MJ
door MJPV Oct 25, 2016 om 14:40
Elektronica & tv

Dvd recorder aansluiten

Ik heb een wat oudere dvd recorder overgenomen van iemand. Onze tv is aangesloten op de digitale ontvanger.
Is het nu voldoende om met scart de recorder te verbinden met de tv om de digitale zenders op te kunnen nemen?
Of moet er nog een aansluiting zijn tussen de recorder en de ontvanger? De ontvanger heeft trouwens geen scartaansluitingen.

19846 18 Rapporteer

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 25, 2016 om 14:58
423 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij moet er voor de recorder ook een ontvanger staan. U kunt sowieso niet een programma opnemen en een ander tegelijk kijken. Ook zult u niet meerdere programmas op meerdere zenders kunnen opnemen mbv programmering. U zult handmatig van zender mieten wisselen

Topantwoord

simon55
door simon55 - Oct 25, 2016 om 15:05
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Welk merk recorder en t type

MJ
door MJPV - Oct 25, 2016 om 15:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een panasonic DMR-EH57

zw
door zwaardvis - Oct 25, 2016 om 16:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Een analoge recorder dunkt me.

Muur --> Coax kabel ---> Digitale ontvanger  --> coax kabel ---> DVD recorder ---> coax kabel ---> TV

Vanuit de DVD recorder een Scart kabel naar de TV voor beeld vd opnames. De laatste coax dient om analoog live TV te kijken
Vanuit de ontvanger een HDMI naar de TV, maar die is er al.
De recorder dient analoog afgestemd te worden op de juiste kanalen.
Evt. kan de volgorde van Ontvanger en recorder worden omgedraaid.
Andere optie is een coax splitter gebruiken en dan beide apparaten parallel ipv serieel aansluiten.

Ma
door Mat Matheij Oct 26, 2016 om 21:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is in geval van Ziggo niet geheel juist. Op de decoder zit inderdaad een al dan niet versterkte optie voor de dvd recorder die wanneer aanwezig via Scart op enige tv moet worden aangesloten. Ook kan de DVD recorder via enige scart rechtstreeks worden aangesloten op de decoder. De TS spreekt van geen enkele van deze opties en heeft derhalve geen KPN aan te sluiten via scart maar mogelijk ook geen Ziggo. Bijv. Online. Die hebben slechts HDMI. De provider is aldus van groter belang.

zw
door zwaardvis Oct 26, 2016 om 22:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

U bedoelt wellicht heeft TS helemaal geen analoog signaal? Dan is de vraag wat voor decoder heeft hij? Is er naast HDMI nog een andere output?

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 25, 2016 om 17:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zou zeggen koop een Humax of Samsung recorder, meerdere zenders tegelijk opnemen, digitaal beeld (HD) HDMI out, On demand functies.
Analoog opnemen is echt wel even terugschakelen qua kwaliteit. Recorder is ook zeker 10-12 jaar oud en opnemen op DVD is zeer beperkt qua tijd.
Of kies bij uw provider voor een harddiskrecorder, veelal tegen minimale kosten te verkrijgen.
U begrijpt nu ook waarom uw ontvanger geen scart meer heeft, gewoon achterhaald, technisch gezien.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij Oct 26, 2016 om 21:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zoiets heet tegenwoordig een Horizon decoder/box. 4 programma's tegelijkertijd wie maalt erom. Humax recorder of die betere van Samsung? Allebei gehad nu 5300c kan ik een harddisk aan koppelen. Maak daar geen gebruik van want welke programma's zijn enig opnemen waard. Daarnaast programma gemist en de vele herhalingen op NPO. Ietsiepietsie ook verouderd advies mijn beste Diewilik.

ro
door ronny530 - Oct 25, 2016 om 17:08
2778 Antwoorden / 41 Vragen
ph
door philip36 - Oct 25, 2016 om 17:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De dvd recorder heeft wel een analoog signaal nodig, kan geen digitaal signaal opnemen.

Kijk eens voor handleiding en antwoorden op gebruikersvragen op

https://www.gebruikershandleiding.com/Panasonic-DMR-EH57/handleiding-5-39378.html

U kunt zelf natuurlijk ook vragen stellen.

reivi22
door reivi22 - Oct 26, 2016 om 11:54
66 Antwoorden / 0 Vragen

Indien u bij Ziggo zit,kunt u ook een analoog signaal ontvangen.
Dus kunt u met een GOEDE splitter,heel belangrijk,vanuit de wandcontactdoos muur een coaxkabel aansluiten recorder.
En vanaf de recorder een HDMI kabel naar de TV.
Vanaf het overgebleven aansluitpunt splitter een coaxkabel naar de TV.
Je kunt ook doorlussen,enkele coaxkabel wandcontactdoos naar recorder IN,dan via recorder UIT coaxpunt naar de TV.
Hou er wel rekening mee dat je analoog aan het opnemen bent,dus neem op in de hoogste stand recorder,dat is de XP stand.
Indien alles aangesloten,kanalen opzoeken en instellen.
Ook het sportkanaal meenemen,daar die het signaal door geeft voor de GUIDE plus van de recorder.
Dat is de groene ring op de afstandsbediening met de programmagids om de opnamen te programmeren.

luppo
door luppo - Oct 26, 2016 om 12:01
69 Antwoorden / 0 Vragen

U zult nooit een digitale opname kunnen maken met de scartverbinding tussen uw tv en dvd recorder wel is het mogelijk analoog dmv de kabel aansluiting op de dvd recorder

marita5
door marita5 - Oct 26, 2016 om 12:15
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mjpv ,

Wat u ook kunt doen als u provider Ziggo heeft en een tv waar u een Ci module in kunt plaatsen .
Een Ci module + kaart bij ziggo kopen , zodat u digitaal kijkt , en dan de decoder met kaart aansluiten op uw Dvd recorder dan neemt u ook digitaal op .
U mag bij Ziggo 5 kaarten per huishouden hebben , zo heb ik ook mijn Dvd recorder aangesloten maar wel d.m.v van een scartkabel naar de decoder .
Zie dan bij de handleiding van uw dvd recorder hoe u deze moet aansluiten na de decoder , zal anders zijn omdat op de decoder geen scartaansluiting zit .

pk49
door pk49 - Oct 26, 2016 om 12:55
243 Antwoorden / 2 Vragen

de DVD recorder is en blijft een analoge recorder. Het heeft een eigen ingebouwde tuner, maar heeft dan wel een analoge antenne nodig. Veel providers hebben die niet meer. Veel digitale decoders hebben een S-VHS aansluiting en veel DVD recorders ook. Vaak onder een paneeltje.(bij mijn Sony wel) Dat is dat kleine ronde multiplugje, waar je een speciale kabel voor nodig hebt. Afhankelijk van het merk decoder staat daar een analoge signaal op. Bij op standaard decoder van Telfort e.v.a.(Aminio)werkt dit wel.Op de (vrij beroerde)Vodafone decoder werkte het niet.

adriaan2
door adriaan2 - Oct 26, 2016 om 13:00
104 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het evenveens aangesloten staan zoals @zwaardvis opgeeft, behalve dan de coaxkabel. De analoge dvd-recorder is bij mij ook nog eens separaat aagesloten met een coaxkabel vanuit een splitser. De belangrtijkste zenders zijn dan analoog te ontvangen en op te nemen. Ik kan dus opnemen via  de digibox/recorder als het een digitaal kanaal is en gewoon via de coaxkabel als het een analoog zenderkanaal is.

vogelwim
door vogelwim - Oct 26, 2016 om 13:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je hier wat aan.

https://www.gebruikershandleiding.com/includes/handleiding.asp?id=22234&c=-1,29469798703781E-02&t=26-10-2016%2012:59:34

groet wim

ja
door jank - Oct 26, 2016 om 16:38
168 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou mij beperken tot een coaxkabel uit de muur tot aan de DVD recorder, opnemen met de interne tuner van de recorder en weergeven middels scartkabel van recorder naar tv. Elders al genoemd, maar een goede splitter is onontbeerlijk, evenals een kwalitatief goede coax kabel, provider gecertificeerd.
Tijdens het opnemen kunt u via uw mediabox gewoon tv blijven kijken naar andere zenders.

Mijn thuissituatie is dusdanig, dat ik opneem vanaf mijn mediabox met een scartkabel. Ik zet de mediabox op het gewenste kanaal en de DVD recorder op AUX 1 of 2 afhankelijk van welke scartingang u gebruikt. Ik kan dan uiteraard geen andere zender bekijken via de mediabox.
Scart 4 bij mijn weten is niet goed te gebruiken. Deze ingang krijgt intern een push qua kleur etc, is specifiek bedoeld om VHS banden te "digitaliseren".
De opnames zelf zullen nimmer digitaal zijn, maar goed te pruimen. Voor de volledigheid, ik heb Ziggo, geen Horizon mediabox, dus nog een scart aansluiting tot mijn beschikking en bovenal, ik heb dezelfde recorder van Panasonic. Grappige is, ik bewaar programma's ook op DVD-R, want dat kan die ook, DVD-R opnemen. Afspelen van DVD's is helaas geen succes, erg traag met laden. En SVHS op een schijfje speelt deze recorder alleen af, als deze een firmware update heeft gehad toentertijd.

Opmerkingen als: u kunt beter een Samsung of Humax kopen is natuurlijk quatsch, u heeft deze recorder overgenomen, leuke spielerei.
Veel plezier met het stoeien met deze recorder.

sl
door slempie - Oct 26, 2016 om 20:36
58 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb die recorder ook en zelfde situatie.
Een goede tv-splitter (metalen behuizing, paar euro) op de contactdoos zetten, hdmi kabel naar de tv en vanaf de splitter een coax naar de tv.
Werkt prima.

Ma
door Mat Matheij Oct 26, 2016 om 21:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk werkt dat prima. U kunt dan echter alleen gebruik maken van de beschikbare analoge en niet digitale zenders (ca.27)

Ma
door Mat Matheij - Oct 26, 2016 om 21:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Een wat oudere DVD recorder dient te worden aangesloten op het antennesignaal. Dan kunt u ook alleen analoge programma's opnemen. In het geval van een non Ziggo aanbieder lijkt het geheel een slechte aanschaf. Via enige scart kan men indien bedraad slechts hetzelfde programma opnemen en geen andere en bij een antenneaansluiting zoals bij Ziggo slechts de analoge kanalen. De meeste decoders hebben ook nu een scart aansluiting. Daarop kan de DVD recorder worden aangesloten. U kunt dan het op de decoder ingestelde opnemen en niet meer dan dat.

lp
door lpaard1981 - Oct 27, 2016 om 10:53
50 Antwoorden / 1 Vragen

het is wel moegelijk en je hoeft geen extra ontvanger te hebben.
coax uit de muur naar de ontvanger. ontvanger coax naar dvd recorder coax dvd recorder naar tv tv coax naar ontvanger.
je moet er nl altijd voor zorgen dat het signaal rond gaat.
succes. laat even weten of het gelukt is.

zw
door zwaardvis Oct 27, 2016 om 11:51
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dus die ontvanger heeft 3 coax aansluitingen? Lijkt op mijn voorstel, maar dat laatste, tv naar ontvanger lijkt mij nonsens., zelfs onmogelijk. Signaal rondgaan???

pmeijs
door pmeijs - Oct 28, 2016 om 14:38
5 Antwoorden / 3 Vragen

Mij is gezegd dat de digitale ontvangst in een TV niet op de scart naar buiten komt, omdat TV's géén omzetter ingebouwd hebben die het digitale signaal naar analoog omzet. Dit zou een vermindering in kwaliteit zijn. Als je digitaal opneemt, met een losse ontvanger met een harde schijf, dan kun je van daar af overspelen via scart naar een DVD recorder. PMe.