HL
door HL1949 Jul 16, 2016 om 17:30
Computers & telefonie

Wat is een ZEPTO file

Op mijn Laptop zijn een aantal Officefiles vernadert in Zepto files.
Ik kan alleen tegen betaling de files weer decrypten te betalen met bitcoins.
Hoe krijg ik deze files tewerug?

7766 15 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 16, 2016 om 17:32
251 Antwoorden / Vragen

Klik HIER    en lees, het is een crimineel gebeuren.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2016 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Oei; je compu is geïnfecteerd.
Als dat maar goed komt.
Zou geen Spyhunter gaan gebruiken.
Dan kom je van de regen in de drup.
Heb je een back-up van je data?
Dan zou ik de compu opnieuw installeren.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2016 om 18:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is een nieuwe vorm van lock-up malware.

Probeer eens of ADWcleaner wat uitricht en scan daarna met MBAM.
Klik onder free download.
Baat het niet dan schaadt het niet.

gompy2
door gompy2 - Jul 16, 2016 om 19:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon maar raakklikken in je e-mailbox of op website's en dan gebeurd ineens zoiets...

Die krijg je niet terug, of je moet betalen proberen maar dat kun je wel vergeten.

Hoop voor je dat de schade niet te groot is en dat het geen onvervangbare file's zijn, en anders heb je gewoon pech.
Onthou goed, de wereld kan heel erg slecht zijn, maar de internet-wereld ook, en daarin past al helemaal geen naïviteit, goed onthouden

Klik hier, het is in het Engels maar duidelijk uitgelegd-> Remove Zepto ransowmare
Klik hier-> Hoe?

gsm
door gsm - Jul 16, 2016 om 19:18
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je moet eerst het virus verwijderen.
Vanaf Windows 7 is het, via de Eigenschappen van een map, daarna nog mogelijk om vorige versies van bestanden in de map voor een groot deel te herstellen, mits de Systeembeveiliging aan staat. Helaas staat de Systeembeveiliging in Windows 10 standaard uit.

De allerbeste beveiliging tegen encryptie is geregeld een image-back-up te maken van de gehele harde schijf.
Je kunt dan eenvoudig de laatste image terugzetten.
Daarnaast regelmatig van de belangrijke bestanden een back-up maken.

Het openen van een bijlage bij een e-mailbericht van een verdachte afzender is wel het laatste wat je moet doen, zelfs als je er zogenaamd een miljoen mee kan verdienen.

Ma
door Mat Matheij Jul 16, 2016 om 21:59
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is op zich een juist antwoord en reden om een backup harddisk met dagelijkse updates te hebben. Echter hier is het kwaad reeds geschied. Dan is de eerder geschetste link mogelijk de enige optie.

gsm
door gsm - Jul 16, 2016 om 19:24
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Probeer het virus met MBAM te verwijderen, in de veilige mode plus netnerk (het netwerk is nodig voor het bijwerken van de database van MBAM).

gsm
door gsm - Jul 16, 2016 om 19:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen
edrick3
door edrick3 Jul 17, 2016 om 14:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ook hier wordt verwezen naar SpyHunter hetgeen naar mijn idee nou niet de juiste oplossing is.

gsm
door gsm Jul 19, 2016 om 10:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Spyhunter, of eigenlijk alles wat eindigt op hunter, kun je inderdaad beter niet gebruiken.

gompy2
door gompy2 - Jul 16, 2016 om 20:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@ HL1949,

In tegenstelling tot hetgeen hier weleens beweerd wordt het volgende:

Het systeemherstel heeft geen invloed op privé bestanden zoals documenten, afbeeldingen en je mail.
Deze blijven onaangetast.
Het is dus niet zo dat met systeemherstel documenten of mail teruggehaald kunnen worden, een sprookje, zoals zovelen en die hier ook geregeld herhaald worden, tot vervelens toe.
Bestanden die bestaan uit o.a. documenten, hetgeen Officefiles zijn, kun je met het simpele systeemherstel dus niet terug halen, die blijven gewoon zoals ze zijn, versleutelt.
Daar is echt een totale Systeem-backup voor nodig, dus een complete backup van meestal je gehele C schijf, mits je daar alles op geïnstalleerd hebt, al je programma's en belangrijke bestanden, hetgeen zeer aan te bevelen is, maar waar je uiteraard nu niets meer aan hebt.

Met 4 muisklikken heb je een complete systeem-backup gemaakt van je C-schijf, je systeemschijf dus, gewoon in Windows, zonder andere programma's die je maar in de war kunnen brengen.
Ik doe het elke week en zet de image op een externe harde schijf en met een kleine 25 minuten (mijn systeem-backup is bijna 50 GB groot) ben ik weer veilig voor eventuele calamiteiten.
Leer het jezelf in Windows en je kunt overal terecht, ook al heb je geen externe programma's bij de hand.

Echt, het is zó simpel...

gsm
door gsm - Jul 16, 2016 om 21:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@GOMPY2

Systeembeveiliging bestaat sinds Windows 7 en Windows 8 en 8.1.
Het staat in Windows 10 echter standaard uit en is daarmee een van de redenen waardoor Windows 10 wat sneller is.
Systeembeveiliging bestaat in hoofdzaak uit twee onderdelen:

1 Systeemherstel: In Windows 10  is het enigszins verborgen en staat standaard dus uit.
2 Inhoud map herstellen: Via het "Vorige versies" tabblad in de Eigenschappen van een map. Hiermee kun je documenten en afbeeldingen terughalen.

Vorige versies kan niet gebruikt worden als een goede back-up, net zo min als Systeemherstel daarvoor gebruikt kan worden.
Systeembeveiliging moet aan staan voor iedere partitie waarop het gebruikt moet worden.
Dit vereist wel voldoende vrije ruimte op de partitie.

gompy2
door gompy2 - Jul 17, 2016 om 08:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Gsm,

Je roeptoetert weer van alles wat er niets mee te maken heeft.

Nogmaals, al heeft men Windows-7, Windows-8, Windows-8.1 of Windows-10, en al heeft men systeemhertel ingeschakeld, het volgende blijft:

Een Systeemherstel is niet van invloed op privé bestanden zoals Documenten, Foto's of andere persoonlijke gegevens, en de Office-bestanden van TS die versleutelt zijn geworden zijn dus persoonlijke gegevens die niets met het systeem zelf te maken heeft en om die reden dus ook niet herstelt kunnen worden met een systeemherstel, en kan men derhalve ook geen map terughalen wat niets met het systeem zelf te maken heeft.

Ik wil het hier maar weer bij laten, 1 tip, Google is je beste vriend.

gsm
door gsm Jul 17, 2016 om 19:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Systeemherstel is wat anders dan Systeembeveiliging. Je leest blijkbaar niet goed.

gsm
door gsm Jul 17, 2016 om 19:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik kan gewone tekst, dus zonder onderlijning en niet vet, ook wel lezen ;-).

gsm
door gsm Jul 18, 2016 om 23:43
5940 Antwoorden / 47 Vragen

"Google is je beste vriend". Ik zou zeggen gebruik het!

gsm
door gsm - Jul 17, 2016 om 19:48
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Speciaal voor Gompy2, die hier blijkbaar nog nooit van gehoord heeft, maar zeker ook belangrijk voor veel anderen die Windows 10 gebruiken en meer dan voldoende vrije schijfruimte op de PC hebben:
Hier een link naar een PDF document over Systeembeveiliging (dat is dus wat anders dan systeemherstel!).

Lees hoe je in Windows 10 de Systeembeveiliging aan kunt zetten en hoe dan niet alleen de systeembestanden, maar ook persoonlijke bestanden opgeslagen worden als een back-up in herstelpunten. Hier staat ook exact beschreven hoe de persoonlijke bestanden weer uit een herstelpunt gered kunnen worden.
Systeembeveiliging gaat wel ten koste van de prestaties van de PC en bezet vrij veel schijfruimte.

Link: https://www.startnederland.nl/help/pdf/W006-windows-10-systeembeveiliging-inschakelen.pdf

ph
door philip36 - Jul 19, 2016 om 16:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zou er niet op vertrouwen dat de files in een systeembeveiliging (herstelpunt) niet door ransomware worden versleuteld.
Het beste is om een backup, liefst een image backup van de harde schijf te bewaren op een externe HD.
Deze externe HD ook niet constant in de usb poort laten zitten.
En, regelmatig deze image backup biwerken met de wijzigingen in systeem- en prive bestanden.

Zou graag van de TS weten wat deze verder gedaan heeft.

gsm
door gsm Jul 22, 2016 om 18:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Klopt helemaal!
Precies wat ik ook al hiervoor had aangegeven, al is dat verhaal door ongewenst commentaar van Gompy2 wat de mist in gegaan. Systeembeveiliging kan wel bestanden redden, maar zeker ben je pas met een echte (image)back-up). Belangrijk is wel dat je ook weet hoe zo'n back-up is terug te zetten, ook als Windows, of de oorspronkelijke harde schijf, helemaal niet meer werkt.

gsm
door gsm - Jul 25, 2016 om 19:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Europol is ook wakker geworden en probeert te helpen:
https://www.europol.europa.eu/content/publication/tips-advice-prevent-ransomware-infecting-your-computer

Pas wel op met het zoeken naar de termen Interpol of Europol, aangezien er ook virussen onder die naam circuleren.

ph
door philip36 - Jul 26, 2016 om 10:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een nieuwe site over ransomware.
U kunt het eens doorlezen voor een mogelijke redding van uw bestanden.

klik op de nomoreransom site rechtsboven op de 3 streepjes voor wat decryptiontools.

http://www.computeridee.nl/nieuws/politie-begint-website-om-ransomware-slachtoffers-te-helpen/

https://www.nomoreransom.org

Meyvant
door Meyvant - Aug 7, 2016 om 10:23
1 Antwoorden / Vragen

Hallo. U kunt proberen om Shadow Explorer of Recuva gebruiken om uw bestanden te herstellen van schaduwkopieën. Lees ook deze gids.