tr
door trunk_adam Jul 10, 2013 om 23:32
Elektronica & tv

Rechten bij aankoop via internet (Bol.com)

Geachte heer/mevrouw,

Afgelopen week heb ik een bestelling gedaan bij Bol.com. Het betrof hier een nieuw model receiver van Sony. Deze werd bij Bol.com aangeboden voor een mooie "aanbiedings"prijs. Ik wilde deze receiver heel graag hebben en heb besteld en direct betaald. Op de bevestiging van de aankoop stond netjes de bestelde receiver, de Sony str-dn1040. Omdat ik graag wilde weten wanneer ik ongeveer mijn bestelling kon verwachten keek ik de volgende avond op de site van Bol.com bij mijn bestelstatus. Wat schetste mijn verbazing dat ze niet de bestelde receiver toonde maar een goedkoper model (str-dn840). Ik heb de volgende dag direct Bol.com gebeld met de vraag hoe dit kon. De medewerker aan de telefoon zei dat het een fout was en hij zou dit laten wijzigen. Ik wilde de medewerker eigenlijk vragen of ik dit schriftelijk kon bevestigd kon krijgen, maar vergat dit. Heb daarom teruggebeld, maar kreeg een helaas een andere medewerker en heb het probleem nogmaals uitgelegd. De medewerkster was verre van aardig en gaf me aan dat het fout was en het plaatje en de tekst fout was en dat ik eigenlijk een ander model had besteld. Ik moest dit goedkopere model maar afnemen of de bestelling annuleren. Ik was het hier niet mee eens, want had tenslotte de andere besteld en wilde dit goedkopere model helemaal niet. Aan de genoemde prijs kon ik niet zien dat het ging om een ander model of een verkeerde prijs. Het model wat deze receiver opvolgde kost namelijk op dit moment ongeveer hetzelfde. Na vele mails was Bol.com mij echter absoluut niet van plan tegemoet te komen, ondanks ze ruiterlijk toegeven een fout te hebben gemaakt en ik ook echt vind dat ik in mijn recht sta. Heb nu mijn bestelling maar geannuleerd, maar vraag me nu af wat mijn recht eigenlijk is/was. Het is tenslotte toch zo dat Bol.com de fout maakt met een voor mij niet herkenbare foute prijs voor het artikel. Zijn ze nou niet gewoon verplicht om het apparaat aan mij voor de aangeboden prijs te verkopen? Eigenlijk koop ik normaal altijd in een "normale" winkel, want dan is het allemaal veel persoonlijker en directer. Ging er echter vanuit dat een bedrijf als Bol.com toch een betrouwbaar bedrijf met goede service zou zijn, maar helaas. En ook al zou ik in mijn recht staan, dan heb je geen poot om op te staan bij zo'n internetbedrijf. Alles is anoniem via mail of telefoon.
Mijn vraag: Stond ik in mijn recht om het genoemde apparaat voor het door hun genoemde bedrag te ontvangen en zo ja hoe zou ik dit in vervolg moeten aanpakken om mijn recht te krijgen bij een internetbedrijf?
Ik ben helaas weer met mijn neus op de feiten gedrukt en blijkt aanschaf via internet niet als vanzelfsprekend te gaan. Zelfs niet bij een groot en bekend bedrijf als Bol.com.

Alvast mijn hartelijke dank voor uw antwoord.

5105 4 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2013 om 01:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Aan de genoemde prijs kon ik niet zien dat het ging om een ander model of een verkeerde prijs........

Wat moest je dan betalen voor de Sony str-dn1040. Wel belangrijk om even te melden, want als de verkeerde prijs aannemelijk is, zal Bol.com moeten leveren.

(Overigens erg vreemd dat de (goedkopere) Sony str-dn840 nu bij Bol.com voor 649,- wordt aangeboden, terwijl dat de prijs is voor de (duurdere) Sony str-dn1040 KLIK)

jo
door jochum1966 - Jul 11, 2013 om 07:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

He, mij is precies hetzelfde overkomen. Bestelde een Str-dn1040. Die stond ook keurig op de bevestiging. Ik kreeg echter de str-dn840. Navraag bij Bol.com leerde me dat ik t volgende moest doen (volgens medewerker Thijmen): retourneer de zending, maar zet im de beschrijving reden voor retourneren dat je het apparaat retour zend zodat deze kan worden omgeruild voor het correcte apparaat. En nu wordt het hele bedrag op mn relening gestort, is de Str-dn1040 verdwenen uit de webshop en is de Str-dn840 ineens €649...... Dit riekt naar listig spel om te voorkomen dat je aparaten moet leveren voor de prijzen waar je ze voor aanbied. Ik voel me in ieder geval erg zwaar genept.

zoekster
door zoekster - Jul 11, 2013 om 09:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als ik jullie was zou ik hierover een klacht indienen bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
klik HIER daar is bol.com bij aangesloten.
Jullie hebben genoeg bewijs met de bevestiging van aankoop van het artikel waarop de reciever 1040 staat. En bovendien zijn jullie nu al met z'n tweeën, nog meer bewijs.
(jochum1966 kan eerst nog een mail naar bol.com sturen om een klacht in te dienen)

Als het hier een "kennelijke fout" betrof, een fout die overduidelijk is en waarvan de koper wel kon vermoeden dat hier iets niet klopte, dan kan Bol.com zich daarop beroepen.
Maar van een kennelijke fout is hier helemaal geen sprake. Sterker nog, het is zeer aannemelijk dat dit de prijs is, gezien de link van carola.83.
Dus jullie hebben gewoon recht op die reciever 1040.

Nu kun je hem wel via de Sony shop kopen, alleen als je een probleem krijgt met het product en dingen lopen niet zoals je wil kun je bij deze shop niet aankloppen bij een Thuiswinkel Organisatie en ook niet bij een Geschillencommissie, zoals bij bol.com wel het geval is.

Zet je klacht ook op klacht.nl en de klachtenkompas.nl

Vreemde praktijken van bol.com....

tr
door trunk_adam - Jul 12, 2013 om 16:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zojuist bij de Thuiswinkel organisatie een klacht ingediend, zoals de zoekster reageerde. Ik heb weinig hoop gezien de starheid van Bol.com.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reactie en wil eigenlijk alleen nog zeggen dat zelfs een bedrijf als Bol.com dus schijnbaar niet te vertrouwen is.