pi
door pietkennis Apr 17, 2009 om 15:32
Elektronica & tv

Onweer aardlekschakelaar

Steeds als het onweert slaat bij een bliksemschicht een (steeds dezelfde) van mijn 2 aardlekschakelaars uit. Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn.

40327 14 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Apr 17, 2009 om 15:41
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Geen idee maar bij mijn buren gebeurt dat ook en ze kunnen niet vinden waardoor dat komt.

Situatie 3 blokjes van 3 onder een kap en bij 2 daarvan bij de hoekhuizen. gebeurt het bij elke onweersbui licht of zwaar onweer maakt niet uit.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 17, 2009 om 16:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Piet,

Dat een aardlekschakelaar uitschakelt met onweer is een bekend verschijnsel.

Even een vraag: heb je twee dezelfde aardlekschakelaars?
Er zijn twee typen:
èèn met 30 mAmp. aanspreekstroom en een ouder type met 0,5 Amp aanspreekstroom.

Die met 30 mA aanspreekstroom is voor de "natte groepen" en de gevoeligste. Deze zal het makkelijkst uitschakelen.

Waar je even naar kijken moet, is of de (hulp)aardverbinding er nog wel is en meten of laten meten of de waarde hiervan nog laag genoeg is. De weerstand mag voor een huisinstallatie (230 Volt) niet hoger zijn dan (zo uit het hoofd en ik weet niet meer of dat goed is) 80 Ohm.

Als je hoog op een heuvel woont, hoge watervoerende bomen zoals eik, populier naast het huis hebt, of een antennemast op of naast het huis, heb je er eerder last van. Ook zonder volledige directe inslag daarop.

Hardware ERror MAN.

ko
door kontakkie - Apr 26, 2009 om 10:53
45 Antwoorden / 2 Vragen

Antwoord is heek simpel. Gewoon een nieuwe laten plaatsen en het probleem isweer voorbij. Omdat een aardlekschakelaar een uiterst gevoelig apparaat is schakelt hij op de dreun van het onweer uit.

Succes ermee

tr
door trappist - Apr 26, 2009 om 12:07
240 Antwoorden / 0 Vragen

heb hetzelfde gehad jaren geleden, bleek dat vonkjes oversprongen van inkomende satellietkabel op naastliggende 230V snoer, dus van buiten komende antennekabels gescheiden houden van de rest, en metalen delen buiten (mast? schotel?) goed aarden zou volgens mij ook moeten helpen

kenwel2
door kenwel2 - Apr 26, 2009 om 12:33
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hier een stukje uit een van mijn boeken:

De aarding
Inleiding
Door een fout in de elektrische installatie, is het mogelijk dat metalen delen onverwacht onder spanning komen te staan. Als deze delen dan worden aangeraakt, kan een foutstroom via deze persoon naar de aarde vloeien. Dit kan dodelijk zijn.
Om dit te verhinderen is het belangrijk dat deze foutstroom wordt afgeleid via een alternatief circuit naar de aarde. Dit circuit komt tot stand door de aarding met de geelgroene beschermingsgeleiders.

Waarde van de aardingsweerstand ?
Om er zeker van te zijn dat de foutstroom doorheen het aardingscircuit gaat en niet door de persoon, moet de weerstand van de aarding zo klein mogelijk zijn.
- In elk geval moet de waarde van deze weerstand kleiner zijn dan 100 Ohm.
- Indien deze weerstand kleiner is dan 100 Ohm, maar groter dan 30 Ohm, dan dienen bijkomende differentieelstroominrichtingen geplaatst te worden (zie punt ..), wat een extra kost met zich meebrengt.
- Daarom zal men in de praktijk er echter steeds naar streven om een aardingsweerstand van maximaal 30 Ohm te bekomen.

Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 26, 2009 om 20:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Waar je de kennis uit haalt lijkt me een oud Vlaams boek. Daar kunnen andere eisen zijn dan hier.

Voor een veiligheidsaarding (zonder aarlekschakelaar, dat komt haast niet meer voor) moet de aardingsweerstand veel lager dan 30 Ohm zijn. Zo uit mijn geheugen van 40 jaar geleden, 8 Ohm en bij 380 Volt (400 Volt) installaties nog lager.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 26, 2009 om 20:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kontakkie:

Lijkt me een sterk verhaal dat een differentiaalschakelaar op een dreun uitschakeld. Dat zou niet mogen gebeuren. Met een reeds defecte zou het kunnen als de een dreun op de kast of het achterbord geeft.

Wel moet deze uitschakelen op een hoge (bliksem) spanning op de aarde(leiding). Dat hoeft nog niet eens met een directe inslag gepaard te gaan.

Vandaar dat ik adviseerde de aarding van de hulpaarde van de dif. te verbeteren.

H.

ko
door kontakkie - Apr 26, 2009 om 20:31
45 Antwoorden / 2 Vragen

Ondanks alle technische uitleg blijkt in de praktijk het gedreun van het onweer voldoende om een aardlekschakelaar ui te schakelen. Klanten waar wij met dezelefde klachten als hierboven de aardlekschakelaar vervangen hebben zijn daar denk ik tevreden mee want ze hebben daarna niet meer geklaagd.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 26, 2009 om 21:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kontakkie:

Dat kan ook makkelijk: de kans dat een bliksem nogmaals op dezelfde plek in de grond slaat is nòg kleiner dan een hoofdprijs in de postcodeloterij.
Dus zal het niet meer voorkomen vòòr of na vervanging. De theorie is dikke mik voor de fantasievolle installateur.

H.

wa
door waterm - Apr 26, 2009 om 22:44
3 Antwoorden / 0 Vragen

heb je niet te veel apparaten op een zekering staan want daar kan het ook door komen

ko
door kontakkie - Apr 26, 2009 om 22:44
45 Antwoorden / 2 Vragen

Beste hrdwerrorman. Ik vind ht jammer dat u zich niet kunt vinden in de meest simpele praktijkgerichte oplossig namelijk het vervangen van de aardlekschakelaar. U vindt dit dikke mik voor de installateur. Wie denkt u overigens wie een meting moet dan of de aarde nog in orde is juist ook dikke mik voor de installateur. Dan nog de aardlekschakelaar vervangen is 2xdikke mik zoals u dat noemt net of installateurs bij voorbaat al dikke rekeningen schrijven. Overigens is het misschien goed om ook de nu geldige regels voor het gebruik van aardlekschakellaars en aarding even na te lezen in de NEN1010 en niet te baseren op dat oranje NEN 1010 boekje (wat ik ook nog bezit) van 40 jaar geleden dan kunt u uw antwoorden beter funderen dan ze uit uw geheugen op te halen.

Overigens beste Piet Kennis in welke regio woon jij misschien kan ik wat voor je regelen?

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 26, 2009 om 23:35
457 Antwoorden / 45 Vragen

Meestal heeft het te maken met aardfouten. Aardfouten kunnen eerder zijn ontstaan door kortsluitingen in apparaten tijdens een onweersbui (met bliksem) en welke niet automatisch werden hersteld.

Kortom: aardfouten!

tr
door trappist - Apr 27, 2009 om 00:07
240 Antwoorden / 0 Vragen

De piet kennis die ik ken had een elektrozaak, maar dit zal wel een andere zijn :)

kenwel2
door kenwel2 - Apr 27, 2009 om 10:01
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Herman: Inderdaad veel te oude gegevens in eerdere reaktie van me, hieronder een versere versie, mbt. aardlek, hoop dat u er ook wat aan heeft:

NEN

30 mA-aardlekschakelaars nu voor foutbescherming én aanvullende bescherming

woensdag 22 april 2009, 15:17

Onlangs is besloten dat een 30 mA-aardlekschakelaar mag worden toegepast voor foutbescherming en tegelijk voor aanvullende bescherming, mits aan de overige relevante bepalingen uit de rubrieken 411 tot en met 414 van NEN 1010 is voldaan.

Na het vaststellen van de tekst van NEN 1010:2007 bleek dat er over één bepaling, 415.1.2, die gaat over het toepassen van 30 mA-aardlekschakelaars voor aanvullende bescherming, geen overeenstemming kon worden bereikt over de interpretatie van de internationale tekst.
Hierop besloot de voor NEN 1010 verantwoordelijke commissie, NEC 64, dat aan de Europese normcommissie zou worden gevraagd wat de juiste interpretatie van die ene bepaling is. Het volgende is nu besloten door de Europese normcommissie:

Op grond van bepaling 415.1.2 is het niet verplicht twee aardlekschakelaars toe te passen als één toestel zowel de functie van foutbescherming als de functie van aanvullende bescherming kan vervullen. Er mogen echter wel twee aardlekschakelaars worden toegepast.

Op grond van dit besluit kan een 30 mA-aardlekschakelaar worden toegepast voor foutbescherming en tegelijk voor aanvullende bescherming, mits aan de overige relevante bepalingen uit de rubrieken 411 tot en met 414 van NEN 1010 is voldaan.

Deze interpretatie wordt ook vastgelegd in een blad van NPR 5310.

Informatie
Voor inhoudelijke informatie over deze norm(en) of over het normalisatieproces: Roelof Haak, tel. 015 - 2 690 194, e-mailadres
help.installaties@nen.nl.

Service van de zaak, Gr. Henri