D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 16:14
Elektronica & tv

4K tv blijkt geen 4K te kunnen weergeven

Vorig jaar heb ik een 4K televisie van Philips gekocht bij de Media Markt. Dit betreft het modelnummer 49PUS7907/12. Via internet veel onderzoek gedaan welke tv het meest bij mijn eisen pastte. Uiteindelijk op deze uitgekomen via de Media Markt website en zodoende naar een filiaal gegaan. Daar stond de tv ook als demo, dus even gevraagd of de verkoper het 1 en ander kon laten zien. De verkoper was zelf helemaal te spreken over de tv, ambilight, 3D en 4K zoals hij zei (en op de wesbite stond).
Na een uitgebreide demonstratie deze tv aangeschaft en op weg naar huis.
Thuis aangekomen natuurlijk helemaal in de wolken want ik had een 4K tv aangeschaft. Over de tijd veel Netflix gekeken in de veronderstelling dat dat 4K was. Het was wel mooi beeld maar vond het nooit echt heel bijzonder. Ook Youtube kon geen 4k instelling tonen wat me al verbaasde.

Afgelopen week daarbij nog een nieuwe Xbox One S aangeschaft vanwege de optie dat deze alles in 4K kon tonen. Eenmaal aangesloten gaf deze aan dat mijn tv bepaalde middelen mistte waardoor deze geen 4K kon tonen.

Hierop ben ik onderzoek gaan doen en wat blijkt, Media Markt en Philips adverteren met een 4K tv die alleen de resolutie van een 4K tv heeft maar het niet kan weergeven door de missende H. 265 codec.
Met deze info ben ik gaan bellen en meerdere keren naar de destbetreffende Media Markt geweest van aanschaf (wat 45 min. rijden is enkele reis) omdat ze mij alleen daar kunnen 'helpen'. Hier geven ze elkaar de schuld door verkeerde info en verantwoordelijkheid naar de consument en krijg ik alleen de tip dat ik een Media box kan kopen van een zekere 350,- gemiddeld waarmee ik dan wel 4K kan streamen maar nog steeds geen 4K Xbox kan spelen omdat er geen HDMI ingang op zit voor de Xbox.

Kortom geven ze elkaar de schuld, adverteren ze met iets wat niet klopt, willen ze beide niet toegeven of helpen en heb ik voor 1250 euro aan spullen waar ik niet mee kan wat er is beloofd.
Welke rechten heb ik hierin en wat kan ik doen om zo toch te krijgen wat ik wil?

5420 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u kijkt meer dan 8 maanden naar een tv die wel bevalt, maar toch niet zo super is als u dacht dat hij zou zijn. Had u die "gebreken" niet veel eerder kunnen constateren?

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 17:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is correct. Helaas had ik de middelen niet om eerder te kunnen controleren of dit 4K was. Normaal gesproken ga je er toch vanuit als je iets koopt dat dat het ook daadwerkelijk is.

Maar mijn vraag is wat mijn rechten zijn aangezien ze mij iets verkopen wat het niet is. Niet of u kritiek kunt geven op mijn vraag.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2016 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat staat er over dat 4K in de beschrijving die u bij die tv hebt ontvangen?

Het was geen kritiek, maar verwondering. Netflix was mooi maar niet bijzonder. Youtube kon geen 4K laten zien, dan gaat er toch een belletje rinkelen?

Maar afgezien van alles, is uw aanspreekpunt MM, want daar hebt u dat ding gekocht.

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 17:28
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie. Bij mij kwam het over alsof het kritiek was dat ik iets niet goed had gedaan.

Wat betreft de Youtube, volgens wat verschillende internetpagina's is het zo dat Youtube dat zelf kiest doormiddel van je internetsnelheid (die is zeer hoog) en weer wat andere pagina's geven aan dat het in te stellen valt. Hierdoor wist ik dus niet of het aan de tv of iets anders lag.

Wat wel zo is, is dat beide partijen (MM na onderzoek) aangeven dat het inderdaad geen 4K kan weergeven.

Zou ik dan bij MM mogen eisen dat zij hem terugnemen en ik bij hen met geld bijleggen een andere aanschaf? Aangezien zij verkeerde info verstrekken bij aanschaf.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 30, 2016 om 17:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik kan me voorstelen dat dit balen is, helaas ben ik bang dat u na 8 maanden met de rug tegen de muur staat. Vreemd dat je een toestel met 4.000.000. pixels ontwerpt wat vervolgens maar 2.000.000 pixels weer kan geven en misschien middels een trucje toch alle pixels benut maar zonder het echte 4K beeld.
Is er geen software/firmware update te krijgen ???

Diewilik

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 17:31
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas niet. Het blijkt een component te zijn die mist. Zoals mij dit verteld is.

Het verhaal erachter is dat toen dit model werd gemaakt, 4K net nieuw was. Hierdoor hebben zij dit niet ingebouwd en konden consumenten die de 8 en 9000 serie aanschaften het kastje krijgen om 4K toch te kunnen zien. De 7000 serie echter niet, erg krom.

ro
door ronny530 - Aug 30, 2016 om 17:29
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Uit de specificaties die Philips opgeeft is de tv weldegelijk een 4K tv en alle HDMI ingangen zijn daar geschikt voor, de HDMI functies zijn 3D, 4K en ARC. MIsschien maakt u een HDMI toewijzingsfout op de betreffende HDMI poort in het menu kunt u kiezen voor apparaten toevoegen waaronder een spelconsole kies de betreffende HDMI poort en stel de HDMI functie in. De H.265 codec is vrij nieuw en heeft niets met 4K van doen maar comprimeerd het bestand zonder kwaliteitsverlies. Heeft u de tv al voorzien van de laatste software want in het eerste jaar dat de tv op de markt is zijn er veel updates beschikbaar. U bent echter niet door Philips en de Media markt misleid want er is een volledige 4K tv aan u verkocht.

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 17:34
Antwoorden / 1 Vragen

Het aparte is dat beide partijen wel degelijk hebben aangegeven dat het inderdaad geen 4K kan tonen, tenzij ik zo een kastje met H.265 aanschaf. De resolutie is wel 4K maar het kan het niet weergeven in zo een hoge resolutie.

De updates zijn allemaal tot op heden geïnstalleerd.

diumenge
door diumenge - Aug 30, 2016 om 17:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Aanvullend aan Ronny530, de Xbox One S kan, althans voor zover ik kan achterhalen, zelf ook geen H.265 video afspelen.

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 17:57
Antwoorden / 1 Vragen
diumenge
door diumenge Aug 30, 2016 om 18:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Interessant die link... waar staat de H.265 ondersteuning? https://support.xbox.com/nl-NL/xbox-one/console/media-player-faq

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 18:09
Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij dat Microsoft niet dezelfde fout maakt als Philips. Als er word gepromoot met 4K streaming lijkt mij dat dat er wel in zit. Al helemaal aangezien deze pas net uit is.

diumenge
door diumenge Aug 30, 2016 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je bent kennelijk in de veronderstelling dat H.265 hetzelfde is als 4K, dat is niet zo. Voor het streamen van 4K is dat dan misschien zo, maar H.264 kan ook 4K resoluties aan. Alleen de compressie van H.265 is veel beter, waardoor de bestanden kleiner worden en het dus beter te streamen is.

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 18:30
Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik. Laat ik het dan anders zeggen. Volgens Philips mist de televisie dit waardoor die het niet kan weergeven. Kortom, de tv doet iets niet wat hij wel hoort te doen volgens de advertenties en verkoopspecificaties.

diumenge
door diumenge Aug 30, 2016 om 18:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is het mogelijk via USB video af te spelen? Zo ja, hier zijn HD en UHD bestanden in diverse codecs te downloaden, wellicht interessant om te kijken wat er werkt. http://jell.yfish.us/ De philips TV zou 3840 bij 2160 in H.264 moeten kunnen weergeven.

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 23:25
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga dit even bekijken. Bedankt

me
door meijde - Aug 30, 2016 om 18:02
7 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb al 2 jaar een philpis tv die wel 4k aan kan alleen word er nog steeds geen 4k uitgezonden en youtube al hele maal niet die gaat niet verder dan HD
dus heeft het op dit moment ook geen meer waarde . wat dat betreft lopen de kabellaars een stuk achter gezien wat de huidige techniek er nu al bestaat

Peter van der Meijde

diumenge
door diumenge Aug 30, 2016 om 18:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

https://www.youtube.com/results?search_query=4k

pi
door pieterwolters Aug 30, 2016 om 22:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Kabelaars lopen niet achter. Die gaan alleen slim met hun middelen om. Het is momenteel onzin om capaciteit te gebruiken voor 4k content die er niet is. De benodigde bandbreedte kan beter gewoon gebruikt voor algemeen internetgebruik. Mocht er een 4k content provider zijn dan kan dat gewoon over de internetcapaciteit en hoeven er geen tv-kanalen te worden opgeofferd.

ro
door ronny530 - Aug 30, 2016 om 18:37
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De 4K standaard codec is H.264 en de nieuwe revolutionaire codec is H.265 maar terzijde. U stelt omdat uw 4K tv die codec niet aan kan het ook geen 4K tv is en die stelling is onjuist. Ik ben even aan het googlen geweest maar de X box op een gelimiteerde versie na kan inderdaad geen H.265 bestanden aan die moet u eerst converteren naar H.264. Ik snap best dat Philips en de Media markt uw vraag niet snappen en u een "kastje" aanraden om van die H.265 codec weer een H.264 codec te maken. Ik ben geen X box kenner en dat wil ik graag zou houden maar het moet toch mogelijk zijn om dat ding op de H.264 codec te laten streamen.

D1
door D1204 Aug 30, 2016 om 19:14
Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad wel een 4K tv. Daar geef ik u gelijk in. Hij kan het enkelt op geen enkele mogelijke manier weergeven en dat bevestigd Philips zelf ook. Wat betreft de Xbox, de gelimiteerde versie is degene die ik heb.

Ik ben geen persoon die lukraak dingen koopt zonder onderzoek of maar iets rondroept. Sterker nog, ik ben redelijk technisch aangelegd en weet het 1 en ander waardoor het komt dat de tv het niet kan weergeven.

Kort gezien geeft Philips mij gelijk dat ik geen 4K beeld kan kijken maar willen niet toegeven dat ze verkeerd hebben geadverteerd en zij dus fout zitten. Nu is dus mijn vraag wat mijn rechten zijn zodat ik wel krijg wat ik wil (4K streamen vanaf de tv en vanaf mijn xbox).

ro
door ronny530 Aug 31, 2016 om 18:37
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft helemaal geen rechten want Philips/Media markt heeft u een 4K tv verkocht die voldoet aan de standaard. Dat u een gelimiteerde versie van de X box one koopt die met zijn techniek vooruit loopt op de algehele standaard is uw probleem en niet die van de verkoper/fabrikant.

D1
door D1204 Aug 31, 2016 om 23:18
Antwoorden / 1 Vragen

Dan laten we de xbox achterwegen.

De Tv kan uit de netflix app net zo geen 4k weergeven wat wel hoort te kunnen.

We kunnen wel een heen en weer discussie houden. Philips/MM bevestigen mij alleen willen er niets mee doen. Dus wil ik weten wat ik hiertegen kan doen

ma
door malhy2 - Sep 10, 2016 om 20:09
309 Antwoorden / 13 Vragen

Netflix heeft speciale 4K bestanden. doe eens een zoekopdracht met 4K en ze komen naar voren.
Alleen deze bestanden zijn zeker 4K.
Speel ze maar eens af ze zijn schitterend op mijn LG.

Gr Ed