ti
door tien May 20, 2016 om 15:14
Computers & telefonie

Wat gebeurt er na 29 juli als je Windows 10 niet gaat installeren?

Eigenlijk wil ik Windows 10 niet installeren want ik lees zó veel problemen op internet, véél meer negatieve als positieve.Het liefst blijf ik bij mijn Windows 7. Oók omdat ik zóveel over technische problemen lees en dat je eigenlijk een ICTer moet zijn om alle problemen zelf op te kunnen lossen.
Maar ik vraag mij af: Stel dat ik bij Windows 7 blijf, wat gebeurt er dan na 29 juli? Hoe vervelend wordt het dan dat er geen updates meer beschikbaar zijn? Valt daarmee te leven op lange termijn? Waar ga ik tegenaan lopen?

34674 33 Rapporteer

holstein
door holstein - May 20, 2016 om 15:18
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je loopt nergens tegenaan, want Windows 7 houdt zeker tot Januari 2020 gewoon updates en ondersteuning, dus niks om je zorgen over te maken en mooi nog een paar jaar W7 gebruiken, doe het hier net zo.

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 15:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je gaat nergens tegen aan lopen. Alleen als je na die datum over wilt stappen op Win10 moet je er voor gaan betalen. Windows 7 wordt tot januari 2020 gewoon ondersteund. Tegen die tijd ligt je p.c. waarschijnlijk al op het kerkhof.

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 15:25
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tien ,

Er veranderd niks , alleen als u Windows 10 wilt moet u ervoor betalen .

Naar verwachting volgt in de aanloop naar eind juni nog een golf van overstappers die gebruik willen maken van het gratis aanbod. Overigens gaan geruchten dat Microsoft overweegt samen met het uitbrengen van de tweede grote upgrade van Windows 10 'de Anniversary Update' ook een verlenging van de gratis upgrademogelijkheid aan te kondigen. Maar dat zijn slechts geruchten.

Lees hier verder klik op de rode regels.

http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2016/17/gratis-windows-10-het-aftellen-is-begonnen

Levenscyclus Windows ,

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/lifecycle

audb
door audb - May 20, 2016 om 16:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Na 2020 overstappen op Linux ...

Windows 10 heb ik er na een week afgedonderd zelfs met een tool om de oude start menu er op terug te krijgen vind ik het nog steeds een vergelijkbare flop als Vista.

Maar de meeste problemen zijn echt al opgelost alleen is het de fabrikanten van hardware die achter blijven met drivers  software werkt in zijn algemeen wel gewoon op W10.

Het ergste vind ik zelf de tegels die juist W8 zo ........... maakte er nog steeds in zitten en niet uitschakelbaar zijn.

Ook het terug gaan als je een map hebt geopend gaat op een manier die gewoon niet lekker werkt, je moet in de boven balk op een klein pijltje drukken en met klein bedoel ik ook echt te klein.

Met een muis die knoppen op de zijkant heeft gaat het niet eens meer en foto´s openen is ook al elende al zit er wel een redelijke beeld verwerking programmatje in maar die kan niet tippen aan die van google - Picassa,
En sneller is w10 echt niet ik vind het zelfs iets trager werken.

vr1944
door vr1944 May 23, 2016 om 12:33
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Linux installeren ? Dan kun je net zo goed windows 95 installeren. Linux was 10jaar geleden leuk maar is niet meer meer up todate.

gsm
door gsm May 23, 2016 om 14:42
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@VR1944 Hoe kom je daar nu bij, dat linux niet meer van deze tijd zou zijn?
Windows 95 kun je niet eens meer installeren op de huidige PC's.
Linux is juist wel up-to-date, al wordt de levering van geschikte hardware stuurprogramma's waarschijnlijk zoveel mogelijk geblokkeerd door de "grote jongens". Linux zit tegenwoordig ook in bijna elk complex apparaat, of dat nou een TV is of een wasmachine. Android, van de tablets en de telefoons, is in feite ook een linux variant en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zie ook: http://www.whylinuxisbetter.net/index_nl.php?lang=nl

crewmember
door crewmember May 23, 2016 om 17:31
1040 Antwoorden / 0 Vragen

@VR1944.  Linux is niet een besturingsprogramma he.  het is een verzamelnaam voor een heleboel opensourced besturingsprogramma's die op de zelfde kernel draaien.

Je hebt, Arch Linux, ubuntu, Gentoo Linux Mint.  Etc etc.   Deze worden allemaal bijna dagelijks geupdate door een steeds grotere groep gebruikers.

Daarnaast draait een groot deel alle servers en subsystemen van bedrijven linux. Denk aan de besturing van de airco of liften in een gebouw, of aan je ziggo smart tv box ofzo.

tolsma1945
door tolsma1945 May 23, 2016 om 18:27
229 Antwoorden / 6 Vragen

Voor de doorsnee computer gebruiker,is windows 10 gewoon haast het beste,overal te koop,en de prijs van laag tot hoog,heel erg goed te noemen,en met veel ondersteuning,je kunt op internet alle vragen zetten,en er is een antwoord.

tolsma1945
door tolsma1945 May 23, 2016 om 18:42
229 Antwoorden / 6 Vragen

Heb overigens zelf een laptopje nieuw gekocht,met een Linux besturings systeem,ca. 8 jaar geleden.
Ook weer snel van de hand gedaan,en met Windows XP verder gegaan, Linux was niks voor mij.

vr1944
door vr1944 May 23, 2016 om 19:48
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Linux is niet een besturingsprogramma he.  het is een verzamelnaam voor een heleboel opensourced besturingsprogramma's die op de zelfde kernel draaien.Je hebt, Arch Linux, ubuntu, Gentoo Linux Mint.  Etc etc
?????????????????
D
us  Linux is dus een besturingsprogramma op het niveau van windows XP dat uitermate geschikt is voor stofzuigers tv en koelkasten etc maar kan toch echt niet in de schaduw  staan van Windows 10 . Misschien leuk als dualboot OS of draaien vanaf een DVD. Overigens worden TV's GMS etc aangestuurd door Android.

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver May 25, 2016 om 02:09
20 Antwoorden / Vragen

Ach bij werd het al na enkele uren teruggedraaid naar W8.1, daar de PostNL Digitale Postzegel de Dymo Labelwriter Turbo 450 niet herkende (en nog steeds niet). Kwestie van een Add-on oftewel een invoegtoepassing inbrengen. Helaas!

vr1944
door vr1944 May 25, 2016 om 11:15
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat PostNL Digitale Postzegel de Dymo Labelwriter Turbo 450 niet werk is een driver upgrade probleem en heeft niets met Windows 10 te maken ,maar met het feit dat de Dymo geen W10 driver levert.
Heb je wel contact gehad met dit bedrijf ,want er schijnt wel een oplossing voor te zijn .(Verwijderen en opnieuw installeren van de software ??)Even het volgende doen, loste het probleem bij mij direct op: - Klik met de rechter muisknop op de Dymo Label Software. - Kies voor eigenschappen of properties. - Kies voor compatibiliteit. - Hier vinkt u aan dat u dit programma in compatibiliteitsmode wilt openen en u kiest u voor Windows 7

gsm
door gsm May 25, 2016 om 17:10
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@VR1944 en Crewmember..
Linux is natuurlijk wel uitsluitend en alleen een besturingssysteem. Het is initieel ontworpen en afgeleid van UNIX door Linus Thorvalds. Het is naar Linus en UNIX vernoemd en samen met hem tot op heden verder ontwikkeld door een heleboel vrijwilligers over de hele wereld verspreid. Het is vooral een kernel (centraal gedeelte van het besturingssysteem). Rond de kale linux kernel zijn diverse schillen gebouwd voor de diverse distributies. Er zijn meerdere geschikte grafische schillen in omloop die bijna allemaal door de diverse distributeurs gebruikt worden. Linux is zeer betrouwbaar en wordt door vele instanties, waaronder Microsoft zelf, gebruikt op diverse servers en clients En VR1944 mijn TV is uit de tijd voor Android en draait heus op linux. Trouwens Android zelf is ook vooral linux.

sw
door swat1500 - May 20, 2016 om 19:21
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat de geschetste technische problemen wel behoorlijk overdreven worden. Heb W10 nu op drie machines draaien waarvan 1 redelijk oude pc (5 jaar) en daar draait W10 zonder problemen op. Ook een laptop van ongeveer 3 jaar draait goed op  W10 al moet ik toegeven dat ik daarop W10 niet heb kunnen installeren met behoud van de originele inhoud. Als ik dat probeerde dan liep de installatie telkens vast.
Op de jongste PC geen enkel probleem.
Ook mijn oeroude HP PSC 2110 printer doet het zonder problemen op W10.
Wat iets minder bevalt is dat de standaard mail app een stuk spartaanser is dan Windows Live Mail wat ik eerst gebruikte.
Al mijn standaardprogramma's draaien verder zonder problemen en behoorlijk vlot.

Als je W10 nog gratis wilt hebben moet je m.i. niet te lang wachten.

sw
door swat1500 May 20, 2016 om 23:34
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is mij bekend en ik  had hem ook geinstaleerd maar kreeg vaak foutmeldingen. Overigens gaat Microsoft de ondersteuning van live mail in W10 staken.

gsm
door gsm May 23, 2016 om 19:48
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb al wel diverse W10 gerelateerde problemen voorbij zien komen. De meest frustrerende zijn het verdwijnen van de Start omgeving en een HDD die 100% bezig is met onduidelijke processen. Daarnaast functioneert het Media Center niet meer en is de hardware voor multimedia op bepaalde PC's met Windows 10 onbruikbaar geworden. Verder worden gebruikers geconfronteerd met tijdelijke profielen, wat vaak veroorzaakt wordt door de niet vooraf tijdelijk verwijderde virusscanner, die de upgrade verstoort. Ik heb dat twee keer zelf meegemaakt met ESET als virusscanner.

tolsma1945
door tolsma1945 Dec 26, 2016 om 12:50
229 Antwoorden / 6 Vragen

Gek toch,heb op twee tablats,en twee pc,s Windows 10,totaal geen problemen,en alle vier zijn het van oorsprong W 8 computers.
Gebruik het normale buroblad met snelkoppelingen,internet explorer en als email Incredimail.
En gebruikte dit,ook voorheen,op XP en ook 8 en alles probleemloos..

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 19:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Swat1500: Windows Live Mail is een onderdeel van Windows Live Essentials en is nog steeds te downloaden / te gebruiken http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/essentials

Kies voor een aangepaste installatie, zodat je zelf kunt aanvinken welke onderdelen je wel of niet wilt van Essentials.

boerenbond
door boerenbond May 23, 2016 om 16:22
44 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag gelezen dat Windows Live Mail stopt.

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 16:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Klopt, 1 dag na plaatsing van het bericht, kreeg ik de betreffende mail van Microsoft.

gsm
door gsm May 23, 2016 om 19:35
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@Boerenbond en Carola83
. Windows Live Mail stopt volgens mij eind juni nog niet. Dat kan ook helemaal niet omdat het hier een geïnstalleerd programma op de PC betreft. Microsoft wil overigens wel af van alles wat Live heet, terwijl ze het hiervoor, net als Windows 10, heel hard hebben opgedrongen.
Het bericht ging over Outlook.com, dat eind juni gestopt wordt en vervangen wordt door een vernieuwde Outlook.com. Vanuit Windows Live Mail krijg je dan geen toegang meer tot je outlook.com, hotmail.com, of live.nl account, zodra dat account naar de nieuwe omgeving van outlook.com is overgezet.
Windows Live Mail wordt dus niet geschikt gemaakt voor het nieuwe Outlook.com, maar blijft voorlopig nog wel bruikbaar voor andere e-mail accounts met één kanttekening:
In Windows Live Mail was een voorziening ingebouwd waardoor je met een outlook.com account toegang kreeg tot Skydrive, het huidige OneDrive, om fotobijlagen op te slaan, ook als die verzonden werden via een niet Microsoft account. De foto's werden op die manier niet meegestuurd met het e-mail bericht, maar in plaats daarvan zat er een link in het bericht om de foto's te kunnen ophalen van OneDrive. Het versturen van foto's als bijlage kan daarom misschien, ook voor andere accounts dan die van Microsoft, problemen gaan opleveren na juni 2016.

gsm
door gsm - May 20, 2016 om 20:37
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Wie nog even door wil met Windows 7 of met Windows 8.1 kan op die PC op een aparte harde schijf even Windows 10 installeren:
Hiervoor heb je wel een productcode van Windows 7 of Windows 8 nodig. Na de installatie en activatie behoudt de PC de Windows 10 licentie ook na 29 juli.
De productcode vind je op een sticker op de PC-kast of op een sticker bij de DVD van Windows 7 of 8.
Noteer de productcode en ook of dit een Home editie of Professional editie betreft.

De hoofdlijnen van de procedure zijn alsvolgt:

1) DVD of USB stick maken voor Windows 10.
Download het Microft tool voor het creeren van een ISO bestand.
Installeer W10 nog niet maar maak een 64-bit of 32-bit ISO bestand voor Windows 10.
Brand met een branderprogramma de ISO op DVD of zet de ISO op een bootable USB stick van 4 GB of groter.

2) Ontkoppel tijdelijk de huidige harde schijven en sluit een andere harde schijf aan die overschreven mag worden.

3) Boot de PC van de zelfgemaakte W10 DVD of USB stick en installeer Windows 10. Kies de juiste versie (Home of Professional), of geef meteen de genoteerde W7 of W8 productcode in tijdens het begin van de installatie van Windows 10.

4) Zorg ervoor dat Windows 10 online geactiveerd wordt en controleer dat via de rechter muisknop klik op Start en dan links klik op Systeem.

5) Sluit Windows 10 af en sluit de oorspronkelijke harde schijf weer aan.

6) Blijf Windows 7 of 8.1 gebruiken en installeer op deze PC na 29 juli 2016 gratis Windows 10 zodra dat gewenst wordt, of gebruik de eerder gemaakte harde schijf met Windows 10.

Ma
door Mat Matheij May 20, 2016 om 23:59
986 Antwoorden / 3 Vragen

En dat gaat de gemiddelde leek wel doen wanneer er nu al een onterechte aversie bestaat tegen het nieuwe besturingssysteem waar de bugs al behoorlijk uit zijn verdwenen. W7 computers hebben al een respectabele leeftijd. 5 jaar of zo. Dan is de economische alsook technische levensduur allang bereikt. Met name t.a.v. de harddrive. Het verhaal is juist en compleet goed gedocumenteerd maar niet -in de praktische zin- zinvol.

gsm
door gsm May 22, 2016 om 13:15
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Voor een leek is het niet zo makkelijk, maar met de hulp van een handige kennis moet het zeker kunnen lukken op PC's waar Windows 7 of 8.1 op draait. Het gaat helemaal niet alleen om aversie tegen Windows 10, maar wel om het feit dat nog niet alles onder Windows 10 functioneert. Het Media Center wordt niet langer ondersteund en daardoor zullen TV kaarten en andere Multi Media kaarten niet meer gebruikt kunnen worden. Daarnaast is er software, die onder Windows 10 nog steeds niet goed loopt. Ik heb overigens twee oorspronkelijke Vista computers, die via Windows 7 resp 8 zijn bijgewerkt naar Windows 10 en nog uitstekend functioneren.

Ma
door Mat Matheij - May 20, 2016 om 23:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Na enige door Microsoft gestelde datum zal Windows 10 slechts tegen betaling te verkrijgen zijn. Mijn ervaringen zijn dat de upgrade van 8.1 naar 10 soepeler verloopt dan van 7 naar 10 waarbij bij de eerste ook nog volledige updates moet hebben plaatsgevonden. Al eerder gesteld moeten geïnstalleerde virusscanners worden verwijderd alsook bij voorkeur de printer software die toch al vervangen zal moeten worden als de printer al geschikt is voor W10. De bugs zijn er veelal nu wel uit dus wie nu geen gratis upgrade doet zit vast aan zijn huidige besturings systeem. Is dat een probleem NEE. Tegen de tijd dat Microsoft W7 niet meer ondersteund is de PC allang overleden.

akkerdistel
door akkerdistel - May 21, 2016 om 02:01
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Als je enkele updates van Windows 7 wist, dan heb je een O.S. die jouw privacy vrijwel niet aantast. Persoonlijk zou ik het wel weten.. nog afgezien van 't feit dat ook Windows 10 compleet ruk is.

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 02:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

En wat dan wel. Vond 8.1 best goed. W7 een upgrade van XP en W10 is weer back to basic want een compilatie van 8.1 en 7. Weten die gasten nu nog niet wat ze  willen. Almost de hele wereld draait om een door Bill Gates uitgevonden gedrocht stammende uit 1995 en doorgaand met vrijwel ieder jaar erop volgende andere versies 98 2000 Mobiele Eenheid(ME) XP Vista 7 8.0 8.1 (9) 10. En nu weet ik waarom de nieuwste 10 heet. Tien jaar de tijd om iets zinnigs te bedenken. En al die (Printer) fabrikanten er maar achteraanlopen.

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 10:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@akkerdistel: Correctie, JIJ vindt het ruk.

f.weele
door f.weele - May 21, 2016 om 10:47
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Upgraden naar windows 10 en binnen één maand terug naar win 7 via instellingen>bijwerken en beveiliging>systeemherstel. Na 29 juli kun je dan in de toekomst toch windows 10 installeren.
klik hier

vr1944
door vr1944 May 25, 2016 om 10:57
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat klopt maar niet meer gratis tenzij je een W10 op een stick of DVD gezet hebt.

f.weele
door f.weele May 26, 2016 om 11:41
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@VR1944, het gaat er om dat na de upgrade naar Win10, de pc is geactiveerd met een digitaal recht. Klik op de link die ik heb gegeven. Je kunt dan na 29 juli Win10 downloaden en op usb stick zetten of op dvd branden en dan opnieuw installeren. Win10 wordt dan automatisch geactiveerd.

vr1944
door vr1944 May 27, 2016 om 15:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe kom je erbij die link is zover ik weet nu al verdwenen op de Microsoft pagina  .Dus voor 29 juli downloaden via de upgrade op je PC anders wordt het kopen voor 139 euro na die datum . Kortom als je een rollback doet naar windows 7 en  je wil na 29 juli weer terug naar w10 werkt de product key van de upgrade niet meer.

f.weele
door f.weele May 27, 2016 om 17:06
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@vr1944,

Microsoft has confirmed that Windows 10’s free upgrade offer will expire on July 29, 2016. After that, you’ll have to pay $119 to upgrade on any computer that hasn’t already made the leap. But with a few simple steps, you can “reserve” that free copy now, so you can upgrade after July 29 without paying.

We know not everyone wants to upgrade to Windows 10 right now, and that’s fine. But one day, you’ll probably have to. And you don’t want to have to pay $119 for it. By upgrading a computer now and then rolling back to Windows 7 or 8, you’ll get to keep your original version of Windows, but “reserve” that free Windows 10 license for all your PCs.

Engels is niet zo moeilijk.

gsm
door gsm May 30, 2016 om 20:59
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@VR1944 Hoe kom je erbij inderdaad. Gisteren (29-05-2016) heb ik zelf nog een bootable USB stick gemaakt, met de Windows 10 download erop, via de link. Het is wel zo dat Microsoft zo nu en dan de locatie iets aan kan passen, waardoor een hier gegeven link niet meer geldig is.
Link: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10#
Op een minimaal 4GB stick of op een DVD zet je naar keuze de 32-bit of 64-bit versie en voor beide tegelijk heb je minimaal een 8 GB stick nodig.
Eenmaal geactiveerd blijft een PC de Windows 10 licentie houden, ook al zet je er iets anders (maakt niet uit wat) op terug. En de upgrade heeft geen product key. Het is de hardware die bij Microsoft geregistreerd wordt en zonder al te veel wijzigingen (denk aan een nieuw moederbord) bruikbaar blijft voor Windows 10.

f.weele
door f.weele May 31, 2016 om 10:06
1085 Antwoorden / 27 Vragen

hier nog een link om via een andere weg iso van windows te downloaden: zie onderstaand

f.weele
door f.weele May 31, 2016 om 10:09
1085 Antwoorden / 27 Vragen

www.heidoc.net

jo
door jorisw - May 21, 2016 om 10:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Laat je overigens niet van de wijs brengen door de berichten die je op internet leest over Windows 10. Het is by far de beste Windows versie die er is. Draait ook soepeler op wat oudere PC's met minder geheugen. Je moet hoogstens even wennen aan de interface. Ik zou gewoon upgraden nu het nog gratis kan.

gsm
door gsm May 23, 2016 om 14:45
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Met minder dan 4 GB geheugen kun je beter de 32-bit Windows 10 gebruiken.

di
door diversion - May 23, 2016 om 12:02
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik hikte ook heel erg aan tegen de overgang op Windows 10 als gevolg van al die "horrorverhalen" op internet (en slechte ervaringen van mijn broer), maar ben een aantal maanden geleden toch met zowel mijn privé-PC als mijn werk-PC (bij deze eigenlijk gedwongen, omdat op een maandagmorgen opeens Windows 10 geïnstalleerd was) overgestapt en tot nu werkt het perfect. Ik merk zelfs niet zo heel veel verschil met Windows 8. En voor mijn werk gebruik ik een aantal heel gespecialiseerde (vertaal)programma's en die werken ook nog steeds perfect. Ik had me dus voor niks zorgen gemaakt. Maar het was voor mij eigenlijk ook niet echt nodig geweest. Ik was indertijd al blij met mijn Windows XP...

eryl
door eryl - May 23, 2016 om 12:04
14 Antwoorden / 0 Vragen

Windows 7 blijft up-dates sturen. Nog ong. 4 jaar. En dan zien we wel weer.

ja
door jan4073 - May 23, 2016 om 12:11
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb intussen wel mijn laptop en pc en mobieltje omgezet naar Windows10 en het bevalt prima. MAAR !!!!!!!!!! Een update doen van W7 of W8 naar W10 is waardeloos. De beste manier is eerst een update doen EN AANMELDEN bij W10. Dit aanmelde of activeren is nodig voor de licentie. Dan een download versie van W10 downloaden en op USB stick of DVD branden.
Daarna vanaf de USB of DVD opstarten en de harde schijf (meestal C ) eerst formateren en dan W10 installeren (een "schone installatie" wordt dat genoemd). En dan werkt het beter dan W7. Vooral het koppelen van printers, verbinding met andere computer (netwerk) werkt veel beter. Over de licentie hoef je je nu geen zorgen meer te maken want W10 kijkt zelf of er een eerdere versie met licentie op de PC heeft gestaan. Zorg wel voor een kopie van al je gegevens want met het formateren en de schone installatie worden al je gegevens weggepoetst. Over het niet meer beschikbaar komen van updates in 7 zou ik me geen zorgen  maken. Vorige week heb ik mijn 10 jaar oude PC met XP net de deur uit gedaan.

gsm
door gsm May 23, 2016 om 14:52
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@Jan4073.
Tijdens de Windows 10 installatie de HDD opnieuw partitioneren (en formatteren) is beter dan alleen maar formatteren. Je weet dan zeker dat de partities goed uitgelijnd zijn met de hardware "aligned" zijn.

-c
door -czn- - May 23, 2016 om 12:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Veel koudwater vrees bij mensen!
ik heb vrijwel onmiddellijk 10 geïnstalleerd op mijn circa 4 jarige laptop, hij werkt er super op, wordt minder warm, blaast niet meer.
verder kun je nu ook apps op je computer zetten, waarbij de pc dichter bij je nu bekende wereld van smartphone/smart tv/ tablet komt.
En daarbij hoop ik nog 8 jaar met mijn laptop te doen, en van daaruit bekeken zal Windows 7 waarschijnlijk te snel het veld ruimen.
Hopelijk kunnen we dan volledig met tablet en gsm e.d werken, nu al komt mijn laptop nog slechts zo nu en dan uit de tas, zodat dit mijn laatste pc zou zijn.....
Ik heb ook niet opnieuw geïnstalleerd , gewoon via update, probleemloos, wel moet eerst 7 er volledig ge-update op staan, na t updaten van 7 kun je naar 10, neemt wel wat tijd uiteraard, dat doen updates altijd.

ja
door jan4073 - May 23, 2016 om 12:34
83 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring met W10 is heel positief MAAR. Alleen een update is wel te simpel dat geeft wel problemen. Ik heb dus eerst een update gedaan en teoen geactiveerd. Dat is belangrijk om te doen. Daarna een versie gedownload en op DVD gebrand (USB stick mag ook) en toen vanaf de DVD opgestart en eerst de harde schijf ( bij mij C drive) geformateerd en toen schone installatie van W10 gedaan. Werkt super. Vooral het koppelen van mijn printers en koppeling met netwerk naar mijn laptop ging eigenlijk vanzelf. Nadeel is dat je wel ergens een kopie van je gegevens, foto's en wat je ook op de C drive hebt staan moet maken want met het formateren gaat alles er af. Dat is dan een voordeel als je 2 computers hebt. Je zorgt dat op beide al je spullen staan. Als je er eentje bijwerkt en het gaat mis, of zoals nu dat je een nieuwe windows installeert dan kun je daarna eenvoudig je gegevens weer kopieren naar nieuwe computer.

mariodings
door mariodings - May 23, 2016 om 12:36
40 Antwoorden / 3 Vragen

Feiten, ik lees ze niet. Gebruik de upgrade meteen om je computer eens flink op te schonen. Vooral de echte leek doet er goed aan om gewoon met de mainstream mee te lopen. "Betere" alternatieven als Linux of overstappen en weer terugzetten zijn meer leuk voor de technische mensen onder ons. Schakel die emotie eens uit en bedenk dat je vooral de problemen hoort en bijna nooit de gewoon lopende systemen. Mijn computer start op in 20 seconden, inloggen binnen 40 seconden. Up en running in 60 seconden. En verder geen problemen.

vr1944
door vr1944 - May 23, 2016 om 12:40
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je hoeft geen ICT  voor te zijn om eventuele problemen met W10, als die zich al voordoen na installatie , op te lossen . Er is inmiddels voldoende feefback .Je kunt windows 10 nu nog gratis uitproberen .Als je het niet bevalt kun altijd nog binnen een maand een rollback uitvoeren.Problemen zijn er met alle besturingen ook met W 7 .

Te
door TechTukker - May 23, 2016 om 14:05
11 Antwoorden / Vragen

Vrijwel alle problemen met de upgrade naar en het gebruik van Windows 10 zijn terug te voeren op eerdere foutieve acties onder Windows 7. Het is logisch om alleen over problemen met W10 te lezen: goed nieuws is geen nieuws. Echt de overgrote meerderheid van de gebruikers heeft zonder problemen de overschakeling uitgevoerd. Vaak zelfs als regelrechte leek en zonder hulp op afstand.

Na 29 juli blijft Windows 7 nog gewoon werken en de updates draaien ook nog gewoon door. Daar zit wel een "maar" aan... Beveiligingslekken worden nog tot 2020 beschikbaar gesteld; tot dat jaar kun je nog veilig werken met W7. Echter, nieuwe ontwikkelingen worden niet meer voor W7 uitgevoerd; die ondersteuning is inmiddels al gestopt. Dit betekent, dat er niks nieuws meer aan zal worden toegevoegd, alleen het bestaande wordt bijgehouden zolang het de veiligheidslekken betreft. Zo zullen bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen op het gebied van internet niet meer in Internet Explorer worden aangebracht. En kun je na verloop van tijd misschien wat problemen krijgen met het weergeven van (moderne) webpagina's. Ter illustratie: in W10 zit Internet Explorer weliswaar nog wel diep weggestopt (dat wordt zoeken!), maar Microsoft probeert iedereen tot het gebruik van Edge over te halen. Dat deze gestripte browser overigens niet in smaak valt bij het publiek, blijkt wel uit het teruglopende aandeel van Microsoft in de browseroorlog. Dat velen zich daarbij Google Chrome door Google laten opdringen is daar mede debet aan, maar dat programma is helaas nog erger privacybedreigend dan wat Microsoft doet.

ro
door roelfien 65 - May 23, 2016 om 14:15
29 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij moet je dan betalen.Windows 10 bevalt mij prima,tot op heden geen problemen gehad.
Alleen als hij ooit chrast,weet ik niet hoe je windows10 er weer op krijgt omdat je nl geen schijfje hebt om opnieuw te installeer.
Daar zou je eventueel naar kunnen informeren,en of dat ook nog gratis is weet ik niet.
Succes

ri
door rietje50 - May 23, 2016 om 17:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben vorige week toch maar overgestapt. Ben geen licht met de PC, maar alles gaat prima. Even wennen waar alles staat, maar het is wel sneller.
En er zijn meer mogelijkheden, die ik nog niet allemaal bestudeerd heb.

tolsma1945
door tolsma1945 - May 23, 2016 om 18:17
229 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag me toch af wie die negatievelingen zijn,er is niets mis met W10,gebruik W10 net als W7,eenvoudig met het vertrouwde bureaublad,wel met IE11,en niet met EDGE,dus kan je eenvoudig snelkoppelingen blijven maken.
Plus het voordeel in W10,kan je ook het nieuwe uitproberen met het geblokte scherm,je kan snel omschakelen als je dat wilt.
Ik zeg,gewoon installeren,je kunt ook nog terug naar W7 binnen een bepaalde termijn,dus echt GEEN problemen.
Overigens heb ik W10 op twee pc,s draaien,en op twee tablets,en tot tevredenheid.
Succes.

nl
door nlkoman - May 23, 2016 om 18:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

mijn ervaring met win 10 is goed, geen moeilijkheden gehad en het werkt prettig en snel en je hoeft geen ict er te zijn om dingen op te lossen, onzin, het leert vanzelf, want ik ben ook maar een leek op dit gebied.

ma
door mallejon - May 23, 2016 om 19:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had hem gedownload en na een paar maanden er weer afgegooid. Mijn laptop is traag, ik kan een aantal bewerkingen niet meer of niet vinden en ik kan geen mail meer versturen vanaf mijn ziggomail. Wat ik ook geprobeerd heb, hij weigert! Eraf met die zooi. Ik blijf nog lekker Windows 8 gebruiken.

Bregje99
door Bregje99 - May 25, 2016 om 09:38
11 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou van die ongevraagde melding af willen om Windows 10 te installeren. Mijn PC loopt al niet echt soepel meer en dan durf ik zo'n upgrade niet aan.  Ze willen me blijkbaar pushen om t toch te installeren. Trouwens, toen Windows 10 net geintroduceerd werd, zag ik er op de Belgische tv  een programma over. Er werd ondermeer gezegd dat windows 10 de privacy zou aantasten. Omdat de pc  zeer traag werd, werk ik sinds kort met Firefox.

marita5
door marita5 May 25, 2016 om 09:50
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bregje99 , lees hier de gegeven antwoorden , u kunt de update van Windows 10 verwijderen , klik op de rode regel .

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/ik-wil-windouws-10-niet?id=583909

Cookies
door Cookies May 25, 2016 om 09:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een trage p.c. wordt echt niet sneller door FF te gebruiken.

Bregje99
door Bregje99 May 26, 2016 om 14:29
11 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee waar het aan ligt, echter op onze pc werkt het wel. We gebruikten altijd Windows 7, echter, de laatste tijd haperde de computer regelmatig. Waarschijnlijk ook wel vanwege andere problemen. We hebben de computer al een jaar of 4 en hij wordt dagelijks gebruikt. Ik dacht op een gegeven moment, ik ga over op Firefox, zomaar om te kijken of dat beter werkt. Op dit moment gaat dat goed.

gompy2
door gompy2 - May 25, 2016 om 18:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

> door TechTukker - 23 mei 2016 om 14:05

> Dat velen zich daarbij Google Chrome door Google laten opdringen is daar mede debet aan, maar dat programma is helaas nog erger
> privacybedreigend dan wat Microsoft doet.

Ik vrees dat je totaal geen benul hebt waar Microsoft nu mee bezig is, en dan met name met Windows-10 en Office-2016 mijn beste TechTukker.

Er is internationaal al héél véél over geschreven maar in het laatste magazine van PCM, mei 2016, vanaf blz. 14 t/m blz. 19 kun je er een zeer uitgebreide workshop over lezen.

Misschien woon je in de buurt van een bibliotheek en kun je daar eens kijken of men dat blad heeft. Meestal wel, het is 1 van de betere computerbladen dus men zal die wel in het “assortiment” voeren.

Bij de meeste bibliotheken kun je zo naar binnen lopen en in de leeszaal dat magazine lezen.

Stukjes citaat:

Stop de Microsoft-spyware

Wanneer iets gratis wordt weggegeven, word jij onderdeel van het product. Dat werd duidelijk bij de introductie van Windows 10, waarbij veel gegevens van gebruikers naar de servers van

Microsoft worden gestuurd. Sommige functies kun je uitschakelen, maar lang niet alles. Dat gaan we dus aanpakken.

Kort door de bocht gezegd: Windows 10 is de eerste versie van het besturingssysteem met ingebouwde spyware. Het controleert en logt bijvoorbeeld continu je locatie en al jouw activiteiten  en deelt deze gegevens met zichzelf en derden. Er is veel kritiek op deze handelswijze, maar Microsoft lijkt er niet echt naar te luisteren. In een blogpost licht het bedrijf slechts toe dat het die gegevens verzamelt om ‘het product Windows beter voor jou te laten werken’ en dat je ‘als gebruiker zelf bepaalt welke informatie wordt verzameld’.

Maar de realiteit ligt toch wat anders, want slechts een deel van die gegevensverzameling kun je uitschakelen, een ander deel juist weer niet of alleen tegen een te hoge prijs.

Zo is de SmartScreentechniek die websites scant op phishing en malware een prima zaak, maar waarom moet de informatie over elke site die je bezoekt, ook meteen gedeeld worden met Microsoft zelf?

Tevens heeft elke Windows10-pc een uniek reclame-id dat gebruikt wordt om de pc anoniem te identificeren, maar wat als je helemaal die reclames niet wilt, ook niet anoniem?

Gebruikers zijn niet gek…

Een belangrijke rol in de logfunctie die Microsoft heeft ingebouwd, is weggelegd voor de service met de naam DiagTrack. Een service is een onderdeel van Windows die ongemerkt op de achtergrond zijn werk doet. Er zijn talloze services, vaak nuttig, maar deze DiagTrack is de service die op de achtergrond privégegevens, de browse- en zoekgeschiedenis en informatie over de  pc verzamelt en deelt met Microsoft. Veel gebruikers spoorden de service daarom op en schakelden die uit. Toen Microsoft in november een grote update voor Windows 10 uitbracht, bleek die service ineens verdwenen, ook op de pc’s van mensen die de service niet zelf uitgeschakeld hadden. Schijn bedriegt echter, want de service heeft gewoon een andere naam gekregen: Connected User Experience and Telemetry.

Bovendien heeft Microsoft de service – ook op pc’s waar gebruikers het hadden uitgezet – weer standaard ingeschakeld. En dat zonder de gebruiker hierover te informeren.

Wapen jezelf

Microsoft lijkt niet altijd het beste met z’n gebruikers voor te hebben, maar gelukkig kun je er ook zelf iets tegen doen. Je kunt bijvoorbeeld op zoek gaan naar  de verschillende opties voor de privacygevoelige functies en die uitschakelen. Dat is niet moeilijk, maar Microsoft heeft er vermoedelijk bewust voor gekozen alle voor privacy belangrijke opties te verspreiden over een groot aantal onderdelen binnen de instellingen. Je moet dus op zoek en er is een flinke kans dat je er een of enkele mist wanneer je niet trouw een lijstje afwerkt.

Handige tools

Er is een flink aantal programma’s verschenen die helpen de privacyopties in Windows 10 te beheren. Wees echter wel kritisch welke je downloadt en installeert. Installeer zeker privacytools alleen van vertrouwde websites en controleer elke download via VirusTotal.com (zie kader Malware) op malware voordat je het programma installeert. Gebruik

de installatieopties om ongewenste extra software weg te laten.

Niet alleen Windows, maar ook Office houdt bij wat je allemaal doet met de pc. Zo worden de namen van de documenten die je opent, de

add-ins die je gebruikt en ook systeem- en gebruikersinfo weer met Microsoft gedeeld. Ook metadata van documenten worden bekeken, maar niet de inhoud. Destroy Windows 10 Spying biedt bij de Extra functies ook een optie Uitschakelen Office 2016 Telemetry waarmee je deze kunt uitschakelen.
De functie is echter nog erg experimenteel en Office is erg gevoelig. DWS waarschuwt zelf al dat het uitschakelen van deze

Office-spyware kan leiden tot het niet meer correct werken van Office en we kunnen dat helaas bevestigen.

/  NR.  05  -  MEI  2 0 1 6            15alleen Windows, maar ook Office houdt bij wat je allemaal doet met de pc. Zo worden de namen van de documenten die je opent, de

add-ins die je gebruikt en ook systeem- en gebruikersinfo weer met Mi- crosoft gedeeld. Ook metadata van documenten worden bekeken, maar niet de inhoud. Destroy Windows 10 Spying biedt bij de Extra functies ook een optie Uitschakelen Office 2016 Telemetry waarmee je deze

kunt uitschakelen. De functie is echter nog erg experimenteel en Office is erg gevoelig. DWS waarschuwt zelf al

Het artikel is nog veel groter en men gaat uitgebreid in hoe Windows-10 echt veilig te maken voor de onwetende gebruiker.

Voor een ieder die er in geïnteresseerd is, de PCM nummer 5 van 2016, lees het!

door 58ruud2 - May 25, 2016 om 22:07
3 Antwoorden / 6 Vragen

Gewoon windows 10 installeren,ik wilde er ook niet aan,na een week weet je niet beter heb nog nooit problemen gehad.Veel overzichtelijker dan windows 7.

so
door solbeamer - May 25, 2016 om 23:03
30 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon op windows 7 blijven.
Voor mensen die het niet erg vinden dat de machine onbekende data naar MS hoofdkantoor stuurt, en die een beetje pc-phabeet zijn:
http://blog.ultimateoutsider.com/2015/08/using-gwx-stopper-to-permanently-remove.html

Voor mensen die wel van 3 dagen huiswerk houden, maar echt zeker willen zijn van hun zaak:
http://windowsitpro.com/windows-10/how-turn-telemetry-windows-7-8-and-windows-10
en daarna bij elke update ronde deze pagina langs en opvolgen:
http://forum.notebookreview.com/threads/windows7-8-updates-to-hide-to-prevent-windows-10-upgrade-disable-telemetry.780476/

be
door bertfe - May 26, 2016 om 22:43
43 Antwoorden / 0 Vragen

Lees het artikel op de website Windows Stap voor Stap over het installeren van Windows 10, waarom je eigenlijk moet upgraden al is het maar tijdelijk en hoe je daarbij hulp van Microsoft kunt krijgen.
Klik op: https://sites.google.com/site/windowsstapvoorstap/inhoud-website/windows-10-installeren

gsm
door gsm - May 31, 2016 om 23:47
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Laat je niet bang maken voor het zogenaamde spioneren van Microsoft via Windows 10 (zie eerdere reactie), want dat spioneren gebeurt al minstens sinds Windows 95 en dus ook in de latere Windows versies van voor het Windows 10 tijdperk. Dit is vorig jaar augustus ook al breed uitgemeten in diverse tijdschriften. Microsoft weet heel veel van ons. PCM schijnt het nu ook ontdekt te hebben. Al tijdens de installatie kun je echter in de aangepaste Windows 10 setup meer dan 10 inbreuken op de privacy tenminste nog uitzetten. Ook dat garandeert nog steeds niet dat er niet gespioneert gaat worden. Bijna alle gratis software, veel betaalde software en de diverse instanties en providers zijn (mede) afhankelijk van inkomsten via spionage. Wie heel erg aan privacy hecht sluit zichzelf beter op in een donkere kast, komt nooit meer in het openbaar en gebruikt zeker geen internet of ander communicatiemiddel en koopt zeker niets online. Privacy bestaat niet, ook al lijkt onze politie en justitie nog steeds weinig over ons te weten, wanneer we de nieuwsberichten moeten geloven.

bi
door bieslook - Jun 11, 2016 om 15:20
4 Antwoorden / 10 Vragen

Zodra ik de uitnodiging van Microsoft kreeg om Windows10 te installeren heb ik dit gedaan. Dit heb ik s'nachts laten draaien. In eerste instantie dacht ik: "Wat heb ik nu gedaan?" Wilde eigenlijk ook terug naar Windows7. Maar de eerste dag was ik er al helemaal aan gewend en het draait bij mij zonder problemen. Dus ik begrijp niet waar al die negatieve berichten vandaan komen.

ma
door mario47 - Dec 26, 2016 om 11:56
56 Antwoorden / 2 Vragen

ik zit nog steeds op xp

Cookies
door Cookies - Dec 26, 2016 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, gefeliciteerd dan. Voor deze 'belangrijke' mededeling moest een oud topic gebumpt worden?

DOOR MARIO47 - 26 DEC. 2016 OM 11:56
24 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

ik zit nog steeds op xp