Ka
door Karl74 Oct 23, 2016 om 22:20
Computers & telefonie

Samsung geen reparatie tijdens garantie

Beste, ik heb een probleem mbt een herstelling van mijn samsung s5 mini.
Hij heeft net nog 2 maanden garantie, aankoop begin december, dus net geen 2 jaar. Mijn auto lichtregelaar is defect met als gevolg dat er onderaan een flikkerend beeld ontstaat, rood/groene strepen. Reeds contact opgenomen via facebook samsung (Belgie geen antwoord?/ Nederland wel  )en deze gaf mij de raad om mijn toestel op te sturen (hardware probleem) naar het intussen beroemde Dynafix, bedrijf dat voor vele verschillende grote electrobedrijven de service afhandeld, maar meestal als een toestel ouder is dan 6 maanden krijgen mensen een hoge rekening gepresenteerd ipv een gerepareerde smartphone. De rekening krijgt men meestal na het vaststellen van de ook intussen beroemde val, stoot, druk en vochtschade. Mijn inziens kan men beter dan gewoon toegeven dat er geen garantie bij een toestel is na 6 maanden. Daar ik een rekening van servicekosten wilde vermijden heb ik mijn toestel voor reparatie aangeboden bij een samsungservice center. Daar hebben ze me dan geïnformeerd dat mijn toestel geen last had van de beroemde val, stoot, druk en vochtschade. Is ook wel moeilijker als je een smartphone heb gekocht met een metalen frame en het IP67-certificaat ,de Samsung Galaxy S5 mini is bestand tegen regen, zand en stof. Gebruik altijd en overal je toestel – zonder je zorgen te maken citeer Samsung reclame. Maar om de reparatie  niet in garantie te moeten herstellen heeft men dan toch een lichte buiging vastgesteld van het moederbord, dit zou kunnen onstaan na het toestel bv in de broekzak te steken. Ik persoonlijk denk dat deze lichte buiging ook door vele verschillende andere zaken kan ontstaan bv warmte van batterij , remember explosie baterijen laatste toestel ,het toestel  mag men dus ook niet repareren, onder garantie zou samsung het niet betalen door de lichte buiging. Ja ,lees goed een lichte buiging.Ook zou de fout zich niet meer hebben voorgedaan. Raar ik ben net thuis en hij start opnieuw met flikkeren.  Hoog tijd dat men eens een onafhankelijk servicecontrole center opstart om dit soort zaken aan te klagen zodat de mensen ook effectief 2 jaar garantie krijgen. Een smartphone is een gebruiksvoorwerp, geen voorwerp dat men 2 jaar in het doosje in de kast bewaard. Lees zoveel gelijkaardige klachten over reparatie in garantie op het net. Wat ook frappant is is dat men mij reeds op voorhand waarschuwt dat een reparatie lang kan duren wegens een te kort aan belangrijke onderdelen.  Raar want na zelf een klein onderzoek te doen bij andere niet Samsung repair centers heb ik vastgesteld dat deze wel in het bezit zijn van originele onderdelen . Hopend op een reparatie zonder kosten of als de reparatie te duur is, gewoon een nieuwe smartphone,geen kortingsbon.
Ik had aldus toch graag nog een oplossing gekregen die mij als klant geen cent kost, dat men mijn telefoon alsnog onder garantie gaat herstellen. Ik hoop ook dat men die servicecenters is onder de loep neemt en dit eens in statistieken giet,kan aantonen hoeveel geweigerde  reparaties onder garantie, percentage voor welke klacht. Misschien eens werk maakt van betere service en zo ook meer tevreden klanten zal krijgen.

3299 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2016 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat Dynafix is uitgebreid onder de loep genomen op de tv, maar het hanteert nog steeds dezelfde louche gewoo tes.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 23, 2016 om 22:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U meldde zich bij Samsung maar u dient eigenlijk naar de verkoper van het toestel terug te gaan.
Ik ben met u eens dat in telefoonland de 6 maanden garantie de standaard lijken te zijn.
Het is bijna onmogelijk om een goed behandeld onbeschadigd toestel ter reparatie aan te bieden zonder een belachelijke diagnose te krijgen met bijbehorende prijsopgave.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij Oct 26, 2016 om 20:30
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteraard heeft u -zoals gewoonlijk- gelijk maar het blijft roepen in de woestijn. Daarnaast zou het goed zijn eenduidig duidelijk te maken wie ergens wanneer en hoelang verantwoordelijk voor is en is dat ook echt al bij wet bepaald. Toch blijven mensen kopen bij bedrijven die slecht te boek staan gebruik maken van NIET gecertificeerde bedrijven alsook aldaar hun vermeende verplichte garantie aan ontlenen.

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2016 om 00:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van www.acm.nl:

ACM heeft in kaart gebracht welke consumentenproblemen er spelen in deze markt en wat de omvang daarvan is. ACM concludeert dat er geen sprake is van collectieve misstanden waartegen zij zou moeten optreden. Wel wijst ACM de bedrijven en consumenten op hun verantwoordelijkheid en doet ACM een aantal aanbevelingen aan marktpartijen.

In december 2013 heeft de ACM de door hun uitgevoerde Marktscan gepubliceerd https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/12372/Marktscan-naleving-garantie--en-conformiteitsregels-door-aanbieders-van-mobiele-telefoons/

Ka
door Karl74 Oct 25, 2016 om 13:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het antwoord Carola. Mijn inziens is er tijdens dit onderzoek veel communicatie tussen het ACM , de producenten en de servicecenters. Over de consumenten spreekt men ook wel, maar hoe betrouwbaar is zo een marktscan en volgt men de vastgestelde aandachtspunten dan ook goed op. Ik zou graag meer en voldoende vastgelegd cijfermateriaal in statistiek willen zien.
Ook is de markt van de mobiele telefoons sinds 2013 nog hard gegroeid alsook bepaalde servicecentra en 1tje bestaat niet meer namelijk solid vision (faillissement) ,dan blijven er nog maar 2 over uit de studie.
Men zou beter gewoon met aantal dummies werken, eenzelfde smartphone 12 maanden oud, met eenzelfde probleem aanbieden bij de grote servicecentra en dan is bekijken hoe deze door de SERVICEcentra behandeld worden ,welke defecten men vaststeld en welke rekening men geprensenteerd krijgt of natuurlijk gewoon hersteld zijn. Worden ze allemaal netjes onder garantie binnen 2 weken gerepareerd? Ik vrees er voor.

Ma
door Mat Matheij Oct 26, 2016 om 20:43
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat nu juist u moet aankomen met dit uitstekende antwoord. Hulde

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2016 om 11:41
16840 Antwoorden / 202 Vragen
Ma
door Mat Matheij Oct 26, 2016 om 20:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wederom eigenlijk dezelfde al eerder genoemde wetsartikelen. Terecht maar te weinig in ogenschouw genomen alhier.

Ka
door Karl74 - Oct 26, 2016 om 06:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ben in dialoog met samsung , hoop enkel dat het niet bij dialoog blijft.
Geen woorden maar daden.
De persoon via de chat van Samsung facebook heeft me verteld " Ik heb dit intern doorgezet en hoop spoedig op een antwoord."
Ik hoop op een antwoord gisteren of misschien dan toch vandaag.

ph
door philip36 - Oct 26, 2016 om 08:17
2275 Antwoorden / 4 Vragen
Ka
door Karl74 Oct 26, 2016 om 19:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik ook reeds gelezen dat er ontzetttelijk veel problemen zijn. Heb dan ook alle mogelijke oplossingen uitgevoerd,geprobeerd ook de oplossingen beschreven in het forum.
Maar het probleem is er nog steeds. Toen ik het probleem via Samsung facebook heb gemeld, hebben ze ook nog eerst savemode gevraagd, daarna hebben ze zelf gezegd dat het hardwarematig is.

Ma
door Mat Matheij Oct 26, 2016 om 20:21
986 Antwoorden / 3 Vragen

Had zelf ook een S5 the original. Nooit ook maar enige problemen meegemaakt zelfs niet na een aanrijding door derden. Een van de meest stabiele toestellen. Lijkt meer een T-Mobile probleem. Slechte serie?

Ma
door Mat Matheij - Oct 26, 2016 om 20:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

U moet natuurlijk nooit enig device opsturen naar het in opspraak geraakte DYNAFIX. Dit bedrijf heeft zelfs geen Apple licentie.(Bron Apple). Alleen de leverancier heeft een tweejarige verplichting tot reparatie/garantie maar maakt gebruik van -soms- malafide bedrijven. Apple stelt dat je hun product of online moet kopen of via dealers die ook gecerticeerd Apple repair centre zijn. (Mediamarkt dus NIET). Bij Samsung ligt het verhaal anders. Bellen met Samsung zelf en trachten tot een oplossing te komen 088 9090100. Geen garantie voor succes. En u doet uw zaak ook geen goed. Geen enkele telefoon is geschikt zonder protectie voor de 'broekzak'.

Ma
door Mat Matheij - Oct 26, 2016 om 20:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Karl74 Ook de mini is spatwaterdicht naar ik aanneem. U maakt zich te druk om regelgeving ipv uw telefoon. Beter de S5 dat is een voldongen feit. En nee ook bij de mini of juist daarbij geen broekzak. Ook de I-phone 6,6s en vermoedelijk ook de 7 verbuigen in enige broekzak alle Apple testen terzijde geschoven. Zij verbuigen allemaal. De Samsung A series eveneens zijn geen broekzakmodel. Het plaatstalen frame verbuigt zeer eenvoudig. De S5 had een nogal sturdy frame kon bijna niet kapot. En in een ding heeft u wel gelijk er zou een onafhankelijke organisatie moeten komen ter beoordeling van klachten.