gaan op zoek naar weerloze slachtoffers.

PC Nederland..... schandalig! Goed delen via social media.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 23, 2017 om 17:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Er moet bij het aangaan van de overeenkomst een bedenktijd van 14 dagen zijn gegeven. Staat die bedenktijd in het contract? Indien niet, dan kan uw moeder alsnog de overeenkomst ontbinden. De 14 dagen bedenktijd gaan dan over in maximaal een jaar.

gsm
door gsm - Jan 23, 2017 om 22:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

PC Nederland (Kampen) is gevestigd in de buurt van Direct PC (Zwolle), wat een twijfelachtig bedrijfje is, dat zich op de zwakkeren in de maatschappij richt. Toevallig wordt door PC Nederland dezelfde prijs gehanteerd (€99,-) voor een jaar gratis service. PC Nederland laadt zo wel de verdenking op zich om, net als Direct PC, zich ook speciaal op ouderen en zwakkeren in de maatschappij te richten, via colportage. De (algemene) voorwaarden van PC Nederland zijn niet op de website te vinden, maar de werkwijze lijkt als twee druppels water op die van Direct PC. Direct PC hanteert veel beperkende voorwaarden, zoals maximaal 3 meldingen per jaar. Ik vraag me af wat de relatie tussen beide bedrijven is.

hutch
door hutch - Jan 24, 2017 om 13:12
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb PC Nederland verzocht om een reactie te plaatsen hier.
Jammer dat zij dat niet durven (.....), hoewel ik mij er wel iets bij kan voorstellen, gezien hun (wan)gedragingen.

Li
door LinkerLoe - Mar 28, 2017 om 21:06
3 Antwoorden / Vragen

Lijkt inderdaad heel erg op de praktijken van de firma Direct PC te Zwolle. Dat bedrijf is inmiddels door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt. Het bedrijf heeft beterschap beloofd. Maar dat houden we natuurlijk wel even in de gaten.

En als het gaat om opzegging van het contract: probeer dat altijd binnen de bedenktermijn te doen. Als dat niet lukt, schrijf een brief met onderstaande inhoud. En laat de automatische overschrijving zo snel als mogelijk terugboeken (storneren) door de bank.

1.
Uit in de brief gerede twijfel mbt de totstandkoming van een overeenkomst. Laat hen eerst maar even bewijzen dat een contract is getekend.

2.
Vernietig in de brief tevens de (vermeende) overeenkomst op grond van dwaling (artikel 6:228 BW). Claim dat onjuiste of onvolledige informatie is verstrekt, citeer deze onjuiste informatie en de tegenwerpingen in het gesprek met de colporteur. Geef aan dat bij juiste informatie geen contract zou zijn afgesloten.

3.
Bij verkoop aan huis moet worden geinformeerd over de bedenktijd. Claim dat dit niet is gedaan en dat ook geen modelformulier is verstrekt waarmee de overeenkomst kan worden ontbonden. Geef in de brief aan dat, nu aan bovenstaande niet is voldaan, de wettelijke bedenktijd daarmee automatisch is verlengd tot 12 maanden. Geef aan dat de (vermeende) overeenkomst nu binnen deze verlengde termijn wordt ontbonden.

Met bovenstaande acties trek je het initiatief naar je toe. Je bent immers overgegaan tot vernietiging van de overeenkomst, dan wel tot ontbinding van de overeenkomst. En het geld heb je laten terugboeken. Nu is het bedrijf aan zet. Zij zullen betaling moeten vorderen en uiteindelijk een juridische procedure moeten starten. Dat doen zij waarschijnlijk niet. De kosten daarvan wegen immers niet op tegen de baten. Waarschijnlijk krijg je bericht dat de overeenkomst door hen is ontbonden.

Du
door Ducktown - Jul 5, 2017 om 16:06
1 Antwoorden / Vragen

Mijn tante van 76 had een abbo, maar ze heeft nooit een PC gehad. Bij haar overlijden als erfgenaam heb ik de abbo laten stopzetten. Maanden later kreeg ik toch een incasso. Ik heb toen mail verkeer gehad waar ik om te beginnen mijn verontwaardiging heb uitgesproken over deze praktijken..oude kwetsbare mensen abbo's laten nemen voor iets wat ze nooit nodig hebben gehad of zouden gaan hebben. Schandalig is het. Ik heb een soort van excuus gekregen van de incasso en en werd gezegd dat de incasso gestop zou worden. Vandaag kwam er alweer een incasso van PC Nederland. Ik betaal uiteraard geen cent, heb de wet aan mijn zijde. Maar hoe verwerpelijk is dat om mensen die niet zo weerbaar zijn als ik abbo's aan te smeren, op te dringen en met incasso's te dreigen? Bah, om misselijk van te worden.

Ve
door Verm - Aug 23, 2017 om 10:03
1 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar is de organisatie (bende) nog steeds actief. De werkwijze om seniorenwoningen, bejaardentehuizen en aanleunwoningen te benaderen en deze te verleiden tot een ICT contract blijf in stand. In ons geval was het mijn vader die niet over een laptop of pc beschikt. Wel heeft hij een IPAD, deze heeft geen onderhoud nodig en doet het gewoon prima. Helaas zit mijn vader (75 jaar) in de financiele problemen (hersenbeschadiging) en staat onder bewindsvoering. Dit was ons geluk. De bewindsvoerder heeft het geld kunnen storneren en ontbinding geeist. Ik wil hiermee mensen oproepen om hier niet in te trappen en ervoor te zorgen dat er een einde komt aan misbruiken van de goedgelovigheid van oudere mensen.