me
door melmummels Apr 10, 2007 om 17:26
Elektronica & tv

Hoeveel jaar moet een koelkast minstens meegaan?

3,5 jaar geleden heb ik voor €449 een grote koeler van het merk Haier gekocht. Een aantal maanden geleden begon de koeler te vriezen. Heb een nwe thermostaat gekocht en geinstalleerd, euvel niet verholpen. Vanochtend monteur (à €60) hier gehad die doodleuk zei dat ik beter een nwe koeler kon aanschaffen, omdat de reparatie over de aanschafwaarde van een nwe koeler heen zou gaan.
bij de harendse smid adviseerde me een verkoper verhaal te halen over de restwaarde van mijn koeler. je koopt immers geen koeler voor 3,5 jaar, wel?
er is een artikel (5?) in het burgelijk wetboek waarin is opgenomen hoelang een huishoudelijk apparaat minstens moet meegaan. Kan iemand mij hierover informeren?

met dank en groet Monique Ummels

41584 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

tegenwoordig zeggen ze bij voorbaat in de winkel al dat een koeler of vriezer ongeveer 5 jaar meegaat ,anders word er bijna niets meer verkocht.
ikzelf heb nog een vriezer en een koeler die al 15 jaar meegaan.
hoelang een apparaat mee moet gaan weet ik niet maar het ligt ook aan onderhoud en hoe je het gebruikt.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag monique,

Je schrijft: er is een artikel (5?) in het burgelijk wetboek waarin is opgenomen hoelang een huishoudelijk apparaat minstens moet meegaan.

Zo'n artikel staat NIET in het Burgerlijk Wetboek. Wel heb je, als je de koeler na 1-5-2003 gekocht hebt, recht op wettelijke bescherming op basis van de levensduur van het produkt. Zegt de fabrikant/importeur bijvoorbeeld dat de koeler minstens 5 jaar probleemloos moet meegaan (en alleen de fabrikant/importeur kan daar een uitspraak over doen), dan heb je recht op reparatie voor het 42/60 deel van de reparatiekosten (42 is 3,5 jaar en 60 is 5 jaar). Hiervoor moet je bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant. Verhaal halen voor de restwaarde van het produkt is sowieso op wettelijke basis onmogelijk.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi een paar suggestie's Als u zelf de thermo heeft vervangen kan er veel mis gaan.

1 de voeler is niet goed gemonteerd voeler leiding geknikt want deze mag zeker niet in scherpe bochten gebogen zijn.

2 de aansluitingen zijn verkeerd aangesloten waardoor de thermo niet werkt.

3 de gemonteerde thermo is stuk.

Als de koeler werkt zoals aangegeven, want hij wordt wel koud moet het toch in de thermostaat liggen, vaak worden er aansluit fouten gemaakt tussen aansluitpunt en koel en ontdooi stand. Als u de gegevens van de thermo nog heeft kun u via google de installatie schema`s terug vinden. Als u de gegevens van de thermo hier plaatst zijn er vast experts die willen mee helpen zoeken.

M.v.g.Ronny

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de fabrikant of de verkoper niets kan of wil zeggen over de te verwachten gebruiksduur van deze koelkast, kunt u er over het algemeen van uitgaan, dat een koelkast tussen de 6 en 8 jaar mee dient te gaan. Voor de (hier bovenstaande) berekening zou ik dan uitgaan van minimaal 6 jaar.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ter aanvulling, vraagsteller heeft zelf de thermostaat vervangen. Waar blijft dan de aansprakelijkheid van de fabrikant/verkoper. Clausule in de garantie voorwaarden is op genomen, ondeskundige reparatie en de garantie vervalt, tevens de aanspakelijkheid. Schermen met wetten en regels zijn in dit geval overbodig. Want vraagsteller is zelf aan het repareren geslagen. Edoch de koeler is nog goed te repareren. Kan toch niet zo zijn dat je eerst voor de goedkopigheid zelf gaat sleutelen an als het niet lukt de fabrikant aansprakelijk stelt.

Correct my if i am wrong. Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zijn er een aantal zaken hier die eerst beter toegelicht moeten worden:

  1. is er sprake van een consumentenkoop

  2. Is deze consumentenkoop gedaan na intreden van de huidige consumentenwetgeving?

  3. kan de koper aantonen dat hij het apparaat op die datum heeft gekocht als zijnde consumentenkoop

  4. gaat het hier om een defect die de consument redelijkerwijs niet mocht verwachten, of is het apparaat door zeer intensief gebruik gewoon versleten?

  5. in principe mag je als consument niet zelf repareren/sleutelen aan een apparaat. Doe je dit wel, vervalt het recht op garantie en of een deugdelijk product, zoals dit beschreven staat in het burgerlijk rechtboek.

Bedoelt de vraagsetller hier een mobiele airconditioner? In ieder geval denk ik geen koelkast. Een mobiele airconditioner zal hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde economische levensduur hebben als een koelkast.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

de levens duur van een koeler hangt ook sterk van het gebruik en de plaats waar hij staat af. normaal is tegen woordig ongeveer 5 tot8 jaar. maar dat hangt ook van het merk af alhoewel veel koelinstallaties uit italie komen en div merken het zelfde koelblok hebben maar dan zit er wel veel verschil in de isolatie waarden en daardoor ook in energie verbruik. inderdaad als het aan de compressor ligt of aan de hoeveel heid koude middel heb je een probleem.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Dag martin1,

Je schrijft: Bedoelt de vraagsteller hier een mobiele airconditioner?

Zie titel van dit topic.

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat zie ik, maar hij heeft het ook continu over een koeler? een koeler is toch geen synoniem voor koekast? Ook is Haier geen bekend koelkasten merk, terwijl er op google wel een aantal aico's te vinden zijn van dit merk. Verder denk ik dat het er allemaal niet veel toe doet. Als je zelf modificaties aanbrengt aan je systeem of storingen zelf tracht op te lossen door onderdelen te installeren, kun je geen aanspraak maken op tegemoetkomingen in verdere reparatie/vervangingskosten.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 03:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel heb je, als je de koeler na 1-5-2003 gekocht hebt, recht op wettelijke bescherming op basis van de levensduur van het produkt. Zegt de fabrikant/importeur bijvoorbeeld dat de koeler minstens 5 jaar probleemloos moet meegaan (en alleen de fabrikant/importeur kan daar een uitspraak over doen), dan heb je recht op reparatie voor het 42/60 deel van de reparatiekosten (42 is 3,5 jaar en 60 is 5 jaar).

Dat gaat in dit geval niet op, omdat de TS zelf aan het toestel heeft gerepareerd.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een koeler tegenwoordig is een KOELKAST, zonder vriesvak bovenin.

deze moet toch wel minimaal 6 a 7 jaar meegaan en na een reparatie nog ettelijke jaren.

zelf heb ik een miele , was duur, maar staat al 17jaar.

1 x de thermostaat kapot , reperateur erbij, prijzig,[ toen zelf goed gekeken ]

na een aantal jaren hetzelfde , toen heb ik het zelf gedaan.

Maar Haier is een goedkoop merk, pas vorige week een fritespan,

[ na 2 jaar ] weggegooid. Ook de waterkoker deed het maar anderhalf jaar. Kleine mankementen maar extreem duur om te repareren.

Dus , voor mij geen Haier meer.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar is alle waar naar zijn geld. Mijn koel/vriescombinatie met 2 aparte compressors van Electrolux was in 1985 niet goedkoop, maar het ding doet het al 22 jaar perfekt zonder reparaties! Als ik toen een goedkoop ding gekocht had was ik nu misschien al 3 of 4 koelkasten verder en dus veel duurder uit.

Het zal wel een stroomvreter zijn, maar aan afschrijving en reparaties ben ik ca. 30 euro per jaar kwijt, en da's dus een koopje.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Monique. Het is leuk om allerlei adviezen te krijgen èn lezen. Het punt is dat er zo weinig èchte kennis bij zit. In de afgelopen 35 jaar dat ik mij met dit soort gedoe bezig houd heb ik meer verkeerde dan goede adviezen gehoord en/of gelezen. Over hoelang een bepaald apparaat mee gaat of màg gaan is van heel veel omstandigheden afhankelijk. De plek waar hij staat, hoe je hem schoon maakt c/q onderhoudt en wàt je er in bewaard (hebt)zijn er maar enkele. Ik heb b.v. 2 dubbeldeurs koelkasten. O, waarom dan? hoor ik weleens. Nou dat zit zo. Ik heb ooit eens een Bosch dubbeldeurs koelkast gekocht in juli 1982. Begin 1998 waren we in de "gelukkige" omstandigheden dat we een huis konden kopen en de huurwoning verlaten. Toen dàchten we; nieuw huis nieuwe spullen. Nieuwe kookplaat en vaatwasser van Bauknecht, wasaut. Bosch en koelkast van Miele. We hebben allèèn de oude droger gehouden met de gedachte een waslijn in de tuin te maken. Die is er nooit gekomen dus de droger van Bauknecht draait nog. Doch van de vaatwasser is het deurmech. kapot en de Bosch wasaut. is vorig jaar al vervangen maar wel door een Bosch omdat wij daar toch mèèr vertrouwen in hebben. Ondertussen koelt en vriest dat oude  ding van Bosch vrolijk verder in de garage. Het enige wat er aan mankeert is een defecte temp. aanduiding( niet de thermostaat). Mijn vrouw denkt weleens dat hij het nog beter doet dan onze "nieuwe" Miele. Dat zal een feest worden in juli dit jaar. 25 jaar getrouwd met koelkast. Ik kan je alleen maar adviseren een (redelijk) bekend merk te kopen want dààr zit wel meer know how.

m.vr.gr. Joppo

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mejuffrouw Ummels,

het ligt eraan wat voor merk u koopt en wat voor type compressor erin uw koeler onderaan de kast zit en hoe de constructie van uw koelkast is opgebouwd en geïsoleerd (van welk makelij dus) voor uw vraag naar de levensduur van een koelkast. Sommige merken en of typen hebben een gebruiksaanwijzing voor een langere levensduur waar bij de compressor goed wordt benut qua stroomverbruik en manier van capaciteit van werken. Zo moet bij een andere temperatuurwaarde in het vertrek waar de koeler staat de thermostaatknop op een andere afstelling worden geplaatst. De compresor gaat dan minder werken en minder slijten en minder stroom verbruiken en de levensduur wordt hierbij ook verlengt. De ruimte behoort ook niet al te vochtig te zijn. Plaatsen in een kelder is geen goed punt, mits deze droog is. Het is geluk hebben om van een goedkoop apparaat veel langer te willen genieten (in het bespraren van die kosten dan). Mijn koelkast van Blue Air (was niet duur) is al 12 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit. Hij werkt nog steeds 100%. 1 keer per jaar wordt de achterkant (het zwarte ventilatierooster gereinigd met de stofzuiger. Dit heeft als voordeel staat er niet onnodig stroom wordt verspild en de restwarmte goed wordt afgedragen. Er zijn zuinige en goedkope merken koelers/koelvrieskasten zoals van Zanussi die net als Blue Air zuinig zijn in het verbruik. De levensduur van een koeler zou ongeveer 10 tot 12 jaar kunnen. De fabrikant Haier zou u eens moeten benaderen met het verhaal dat uw koeler de geest had begeven en dat u zoiets op de korte termijn met die door u genoemde jaren niet had verwacht. U zou kunnen zeggen dat u had gedacht dat dit een goed merk was en of zij iets kunnen doen, omdat de garantie al om was. Als Haier wilt kunnen zij voor een goed bewaren van een vaste klantenbinding (zoals voor u) aanbieden om voor een eenmalige keer uw koeler gratis te repareren met een garantie van 3 maanden op dat gewerkte onderdeel. En als ze het niet willen dan heert u hen de rug toe en zegt u er boos bij dat u hun product niet zal aanbevelen aan uw kennissen/vriendekring. Misschien pikken ze uw verhaal en misschien ook weer niet. Alle andere heeft geen zin want de rest heeft u al dat antwoord gegeven. eenmaal een monteur laten komen, dan heeft de rest geen zin. Want dan vervalt de andere rechten. Maar u kan altijd dit bovenstaand nog proberen en verder SUCCES!

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Monique,

Ik heb 12 jaar geleden een combinatie koeler/vrieskast gekocht, deze heb ik nu 4x verhuisd en doet het nog steeds uitstekend, het merk is Wirlpool, ook geen heel duur merk, maar ik heb het gevoel dat deze nog oneindig meegaat. Daarvoor altijd 2e handsjes gehad, die gingen nooit stuk, maar weggedaan om weer eens iets nieuws te kunnen kopen.

Normaliter moet een koelkast of koeler 10 jaar meegaan, de betere merken nog veel langer, dus deze 3,5 jaar is veel te kort. Denkelijk heb je geen garantei meer, maar het levert je wel een belangrijke les op: haal je electrische apparaten bij een vakman die je kunt vertrouwen óf koop een degelijk merk, dan kun je het langste profiteren van je spulletjes. Maar hou altijd rekening met de mogelijkheid dat een apparaat sneller stuk kan. Het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon pech hebt gehad, sommige mensen hebben dat, zonder aanwijsbare reden, net zoals anderen vaker de loterij winnen.

Veel succes met je nieuwe koeler.

Hans.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn koelkast was al 18 jaar oud, nu moest ik de rubber vervangen maar na navraag bij essent bleek hij toch erg veel stroom te gebruiken, hoe ouder hoe meer hij verbruikt .Ondanks dat hij het nog deed hebben we hem toch vervangen, en nu merk ik pas hoe hard hij moest werkrn om de boel te blijven koelen.

In de winkel werd er gezegt dat een koelkast toch op zijn minst tien jaar moet mee kunnen.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen idee. De koelkast van ons heeft het van 1972 tot 2006 uitstekend gedaan.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2007 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het burgelijk wetboek atikel 17 ( Boek 7, art. 17-21 ) staat omschreven, dat u alle rechten aan uw kant hebt. ( wettelijke garantieplicht. In artikel 21 ( commerciele garatieplicht ) kunt u eisen, de afgeleverde zaak ( koelkast dus ) kosteloos te laten vervangen. Uw betaalde € 60. had u niet hoeven te betalen. U mocht immers verwachten, dat uw koelkast langer dan 3,5 jaar zonder problemen zou functioneren.

Heeft u een bijstands verzekering, draag de zaak aan hun over en eis ( niet vragen ) een gloed nieuwe koelkast, aan huis afgeleverd, zonder 'n dubbeltje bij betaling, wat de argumentatie van de tegenpartij ook is. ( Vergeet uw € 60,-- niet terug te eisen )

ve
door verwijderd - Apr 15, 2007 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

tegenwoordig als je een (goeie koelkast) hebt zoals die van bosch bijvoorbeeld mag je verwachten dat ie 15 jaar mee gaat 5 jaar vind ik wel erg weinig.

kijk of als je een koelkast neemt of je er extra garantie op kan nemen, bijvoorbeeld 5 jaar, bij de bcc kan dat... gaat er wat mis dan zorgen zij dat ie gratis gerepareerd word en die garantie is niet eens zo veel extra op het bedrag tussen de 60 en 100€ voor 5 jaar en dat is dus tussen 12 en 20 euro per jaar dat is toch niets ;)...

en je kunt beter een koelkast kopen ie €100 of e200  duurder is en langer mee gaat en zuiniger is dan een goedkope die korter mee gaat en duurder in gebruik is (de aanschafwaarde is een eenmalige uitgave)

ve
door verwijderd - Apr 21, 2007 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even 'n reactie naar Joppo 1946,

Beste jongeman,

Je reactie op de gestelde vraag, vind ik niet bij je leeftijd passen. Daarbij ben je nog maar een jonkie. ( 1946 ).

Het punt is dat er zo weinig èchte kennis bij zit. In de afgelopen 35 jaar dat ik mij met dit soort gedoe bezig houd heb ik meer verkeerde dan goede adviezen gehoord en/of gelezen.

Wat heeft de vraagstelster nu aan zo'n antwoord ? Miele kopen, weer zo'n vage opmerking. Heb je zo'n giga kennis, kom dan eens met wat opmerkingen waar iemand ( niemand in je ''advies" dus ) wat aan heeft.

Wildy 1924