st
door stippeltje_1 Jul 15, 2010 om 00:07
Elektronica & tv

Onweer/ bliksem inslag

Vraagje, uit gewoonte trek ik tijdens onweer, de stekkers van de tv, en pc er allemaal uit.
Is dit nog echt nodig?

96667 109 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag stip,

Ja, het is beter van wel, wanneer er geen enkele overspanningsbeveiliging is. Bovendien zou ik ook de stekker van de telefoonleiding en/of de modem er ook uit doen. Waarom? Nou, hierom:

Wanneer de bliksem de aarde raakt ontstaat een geweldig spanningsverschil in/over de grond. Om die reden wordt altijd geadviseerd om bij onweer in het open veld jezelf klein te maken (hurken met de armen strak om je benen, zodat die zo dicht mogelijk bij elkaar op de grond zijn) waardoor de z.g.n. stapspanning zo klein mogelijk is. Koeien slaan soms dood doordat het spanningsverschil op de grond tussen voor- en achterpoten te hoog is. Die spanning kan ook op kabels slaan, waarvan de mantels (afscherming) meestal goed geaard zijn.

Op luchtrecht tweehonderd meter van ons huis sloeg de bliksem in een metalen kunstwerk in een park (de telefoonkabels liepen in de straat op 30 meter daar vandaan) en toch was mijn telefoon stuk.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 07:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo stippeltje, bliksem is statische elektricietijd en dat zijn miljoenen volts en zal de weg van de minste weerstand kiezen ik woon dan in amsterdam met pal in de buurt gebouwen met bliksem afleiders dat ik helemaal geen problemen heb, dus eigenlijk hangd het van je woonsituatie af, ik trek de stekkers er nooit uit.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ knoop:

Gelukkig zie ik geen advies van je aan stip om de stekkers er niet uit te trekken, want dat zou een slecht advies zijn!
Maar bedenk: wij hebben een stalen mast van 14 meter achter ons huis staan en het huis is slechts 8 meter tot de top van de schoorsteen. Toch de telefoon stuk na een inslag in de buurt.

H.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo stippeltje,

Dat is altijd veiliger! Voorkomen is beter dan genezen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Alles eruit halen is altijd beter. Maar haal ook alle aansluitingen op uw kabelnet los. Bij mijn moeder sloeg de bliksem, elders in de straat, in een boom. daardoor waren in heel de straat de TV's kapot of beschadigd. De ontlading was via de boom in/op het kabelnet, in de grond bij de boom, terecht gekomen.
Het heeft weken geduurd voordat de kabelbeheerder alles had opgelost en/of gerepareerd. Sommige mensen kregen een nieuwe TV, met een bijdrage van de verzekeringen.

En reken niet op hoge gebouwen en dergelijke. De bliksem slaat onvoorzien in. De bliksemafleiders dienen er alleen maar voor om de ontlading veilig af te voeren naar aarde, maar de afleiders "trekken" de bliksem niet aan.
Dat gebeurt alleen in strips en sprookjes.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ... ik hoef niks uit de stroom te trekken of voorzorgsmaatregelen te nemen bij bliksem/onweer, en dat is hier in Limburg de afgelopen weken veelvuldig gebeurd. Als het stroomnet "overspannen" is, dan schakelt hier automatisch de aardlekschakelaar uit, waardoor er geen stroomcontact meer is. Eenvoudig, maar handig ... toch?

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zou er gebeuren als je een stekker uittrekt net op het moment dat de bliksem inslaat ? Ben je dan dood en erven de nabestaanden een onbeschadigd apparaat of gaat het apparaat toch net nog stuk. Ik riskeer mijn leven niet om een paar apparaten te redden.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Stippeltje, Goede gewoonte en houden zo! Zelfs als de stroom al is uitgevallen is er nog kans op beschadiging van apparatuur (TV, PC, Telefoon, etc.) als bijv. de bliksem inslaat in leidingen. Een surge protector helpt hier echt niet.
Als je toch op de één of andere manier schade oploopt is het meestal wel gedekt door de verzekering (bij mij iig wel)

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij een kwestie van afwegen: hoe groot is de kans dat de bliksem bij of nabij je inslaat tegenover hoeveel schade is er als de bliksem in slaat. Daarbij verwacht ik dat de verzekering de meeste schade vergoed (hoewel het natuurlijk nooit leuk is).
Ik zelf ken niemand bij wie de bliksem ooit is ingeslagen en ken maar een paar gevallen (over tientallen jaren) waarbij de bliksem in ons dorp is ingeslagen. Ik schat mijn risico dus klein in en laat alles lekker ingeplugd zitten.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 2 jaar geleden de tv, telefoon en pc van een buurman in 1 klap stuksloegen tijdens een flink onweer ben ik er als de kippen bij om deze apparaten te ontkoppelen van het electriciteitsnet zodra het begint te onweren.
Het geeft zoveel ongemak als alles stuk is, dus ik neem het risico niet!

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op donderdag 15 jul 2010, 00:28: Om die reden wordt altijd geadviseerd om bij onweer in het open veld jezelf klein te maken (hurken met de armen strak om je benen, zodat die zo dicht mogelijk bij elkaar op de grond zijn)

Op een compleet open veld ben jij het hoogte punt. Lijkt me nogal link. Je moet natuurlijk niet onder een boom gaan staan, maar een boom op een meter of 10 afstand lijkt me veiliger.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interessant onderwerp, want

Is dit ook beter als je op 7 hoog (van de totaal 16 verdiepingen) woont en vlak naast je de bliksemafleider langs de liftschacht loopt?
En maakt het ook uit of de aansluitingen in een geaarde stekkerdoos zit of niet?

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons heeft de bliksem zich toegang verschaft via de telefoonleiding en de kabelnetaansluiting: gevolg: telefooncentrale stuk; pc stuk.
Sindsdien trek ik vaker de stekkers uit dan vroeger en ook de aansluitingen voor telefoon en netwerk.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien bijvoorbeeld de antennesteker uit de TV wordt verwijderd zal er bij inslag een fantastische vlamboog ontstaan. De geredde TV zal gewoon in de woningbrand opgaan. Ik ben 54 jaar en heb 1 keer een blikseminslag op de telefoonlijn meegemaakt, de schade was 1 defekte diode op mijn modem. Schade een paar dubbeltjes.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een schotel en bij naderend onweer koppel ik mijn ontvanger los van de schotel. Je weet maar nooit. Net als dieren is het weer ook niet 100% te vertrouwen.
Dan maar even geen televisie of radio. Het allerbeste is om alle stoppen in de meterkast los te draaien ,dat geeft 100% zekerheid, maar dat doet niemand.
De bliksem is het gevaarlijkst wanneer u de donder binnen zeven tellen erna hoort want dan is het onweer heel dichtbij.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik thuis ben doe ik de stekkers er zelden uit,of het onweer moet heel erg zijn dan wel,wel haal ik alles er uit als ik de weekend weg ga of op vacantie,bij mijn vriend in Rotterdam is het een paar jaar geleden ingeslagen,in een verdeelkast die bij de flat stond alleen zijn rij was getroffen,(van boven naar beneden)de tv en de video de dvd en de pc stuk,alles heeft die gelukkig vergoed gekregen.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een link naar nuttige info omtrent onweer:

http://spreekbeurt.freddoweb.nl/onweer/onweerfr.htm

De bliksem gaat niet door je lichaam als je met beide voeten tegen elkaar aan en je armen om je benen geslagen gehurkt gaat zitten.

Niet alle verzekeringsmaatschappijen keren uit als je van te voren geen maatregelen hebt genomen tegen inslag, dus: Op voorhand de stekkers er uit. Iedereen kan al ver van te voren weten of er onweer aan komt en via Buienradar ook waar de buien zullen vallen.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

de bliksem is sneller dan de aardlekschakelaar! daarnaast kan de spanning zó hoog zijn dat de (verbroken) kontakten van zo'n schakelaar door de overslagspanning overbrugd worden, dus een aardlekschakelaar is geen (volledige) bescherming bij onweer. Aardlekschakelaars zijn er hoofdzakelijk voor als er in een apparaat op de behuizing spanning komt te staan, meestal door een defect of vocht.
De bliksem slaat niet altijd op het hoogste punt in, dat hangt van vele factoren af, met name de opbouw van het spanningsveld op de grond. een bewijs is de diverse inslagen halverwege de zendmast in Smilde, die toch echt wel hoog is!
Alle stekers eruit is nog steeds het beste als de bui dichtbij komt, richtafstand zo'n vijfhonderd á duizend meter, dat is als het gerommel korter dan drie seconden na de bliksem komt. Als u in een hutje op de hei (of bos) woont hou dan minstens 20 kilometer aan, als er tenminste stroom- telefoon- of andere leidingen naar uw hutje liggen. (zo'n kleine tien seconden)

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak voor onze computers gebruik van stekkerdozen met een aan/uit knop. Als ik deze op uit zet, is dat dan ook al genoeg of moet ik de stekker van de stekkerdoos eigenlijk helemaal uit het stopcontact halen?

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dus verstandig de stekkers eruit te trekken.

Dan heb ik nog een aanvullend vraagje:

Stel de bliksem slaat met die enorme kracht in, kan het dan niet dat relatief kleine sprongetje maken van het stopcontact en de ernaast liggende stekker?

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ons hebben ze altijd de raad gegeven om ook zeker de stekker uit te trekken maar die dan ook,indien mogelijk,er n meter vanaf te leggen!! waarom?omdat als de bliksem door de doos slaat hij evenzeer terug op de stekker slaat als die dichtbij is.begrijp je wat ik bedoel??
in ieder geval..beter voorkomen ,dan brokken maken.
gr van moeke

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=droppiejo schreef op vrijdag 16 jul 2010, 13:44
. Het allerbeste is om alle stoppen in de meterkast los te draaien ,dat geeft 100% zekerheid, maar dat doet niemand.
De bliksem is het gevaarlijkst wanneer u de donder binnen zeven tellen erna hoort want dan is het onweer heel dichtbij.
[/quote
stoppen eruit help niets, de bliksem kan wel één of enkele kilometers overbruggen en zal geen moeite hebben met de afstand van één centimeter in de patroonhouder of aardlekschakelaar. Overspanningsbeveiligingen helpen alleen als er op afstand, wat meestal het geval is, ergens bliksem inslaat en de zwerfstroom/spanning, die veel lager is, zal tegenhouden.\
Bij een "voltreffer" bij u of de buren is gewoon alles in huis kapot, beveiligingen of niet, al zal bij apparatuur, afhankelijk van de kracht en of er een"vertakking' of hoofdstraal inslaat wél geen schade optreden als de stekker eruitgehaald is.( en verder dan twee centimeter van het stopkontakt is weggehaald(

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een lariekoek hier zeg!!!
ben 50 jaar en heb nog nooit een stekker eruitgedaan, er bestaat zoiets als zekeringen en een verloopschakelaar(verliesstroomschakelaar)die automatisch uitspringt bij een wisselspanningsverandering,btw ben zelf electricien en heb een goedlopende zaak,in de jaren 50 en 60 waren er geen voorzieningen zoals bliksemafleiders .alleeen in oudere woningen heb je nog problemen omdat die geen aarding hebben.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoorde pas van iemand waar de bliksem in was geslagen dat er een vuurstraal uit het stopcontact kwam en een enorm eind de keuken inflitste. Ik denk dat als dat gebeurd niets veilig is en heb gehoord dat de bliksem dan onder andere een magnetisch veld zoals televisie op kan zoeken, zelfs wanneer deze al ontkoppeld/ontplugd is. (tv)
Maar of dat ook zo is? Geen idee! Ik heb God zij dank geen ervaring met blikseminslag, maar haal wel, als het onweer dichtbij komt, alle stekkers er uit, want voorkomen is beter dan genezen en al die afhandelingen met de verzekering is ook al geen lolletje. Het kost je altijd geld, want ze gaan uit van de dagwaarde van je apparatuur.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@:

Tegen een rechtstreekse inslag in een gebouw (huis) is niets bestand. Zelfs bij gebouwen met een bliksemafleider kan soms de boel nog totaal defect raken. Denk aan het belastingkantoor in Almelo. De bliksem is grillig en onvoorspelbaar!

@ Rob:

"Als u in een hutje op de hei (of bos) woont hou dan minstens 20 kilometer aan, als er tenminste stroom- telefoon- of andere leidingen naar uw hutje liggen. (zo'n kleine tien seconden)"

Wanneer je de donder "zo'n kleine tien seconden" na de flits hoort is de flits ongeveer 3 kilometer bij je vandaan i.p.v. de minstens 20 km die jij aanhoudt. Snelheid geluid is in lucht 333 mtr/sec. weet je wel? Dat moet je als "vliegende Rob" toch weten? Of hebben zeehonden tegenwoordig vleugels?

H.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook maar een duit in het zakje, een moderne elektriciteits installatie schakelt bij inslag de aardlek uit, zo snel dat het gebeurt is voor je met je ogen kan knipperen. Helaas zijn er nog veel oudere installaties in gebruik met een gewone stoppenkast, dan is het zaak om eigenlijk alle elektrische apparaten van het net te halen. Wat vaker nog voor komt is inslag bij verdeelkasten voor telefoon en kabel tv. Inslag op deze kasten verwoesten Pc's, Tv's en telefoons. Alle apparaten in huis uitschakelen in geen optie maar loshalen van stekers voor tv en radio en kabelmodem dan wel adsl modem heeft wel zin.

De verzekering mits deze voor inslag een vergoeding heeft zal niet moeilijk doen ook niet als je nalatig bent geweest maar bij een tweede claim wordt het een ander verhaal.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

alarm1233 schreef op vrijdag 16 jul 2010, 14:10: wat een lariekoek hier zeg!!!
ben 50 jaar en heb nog nooit een stekker eruitgedaan, bliksemafleiders .alleeen in oudere woningen heb je nog problemen omdat die geen aarding hebben.

mijn vader is 94 geworden en heeft ook nooit stekers eruit gehaald en nooit problemen gehad. Dit wil echter niet zeggen dat het nietnodig is! Ik ben verzekerd voor brand en heb nog nooit brand gehad. Ik betwijfel sterk of u electricien bent want voor iemand die dat is praat u dom. Een aarding is juis een reden *behalve bij een voltreffer) vooer defecten omdat er dan een goed geleiding is voor de zwerfstroom. Een vogeltje kan ook op een hoogspanningsleiding van 150.000 volt zitten zonder problemen. Pas als hij, met een heeeele lange poot of snavel een aardpunt zal aanraken is het bekeken met het beestje! Als de bliksem ergens inslaat zal voor een kort moment de hele getroffen plaats voor korte tijd "gelift"worden, dwz enkele honderden of duizenden volts stijgen, afhankelijk van de omgeving. In een hutje in de heid zonder aarding of kabels of snoeren zal de spanning van het hele huis en de omliggende grond, zeker als het niet regent, enkele duizenden volt stijgen van het hele huis inclusief bewoners, die zullen dat overleven omdat de stroom niet door hun heen geleidt. bij een goede aarde loopt de spanning niet zo op maar de stroom (de kracht) zal enorm zijn en alles kapot door de stroomsterkte. Oude stoppen en overspanningsbeveiligingen hebben soms meer dan een seconde nodig om door te slaan en dan is het al veel te laat, bovendien is de afstand die bij een open schakelaar ontstaat veel te klein om de spanning tegen te houden, (1 cm. per duizend volt) en de spanning van de bliksem is veeeeeeel hoger, nogmaals behalve als u ver van de inslag af zit, dan is er al zoveel gelekt en afgevloeid dat de kracht veel kleiner is, zo klein dat een overspanningsbeveiligen soms zelfs niet meer uitslaat maar, in veel gevallen, de gevoelige apparatuur daarachter nog wél de geest geeft, dus, STEKERS ERUIT! Eenwasmachine of koffiezetapparaat kan wel wat hebben en pc of tv niet!

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op vrijdag 16 jul 2010, 14:26: @@@:

@ Rob:

" (zo'n kleine tien seconden)"

Wanneer je de donder "zo'n kleine tien seconden" na de flits hoort is de flits ongeveer 3 kilometer bij je vandaan i.p.v. de minstens 20 km die jij aanhoudt. Snelheid geluid is in lucht 333 mtr/sec. weet je wel? Dat moet je als "vliegende Rob" toch weten? Of hebben zeehonden tegenwoordig vleugels?

H.

inderdaad, je hebt helemaal gelijk, even een factor tien vergist, sorry. ik hoopdat het geen mensenlevens heeft gekost! (ha ha)

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer er onweer aankomt trekken we alle stekkers uit de stopcontacten. Ook die van de wasmachine.
Van de koelkast en vriezer is niet mogelijk, dat zal bij een eventuele claim bij de verzekering maatschappij ook wel begrepen worden. Wij hebben vroeger ook in een 'hutje in het veld' gewoond, we zaten met elkaar aan tafel. misschien is daar mijn angst voor onweer ook ontstaan.

Later leerde ik dat je in een auto, caravan of huis wel veilig bent, Het werkt als een "kooi van Faradai.". Zolang je maar niet met de voeten op de grond / aarde gaat staan of de wanden aanraakt tijdens een inslag.

En wat pa me altijd voorhield is, mocht je eens in het veld zijn en het gaat onweren, ga dan in een dichts bijzijnde huis naar binnen. of eventueel gaan schuilen in een schuur.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eén ding kan ik ontkrachten, vogels zitten niet op de 150.000 volt lijn maar op de aardleiding die boven de mast is aangebracht, kijk maar eens goed allemaal op de bovenste lijn. Of die vogels zo slim zijn durf ik te betwijfelen maar tussen de geladen kabels heerst een spanningsveld. Is er dan toch een dom vogeltje die op een draad gaat zitten komt die gebakken naar beneden. Wat vliegenderob ook stelt dat het niet om het voltage gaat maar de stoomsterkte, niet helemaal waar want dan zou er bij een inslag op het vrije veld een enorme krater ontstaan. Een bliksem inslag is een ontlading die of tussen twee positief/negatief geladen wolken ontstaat of naar aarde.
Eerlijk gesteld is de kans om door de bliksem getroffen worden vele malen kleiner dan de staatsloterij winnen.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alarm 1233, als u elektriciën bent, dan zou ik geen advies van u willen. Een verliesstroomschakelaar is een aardlekschakelaar. Deze reageert op in en uitgaande stroomverschillen.
Wat ik hier nog niet heb gelezen over het effect van bliksem is dat door de reusachtige statische lading van de bliksem een inductiespanning kan ontstaan in leidingen en apparaten die hoog genoeg kan zijn om apparatuur te vernielen. Dat betekent dat er in sommige gevallen schade kan ontstaan terwijl toch de stekkers zijn verwijderd. Wat overigens niet wegneemt dat het verwijderen van stekkers altijd is aan te raden bij onweer. Het geeft in ieder geval een rustiger gevoel. Het idee dat je wat hebt gedaan om je spullen te sparen.
Overspanningschakelaar zijn echt niet afdoende bij directe blikseminslag. Daarvoor is de spanning te hoog. Bij een relatieve vochtigheid van 55% is de overslag 1 mm per 1000 V, dus kun je wel nagaan wat er gebeurt bij bijvoorbeeld 1 miljoen Volt. Als zo'n spanning via een stopcontact je huiskamer binnen zou komen, is de energie nog zo hoog, dek je dan maar. Ik geloof er niet zo in. Ik denk dat apparatuur en huisinstallatie eerder wordt vernield door het effect van inductie. Echte elektriciëns snappen wel wat ik bedoel.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bliksem is snel en schiet niet waarneembaar voor je ogen op "zijn doel" af.
Van een positieve plek naar een negatieve. Hoogste punten, metalen voorwerpen enz. zijn niet zo belangrijk. In het veld jezelf klein maken en de voeten tegen elkaar aan is goed. Nog beter: blijf binnen. De bliksem is meestal sneller dan de meeste beveiligingen en aardlekschakelaars. Van tevoren alle stekkers er uit. Ik heb -met aanslagen in onze straat- de koelkast en de verwarming altijd laten zitten. Dat kan blijkbaar. Die hadden nooit schade. Zoek eens naar bliksem en onweer op het internet. Het zal je verbazen hoeveel je daar kan leren.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

De inductiespanning kan inderdaad zeer hoog zijn ( de beroemde bal in de huiskamer ) Inductie zegt het al, een zeer korte tijd een hoog spanningsverschil. De aardlek schakelt af maar een stop "smeltveiligheid" heeft niet de tijd om door te branden,die smelt bij een te hoog amperage en niet bij een hoge spanning.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ron530 met alle respect, maar u ontkracht helemaal niets, want het klopt niet wat u schrijft. Waarom zou een vogel niet op de hoogspanningskabel kunnen zitten? Zolang de vogel geen contact maakt met de andere fasen of aarde is er niets aan de hand. Bij nat weer kon het een twijfel geval zijn, hoewel bij een klein vogeltje...... Ook heeft de vogel geen last van het magnetisch veld dat tussen de fasen heerst. Ook u kunt er zonder iets anders aan te raken risicoloos aan hangen. Een luchtballon die crasht in een hoogspanningsmast heeft alleen problemen als er meerdere fasen worden geraakt. Als het blijft hangen aan één kabel kunnen ballonvaarders worden gered door de spanning af te schakelen.

Verder is de bliksem niet alleen een hoge spanning. Gezien dat wat het kan aanrichten moet er ook een gigantische stroom lopen. Dat met elkaar vermenigvuldigd is een reusachtige energie.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inductie is niet in een korte tijd een hoog spanningsverschil.

Inductie is de spanning die in een geleider wordt opgewekt door een niet statisch magnetisch veld.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor alle deskundige, maandag een stevige inslag dichtbij, bij mij alle apparaten volledig in werking, de aardlekschakelaar die snel uitslaat sloeg nu ook uit en nadat ik hem weer aangezet heb werkte alles naar behoren.
Dus wie bang leeft gaat bang door.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 40 jaar tv´s, audio en video apparatuur gerepareerd.
Hierbij honderden apparaten nagekeken of hersteld welke door bliksem inslag defect waren geraakt.
Nou neem maar van mij aan met mijn ervaring, 95 % van de inslagen komen via het lichtnet binnen, dus inderdaad de stekers er uit halen voorkomt een hoop ellende mede doordat vele inboedelverzekeringen alleen DIRECTE inslag op de woning vergoeden en als dan de bliksem via het lichtnet binnenkomt heb je gewoon pech.
En denk ook niet dat je met een contactdoos met overspanningsbeveiliging van 5 euro de bliksem tegen kunt houden, die slaat er dwars overheen.
De grote kabelmaatschappijen maken gebruik van gasgevulde zekeringen bestand tegen 500.000 volt overspanning met een prijs van ca. 2000 euro.
Dat geeft te denken he?
Dus de stekers eruit.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar ik trek nooit de stekkers eruit. Als het inslaat, so be it! Iedereen heeft zich vele male oververzekerd, dus waarom gaan wachten op die klap?
Koudwatervrees noem ik het. Als die tv naar de knoppen is, koop je gewoon een nieuwe (een prijsje van een avondje stappen, die je dan een keer overslaat). De verontwaardigde reactie's kan ik nu al horen, neemt niet weg dat iemand met een kamerbreedscherm zich best nog een keer zo'n ding kan veroorloven. Anders koop je een iets kleinere, of ga vroeger naar bed, scheelt een hop ergernis en stroom!.
Tussen het stopcontact en m'n pc zit een overspanningsbeveiliger, geen enkel probleem! De tv gaat 's avonds op uit, dus niet op de sluimerstand.
Niet zo bang zijn "stippeltje", de wereld vergaat niet!

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

bbierhuis met alle respect voor uw vakkundigheid, maar hoe weet u dat de defecten zijn ontstaan als gevolg van inslag op het net? Als dat zo is, dan is er van de installatie tot het apparaat en alles wat daar tussen zit, niets meer over.
Vreemd genoeg is dat vaak niet niet zo.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien had het wel gemoeten, als ik deze reacties lees, maar ik heb nog nooit één stekker eruit gehaald. Een paar jaar geleden sloeg de bliksem ergens bij mij in de buurt in en mijn TV stond gewoon aan op dat moment en was toen in één klap uit, maar ik kon hem daarna weer gewoon aanzetten en er was helemaal niets aan de hand. Ik moet er niet aan denken dat ik alle stekkers eruit zou moeten halen. Ik heb ook nog twee boilers (80 liter en 15 liter) en die stekkers zijn niet zo gemakkelijk te bereiken.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerard, lees deze tekst eens

Trivia
Eén kraai zit op 50 kV

* Een wijdverbreid misverstand is dat mensen en ook vogels zonder levensgevaar met hoogspanning in aanraking kunnen komen als ze daarbij de aarde of een geaarde geleider maar niet raken en er dus geen galvanische gesloten verbinding is. Bij dergelijke hoge spanningen komt het gevaar echter uit een andere hoek. Het menselijk lichaam vormt namelijk een capaciteit naar de omgeving. Aangezien hoogspanningsleidingen wisselspanning voeren zal deze spanning door ladingsvereffening dat lichaam elke seconde 50 maal op- en ontladen. De hiervoor benodigde stroom is wel degelijk dodelijk. In de praktijk blijkt dat vogels het alleen op een 50 kV leiding kunnen uithouden. Bij leidingen die een hogere spanning voeren, zitten vogels alleen op de bovenste bliksemdraden.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik haal zelfs de stopcontacten nog uit de muur.

Goochemerd.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga hier niet zeggen wie er wel of geen gelijk heeft,dat schiet niet op!
Bliksem is onvoorspelbaar !
bliksem zoekt de snelste weg naar aarde ongeacht of dit een hoog gebouw of boom is!
De inslag is tussen de 30000 en 60000 volt.
Dat apparaturr kapot gaat komt simpelweg doordat de bliksem in de buurt van de kabels(energie bedrijf ,kpn,centrale antenne) in de straat inslaat.
Om dit te voorkomen dient er in de meterkast een grof beveiliging aangebracht te worden een zogeheten o.v.a b/c afleider welke de bedrading van de elektrische installatie beveiligd
en niet de rand apparatuur.
Om de arnd apparatuur te beveiligen dient er na de grof beveiliging ter plaatse van de apparatuur een fijn beveiliging(insteekmodule )in de wandcontact dozen te worden geplaatst.
Ter beveiliging van telefoon en centrale antenne installaties zijner ook aparte o.v.a ,s te koop.
Een uitwendige blisembeveiligings installatie terkt in theorie wel degelijk de bliksem aan in een omterk van ongeveer 100 meter van het beveiligde pand.
de panden die onedr een hoek van 45 graden van het hoogste punt van een beveiligd opject staan zijn veilig !
buiten deze 45 graden dus niet!!!

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij alle mooie verhalen boven lees ik nérgens iets over de enorme hoge magnetische straling die bij een blikseminslag optreedt waardoor elektronische apparatuur defect kan geraken zónder dat de steker van een apparaat in het stopcontact zit !!

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou alle stopcontacten uit de muur? zullen wel de stekers zijn. Je kunt een heleboel schijnveiligheid om je heen creëren maar inslag is niet te voorkomen. Hoe een bliksem en de ontlading ontstaat is al besproken maar het fijne er van weten wij en de weerkundigen ook niet. Apparatuur die elektronica bevat van het net afhalen en huishoudelijk ( minder gevoelig ) gewoon laten zitten, heb je voor de verzekering voldoende aan je verplichtingen voldaan.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben blij dat gerard55 er hier tussen is gekomen want als hier de elektriciens van de toekomst zitten hebben we een probleem.

En wat renieoe net schrijft klopt inderdaad ook een bliksem levert een leuk inductie op wat door een transformator in bijvoorbeeld een radio opgevangen kan worden en deze zet dat ook weer om in spanning.
Al is het maar eventjes maar voor de kleine componenten kan dit wel te veel zijn.
Maar doordat deze meestal in een metalen bekisting zitten (kooi van faraday) gebeurt er meestal niets want de inductie komt dan niet bij de spoelen van de trafo.

Bliksem kan zowel via de netspanning als de antenne als de telefoonlijn binnen komen.

Wil je het goed doen dan moeten er dus alle stekkers uit.

PS voor de elektriciens onder ons waarom bestaan er blikseminslag beveiligingen en overspanning beveiligingen als een aardlekschakelaar genoeg is?

En dan bedoel ik niet de stekkerblokken van de doe het zelf zaak waar alleen een condensator in zit.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je alle stekkers eruit haalt moet je ook alle bomen en hoge gebouwen omhalen.
Je weet nooit waar de bliksem inslaat.Ik haal nooit ergens een stekker uit en nooit bliksem inslag gehad (nog niet). Hoop het ook niet maar je weet maar nooit.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

renieoe schreef op vrijdag 16 jul 2010, 16:57: bij alle mooie verhalen boven lees ik nérgens iets over de enorme hoge magnetische straling die bij een blikseminslag optreedt waardoor elektronische apparatuur defect kan geraken zónder dat de steker van een apparaat in het stopcontact zit !!
Dan heb je toch niet goed gelezen, want gerard55 noemde de inductie al.

Die inductie is inderdaad de grootste schadeveroorzaker. Het magneetveld kan in een omtrek tot 1 Kilometer nog alle apparatuur kapot slaan. Hoe langer en dunner de kabels zijn (hogere weerstand), deste hoger wordt de spanning, die door inductie wordt opgewekt. Dus niet alleen de stekkers eruit, maar ook de kabels eraf, dan zit je het veiligst.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat alles maar zitten. ( je bent niet altijd thuis, je kan er niet bij, je vergeet er één, je bent net te laat, enz)
Mocht het toch een keer mis gaan... een goede verzekering betaald! (als het goed is)

Je hebt toch al lang genoeg (veel) premie betaald!!..... toch.
Als je de risico,s tot 0 wilt beperken kan je beter je verzekering ook opzeggen.

Oké als je thuis ben kan je er best een paar stekkers uit halen, maar 100% zeker ben je toch nooit, (bliksem is niet te regelen) dat blijkt wel uit al deze verhalen.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

renekeonline schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:11: Maar doordat deze meestal in een metalen bekisting zitten (kooi van faraday) gebeurt er meestal niets want de inductie komt dan niet bij de spoelen van de trafo.
Elektrische velden kunnen worden afgeschermd, magneetvelden niet! Tegen Inductie haalt de behuizing dus niets uit.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aardige discussie, genoeg stof voor een aantal lessen veiligheidstechniek. Een paar dingen moeten me toch van het hart. 1) het taalgebruik, stopcontact heet wandcontactdoos en wat daar in geplugd wordt een wandcontactstop. 2) aardlekschakelaars werken, zoals het woord al zegd, op een ontstane verschilstroom via een aardleiding en de uitschakeltijd ligt in de orde van enkele msec en dus te traag voor blikseminslag. 3) overspanningsbeveiligingen (smeltveiligheden/schakelaars) worden bij inslag eenvoudig overbrugd, dus laat de deze maar gerust in de groepenkast zitten.4) door aanwezigheid van zeer gevoelige componenten in de meeste apparatuur (chips/Ic's etc) is het raadzaam naast het loskoppelen van de voedingskabel ook de ext. ingangspluggen (kabel/schotel/digitaleaansluiting etc) los te nemen. 5) huishoudelijk apparatuur zonder electronica is minder kwetsbaar en kan gewoon op het net aangesloten blijven, mist correct geaard. 6)bliksem laat zich niet eenvoudig via een afleider naar aarde afvoeren, kan door ionisatie van de lucht willekeurige, vaak vrij grote, sprongen maken(zie de lichtflits). Beveiling daartegen is zorgen voor voldoende afstand of bescherming bij een mogelijke ontlading naar aarde.

Tot slot: voorkomen is beter dan brandblussen en de verzekering bellen

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:18:
renekeonline schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:11: Maar doordat deze meestal in een metalen bekisting zitten (kooi van faraday) gebeurt er meestal niets want de inductie komt dan niet bij de spoelen van de trafo.
Elektrische velden kunnen worden afgeschermd, magneetvelden niet! Tegen Inductie haalt de behuizing dus niets uit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

De kooi biedt bescherming tegen statische ontladingen zoals bliksem.

Als vuistregel geldt dat een kooi van Faraday ook ondoordringbaar voor elektromagnetische straling, als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling; dit is overigens afhankelijk van de gewenste uitdoving. De golflengte van een magnetron is ongeveer 12 cm en de maaswijdte ongeveer een mm, zodat er een zeer goede afscherming is. In de praktijk wordt de term "kooi van Faraday" tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

renekeonline schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:11: ) PS voor de elektriciens onder ons waarom bestaan er blikseminslag beveiligingen en overspanning beveiligingen als een aardlekschakelaar genoeg is?

En dan bedoel ik niet de stekkerblokken van de doe het zelf zaak waar alleen een condensator in zit.

deze dingen zijn om, zoals enkele andere schrijver ook al verteld hebben (er wordt momenteel weer eindeloos herhaald wat al gezegd is) om bij niet voltreffers, dus inslag een eindje verder, of bij netstoringen (o.a. in doe het zelfblokken) of z.g."spike", stoorpulsen eruit te halen.
Zevenstuiver heeft helemaal v.w.b. de benamingen maar als ik praat over stopkontakt weet iedereen wat ik bedoel. Praat ik over 'wandkontaktdoos'zullen er vele niet taalpuristen en niet techneuten zich mogelijk afvragen wat je nu precies bedoelt. Laten we het gezellig houden!

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blikseminslag is in reële zin niet gevaarlijk voor mens en dier. De weersomstandigheden er om heen weer wel. Wie een goede elektrische installatie in het huis heeft hoeft zich geen zorgen te maken. Velen denken dat een inslag van boven komt en op de aarde inslaat maar dat is niet zo. Moeilijk verhaal maar heeft te maken met potentiaal verschil. Je kunt het niet zien maar als er een bliksem inslaat gaat die van af de aarde richting wolk. Elektriciteit is een fenomeen die wetenschappers nog steeds voor een raadsel zetten en niet in grove vorm beheersbaar is. Toch maken we er dankbaar gebruik van. Zo bestaat de stelling plus naar min ook niet, het is anders om. Al met al het is een raar goedje waarvan er aanname's worden gemaakt hoe het werkt maar niemand kan er een duidelijk antwoord op geven

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

stippeltje schreef op donderdag 15 jul 2010, 00:07: Vraagje, uit gewoonte trek ik tijdens onweer, de stekkers van de tv, en pc er allemaal uit.
Is dit nog echt nodig?

Hallo Knoop, ik woon ook in Amsterdam, maar hoe kom ik er achter of er echt bliksemafleiders staan? Niet zo lang geleden is de bliksem nog ingeslagen op een hoge toren achter Tetterode, er was geen bliksemafleider geplaatst.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

zevenstuiver schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:44: Aardige discussie, genoeg stof voor een aantal lessen veiligheidstechniek. Een paar dingen moeten me toch van het hart. 1) het taalgebruik, stopcontact heet wandcontactdoos en wat daar in geplugd wordt een wandcontactstop. 2) aardlekschakelaars werken, zoals het woord al zegd, op een ontstane verschilstroom via een aardleiding en de uitschakeltijd ligt in de orde van enkele msec en dus te traag voor blikseminslag. 3) overspanningsbeveiligingen (smeltveiligheden/schakelaars) worden bij inslag eenvoudig overbrugd, dus laat de deze maar gerust in de groepenkast zitten.4) door aanwezigheid van zeer gevoelige componenten in de meeste apparatuur (chips/Ic's etc) is het raadzaam naast het loskoppelen van de voedingskabel ook de ext. ingangspluggen (kabel/schotel/digitaleaansluiting etc) los te nemen. 5) huishoudelijk apparatuur zonder electronica is minder kwetsbaar en kan gewoon op het net aangesloten blijven, mist correct geaard. 6)bliksem laat zich niet eenvoudig via een afleider naar aarde afvoeren, kan door ionisatie van de lucht willekeurige, vaak vrij grote, sprongen maken(zie de lichtflits). Beveiling daartegen is zorgen voor voldoende afstand of bescherming bij een mogelijke ontlading naar aarde.

Tot slot: voorkomen is beter dan brandblussen en de verzekering bellen

Dus is het complete onzin om een BAI. lees bliksem afleidings installatie te monteren????
Dan snap ik niet dat ik nog werk heb.
Hoe kom je er op dat bliksem zich niet af laat voeren door een BAI?

Ik ben zelf ook elektro monteur maar nu al 15 jaar werkzaam in de bliksem beveiliging en 1 ding is mij wel duidelijk geworden in al die jaren
schoenmaker blijf bij je leest!
Op de vraag of de stekkers eruit moeten ontstaat hier een complete onzin discussie door mensen die waarschijnlijk echt denken dat een elektricien tevens een bliksembeveiligings monteur is
das lachen

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Lampert BAI of bliksem afleiding installatie's zijn voor grote objecten een verzekerings eis maar voor woningen geen optie. Als particulier kun je je niet voor alles indekken. Ga je als particulier wel zo'n BAI aanschaffen creëer je schijnveiligheid.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon de stekkers eruit,kost weinig en helpt.Of je moet goed verzekert zijn laat ze dan gewoon zitten en kijken wat er gebeurt met een goede onweersbui in de beurt.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op vrijdag 16 jul 2010, 19:28: @Lampert BAI of bliksem afleiding installatie's zijn voor grote objecten een verzekerings eis maar voor woningen geen optie. Als particulier kun je je niet voor alles indekken. Ga je als particulier wel zo'n BAI aanschaffen creëer je schijnveiligheid.

Tjonge jonge jonge vandaar dat er dus door verzekeringsmaatschappijen nadat men 3 keer schade heeft gehad geeist wordt dat er een BAI word aangebracht op wonigen
en vandaar dat wij als bedrijf en daar zijn er meerdere van op jaarbasis 10 tallen particulieren woonhuizen zowel vrijstaand als twee onder 1 kap beveiligen en dat al in mij geval 15 jaar lang!

Wel heel vreemd dat van al deze woningen daarna geen melding meer is gekomen van inslag!!!!
Waarschijnlijk omdat het daarna tussen de oren van deze huiseigenaren zit!!!!

Waarschijnlijk zijn ze bij TNO ook niet wijs dat zelfs zij een bai hebben op al hun panden.
Ik denk dat jij een bliksembeveiligings expert bent??????

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De stekkers in het stopcontact laten zitten en alles zijn beloop laten. Laat de verzekering maar uitkeren, want daar betalen we tocht premie voor?

Dat is de mentaliteit van tegenwoordig. Helaas drijft het wel om alle fronten de premie omhoog en moeten de mensen die zich géén dure nieuwe spullen kunnen veroorloven wel steeds meer premie gelden opbrengen.

Met een beetje gezond verstand kan veel ellende voorkomen worden. Het is hier al tientallen keren gezegd, stekkers eruit trekken als er een onweersbui dichterbij komt.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op vrijdag 16 jul 2010, 14:39: Ook maar een duit in het zakje, een moderne elektriciteits installatie schakelt bij inslag de aardlek uit, zo snel dat het gebeurt is voor je met je ogen kan knipperen. Helaas zijn er nog veel oudere installaties in gebruik met een gewone stoppenkast, dan is het zaak om eigenlijk alle elektrische apparaten van het net te halen. Wat vaker nog voor komt is inslag bij verdeelkasten voor telefoon en kabel tv. Inslag op deze kasten verwoesten Pc's, Tv's en telefoons. Alle apparaten in huis uitschakelen in geen optie maar loshalen van stekers voor tv en radio en kabelmodem dan wel adsl modem heeft wel zin.

De verzekering mits deze voor inslag een vergoeding heeft zal niet moeilijk doen ook niet als je nalatig bent geweest maar bij een tweede claim wordt het een ander verhaal.

Ronny.

Nu we toch bezig zijn en ik me dus echt zit te verbazen over jouw verhalen ronny,
Het is verplicht om een aardlek schakelaar te plaatsen ook bij oude installaties,en wel 1 aardlek per 4 groepen ongeacht of men zekeringen of automaten heeft!!!!!
Een bliksem inslag schakelt inderdaad de aardlek uit ja ,maar helaas ook de rest van je elektrische installatie hij sloopt namelijk je komplete installatie.
de inslag van minimaal 30000 volt laat namelijk je bedrading smelten omdat deze maximaal 1500 volt kan verwerken en geen 30000 volt

Prima hoor dat je je mening geeft maar als je kommentaar hebt op wat ik hier vertel
dan moet je wel weten waarje over praat en wat je zegt.
Ik oordeel niet over dingen waar ik geen verstand van heb maar helaas voor jou is dit mijn vak en behoor ik dus te weten hoe het een en ander werkt.
Onzin opmerkingen gaan mij dus iets te ver bliksem inslag is niet gevaarlijk maar de weersomstandigheden erom heen wel???????
Dus als iemand getroffen wordt door de bliksem gebeurt er niets met hem of haar?
vertel dat maar aan de nabestaanden van dodelijk getroffen slachtoffers ,of zou dat door de regen zijn gekomen om de inslag heen!!!!

Nogmaals ieder zijn vak

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan natuurlijk geen kwaad om het te doen. Ik weet niet wat de verzekering "zegt" als men dit niet heeft gedaan en door bliksem inslag schade heeft aan elektronische apparatuur. Zelf heb ik een overspanningbeveiliging er tussen zitten.

Die zijn goed aan de prijs en of ze werken weet ik ook niet. Zelf heb ik wel dat de apparatuur die los gekoppeld kan worden zoveel mogelijk los koppel bij zwaar onweer.

Dus mijn advies is doorgaan met wat je doet, maar bedenk wel dat er altijd apparaten zijn die men "niet" los kan koppelen. Was machine, koelkast, vriezer, magnetron, enz.

Leven als een zombie tijden nootweer is dat wat u wild. Men is tegenwoordig erg afhankelijk van elektriciteit. Schakel de stroomtoevoer eens een dag uit en men ondervind wat het leven zonder stroom betekent.

Veel succes.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

moin schreef op vrijdag 16 jul 2010, 20:05: De stekkers in het stopcontact laten zitten en alles zijn beloop laten. Laat de verzekering maar uitkeren, want daar betalen we tocht premie voor?
Dat is de mentaliteit van tegenwoordig. Helaas drijft het wel om alle fronten de premie omhoog en moeten de mensen die zich géén dure nieuwe spullen kunnen veroorloven wel steeds meer premie gelden opbrengen.

Ik heb de polisvoorwaarden van Centraal Beheer er eens op nageslagen (Hier te vinden voor wie mee wenst te lezen) en daar staat overal dat ik verzekerd ben tegen blikseminslag. Er staat verder NERGENS dat ik daarvoor maatregelen moet nemen, zoals het ontpluggen van alle apparaten om na elke onweersbui m'n hele PVR opnieuw in te moeten stellen.
Als het uw hobby is, prima. Maar doen alsof iedereen die wat beters te doen heeft (wetende dat de kans op inslag bij hen bijzonder klein is) alleen maar bezig is de verzekering half op te lichten is nonsens.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dvdonk,

Ik heb niet gezegd dat men dan de verzekering half op zit te lichten. Wel dat door al die schadegevallen de premie alsmaar verder omhoog gaat.
Als men kan voorkomen dat er iets stuk gaat in een huis dan is het toch een kleine moeite om voorzorgsmaatregelen te nemen?
De ene verzekering keert wel uit in zulke gevallen, anderen niet. En je moet verdacht zijn op de dagwaarde van je spullen. Als er bliksem in een oud toestel slaat, dan zul je waarschijnlijk niet zoveel geld krijgen dat je er een moderne platte toestel voor kunt kopen.
Ik bedoelde ook als er meer schadegevallen zijn, zal de spoeling ook dunner worden.
Er zijn genoeg voorbeelden op ander gebied waar het al aan de gang is. (zorgverzekering- eigen bijdrage. enz.) Ik zal de heren verzekeraars maar niet op ideeën brengen.

moin

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@:

Over verzekeringen gesproken:

Wij woonden vroeger in een dorp waar men er prat op ging dat er geheid een boerderij met veel achterstallig onderhoud afbrandde wanneer er 's zondags tijdens de mis onweer boven het dorp was. Niemand thuis en niemand in de buurt om de brandweer te waarschuwen. Plat.

Maar het gaat er nu om of het beter is de stekkers te trekken bij onweer in de buurt, of bij afwezigheid met onweerdreiging. En dat is: JA!

H.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste, laten we proberen aardig te zijn tegen elkaar. Laten we niet vergeten dat Stippeltje een vraag gesteld heeft en daar graag een gedegen antwoord op wil hebben.

Verder valt het mij op dat er veel mensen zijn die zomaar iets spuien van wat ze "denken" dat de waarheid is. Vervolgens word daar dan (al dan niet vriendelijk) op gereageerd. De vragensteller is daar niet mee geholpen.

Ik heb zelf van bliksemafleiding geen verstand. Wat ik wel weet is dat nu al 3 keer na blikseminslag bij mij in de buurt mijn router kapot gegaan is. Gek genoeg het modem niet en dat zit er toch voor.

In een ieder geval trek ik er voor de zekerheid de stekers uit van modem, router en computer.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

renekeonline schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:11: Ik ben blij dat gerard55 er hier tussen is gekomen want als hier de elektriciens van de toekomst zitten hebben we een probleem.

En wat renieoe net schrijft klopt inderdaad ook een bliksem levert een leuk inductie op wat door een transformator in bijvoorbeeld een radio opgevangen kan worden en deze zet dat ook weer om in spanning.
Al is het maar eventjes maar voor de kleine componenten kan dit wel te veel zijn.
Maar doordat deze meestal in een metalen bekisting zitten (kooi van faraday) gebeurt er meestal niets want de inductie komt dan niet bij de spoelen van de trafo.

Bliksem kan zowel via de netspanning als de antenne als de telefoonlijn binnen komen.

Wil je het goed doen dan moeten er dus alle stekkers uit.

PS voor de elektriciens onder ons waarom bestaan er blikseminslag beveiligingen en overspanning beveiligingen als een aardlekschakelaar genoeg is?

En dan bedoel ik niet de stekkerblokken van de doe het zelf zaak waar alleen een condensator in zit.

@ Rene:

Je verhaal leek er technisch nogal aardig uit te zien, maar op het laatst sla je met die condensator de plank flink mis! Je ging op het aanzicht van het ding uit en refereerde dat aan jou bekende dingen die er op lijken.
In die stekkers zit een varistor die bij minder dan 10 % overspanning t.o.v. de nominale spanning doorslaat en zo'n 4kA. kan verdragen. Je zou het niet zeggen aan de aansluitdraden, doch het moment is heel kort: enkele µ-sec.
Wanneer je me niet gelooft, schroef dan maar eens zo'n ding open en klop de gegevens die op de platte schijf staan maar eens in Google. Of klop varistor eens in. Verhelderend!

Verder refereer ik aan mijn opmerking over directe bliksemnslag.

H.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:14:
renieoe schreef op vrijdag 16 jul 2010, 16:57: bij alle mooie verhalen boven lees ik nérgens iets over de enorme hoge magnetische straling die bij een blikseminslag optreedt waardoor elektronische apparatuur defect kan geraken zónder dat de steker van een apparaat in het stopcontact zit !!
Dan heb je toch niet goed gelezen, want gerard55 noemde de inductie al.

Die inductie is inderdaad de grootste schadeveroorzaker. Het magneetveld kan in een omtrek tot 1 Kilometer nog alle apparatuur kapot slaan. Hoe langer en dunner de kabels zijn (hogere weerstand), deste hoger wordt de spanning, die door inductie wordt opgewekt. Dus niet alleen de stekkers eruit, maar ook de kabels eraf, dan zit je het veiligst.

@ gratis:

Aardig verhaal, doch je had er niet bij moeten zetten: "en dunner de kabels zijn (hogere weerstand),".
Want daar gaat het mis. Want weerstand dempt de stroom dóór -en daardoor de spanning óp de draad. Verder is de geïnduceerde spanning bij inductief gekoppelde spoelen afhankelijk van het aantal Ampére x windingen. De primaire winding is één (de bliksemschicht) en de secundaire winding is ook één in een leiding. Alleen het aantal Ampéres is zeer hoog, doch de afstand tussen de leidingen, wanneer het geen DIRECTE inslag betreft ook. Je kunt dan niet meer spreken van inductief gekoppelde spoelen van één winding.
Alleen bij een geheel afgekoppeld apparaat zonder een metalen kast, dat bij een inslag toch defect is geraakt kan inductie in het spel zijn, via interne spoelen.

Mij, als middelbaar electro-technisch installatietechnicus, electronicus én uit hoofde van mijn hobby al vele decennia zeer geïnteresseerd in het verschijnsel bliksem en de gevolgen daarvan, lijkt dit vergezocht doch niet onmogelijk. Want het onmogelijke is nog nooit vertoond, is mijn devies.

H.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 03:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zaterdag 17 jul 2010, 00:32: @ gratis:

Aardig verhaal, doch je had er niet bij moeten zetten: "en dunner de kabels zijn (hogere weerstand),".
Want daar gaat het mis. Want weerstand dempt de stroom dóór -en daardoor de spanning óp de draad.
Toch werkt het zo. Een hogere weerstand betekend namelijk, een groter spanningsverschil binnen de kabel.

Het fenomeen heb ik leren kennen door het werken met PA installaties, waar de kabels van de tribune helemaal naar het mengpaneel achter het Publiek lopen. Hier krijg je met allerlei storingen te maken van de bekende 50Hz bromtoon tot radiozenders in de microfoonkabels, die op zulke lengtes als condensator functioneren.

Maatregelen die je hiertegen kunt nemen zijn o.a. symmetrische kabels gebruiken(send en return heffen spanningsverschien tegen elkaar op), signaalkabels uit de buurt van stroomvoerende kabels houden(inductie voorkomen) en weerstanden verlagen (dikkere kabels).

Directe inslag in leidingen komt maar zelden voor. Ook een bliksem die niet op de aarde neerslaat kan grote schade veroorzaken.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 03:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zaterdag 17 jul 2010, 00:32: Mij, als middelbaar electro-technisch installatietechnicus, electronicus én uit hoofde van mijn hobby al vele decennia zeer geïnteresseerd in het verschijnsel bliksem en de gevolgen daarvan, lijkt dit vergezocht doch niet onmogelijk. Want het onmogelijke is nog nooit vertoond, is mijn devies.
Wie het interesseerd moet deze video eens bekijken ;-)

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 07:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

moin schreef op vrijdag 16 jul 2010, 22:03: Beste dvdonk,
Als men kan voorkomen dat er iets stuk gaat in een huis dan is het toch een kleine moeite om voorzorgsmaatregelen te nemen?

Dat is nu juist mijn punt, het is geen kleine moeite. Eerst moet ik het hele huis door om stekkers uit de muur te trekken. Dan moet ik elke onweersbui in het donker zonder tv of radio of computer afwachten. En uiteindelijk alle stekkers er weer in, op meerdere apparaten de tijd weer resetten en mogelijk alle geplande opnames op mijn PVR weer helemaal instellen. En als ik dan bedenk dat het in de afgelopen 20 jaar pakweg 2 of 3 keer is voorgekomen dat bij mij in het dorp de bliksem in een huis zodanig is ingeslagen dat er echt veel schade was. Dan vind ik dat heel erg veel moeite om een heel kleine risico te voorkomen.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik pas

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij haalden bij naderend onweer vroeger altijd de stekkers eruit. Juli 2002. Er was zwaar onweer op komst. bn de tuin hadden we alles al plat gelegd. De lucht werd groen. En wij renden zoals altijd door het huis om van alle apparatuur de stekkers eruit te halen. De computer werd zelfs afgekoppeld en midden in de woonkamer gezet. Terwijl mijn man op de bovenste verdieping was om nog te controleren keek ik beneden uit het voorraam naar de lucht. Op dat moment sloeg het in. Waar precies weet ik niet. Vermoedelijk is het aangetrokken door een grote boom voor het huis maar daar langsheen gegaan. De knal was oorverdovend. Een buitenlamp vloog door de lucht met een vuurstraal er achteraan. Gevoeld heb ik het ook. Een hele rare gewaarwording. De knal van de inslag was gigantisch. De stoppen waren er inderdaad uit. (we hebben zo'n nieuwe meterkast met kleine schakelaartjes). Nadat we de meterkast weer ingeschakeld hadden, roken we een brandlucht. Gauw hebben we de meterkast weer uitgeschakeld.
Alle woningen rondom de boom hadden schade. Ook wij. Ondanks dat we alle stekkers eruit hadden gehaald was er veel kapot. De TV, het bubbelbad, delen van de computer, de telefoon, de muziekinstallatie, het tv/telefoonkastje aan de muur was zelfs helemaal verbrand van binnen (daar stond ik 1 meter vanaf). Bij de buren waren zelfs cv ketels kapot. Een andere buurvrouw die net aan het koken was vertelde dat de pannen van het fornuis af sprongen. De tvkast voor ons huis (4 meter van waar ik stond) was verbrand. Ook bleek de bedrading van tv onder de straat doorgebrand te zijn. Men is er dus nog wel even mee bezig geweest.
Sindsdien halen we de stekkers er niet meer uit. Bij een inslag helpt het toch niet. De man die in de straat alles kwam repareren vertelde dat bij een inslag er een soort inductieveld ontstaat en dat de energiestoot gewoon van stopkontakten naar in de buurt liggende stekkers overslaat. Nou dat klopte ook wel, hoe kon anders apparatuur kapot zijn waarvan stekkers er uit lagen.
We zijn zelfs nog voorzichtiger geworden. Bliksem is zo onvoorspelbaar en kan zo'n grote afstand overbruggen. Tijdens hevig onweer gebruiken we geen kraan, gaan niet naar toilet, er wordt niet gedoucht. Ramen gaan dicht, we blijven bij het raam vandaan en gaan midden in het huis zitten. Sommigen vinden dit overdreven. En dan denk ik, vind dat dan maar. Wij nemen geen risico meer. En we praten wel verder als je zelf ook een inslag hebt gehad. Nadien hebben wij gelukkig geen inslag meer gehad. Wel is er in datzelfde jaar een stuk verderop in de straat een inslag geweest met uiteraard dezelfde gevolgen. En weer die cv ketels ...

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik trek de stekkers er eigenlijk nooit uit bij onweer (tenzij het echt te hard gaat) maar het is wel verstandiger. Zelf vertrouw ik maar op de overspanning beveiligingen en ik heb sinds een paar maanden ook internet, tv en telefoon via Glasvezel. Het voordeel van dat laatste is dat Glasvezel 0,0 last heeft van het EM inductieveld van een nabije blikseminslag (het immers glas :D). Dus vormt het stroomnet nog de enige bedreiging. En daarvan hoop ik dan maar dat m'n UPS (noodstroom backup voor apparaten met harddisk) en eerder genoemde beveiliging.

Maar wil je voor zeker gaan, dan is het absoluut verstandig om stekkers eruit te trekken. Heb zelf bij m'n ouders wel eens mee gemaakt wat onweer op een boom, 5 meter van het huis, doet. Overigens: Is een nabije inslag echt heel sterk, dan is er zelfs een kleine kans dat ook sommige apparaten die nergens op aangesloten zijn last kunnen ondervinden.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reijnate, jouw verhaal is een mogelijk bewijs dat door het magnetische veld dat door de ontlading ontstaat een hoge geïnduceerde energie in de apparatuur wordt opgewekt, waardoor het wordt vernield.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Reijnate: De bliksem was bij jullie dan ook wel HEEEL dichtbij. Dan kan het veld inderdaad zo groot worden dat ook afgekoppelde apparatuur stuk gaat. Maar als de bliksem iets verder weg was ingeslagen, dan had het eruit trekken wellicht wat apparatuur kunnen redden.

Overigens, even wat betreft die beveiligde stekkerdozen of zogenaamde "bliksem stoppers": Ze hebben zeker nut bij relatief kleine (maar toch verwoestende) stroompieken, bv. van verre blikseminslagen. Maar gebruik dit soort dingen NOOIT in niet-geaarde stopcontacten!!!! Als zo'n beveiliging z'n werk moet doen kan dit juist brand veroorzaken....

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik las ook ergens dat door de kooi van Faraday de inductie werd tegengehouden. Dat is onjuist.

Inductie ontstaat als gevolg van een magnetisch veld en dat is door afscherming tegen te houden. In iedere meer-aderige kabel of leiding is er sprake van inductie. Inductie ontstaat overal waar op wat voor wijze dan ook magnetische velden zijn. Het is niet altijd zo krachtig als mogelijk tijdens een blikseminslag ontstaat.
Inductie is met een spanningszoeker zichtbaar te maken. Als je de zwarte draad (schakeldraad) in een lichtinstallatie neemt terwijl de bruine draad (fase draad) stroom voert, dan ontstaat er door het opgewekte magnetische veld een inductiespanning in de schakeldraad. Kun je zo beetpakken, want er loopt een zeer lage stroom. De spanning loopt in sommige gevallen zo hoog op dat je spanning zoeker het toch aangeeft.

Ook in elektromotoren wordt er rekening gehouden met inductiespanningen. Inductie veroorzaakt een tegenkracht die men in de elektrotechniek noemt: tegen EMK ofwel tegen elektromotorische kracht. Dit is het gevolg van inductie.

De schade bij blikseminslag kan dus heel goed worden veroorzaakt door de opgewekte inductie.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons is verleden jaar ook de bliksem ingeslagen
Tevens het hele blok huizen ook aan de overkant
bij ons was alles wat een stekker had kapot
alleen bij de computer zat een speciale stekker tussen die was nog heel
dus nu heb ik zo mogelijk bij alles een stekker er tussen gedaan
ik hoop zo veel ergenis te besparen
want verwarming ,staopstoel,oplader fiets, t.v, d..v.d.rec,dimlampen.
c.v,telefoon alles kapot

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerard55 schreef op zaterdag 17 jul 2010, 10:34: Inductie ontstaat als gevolg van een magnetisch veld en dat is door afscherming tegen te houden.
Ik neem aan dat je bedoelt: "dat is door afscherming niet tegen te houden.", dan klopt het
Als je de zwarte draad (schakeldraad) in een lichtinstallatie neemt terwijl de bruine draad (fase draad) stroom voert, dan ontstaat er door het opgewekte magnetische veld een inductiespanning in de schakeldraad.
Dit is niet helemaal juist. Inductie ontstaat hier alleen als er een stroom loopt, niet door spanning. Wat hier gebeurt is het volgende: De twee koperdraden met isolatie ertussen vormen een condensator. Onder wisselspanning wordt die dus minimaal geleidend. Hoe hoger de frequentie hoe meer stroom zal gaan lopen.

Met een duurdere multimeter (met capaciteitsmeting) is dit 'condensatoreffect' mooi te gebruiken om een breuk in een ondergrondse kabel te localiseren. Knip een kabel maar eens door in 2 stukken en meet van beiden eens de capaciteit. Je kunt dan vrij nauwkeurig berekenen hoe lang beide einden zijn. Hoe beter de kwaliteit van de kabel deste nauwkeuriger de lengte te meten is.

Normaal hoort overigens de schakeldraad met de nuldraad naar de lamp te lopen, zodat de lamp alleen onder spanning staat als het licht ingeschakeld is, dus zwart en blauw, ipv zwart en bruin.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben werkzaamzaam bij kpn en als het heeft geonweerd en er slaat ergens bliksem in de straat in dan is er een hoop stuk ook als er een aardlek schakelaar tussen zit dus mijn advies is als er onweer in de buurt zit trek de stekkers er uit dit om veel schade aan de apparatuur te voorkomen

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jaim als je het wil weten zal je het dak op moeten, hier bij mij zie ik ze zitten op een bedrijfen gebouw op de hoeken van het dak en worden liggend met isolatoren geplaatst, ook gsm masten moeten worden geaard .
Vroeger moesten ook bij nieuwbouw woningen de antenne mast van het centraal antenne systeem worden geaard zodat ook die de funkie kreeg als afleider.
In het bedrijf waar ik werkte zat de afleider rondom het dak, hier werd ook van tijd tot tijd de verspreidings weerstand gemeten, wat wel belangrijk is.
Wat die schoorsteen van tetterode betrefd, ik had het gezien op at5 en tv noord-holland, ik kwam ook nog een bekende tegen op tv die daar woond.
Misschien kan je er wat mee.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vol bewondering voor alle kennis 6 pagina's doorgelezen over dit onderwerp.
Maar het lijkt wel of iedereen zich maar de hele dag thuis kan gaan zitten voorbereiden op onweer! Werken mensen niet? Als ik op mijn werk ben kan ik echt niet bij iedere "dreiging"naar huis om de stekkers er uit te gaan trekken!Doe ik dat dan maar bij voorbaat? Is dan de hele dag en heel vaak( want hoe vaak wordt er niet fout "voorspeld", of is het elders in het land alleen) de electriciteit van al mijn apparaten af? Mijn telefoon zit in de pc aangesloten; niemand kan meer inspreken! Uiteraard is het waanzin de koelkast uit te zetten, maar ik heb ook nog een elektrische wekker, en gewoon licht uit het plafond of de muur, enz.
Het lijkt mij verstandig om er niet zo'n drama van te maken. Het lijkt me verschrikkelijk genoeg om een inslag te hebben, hoe klein ook, en ik weet dat een inslag bij de buren b.v. ook mijn apparatuur kan beschadigen. ( sorry, vakmensen, ik weet niet hoe/wat maar heb dat wel eens gehoord van een kennis). Ik loop de hele dag risico's en het is nog altijd zo dat noodweer sterker is dan de mens met al haar techniek. Ik heb ook niet veel geld en zou het heel erg vinden wanneer mijn pc kapot zou zijn, met al mijn dingen erop. Maar we leven door, hopelijk, en dat is misschien leuker als het wat zorgelozer is!

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hadideskundigen,
Het is geen magnetisch veld, zoals vele vorige schrijvers beweren. Het is een elektromagnetisch veld. En dat is heel iets anders. De bliksem is niet magnetisch, en maakt ijzer ook niet magnetisch. Door een blikseminslag wordt een sterk elektromagnetisch veld neergezet dat in de omgeving alle moderne elektronika kan verwoesten. De losgetrokken snoeren fungeren als een antenne voor dit elektromagnetische veld. Dit is alleen van toepassing op een inslag in de onmiddellijke omgeving. Is de inslag wat verder weg in het elektrisiteits of telefoonnet dan geven de grondkabels die enorme stroomstoot door naar uw woning. In dat geval is uw apparatuur naar de knoppen door de enorme overspanning, en niet door het elektromagnetisch veld. Tegen een inslag verder weg kunt u zich dus enigszins beveiligen door de stekkers eruit te trekken.
De mens zou de mens niet zijn als ze de vernietigende kracht van een elektromagnetisch veld niet als wapen gingen gebruiken.
Wat is er mooier dan om bij de vijand alle communicatie apparatuur uit schakelen ?
Zo bedacht men de EMP bom, de electro magnetic pulse atoombom.
Deze wordt op zeer grote hoogte tot ontploffing gebracht en de elektromagnetische straling vernielt alles wat met moderne elektronica is uitgerust. Stel je voor: geen militaire verbindingen, geen telefoon en gsm, geen radio en tv, geen treinen, geen liften, geen computers, geen inbraakbeveiliging, geen stoplichten, geen flitspalen, geen politie, geen benzine, geen voedsel want alles met elektronica is kapot en het transport ligt stil. Het enige prettige bericht: de explosie is zo ver weg dat de mens nauwelijks schade oploopt.
Voorbeeld: als de bom op 400 kilometer hoogte tot ontploffing wordt gebracht dan is in de gehele VS de elektronica kapot.. Dit is geen toekomst scenario deze bom bestaat al lang. En dat hebben de wapen ontwerpers geleerd van de bliksem. Het enige grappige: uw oude buizen radio met radiolampen in plaats van transistors werkt nog steeds na een elektromagnetische puls. Alleen wordt er niets meer uitgezonden. De Russen hebben dat al vele jaren door, in deze moderne tijd werken hun militaire radio's nog steeds met ouderwetse radio buizen. Vanwege de EMP bom Bliksems nog aan toe!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2010 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo stippeltje, ikzelf heb een blikseminslag ervaren. Zo'n 15 jaar geleden sloeg de bliksem op onze schoorsteen, de helft van de bakstenen van die schoorsteen op het pannnendak. Pannen uiteraard kapot, en in onze badkamer op de bovenverdieping de plafondlamp in honderdduizend stukjes en de lichtschakelaar uit de wanddoos geslagen. In de naast de badkamer gelegen slaapkamer waren 2 van de 4 stopcontacten uit de muur geslagen. We hadden geen stekkers van apparatuur uit de stopcontacten gehaald, want het onweer kwam onverwacht midden in de nacht. Vreemd genoeg was in de woonkamer de radio/stereo defect, echter niet onze tv en alle andere apparaten ook niet. Het geluid van die inslag was oorverdovend, de schade gelukkig vrij beperkt. De electricien die naderhand alles gerepareerd heeft vertelde ons dat we van geluk mochten spreken dat onze aardlekschakelaar zo "goed" gereageerd had want er had heel wat ergers kunnen gebeuren, nl dat de boel in brand had kunnen opgaan. Mijn conclusie daarom: je moet geluk hebben, de ene mens heeft alles kapot bij een blikseminslag verderop, de ander heeft alleen een paar stopcontacten, een lamp en de radio bij een directe inslag op het huis. Onze schade aan de schoorsteen en dakpannen was de grootste kostenpost, die overigens door onze verzekering correct is vergoed.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2010 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees van alles wat het beste is.
De reden dat apparaten kapot gaan is niet dat de bliksem op het net slaat (want dan kun je het net niet meer terug vinden) maar tijdens een inslag (is eigenlijk uitslag) komt er een magnetisch veld rondom de plaats.
In apparaten zitten trafo's en spoelen die van een hoge spanning een lage maken d.m.v magnetisch veld.
Als er dan een heel hoog veld in de buurt is ook al is de inslag 100 m verder zal de trafo aan de secundaire zijde een spanning maken die te hoog is voor de electronica die er achter zit (bij computers vaak 5 volt)
Daar gaat dan die electronica van kapot.
Dit kan zelfs gebeuren als het apperaat uit staat vroeger gebeurde dat veel met klokken die op 220 volt werkte.
Dit is ook de reden dat aardlekschakelaars uit kunnen springen bij onweer,daar zit namelijk ook een spoeltje in die reageerd normaal op een stroomverschil van 30 mili ampere (0.03ma)
Gr Hans

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

stippeltje schreef op donderdag 15 jul 2010, 00:07: Vraagje, uit gewoonte trek ik tijdens onweer, de stekkers van de tv, en pc er allemaal uit.
Is dit nog echt nodig?
ben je daar dan nou niet voor verzekerd?

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het nou? BLIKSEMAFLEIDER of BLIKSEMGELEIDER????

Het beste ter voorkoming van veel ongemak is, alle stekkers eruit te halen. Geen risico nemen.

Salute

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij ons is 'snachts door éé'n enkele blikseminslag de bliksem in een boom geslagen terwijl er rondom bliksemafleiderszijn. Hij stond vlak naast een schuur waar de brommers instonden. Wij merkten het 'smorgens pas want bij 1 enkele bliksemslag ga je niet kijken Het was wel een krakende slag

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik durf al die stekkers, vooral van de pc er niet goed uit te halen. Ik ben een ondeskundige wat betreft hoe ik daarna alles weer aan de gang krijg. Verlies je dan b.v. niet iets op je de tv, radio, tv aansluiting enz. qua instellngen en vooral dus op de pc zodat je dat allemaal weer moet installeren/herstellen? Ik weet echt niet hoe dat dan zou moeten.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meisie,

Er gaat niks verloren als je de stekkers uit het stopcontact haalt tijdens een onweersbui.
De computer, radio en tv slaan alle gegevens zelf op in hun geheugen. Zodra je de stekers er weer insteekt, kan het zijn dat de radio lampjes als een gek beginnen te knipperen gelijk een alarm. In dat geval doe je de radio weer 'gewoon' uit, zoals je gewend bent, en de volgende keer heb je alle zenders weer alsof er niks gebeurd is. Tenminste bij ons is dat wel zo.

Wat ook vaak vergeten wordt, zijn de naaimachines en verlengsnoeren. Een naaimachine kan ook op hol slaan en uit zichzelf beginnen te werken. Het devies is: altijd stekkers eruit halen.

Groetjes van Moin

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

katzo75 maandag 19 jul 2010, 09:17

stippeltje schreef op donderdag 15 jul 2010, 00:07
Vraagje, uit gewoonte trek ik tijdens onweer, de stekkers van de tv, en pc er allemaal uit.
Is dit nog echt nodig?
ben je daar dan nou niet voor verzekerd?

Antwoord is:
Ja, als je er zelf alles aan gedaan hebt om schade te voorkomen ben je altijd verzekerd.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2010 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een belangrijk gegeven bij blikseminslag zijn de financiële gevolgen, die altijd op de brandverzekering verhaalt kunnen worden. Wat weinig mensen vergeten (ook de verzekering "experts") is de gevolgschade te claimen. De chips (processors) in een apparaat kunnen beschadigd zijn na een inslag in de buurt. Gevolg: na 'n maand begeeft 'n apparaat het. ( zie demo-video B&O ) Weining electronica technici stellen de klant hiervan op de hoogte.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2010 om 02:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen hartelijk dank, voor de zinnige en maar zeker ook on-zinnige opmerkingen!
Ik blijf de stekkers er maar gewoon(te) uit halen.

Groet Stippeltje.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2010 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman heeft gelijk. Ik heb ook een lange metalen mast in de tuin, nog van de vroegere tv. Een inslag bij de buren zorgde echter dat de cv-installatie defect was en ook mijn pc. Ook is er dan inductiestroom.
Cv-installatie werd vergoed door de verzekering, pc niet. Namelijk, die is niet nagelvast :-)

Groet van Kees

ve
door verwijderd - Oct 23, 2011 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

doe ik ook altijd want door de hoge energie bij bliksem kan het via de glasvezelkabel ook de pc raken en de tv
trek altijd het stroom van die twee uit
zijn dure artikel en je krijgt niet alles vergoed, heb ook al eens een blikseminslag gehad of altans de gevolgen daarvan in mijn tv de vlammen sloegen voor uit het beeld omdat het in een of andere hoofd stroomkabel hat ingeslagen

ve
door verwijderd - Oct 23, 2011 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hihi, wat een onzin zeg!!!!

Een glasvezelkabel geleidt 0,0 stroom! Glasvezelkabels storen ook niet op de elektromagnetische inductie van een nabije blikseminslag, zoals telefoonlijnen vaak doen (modemkaarten in pc's of adsl-modems stuk, etc.).

Natuurlijk krijg je nog wel altijd koper je huis in (230 volt kan nou eenmaal niet via glasvezel) en via die weg kan je dus altijd schade aan je apparatuur krijgen. Maar de glasvezelkabel is nou juist het enige wat ongevoelig is voor bliksem! Sterker nog, je kan "de glasvezel" er niet eventjes uit trekken aangezien deze vast gelast zit in de terminator unit. Dus wil je dan toch bescherming, haal dan wel de glasvezel unit zelf uit het stopcontact.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2011 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sonjakker en @eversteegt U reageert beiden op een topic van meer dan een jaar oud. Ik hoop dat TS inmiddels al van voldoende antwoorden voorzien is.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2011 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op donderdag 15 jul 2010, 07:41: Hallo stippeltje, bliksem is statische elektricietijd en dat zijn miljoenen volts en zal de weg van de minste weerstand kiezen ik woon dan in amsterdam met pal in de buurt gebouwen met bliksem afleiders dat ik helemaal geen problemen heb, dus eigenlijk hangd het van je woonsituatie af, ik trek de stekkers er nooit uit.

Mvrgrt Nico

Knoop, even wat feiten. De kennis van blikseminslag, welke grillig is, is geen vast gegeven.Nog steeds in onderzoek.!
Feit. De dubbele stalen rookkanalen van de Flevocentrale in Lelystad, voorzien van aarding , werden gepasserd bij een blikseminslag. Een zes meter lagere betonfundering met ijzer werdt geraakt. Feit2. Mijn geaarde antenne, onder de rook van de PTT toren in Lelystad kreeg 2 maal een inslag. Ik heb de aarding weg gehaald en de jaren daarna geen inslag meer gehad.Trek uw conclusie.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2011 om 02:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een wijsheden en wat een zinloosheid. Deze site is bedoeld consumenten te helpen maar wordt misbruikt door betweters en in dit geval bliksemafleiders verkopers. Wat heeft de consument aan deze onzin? Iedereen heeft gelijk en iedereen weet niets van blikseminslagen. En niemand weet wat iedereen weet.
Ik ook niet.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2011 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ stippeltje - Ik kan uit recente ervaring vertellen dat alle stekkers van alle apparaten eruit waren, toen op Woensdag 19 Okt. omstreeks 13.00 uur er een enorme blikseminslag is geweest op nog een 50 mtr. van mijn vakantiehuisje. ( landelijk nieuws ) Behalve dat alles van de muren kwam is er niets kapot. Dat er een groot slaapkamer los stond, waardoor de enorme druk weg kon, is een geluk bij een ongeluk.
Het hele electronische deel van mijn auto is wel kapot en de schade is aanzienlijk. Bij anderen is veel schade aan apparatuur - geizers ontploft - electriciteitskasten - computers - grondkabels.
Kortom bewoners die wel de stekkers en computers hadden aanstaan zijn er minder goed vanaf gekomen.
Ik weet nu uit eigen ervaring wat natuurkrachten kunnen veroorzaken. Dus iedereen die dit leest - Haal alle stekkers en aansluitingen los als het onweer dichtbij is. Volgens de brandweer zijn wij door het oog van de naald gekropen.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2011 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hanedorp,

Dat is goed nieuws. Wanneer wij een keer ergens naar toe gaan dan zet ik altijd alle deuren op zo´n 20 cm open. Mocht er ooit ergens iets gebeuren dan is er niet zo´n grote luchtdruk in huis.
Net als wat u zei. Alleen voor een zondaagse ritje door de polders haal ik niet alle stekkers uit de contacten.

Moin

ve
door verwijderd - Nov 4, 2011 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch leuk dat op een vraag uit juli 2010 nu nog gereageerd wordt.
Ik vrees dat vraagsteller niets van jullie proza mee krijgt.

ve
door verwijderd - Nov 20, 2011 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd beter alle stekkers en antenne eruit te trekken.
Maar het kan vooor komen dat je het eruit hebt getrokken dat alsnog kan overslaan. Ook ligt ie er een meter van het stopcontact verwijderd.
Voor de verzekering zal wat ik daarboven vertelde is beter.

ve
door verwijderd - Nov 20, 2011 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha, ha, ha, in een ziekenhuis de stekkers er uit trekekn? Waar dan? Als er mensen aan beademing liggen of de controle-kasten, hartbewakingskasten, daar kun je toch geen stekkers uit trekken?

Hoe lang is het geleden dat die buurman in het ziekenhuis werkte, en als wat? Je zou denken dat het een grap is uit een boek van Robin Cook.

Moin.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2012 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo stippeltje,

daar doet u erg verstandig aan.
Ook ik doe alle stekkers uit zelfs van de wasmachine/droger/telefoon.
En natuurlijk de tv,computer,internet,kabel etc.
Want het hoeft niet eens bij u in te slaan en toch kan u schade hebben.
Bij mijn zus was het bij de buren ingeslagen en bij de hele buurt knapten de tv`s kapot.
Dus de hele straat moest om nieuwe tv`s.
U kan nooit voorzichtig genoeg zijn met onweer.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2012 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al twee jaar een topic?

Op welke pagina staan dan de meningen / visies van deskundigen? Dan hoef ik niet alles te lezen. -:)

ve
door verwijderd - Oct 13, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Stippeltje reactie op uw vraag 2010 Lol,

Ik raad het aan om het te doen, onweer = onweer onvoorspelbaar.
maakt niet uit of je Stoppen hebt of van die schakelaar's onweer komt binnen.
ik heb in mijn groepen kast Fornuis groep die niet zit aangesloten op mijn aardlek schakelaar, toevallig heb ik wel mijn koelkast er op aangesloten i.v.m. mijn koelkast geaard moet zijn. (niet verplicht maar geeft toch veilig gevoel ;) ) mocht ik inslag krijgen dan krijg zeker mijn koelkast inc. met mijn fornuis oplazer... :( Tegenwoordig heb je bij o.a. Blokker van die dingen die je in het stopcontact kan steken, raad het je af want niks is bestand tegen de kracht van Moeder natuur. Platte tv zou ik zeker aan raden stekker uit te halen. Spullen o.a. Modems Media boxen etc. = bruikleen van de Provider dus krijg je gewoon een nieuw apparaat. wat je dierbaar is? ZEKER uit halen. Laptop / PC / Server Raad ik aan uitzetten en uit halen. Laptop kan je nog op je accu blijven werken, maar haal wel je Adapter van het licht net. Vervanging kan duur woorden. Adapter kan ook niet meer verkocht woorden i.v.m. Leeftijd laptop. Pc gewoon doen want die piek kan ook je opslag media permanent beschadigen.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2012 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

traporgel schreef op zaterdag 30 jun 2012, 16:05: Al twee jaar een topic?

Op welke pagina staan dan de meningen / visies van deskundigen? Dan hoef ik niet alles te lezen. -:)

met mijn reactie: p.9. ;)

ve
door verwijderd - Jun 21, 2013 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

zevenstuiver schreef op vrijdag 16 jul 2010, 17:44: Aardige discussie, genoeg stof voor een aantal lessen veiligheidstechniek. Een paar dingen moeten me toch van het hart. 1) het taalgebruik, stopcontact heet wandcontactdoos en wat daar in geplugd wordt een wandcontactstop. 2) aardlekschakelaars werken, zoals het woord al zegd, op een ontstane verschilstroom via een aardleiding en de uitschakeltijd ligt in de orde van enkele msec en dus te traag voor blikseminslag. 3) overspanningsbeveiligingen (smeltveiligheden/schakelaars) worden bij inslag eenvoudig overbrugd, dus laat de deze maar gerust in de groepenkast zitten.4) door aanwezigheid van zeer gevoelige componenten in de meeste apparatuur (chips/Ic's etc) is het raadzaam naast het loskoppelen van de voedingskabel ook de ext. ingangspluggen (kabel/schotel/digitaleaansluiting etc) los te nemen. 5) huishoudelijk apparatuur zonder electronica is minder kwetsbaar en kan gewoon op het net aangesloten blijven, mist correct geaard. 6)bliksem laat zich niet eenvoudig via een afleider naar aarde afvoeren, kan door ionisatie van de lucht willekeurige, vaak vrij grote, sprongen maken(zie de lichtflits). Beveiling daartegen is zorgen voor voldoende afstand of bescherming bij een mogelijke ontlading naar aarde.

Tot slot: voorkomen is beter dan brandblussen en de verzekering bellen

@ zevenstuiver:

Voor jou als taalpurist lijkt het me raadzaam om de norm-bladen nog eens goed na te kijken op de genormaliseerde benamingen zoals jij die meent te moeten vertalen voor op dit gebied minder geleerden. Want met een paar genormaliseerde benamingen (nomenclatuur is een apart vak) sla je de plank vies mis.

Bovendien bestaat de genormaliseerde benaming stopcontact zeker WEL!

Tevens is een overSPANNINGSbeveiliging geen smeltveiligheid en een schakelaar ook niet! Bijvoorbeeld een varistor is zo'n ding. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik werken die goedkope leidingbeveiligingen tot 4kA! Zo'n ding helpt, maar beperkt bij overspanning. In eerste instantie helpt het de fabrikant.

Nogmaals, bij een rechtstreekse inslag in een huis kan alles smelten, niet alleen de plastic (vinyl) isolatie, maar het koper van de bedrading zelf ook.

[edit redactie]