ca
door caviamax Oct 28, 2016 om 22:48
Computers & telefonie

Telefoon met toetsenbord

Hallo,

WhatsApp stopt eind van dit jaar met de ondersteuning van Nokia telefoons. Ik heb momenteel een E6 en ben dus opzoek naar een nieuwe telefoon. Omdat ik een medische aandoening heb zoek ik een telefoon met qwerty toetsenbord. Deze zijn schaars en ik vraag me af welk toestel ik het best kan aanschaffen. Na wat zoekwerk kom ik op de volgende mogelijkheden:
- HTC ChaCha/Samsung Chat/Text (verouderd dus ik weet niet of die nog lang meegaan)
- Blackberry Priv (erg prijzig maar het is wel het overwegen waard)
- Nokia Lumia met een toetsenord

Mijn voorkeur gaat uit naar een toestel met ingebouwd toetenbord, bij voorkeur een van de toestellen uit het eerste punt. Ik weet echter niet of dit de investering waard is aangezien deze toestellen wat verouderd zijn. Wat raden jullie me aan? Of zie ik misschien een toestel over het hoofd? Whatsapp is het belangrijkste, verder heb ik niet echt eisen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

4515 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2016 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ca
door caviamax Oct 28, 2016 om 23:36
231 Antwoorden / 126 Vragen

Dank. Echter is het merendeel Blackberry, WhatsApp stopt ook met die ondersteuning.

eclipse
door eclipse - Oct 28, 2016 om 23:51
1561 Antwoorden / 370 Vragen

in Belgie ken je azerty toestellen kopen,met fysieke voor het Frans  omdat deze zoveel tekens  hebben,    googe  playstore.. KLIK hier   . Dus met de meeste mobiels ken je een azerty bord  erop zetten  ik heb android, en doe het via  google play, voor apple moet u in hun store wezen.

voor een azerty toetsenbord ga je naar instellingen

en dan naar toetsenbord. Dan verwijder je ze allemaal behalve België: Nederlands.

en voor apps te downloaden moet je in de instellingen een Nokia account aanmaken.

zou je willen terug melden  als het gelukt is, kunnen we weer anderen mee helpen  :-)    uiteraard kun je met alle moderne mobiels je toetsenbord  wijzigen met schermbediening, voor fysieke even de grens  over naar de zuiderburen.of even bij een mobiele aanbieder binnengaan, misschien dat die j verder kunnen helpen.

ca
door caviamax Oct 29, 2016 om 12:02
231 Antwoorden / 126 Vragen

Dank. Echter gaat uw link over het wijzigen van het onscreen toetsenbord. Klopt dat? Of bedoelt u dat ik een opzettoetsenbord kan kopen?

eclipse
door eclipse Oct 29, 2016 om 15:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ Caviamax, fysiek knoppen hebben de mobiels  tegenwoordig  niet "anders voor aan/uit en geluid) Als u een groot display hebt kunt  u de app ook groter maken desnoods  het hele scherm laten vullen, daarom schreef ik ook dat U voor een fysiek toetsenbord  beter even de grens over kunt  gaan of langs een  mobielwinkel.misschien dat die nog ergens  iets in een ouwe doos  hebben,

diumenge
door diumenge - Oct 29, 2016 om 00:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is het de bedoeling om de telefoon ook veel buitenshuis te gebruiken? Anders is een eenvoudige smartphone i.c.m. een computer/laptop met web.whatsapp.com/ wellicht ook een optie.

Een keyboardcase is wellicht ook een optie: www.gearbest.com/iphone-bluetooth-keyboard/pp_366071.html?wid=21

Of anders maar eens hier kijken: thedroidguy.com/2016/09/top-7-android-smartphones-physical-qwerty-keyboards-87556

ca
door caviamax Oct 29, 2016 om 12:04
231 Antwoorden / 126 Vragen

Ik ben ook veel onderweg ja. Ik vond ook nog de NEC Terrain. Doet deze telefoon het op het Nederlandse netwerk? Een keyboardcase zou ook nog wel kunnen.

eclipse
door eclipse Oct 29, 2016 om 15:22
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ caviamax, elke mobiel gebruikt  de zender van de uitgever van de simkaart, tegenwoordig  zijn ze standaard  unlocked. feitelijk heeft U het antwoord al van @ Diumenge gekregen, is best een prima optie , wel even opletten of U qwerty of azerty besteld mocht u tot koop overgaan, uiteraard moet U de specs goed doorlezen niet elke blue tooth accepteert elkaar. sccs.

ph
door philip36 - Oct 29, 2016 om 12:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt erop dat de E6 nog ondersteund blijft.
zie https://www.whatsapp.com/faq/nl/s60/21099118

ca
door caviamax Oct 30, 2016 om 11:21
231 Antwoorden / 126 Vragen

Ik krijg telkens pushberichten dat de support stopt. Die lijst laat denk ik zien welke toestellen er nu support worden.

ph
door philip36 Oct 30, 2016 om 12:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, als u bericht hebt gekregen zal de e6 niet meer ondersteund worden.

Ma
door Mat Matheij - Oct 29, 2016 om 15:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

Op elke smartphone zit een qwerty aanraakscherm. De Nokia Lumia dus ook al werkt deze vanf de 650 met Windows 10.
Vaak kunt u een extern toetsenbord aansluiten. Voor het overige voldoet vrijwel elk merk. Wanneer u het toestel horizontaal houdt lijkt dit op uw oude toestel met minder schermgrootte. Heeft u moeite met het aanraakscherm dan zijn er diverse ´pennen´op de markt die afhankelijk van het toestel er daadwerkelijk uitzien als een pen of rubberen dop hebben.

Cookies
door Cookies - Oct 29, 2016 om 15:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb hier nog een oude (witte) Nokia Asha 302 liggen. Dat wat voor je? https://tweakers.net/pricewatch/304219/nokia-asha-302-grijs/specificaties/

ca
door caviamax Oct 30, 2016 om 11:23
231 Antwoorden / 126 Vragen

Dat is aardig! Dank! Maar elke Nokia, behalve Lumia, wordt niet meer ondersteund na dit jaar.

Cookies
door Cookies Oct 30, 2016 om 11:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee hoor, dat klopt niet wat je schrijft. Gebruik de link van Philip36 en tik in bij 'ondersteunde telefoons':  Nokia Asha 302. Dan krijg je de melding: je apparaat wordt ondersteund. Je eigen E6 wordt ook nog gewoon ondersteund volgens die link. Heb je wel de nieuwste versie van WhatsApp?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2016 om 16:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Aandacht voor de tip m.b.t. een azerty toetsenbord. Dat heeft inderdaad voordelen boven een querty gelet op het kunnen benutten van meerdere tekens.

(azerty staat voor de 6 letters van de bovenste rij onder de cijfer rij., bij een nl-nl og nl-vs toetsenbord is dat querty)

ca
door caviamax Oct 30, 2016 om 11:24
231 Antwoorden / 126 Vragen

Zal er naar kijken. Dank.

ca
door caviamax Oct 30, 2016 om 11:24
231 Antwoorden / 126 Vragen

Bedankt voor de tips. Ik weet voor nu wel even voldoende.

richard83
door richard83 - Oct 30, 2016 om 12:01
386 Antwoorden / 28 Vragen

Er zijn losse toetsenbord borden te koop voor samsung. Denk dat je daar niet veel aan hebt?

TP
door TPC - Oct 30, 2016 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

Je zou in principe elk Android-toestel kunnen kopen (WhatsApp kun je dan gewoon installeren) en dan een los toetsenbord aan kunnen sluiten via de optie OTG ("on the go", ofwel via een kabeltje aan de USB-ingang). Deze functie moet dan wel op je toestel zitten, maar dat zijn tegenwoordig wel heel erg veel Android-toestellen. Zonder de functie OTG kun je ook een bluetooth-keyboardje gebruiken (voor een tientje bij de Action ;-) ).
Met een modern Android-toestel kun je ook via Google spraakgestuurd typen, dat werkt behoorlijk goed, maar zal altijd wennen zijn, je moet ermee leren werken.
Met een Android-toestel (en zo ook bij de iPhone) kun je ook nog andere toetsenborden downloaden uit de store; bevalt het ene toetsenbord je niet, dan kun je een ander proberen.

E.e.a. werkt natuurlijk allemaal niet zo gemakkelijk als wanneer je een fysiek toetsenbord op je toestel hebt zitten, maar je keuze wordt wel ruimer.