marcvhulst
door marcvhulst Aug 28, 2016 om 03:07
Elektronica & tv

Apps gebruiken op een smart tv

Al sinds enige tijd lig ik in de clinch met de NOS over hun app op mijn smart tv van Samsung. Ik kan bijvoorbeeld wel kijken naar uitzendingen die al zijn geweest (Journaal,  Jeugdjournaal en sport) maar wanneer het gaat om live streams dan stopt dit zomaar al na ongeveer 15 tot 20 seconden.

Het vreemde aan dit verhaal Is dat dit precies heeft plaatsgevonden toen ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel (nu zo'n 2 maanden geleden). Op zich zou dat er niets mee te maken hoeven hebben behalve als je van de NOS bent dan grijp je alles aan om maar te zorgen dat de vragensteller (en in dit geval klager) het ergens anders gaat zoeken.

Zo zou mijn tv, die ik in 2012 heb gekocht, te oud zijn voor hun apps, en dat de fabrikant, Samsung dus, de firmware niet meer update en dat klopt helemaal niet want bijna iedere dag krijg ik wel een update voor de smart tv functie op mijn scherm te zien en nog geregeld krijg ik updates voor de tv binnen.
Toen ik de NOS hiermee confronteerde bleken ze daar niet blij mee te zijn want sindsdien zegt de NOS er niets meer over.

Samsung heeft inmiddels vast kunnen stellen, na dat ze op afstand mijn tv hadden onderzocht, dat dit probleem wel degelijk bij de NOS lag mede omdat de laatste update van de NOS app uit 2013 stamt. Ook hiervan wil de NOS niets weten.

Gelukkig kan ik op mijn tv wel kijken naar de apps van de NPO, KIJK, RTLXL en YouTube maar helaas niet die van de NOS en die heb ik tijdens de Olympische Spelen best wel gemist want kijken via mobiel, tablet of laptop is toch anders dan kijken naar een mooi groot scherm.

Ik overweeg daarom ook, wanneer ik weer een nieuwe tv ga kopen, er nooit meer een te kopen met smart tv.....geeft alleen maar ergernis!

Misschien dat een van jullie nog een idee heeft? Alvast bedankt!

3031 6 Rapporteer

ha
door halex - Aug 28, 2016 om 07:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb ook een Samsung smarttv en de NOS-app werkt uitstekend. Tijdens de Olympische Spelen veelvuldig gebruik gemaakt van het multi-scherm: links NPO1 televisie, rechts een andere sport via de app.
Ik vind het wel opmerkelijk dat u dagelijks updates voor uw tv krijgt. Daar lijkt echt iets mis te gaan, want ik krijg er hooguit drie per jaar. Wellicht dat de updates niet goed geïnstalleerd worden?
Dat het aan de NOS ligt, lijkt me sterk. Dan zou iedereen er last van moeten hebben. Eerder ligt het aan de verbinding van uw tv met het internet. Gebruikt u daarvoor een kabel, of WiFi? Het kan voorkomen dat een WiFi-signaal niet stabiel genoeg is, of dat er veelvuldig van kanaal gewisseld wordt. Dat zorgt voor instabiel beeld en/of haperende apps. Gebruikt u nu WiFi, dan kunt u het eens proberen om de tv via een kabel op internet aan te sluiten.

marcvhulst
door marcvhulst Aug 28, 2016 om 23:50
23 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Halex,

Mijn smart tv zit met een  kabel verbonden met het modem van KPN. Wifi was helaas niet mogelijk mede omdat de speciale usb stick hiervoor  (geldt overigens niet voor alle tv's) was niet in Nederland te verkrijgen. Daar komt dan nog bij dat Samsung geen vreemde afwijken heeft gevonden ondanks dat ik dit natuurlijk wel gemeld heb.

De updates die ik bedoel zijn niet die van de firmament zelf maar die van smart tv (als je op die speciale knop drukt in het midden van je afstandsbediening en je komt in dat menu)

ha
door halex Aug 29, 2016 om 07:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Geen idee wat je dan bedoelt. Maar aangezien heel nederland wel kon kijken naar de NOS app en jij niet, denk ik nog steeds niet dat het aan de NOS ligt.

ro
door ronny530 - Aug 28, 2016 om 07:59
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Toen u nog een aansluiting van Ziggo had werkte de NOS app wel goed en na de overstap naar KPN niet meer. Is het wel eens bij u opgekomen dat het wel eens aan de internetverbinding zou kunnen liggen en niet aan de app zelf want de storing is direct na de overstap begonnen. Voordat u bij de NOS ging klagen diende u toch wel een paar zaken uit te sluiten. Live streams in een hoge kwaliteit vragen om een hogere internetsnelheid dan live streams in een lage kwaliteit.

marcvhulst
door marcvhulst Aug 28, 2016 om 23:55
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Ronny,

Neem van mij aan dat ik alles heb uitgesloten voor ik aan de bel heb getrokken bij de NOS, sterker nog dacht zelf ook aan het probleem bij KPN maar die verzekerde me dat als ik te weinig bandbreedte zou hebben  (60/6 op glasvezel wat in werkelijkheid 75/50 is) ik ook geen uitzendinggemist.nl, YouTube en andere onderdelen van de NOS app kon gebruiken. Zelfs een monteur snapte er niets van.

jo
door jorisw - Aug 28, 2016 om 10:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied is een smart-TV sowieso niet slim (no pun intended). Je kunt beter gewoon een goede TV (waar de ontwikkelingen minder snel gaan) kopen en de content via Apple TV of Chromecast binnen halen. Dan moet je hoogstens af en toe een nieuwe Apple TV of Chromecast kopen als updates niet meer kunnen, maar die zijn veel goedkoper dan een TV.

Ma
door MacWally - Aug 29, 2016 om 00:59
151 Antwoorden / Vragen

Zet uw TV terug naar de fabrieksinstellingen of trek de stekker er eens uit. Uw internetmodem uit en aan zetten. Controleer uw internetsnelheid. Of uw TV (2012) is al verouderd en Tizen (besturingsysteem) kan de updates niet meer aan.

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2016 om 06:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heel apart dat u de mogelijke oorzaak maar bij één partij legt en de andere twee op hun blauwe gelooft. Als het bij Ziggo prima werk en bij KPN ineens niet meer dan is het uiteraard veel logischer om wel dáár de oorzaak te zoeken, ook al zegt KPN iets anders. En Samsung komt er ook makkelijk mee weg. Ik zeg daarmee niet dat het niet aan die app van de NOS ligt, maar heel vreemd om de twee andere mogelijke oorzaken zo makkelijk opzij te zetten. Afijn, het is gewoon een service van de NOS en de middelen zullen beperkt zijn, dus logisch dat ze er niet al te veel tijd en geld in steken.

dirck
door dirck - Aug 29, 2016 om 19:34
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ikzelf heb ook een Samsung TV uit 2012 (ES6710) en bij mij stopt ook het live nieuws na zo'n 20 seconden, terwijl dit anders altijd prima werkte.
 De laatste update van de NOS app is trouwens van 26-07-2016, dus niet uit 2013.
Hou er ook maar rekening mee dat er steeds meer apps niet meer zullen werken en ook dat er apps gaan verdwijnen. Sinds kort werken de video's van de Telegraaf app en van Hardware.info tv ook niet meer en de NU.nl app doet het al bijna 2 jaar niet meer.