bo
door boemer10 Nov 4, 2013 om 14:28
Elektronica & tv

Inductie kookplaat

Gaarne opheldering.
Als op de verpakking van een inductie kookplaat staat
1 x 32 ampere of 2x 16 ampere, houdt dit dan ook in, dat de plaat op 3 fase aangesloten kan worden.
Het betreft een kookplaat van Ikea, type Hogvard 7200 watt.
Naar mijn bescheiden mening kan hij op 3x 16 amp.
Of worden deze platen speciaal gemaakt voor 2 groepen?

groetjes,
Boemer

16861 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2013 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In een woning heeft men , normaal gesproken, alleen stoppen van 16 amp, dus dan moet de aansluiting gesplitst worden over twee groepen.

Waarom zou u splitsen in drieën?

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 14:54
31 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 4 nov 2013, 14:44]In een woning heeft men , normaal gesproken, alleen stoppen van 16 amp, dus dan moet de aansluiting gesplitst worden over twee groepen.

Waarom zou u splitsen in drieën?

jantje7
door jantje7 - Nov 4, 2013 om 14:55
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mocht u in uw huisaansluiting 3 fasen worden aangeleverd, kan uw installateur via een perilex aansluiting 2 van de 3 fase gebruiken voor uw kookplaat, blijf er nog 1 fase over voor bv uw wasmachine groep of een oven. Vaak zijn deze fase's gezekerd met 3 x 25 Amp. zekeringen.

jantje7

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 14:57
31 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=jantje7 schreef op maandag 4 nov 2013, 14:49]Mocht u in uw huisaansluiting 3 fasen worden aangeleverd, kan uw installateur via een perilex aansluiting 2 van de 3 fase gebruiken voor uw kookplaat, blijf er nog 1 fase over voor bv uw wasmachine groep of een oven. Vaak zijn deze fase's gezekerd met 3 x 25 Amp. zekeringen.

jantje7

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2013 om 14:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo boomer10,

16Amp x 220V = 3520 W
Je hebt dus zeker 2 x 16Amp nodig zoals ook op de verpakking vermeld.

wi
door willems123 - Nov 4, 2013 om 14:58
117 Antwoorden / 16 Vragen

Tegenwoordig heb je 4-spitten inbouw inductie kookplaat gewoon op 1-groep aangesloten worden, bijv. BOSCH PIA611T16.

zo
door zonnig raampje - Nov 4, 2013 om 15:01
30 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boemer10 schreef op maandag 4 nov 2013, 14:28]1 x 32 ampere of 2x 16 ampere, houdt dit dan ook in, dat de plaat op 3 fase aangesloten kan worden.
In de praktijk wordt dan het fornuis door middel van een Perilex stekker aangesloten.
Die stekker bestaat uit vijf contacten:
- Fase 1
- Nul 1
- Fase 2
- Nul 2
- Aarde.

Klik hier voor een voorbeeldplaatje

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 15:03
31 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Jantje7 en anderen,

Dank voor uw reacties.
Maar er zit een kookplaat 3 fase en dacht deze te kunnen vervangen door een nieuwe plaat van Ikea.
Stekker erin en koken maar.
Bij Ikea, dacht men dat de kookplaat ook op 3 fase kon, maar wisten dat niet voor 100%.
Ik heb voldoende groepen (18 ), dus aanvoer genoeg 3x 35amp.
Ik wacht weer op reacties van u allen

vriendelijke groeten en nog een fijne dag,

boemer

zo
door zonnig raampje - Nov 4, 2013 om 15:10
30 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boemer10 schreef op maandag 4 nov 2013, 15:03]Beste Jantje7 en anderen,

Dank voor uw reacties.
Maar er zit een kookplaat 3 fase en dacht deze te kunnen vervangen door een nieuwe plaat van Ikea.
Stekker erin en koken maar.
Bij Ikea, dacht men dat de kookplaat ook op 3 fase kon, maar wisten dat niet voor 100%.
Ik heb voldoende groepen (18 ), dus aanvoer genoeg 3x 35amp.
Ik wacht weer op reacties van u allen

vriendelijke groeten en nog een fijne dag,

boemer

Pas daarmee op!
Het lijkt alsof het fornuis op drie fasen aangesloten kan worden, maar in de praktijk is dat niet het geval.
Bij een driefase aansluiting zijn er drie fasen (L1, L2, L3), één nul (N) en aarde.
Bij een electrisch fornuis aansluiting zijn er twee fasen (L1, L2), TWEE Nullen (N1, N2) en aarde.

Klik hier voor een plaatje

Zou men toch het fornuis op drie fasen aansluiten zal door interne kortsluiting één beveiliging van een fase (dus een groep) in de groepenkast uit worden geschakeld.

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 15:13
31 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zonnig raampje schreef op maandag 4 nov 2013, 15:10][quote=boemer10 schreef op maandag 4 nov 2013, 15:03]Beste Jantje7 en anderen,

Dank voor uw reacties.
Maar er zit een kookplaat 3 fase en dacht deze te kunnen vervangen door een nieuwe plaat van Ikea.
Stekker erin en koken maar.
Bij Ikea, dacht men dat de kookplaat ook op 3 fase kon, maar wisten dat niet voor 100%.
Ik heb voldoende groepen (18 ), dus aanvoer genoeg 3x 35amp.
Ik wacht weer op reacties van u allen

vriendelijke groeten en nog een fijne dag,

boemer

Pas daarmee op!
Het lijkt alsof het fornuis op drie fasen aangesloten kan worden, maar in de praktijk is dat niet het geval.
Bij een driefase aansluiting zijn er drie fasen (L1, L2, L3), één nul (N) en aarde.
Bij een electrisch fornuis aansluiting zijn er twee fasen (L1, L2), TWEE Nullen (N1, N2) en aarde.

Klik hier voor een plaatje

Zou men toch het fornuis op drie fasen aansluiten zal door interne kortsluiting één beveiliging van een fase (dus een groep) in de groepenkast uit worden geschakeld.

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 15:15
31 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zonnig raampje schreef op maandag 4 nov 2013, 15:10][quote=boemer10 schreef op maandag 4 nov 2013, 15:03]Beste Jantje7 en anderen,

Dank voor uw reacties.
Maar er zit een kookplaat 3 fase en dacht deze te kunnen vervangen door een nieuwe plaat van Ikea.
Stekker erin en koken maar.
Bij Ikea, dacht men dat de kookplaat ook op 3 fase kon, maar wisten dat niet voor 100%.
Ik heb voldoende groepen (18 ), dus aanvoer genoeg 3x 35amp.
Ik wacht weer op reacties van u allen

vriendelijke groeten en nog een fijne dag,

boemer[

Pas daarmee op!
Het lijkt alsof het fornuis op drie fasen aangesloten kan worden, maar in de praktijk is dat niet het geval.
Bij een driefase aansluiting zijn er drie fasen (L1, L2, L3), één nul (N) en aarde.
Bij een electrisch fornuis aansluiting zijn er twee fasen (L1, L2), TWEE Nullen (N1, N2) en aarde.

Klik hier voor een plaatje

Zou men toch het fornuis op drie fasen aansluiten zal door interne kortsluiting één beveiliging van een fase (dus een groep) in de groepenkast uit worden geschakeld.

ro
door ron530 - Nov 4, 2013 om 15:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat van de stekker er in kan maarzo wel eens werken want bij u zijn alle contacten bezet en in de aansluitstekker van de nieuwe kookplaat zal één aansluitpen niet bezet zijn. De vraag blijft wel wordt de kookplaat met perilex steker geleverd of met een 220 volts aansluiting.

jantje7
door jantje7 - Nov 4, 2013 om 15:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@boemer10
U hoeft niet te "Quote", u kunt uw opmerking ook gewoon in het vakje "Reageren" uw verhaal kwijt.

jantje7

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 15:24
31 Antwoorden / 14 Vragen

Beste ron530 en anderen.

Nogmaals de huidige plaat is met een perlles (5 pennen) aangesloten. Alle pennen zijn bezet. Het perilex stopkontakt ,is aangesloten met 3x bruin, 1 x blauw en 1x geel-groen, dus een normale 3 fase.
Ik wil gewoon weten, voordat ik de nwe. inductieplaat koop, of deze op 3 fase kan worden aangesloten.
Nogmaals de verkopers wisten dit niet bij Ikea.
In de catalogus staat x 32 amp of 2x 16 amp. Normaal gesproken kan je met brugjes, zo'n plaat op verschillende bronnen aansluiten.
Maar van deze plaat weet ik het niet.
De omschrijving is niet duidelijk.
Ik wil niet koken op 2 groepen

nogmaals een ieder een fijne dag gewenst en nogmaals bedankt voor uw reacties

ro
door ron530 - Nov 4, 2013 om 15:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik las net op de site van Ikea dat er geen aansluitkabel wordt meegeleverd en installatie is voorbehouden aan een bevoegd elektricien, edoch als de kenmerken zodanig zijn dat er enkel een 1 fase of twee fase aansluiting aanwezig is dan is die derde er ook niet.

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 15:46
31 Antwoorden / 14 Vragen

Ja ron530,

daar gaat het nu om.
ik vind het raar, dar men dit niet weet bij Ikea.
Maar heb wel eens gehoord, dat nagenoeg alle inductieplaten geschikt zijn voor 3 fase, alleen met bruggetjes, kunnen ze op 1, 2, of 3 groepen.
Maar weet niet waar deze plaat vandaan komt
Volgens mij, moet het voor Ikea toch niet moeilijk zijn om even de doos te openen en te kijken wat er op het type plaatje staat

gr.

boemer

ro
door ron530 - Nov 4, 2013 om 16:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De doos openmaken gaan ze natuurlijk nooit doen want dan is het product onverkoopbaar. 3 fase kookplaten worden voor de consumentenmarkt bijna niet meer gemaakt omdat menig huisinstallatie daarvoor niet geschikt is. Ik begrijp eigenlijk uw afkeur van een 2 fase kookplaat niet want de werking blijft gelijk en de twee groepen worden niet overbelast.

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 16:16
31 Antwoorden / 14 Vragen

Geachte Ron530,

Ja het is maar een idee van mij.
Ouderwets he.
Vroeger had je een of 3 fase, het is ook maar zo.
Toch vriendelijk dank voor je reacties

vr.gr.

boemer

ro
door ron530 - Nov 4, 2013 om 16:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Toch is uw vraag wel belangrijk want veel mensen letten er niet eens op en gebruiken de 1 fase aansluiting dus gewoon met een randaarde stekker onder het motto als het kan zal het ook wel veilig zijn.

zo
door zonnig raampje - Nov 4, 2013 om 17:10
30 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boemer10 schreef op maandag 4 nov 2013, 15:24]
Ik wil gewoon weten, voordat ik de nwe. inductieplaat koop, of deze op 3 fase kan worden aangesloten.
Nogmaals de verkopers wisten dit niet bij Ikea.
In de catalogus staat x 32 amp of 2x 16 amp. Normaal gesproken kan je met brugjes, zo'n plaat op verschillende bronnen aansluiten.
Toch kan het niet op drie fasen worden aangesloten. In de catalogus staat immers x 32 amp of 2x 16 amp.
Zou het fornuis op drie fasen aangesloten kunnen worden, dan had er in de catalogus gestaan: x 48 amp of 3x 16 amp

Ik heb zelf diverse fornuizen aangesloten waarbij ik deze vraagstuk ook tegenkwam.

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 18:41
31 Antwoorden / 14 Vragen

Aan alle die gereageerd hebben op mijn vraag over de inductieplaat.

Ik ga de plaat halen en werkt het niet zoals ik verwacht, gaat deze naar zolder.
Dan maar weer kijken voor een andere, maar nooit meer een Miele plaat.
Ik heb 5 grote apparaten waaronder een inbouw vaatwasser, koffiemachine (al de 3e), vriezer, koelkast en de inductieplaat.
Alles is al meerdere keren defect geweest, een verzekering afgesloten, die helaas pas is verlopen.
Ik ben des duivels, dat de Miele apparaten maar een paar jaar meegaan.
De slogan Er is geen betere, kunnen ze beter veranderen Er is geen slechtere.
Waarom ik in mijn nieuwe huis toen dertijd van Bosch, overgestapt ben naar Miele, is mij nog een raadsel.
Het was een idee van mijn vrouw
Je stapt ook wel eens over naar een andere vrouw, dat kan ook verkeren, dat zie je maar.

U allen gegroet en tot horens

boemer10

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 18:46
31 Antwoorden / 14 Vragen

Geachte hr. Zonnig raampje,

Bedankt voor uw uitleg.
Ik begrijp het, maar ga toch kijken naar die plaat.
Ik houd een ieder op de hoogte, of het nu wel of niet kan.
Ook voor u en alle anderen nogmaals bedankt voor uw reacties.
Ik blijf het vreemd vinden, dat men bij Ikea, van niets weet.
Heel erg fijn, dat deze site bestaat.

groetjes van

boemer

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2013 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan het met uw opvatting over Miele gelukkig niet eens zijn. Heb een wasmachine gehad, die meer dan de ouderwetse volwassenen leeftijd heeft bereikt, de tweede, was een tweedehandsje, is 18 geworden en nu staat er toch al een meer dan 14 jaar te draaien. Alle zonder problemen.

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 19:07
31 Antwoorden / 14 Vragen

Mevr. Tijger1,

Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Ik heb alvorens, negatief te gaan reageren, via een oproep in een bekend dagblad.
Zoveel reacties gehad, waar de honden geen brood van lusten.
Voor dat ik dit overwoog, heb ik Miele schriftelijk in kennis gesteld, dus niets achterbaks gedaan.
Ik vecht met open vizier
Het is heel simpel t.w. een nieuwe Miele plaat 75x49, kost ruim 2000,- euro, 2 jr. garantie
een andere plaat Ikea, kost 600,- euro, 5 jr. garantie (zegt men bij Ikea), maar al zou dit ook 2 jr. zijn
Dan nog is dit een 1/3 v d prijs.
De Miele plaat, zo blijkt na mijn oproep, gaat nog geen 10 jaar mee, is dan onherstelbaar defect.
Al zou de plaat van Ikea maar 7 jr. meegaan, dan nog kan je 21 jaar koken voor de zelfde prijs.
Ik weet dus niet wat u bedoelt,
Blijkens onderzoek door experts (rapport), is wellis waar een andere (kleinere afmeting) Ikea plaat, energie zuinig.
Dus ik weet niet wat u bedoeld

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2013 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik bedoel te zeggen dat u erg veel pech heb gehad met uw Miele apparatuur.

En dat ik gelukkig en ook de mijnen in mijn omgeving niet die nare ervaring heb, of heb gehad.

ph
door philip36 - Nov 4, 2013 om 20:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zie voor aansluitinfo http://www.keukenwarenhuis.nl/artikel-1aansluiteninductiekookplaten.htm

bo
door boemer10 - Nov 4, 2013 om 22:15
31 Antwoorden / 14 Vragen

Hoi Philip36,

Bedankt voor je reactie.
Hier heb ik wel wat aan.
Ik heb heel wat inductieplaten gezien op die site.
Maar van het merk Fagor, had ik nog nooit gehoord of gelezen.
Weet dus niet of het een goed merk is, maar mogelijk komen er reacties

groetjes,

boemer10

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2013 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb een keramische plaat van het merk Fagor, niets mis mee.

ph
door philip36 - Nov 5, 2013 om 00:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Op de Kieskeurig-site staan wel meningen over fagor induktieplaten, maar ook dat Fagor uitstel van betaling heeft aangevraagd.

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2013 om 13:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

TS heeft =565774&cHash=cd9d08a801ea226e6561121605a6258f]hier nog een reactie geplaatst.

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2013 om 13:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Oei, weer eens een foute link (dus geen preview gedaan).

Hier de goede: klik HIER.

bo
door boemer10 - Nov 6, 2013 om 13:37
31 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo allemaal, (zij die van de week gereageerd hebben)

Ik heb de Mieleplaat geopend en deed een vreemde ontdekking.
Ik heb per abuis dit stukje tekst geplaats (keuken ) i.p.v electronica.
In het kort komt het er opneer, dat Miele mij indertijd een 3 fase groep heeft laten aanleggen (perilex 5 polig)
Maar nu dat ik de defecte plaat heb geopend, bleek deze maar met 2 fase, een doorverbonden 0 en aarde aangesloten te zijn. (dus een 4 aderig snoer was voldoende geweest.
De 3e fase zit er dus voor (als jan met de korte achternaam)
Het zoeken naar een plaat op 3 fase is dus totaal overbodig, zoals sommigen van u al opperde.

groetjes

Bowie

bo
door boemer10 - Nov 6, 2013 om 13:40
31 Antwoorden / 14 Vragen

edrick3,

Ja sorry, een beetje dom van me.
Maar was des duivels, toen ik een en ander ontdekte.

groetjes,

boemer10

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2013 om 13:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@boemer10,

Geen man over boord.

.....Maar was des duivels, toen ik een en ander ontdekte......
Kan ik me iets bij voorstellen! ;-)

Met vr.gr.