Ke
door Kevinn1 May 4, 2016 om 15:08
Computers & telefonie

(Zakelijk) Contract automatisch verlengd

Beste lezer,

Voor onze scoutinggroep hadden wij altijd een vast telefoonabonnement bij KPN. De telefoon wordt nooit gebruikt, maar we moeten nou eenmaal bereikbaar zijn en zelf kunnen bellen in het geval van een calamiteit of ongeval. Het abonnement betrof een zogenaamd "Zakelijk Belvrij totaal abonnement". Onlangs zijn wij overgestapt naar een andere aanbieder die goedkoper was en ook internet erbij aanbood. Onlangs ontvingen wij KPN een eindafrekening van meer dan 300 euro waarin een 'afkoopsom' is opgenomen. Ik heb KPN om uitleg gevraagd en zij geven aan dat een zakelijk contract wel stilzwijgend met een jaar verlengd mag worden. Daarnaast geeft KPN het volgende aan:
"Daarnaast zijn de zakelijke klanten in november 2010 per brief geïnformeerd over het voornemen van KPN om vanaf 1 januari 2011 alle overeenkomsten voor onbepaalde tijd om te zetten in overeenkomsten voor bepaalde tijd. Klanten konden een keuze maken uit een tweejarig, driejarig of GEEN contract met diverse contractkortingen. Wanneer de klant bij KPN de keuze niet bekend heeft gemaakt is het contract automatisch omgezet naar een 1 jarig contract met een opzegtermijn van 3 maanden."

Wij hebben deze wijziging van de algemene voorwaarden echter nooit ontvangen en onze keuze dan ook nooit kenbaar gemaakt. Navraag bij KPN leert dat deze brief naar het aansluitadres is gestuurd. Het aansluitadres staat echter foutief in de administratie van KPN. De telefoonaansluiting staat geregistreerd op het adres met als nummertoevoeging "A". Ons adres volgens het kadaster is echter zonder toevoeging. In dit geval is de brief vermoedelijk bij de buren bezorgd, een destijds leegstaande woning. De fout in de administratie is het verleden telefonisch aan KPN gemeld maar daar is natuurlijk nooit iets mee gedaan. Daarnaast beschikte KPN over een apart correspondentieadres. Een lang verhaal kort: Wij zijn nooit op de hoogte gebracht dat de algemene voorwaarden zouden wijzigen en zitten zonder dat wij het weten aan een contract met andere voorwaarden vast. Kan dit zomaar? Onze scoutinggroep heeft het financieel gezien niet heel breed en die 300 euro afkoopsom vind ik persoonlijk ook een beetje belachelijk voor een telefoonlijn die nooit wordt gebruikt. Een beroep op coulance bij KPN werd resoluut afgewezen. Heeft iemand tips of suggesties over wat wij hier aan kunnen doen?

1296 4 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 4, 2016 om 15:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit forum is voor consumentenkwesties.

akkerdistel
door akkerdistel - May 4, 2016 om 15:19
1790 Antwoorden / 3 Vragen

KPN spreekt zich nogal tegen; "heb KPN om uitleg gevraagd en zij geven aan dat een zakelijk contract wel stilzwijgend met een jaar verlengd mag worden." en "Wanneer de klant bij KPN de keuze niet bekend heeft gemaakt is het contract automatisch omgezet naar een 1 jarig contract met een opzegtermijn van 3 maanden."

Aangezien je dat laatste zo te zien op schrift hebt, zou ik enkel en alleen die drie maanden vanaf opzegging betalen. Willen ze bij KPN de rest ook nog hebben, dan zeg je gewoon dat ze daarvoor maar naar de rechter moeten stappen.

Speciaal en enkel en alleen voor Carola; wel raar dat KPN zo met hun klanten omgaan, doen ze anders echt nooit. KPN is een top bedrijf met een fantastisch service.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar na die wijziging hebt u dus een éénjarig contract met daarbij ern opzegtermijn van drie maanden.

Aan die boete is helaas niets te doen. Donateurs werven.

Redacteur
door Redacteur - May 4, 2016 om 16:53
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Deze rubriek is primair bedoeld voor consumentenkwesties. Dit topic wordt daarom gesloten.

Zakelijk gerelateerde vragen kunt u bijvoorbeeld stellen op het forum van Higherlevel.

De redactie