haarp
door haarp Jul 23, 2016 om 18:19
Computers & telefonie

Werkgeheugen

Ik heb W8.1 geinstalleerd en daarna de upgrade naar W10. Ik heb twee geheugens geplaatst van 4GB doch de computer geeft slechts 6 GB aan. Beide besturings systemen zijn 64 bit. Ik had gehoopt op 8 GB?

1265 5 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Jul 23, 2016 om 19:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien is een van de twee kapot? Voer een geheugen controle uit. (Win10: zoeken op Geheugencontrole). Misschien levert dat iets op.

U schrijft Ik heb Win8.1 geïnstalleerd. Zat die er niet origineel op? Heeft u een oude computer die om de aan of andere reden maximaal 6 GB ondersteunt? Welke Merk/Type praten we over? U kunt in de specificaties het maximaal te gebruiken geheigen achterhalen. Of via een zgn geheugen wizard deze achterhalen.
Ik lees trouwens dat ook in MSConfg het maximale werkgeheugen kan zijn ingesteld. https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/978610

gsm
door gsm - Jul 23, 2016 om 19:22
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Contactfout van een van de geheugens, of verkeerde type geheugen(s), of 2 GB wordt ergens anders voor gebruikt (gedeeld Video geheugen).
Waar geeft de computer 6 GB aan? Met W10 R-klik je op Start en klik je daarna op Systeem.
Geeft de BIOS ook aan dat het geheugen 6 GB is? Standaard instellingen van BIOS geprobeerd?
Gebruik eens HWiNFO32 om de hardware te scannen en de geheugengrootte en -gebruik te bepalen.

zw
door zwaardvis Jul 23, 2016 om 21:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hij kan zelfs een Chinese namaak geheugen hebben gekocht. Intern een andere capaciteit dan er op de sticker staat.
Doe eerst de ene er in. Bekijk het geheugen.
Dan de andere er in. Bekijk het geheugen.
Geven ze allebei afzonderlijk 4GB aan?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 23, 2016 om 19:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zwaardvis,dat is heel onlogisch als er 1 stuk zou zijn geeft de computer 4GB aan en geen 6GB.
Hij ziet 2x3GB dat is zeer waarschijnlijk de beperking van het moederbord die dat als maximaal geheugen kan zien.
In een oude laptop waar ooit 2GB inzat kun je wel. 8GB stoppen maar zeer waarschijnlijk geeft de laptop maar 3 a 4GB aan.  Meer snapt hij gewoon niet.
Diewilik

diumenge
door diumenge - Jul 23, 2016 om 19:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke versie van Windows 10 draai je? Home of pro?

haarp
door haarp Jul 23, 2016 om 19:52
514 Antwoorden / 62 Vragen

De pro versie. Het moederbord is van Medion en is drie jaar oud.

diumenge
door diumenge Jul 23, 2016 om 20:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik dacht even dat het daar mee te maken kon hebben. Maar achteraf gezien klopt dat niet, de home versie kan sowieso maar 4GB aansturen. De pro versie kan 512 GB aansturen, dus dat kan het niet zijn. Een drie jaar oud moederbord zou 8GB toch wel moeten herkennen, misschien maar even een of andere tool draaien om de ram's te testen. Bijvoorbeeld memtest.org.

akkerdistel
door akkerdistel - Jul 27, 2016 om 15:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Je had veel beter direct W10 kunnen installeren (of nog veel beter upgraden naar W7).