er
door ereddie Jun 18, 2010 om 23:01
Elektronica & tv

Bakje wasverzachter wasmachine werkt niet meer

Dag forumlezers, sinds enkele maanden pakt mijn wasmachine de wasverzachter niet meer uit het bakje. Heb het bakje eruit gehaald en goed schoongemaakt evenals de sproeiers. Het is een Siemens. Heeft iemand anders dit probleem (gehad) en hoe heeft u dit opgelost? Alvast bedankt. Ereddie.

99646 23 Rapporteer

poltol
door poltol - Jun 19, 2010 om 00:21
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Misschien zit het filtertje bij de kraan verstopt met zand/kalk. Het bakje moet namelijk leeg spoelen met heel weinig water. Als het [gedeeltelijk] verstopt is brengt de machine niet genoeg water en blijft de wasverzachter erin staan. Soms is het wel iets verdunt, maar voor wegspeolen komt er [te] weinig water.

Succes, poltol

toolboy
door toolboy - Jun 19, 2010 om 08:01
965 Antwoorden / 40 Vragen

@ereddie

Zeerwaarschijnlijk is het inlaatventiel defekt.Deze is 3 voudig (1 voor de voorwas 1 voor de hoofdwas en 1 voor de wasverzachter.)
Dit ventiel zit aan de achterkant waar de watertoevoer aangeschroefd zit.
Deze is vrij simpel zelf te vervangen (wel de stroom er af)

T

ed
door edithw - Jun 19, 2010 om 10:07
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zo'n zelfde probleem met een Miele gehad. Pas nadat ik de zeepresten aan de achterkant van het zeepbakje (dus bakje eruit, en hand in de machnine) had verwijderd, werkte het weer.

hammond
door hammond - Jun 21, 2010 om 13:20
122 Antwoorden / 15 Vragen

Het zijn vaak inderdaad zeepresten die hard worden.Het bakje voor wasverzachter goed schoonmaken en de machine alleen met water en soda op 90 graden laten draaien kan ook geen kwaad.

josruiter
door josruiter - Jun 21, 2010 om 13:20
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi, wat ik altijd doe als ik wasverzachter gebruik (bij geconcentreerde) is het aanvullen met water, tot het max. van het bakje.
Wat ik de laatste tijd doe, is in plaats van wasverzachter, schoonmaak azijn.
Is goedkoper, koekt niet aan, en je was word luchtiger (te merken aan de pluisjes op m'n kleding)
Bij de wasmiddelen die ik gebruik, blijft de geur van het wasmiddel bestaan (dus geen azijn geur)
Misschien de moeite waard om eens uit te proberen, ik ben er nog steeds te vereden over.
gr. jos

l.
door l.heineman - Jun 21, 2010 om 13:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij was dit ook het geval. Crystal korrels van Robijn moet je bij de was in een bolletje doen. Ze lossen pas bij het spoelen op.Wel een dure wasverzachter.

ah
door ahoog - Jun 21, 2010 om 13:40
11 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n wasverzachterbakje werkt d.m.v. een hevelsysteem (zoals de oude toiletspoelbakken met trekker). Een slim systeem.
Het komt erop neer dat wanneer het vloeistofniveau in het bakje een bepaalde hoogte overstijgt, alles ineens wegloopt via een opstaand pijpje. De hevel. Over dat pijpje zit weer een neergaand pijpje dat in het deksel zit. Ook dat moet goed schoon, anders werkt de hevel niet.
Doordat er water in het wasverachterbakje wordt gelaten bij de laatste spoelbeurt, wordt het MAX-niveau overschreden en wordt het bakje a.h.w. leeggezogen door het heveleffect. Maar dan moet de hevel wel vrije doorgang hebben.

En doe nooit per ongeluk wasmiddel bij wasverzachter. Na een halfuur wordt dat dikke gestremde pasta.

Groet
ahoog

gw
door gwoutersen - Jun 21, 2010 om 16:00
17 Antwoorden / 5 Vragen

3 Voudig inlaatventiel vervangen, succes.

pe
door peterus - Jun 21, 2010 om 16:41
84 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft een boekje gehad bij de koop van uw wasmachine?
Daar staan alle problemen die zich evt voordien in vermeld en wat te doen.
Niet meer in uw bezit is google een uitkomst als u het merk en type nr invoert.
IPV wasverzachter gebruiken wij altijd een handje soda geeft exact hetzelfde resultaat en voorkomt tevens verkalking.van de wasmachine en scheelt weer in uw knip want u bespaart op de wasverzachter en evt de antikall die u gebruikt is zelfs niet meer nodig want soda ontkalkt en maakt de was zelfs zacht.
Buiten hangen om te drogen ruikt de was 10 lekkerder dan die chemische rotzooi van wasverzachter.kwam hier achter na een tip van mijn huidarts,succes.

ha
door hansa53 - Jun 21, 2010 om 17:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een bauknecht en daar loopt de wasverzachter meteen door

wie weet hiervoor een oplossing

kn
door kniesoor1010 - Jun 21, 2010 om 18:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet de wasverzachter vermengen met azijn.
Dat lost de zeepresten op in het wasgoed en de trommel.
Ook kalk kan niet tegen zuur.
Je trommel gaat zo ook langer mee en je hoeft die dure antikalktabletten
niet te kopen.

go
door goofypv - Jun 21, 2010 om 18:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

1x keer per maand je wasmachine leeg op 90 graden wassen er een vaatwastabletje in doe trommel doen... alle leidingen zijn weer schoon en je rubbers ook van je deur.

we wassen vaak met teveel wasmiddel op te lage temperatuur en dan spoelt het wasmiddel niet goed weg... deze tip en opmerking kreeg ik van mijn miele leverancier.

turfie
door turfie - Jun 21, 2010 om 19:15
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=goofypv schreef op maandag 21 jun 2010, 18:48]1x keer per maand je wasmachine leeg op 90 graden wassen er een vaatwastabletje in doe trommel doen... alle leidingen zijn weer schoon en je rubbers ook van je deur.

we wassen vaak met teveel wasmiddel op te lage temperatuur en dan spoelt het wasmiddel niet goed weg... deze tip en opmerking kreeg ik van mijn miele leverancier.

Waarom leeg dat is geldverspillen.
We hebben allemaal wel gewoon witte was die mag koken dan spaar je dat op om eens in de 3 a 4 weken een kook wasje te doen alle resten worden verwijderd en je witte kookwas is ook weer tiptop schoon

turfie
door turfie - Jun 21, 2010 om 19:21
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hansa53 schreef op maandag 21 jun 2010, 17:48]ik heb een bauknecht en daar loopt de wasverzachter meteen door

wie weet hiervoor een oplossing

je kunt hier eens kijken naar de handleiding om te zien of het in het boekje staat
http://www.bauknecht.nl/app.cnt/bk/nl_NL/pageid/pgbkifulanding001

vliegenderob
door vliegenderob - Jun 23, 2010 om 10:32
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hansa53 schreef op maandag 21 jun 2010, 17:48]ik heb een bauknecht en daar loopt de wasverzachter meteen door

wie weet hiervoor een oplossing

vermoedelijk doet u teveel erin, hevel systeem zoals reeds door andere respondenten aangegeven, dus loopt het meteen door. Probeer eens behoorlijk wat minder erin te gooien.

wimbremer
door wimbremer - Jun 25, 2010 om 10:50
122 Antwoorden / 19 Vragen

Inderdaad, kwestie van reinigen bakje. Ik laat hem om deze zoveel tijd even meedraaien met de afwasmachine en dan is aller weer geheel schoon. Bijna altijd werkt e.e.a. daarna weer goed.

turfie
door turfie - Jun 25, 2010 om 12:06
17 Antwoorden / 0 Vragen

QUOTE Wimbremer
Inderdaad, kwestie van reinigen bakje. Ik laat hem om deze zoveel tijd even meedraaien met de afwasmachine en dan is aller weer geheel schoon. Bijna altijd werkt e.e.a. daarna weer goed.
ENDQUOTE

Dan is het wel verstandig om het bakje van het ergste aankoeksel te reinigen anders gaat de vaatwasser erg schuimen waardoor die weer naar de vaantjes kan gaan.

ha
door hand1964 - Dec 29, 2012 om 17:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk dat het waterventiel van de wasverzachter niet reageert. Vervangen kost ~100 euro aan onderdelen.

Kijk hier voor een doe-het-zelf oplossing: http://doornheim.nl/Miele/Wasverzachterbakje%20doet%20niet.pdf

Succes!

edrick3
door edrick3 - Dec 29, 2012 om 18:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hand1964,

Al eens naar de datum van dit topic gekeken?

Met vr.gr.

HappyHenny
door HappyHenny - Dec 29, 2012 om 21:16
199 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:15]@hand1964,

Al eens naar de datum van dit topic gekeken?

Met vr.gr.

Maar de weblinks werken niet (meer). In een flits zag ik nog twee (?) reacties maar de webpagina laat zich niet meer openen. Is dat niet vreemd, als er wel nog reacties zijn?

HappyHenny
door HappyHenny - Dec 29, 2012 om 21:16
199 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:15]@hand1964,

Al eens naar de datum van dit topic gekeken?

Met vr.gr.

HappyHenny
door HappyHenny - Dec 29, 2012 om 21:18
199 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 29 dec 2012, 18:15]@hand1964,

Al eens naar de datum van dit topic gekeken?

Met vr.gr. HALLO, IS daar nog iemand? Is het niet vreemd dat reageren nog wel kan, maar dat de reacties niet meer terug in beeld (mogen) komen. pag. 3 opent niet...

freya
door freya - Dec 29, 2012 om 21:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=happyh schreef op zaterdag 29 dec 2012, 21:18]....
HALLO, IS daar nog iemand? Is het niet vreemd dat reageren nog wel kan, maar dat de reacties niet meer terug in beeld (mogen) komen. pag. 3 opent niet...
Bij deze 'vraag' zijn maar 2 pagina's met reacties.....

Freya