re
door remcojansen Aug 30, 2016 om 11:29
Elektronica & tv

Retour van smartwatch

Vorige week woensdag heb ik een nieuwe smartwatch met gps (vivosmart hr+) besteld bij futurumshop.nl. Deze heb ik de watch een aantal dragen gedragen en deze bevalt niet goed. Tijdens het werk en het slapen heb ik er last van.

Nu weigert de webshop mijn retour omdat ik het product heb gedragen en het dus gebruikersporen bevat. Mag de webshop dit wettelijk doen of moeten ze de retour accepteren.

Reactie webshop

Bedankt voor uw reactie. Tot onze spijt kunnen wij de Garmin Vivosmart niet retour nemen, omdat deze gedragen is en dus gebruikerssporen bevat. Als u niet tevreden bent, dan kunt u wellicht proberen deze door te verkopen.

11434 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u zou zelf ook een horloge accepteren, waarvan zweet en vuilsporen in het bandje zitten?

hansje klein
door hansje klein - Aug 30, 2016 om 11:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gebruikte stofzuigers, gedragen horloges en onderbroeken worden NIET teruggenomen......vanwegen de hygiëne.... (en de gebruikssporen), ergens helemaal logisch toch?

zoekster1
door zoekster1 Aug 30, 2016 om 12:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Horloge is geen hygiene product.

hansje klein
door hansje klein Aug 30, 2016 om 12:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het was door mij bedoeld als een woordspeling......i.v.m. met het woord 'gebruikssporen', omdat het antwoord op de vraag uiteindelijk éénduidig is.

Wettelijk is de terugname van sterke drank óók verboden, wist ik net zoals van de stofzuigers (om hygiënische redenen) ook niet.

zoekster1
door zoekster1 Aug 30, 2016 om 13:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Die stofzuiger zou moeten worden verzegeld, anders kan het niet als hygiene product worden aangemerkt. Wel kan de verkoper voor het gebruiken van de stofzuiger een bedrag voor de waardevermindering eisen.

hansje klein
door hansje klein Aug 30, 2016 om 13:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik zet (eventueel) dit probleem eens bij de Consumentenbond uit.... meer recherche is nodig.

Verzegelen is inderdaad een hygiënisch relevante oplossing. Het kunnen uitproberen thuis, zal daarmee geen optie meer zijn en in de winkel worden niet alle modellen toegankelijk gemaakt voor een test. Dan is men uiteindelijk toch van testberichten afhankelijk.

Heeft u nog een consument- en dealer vriendelijke tip? Sòms kunnen scheerapparaten getest en bij niet bevallen geretourneerd worden. Sòms! Het lijkt mij een dure grap, maar duur is relatief als het onder het reclambudget valt. Ik denk ook, dat er minder apparaten worden teruggestuurd naar mate het product wèrkelijk van goede kwaliteit is.

vr1944
door vr1944 Aug 31, 2016 om 11:38
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het is heel simpel .Produkten die gebruikt zijn hebben meestal zichtbare gebruikerssporen en kunnen om die reden niet teruggestuurd worden.Het is nooit de bedoeling dat je produkt eerst een week test en daarna terugstuurd. Dat is logisch,niemand accepteerd bv een stofzuiger met een vieze stofzak of een produkt dat gebruikt is.Het zou overigens wel handig zijn.Je koopt een duur apparaat dat je maar een week wil gebruiken en niet wil huren Na een weekstuur je het aparaat weer terug .

getty
door getty - Aug 30, 2016 om 11:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee natuurlijk kunt u het horloge niet maar zo weer retour doen en geld terug omdat het niet bevalt. Ze staan volledig in hun recht.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 30, 2016 om 11:40
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik zou nooit bij die webshop kopen als ik wist dat ze gebruikte spullen als nieuw verkopen. En uw horloge is nu dus een gebruikt horloge.

ra
door ramanah - Aug 30, 2016 om 11:42
135 Antwoorden / Vragen

U mag natuurlijk een aankoop testen. Maar u schrijft: "Deze heb ik de watch een aantal dagen gedragen en deze bevalt niet goed. Tijdens het werk en het slapen heb ik er last van."

\Met wat rekenwerk denk ik aan minimaal 48 tot 72 uur minimaal. Dit is overduidelijk: gebruik in plaats van testen, een aantal dagen, en tijdens het slapen heb ik er last van. Uw testgedrag is verregaand geweest, te ver. Dus nu is mijn visie dat de verkoper gelijk heeft.

jo
door jorisw - Aug 30, 2016 om 11:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De achtergrond van het recht om terug te sturen is dat je bij een aankoop in een webwinkel het product vantevoren (in principe) niet kunt zien zoals in een stenen winkel. Wat je mag doen met een ontvangen product komt overeen met wat je in een stenen winkel kunt doen met een product. Je kunt dus kijken hoe het werkt en of het past. Maar meer niet.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 30, 2016 om 12:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U blijft altijd uw recht op retourneren behouden, dit is geen hygiene product. Echter bent u wel aansprakelijk voor de waardevermindering van het product. De kosten voor het product weer 'als nieuw' te krijgen komen dus voor uw rekening aangezien u meer heeft gedaan dan alleen maar even bekijken en testen van het product. De kosten die u in rekening worden gebracht voor de waardevermindering mogen echter nooit meer zijn dan het aankoopbedrag.

Zo is dit wettelijk geregeld. Wat nu wijs is, is maar de vraag, misschien kunt u het horloge beter voor een stuntprijs op Marktplaats zetten.

ra
door ramanah Aug 30, 2016 om 12:14
135 Antwoorden / Vragen

En hoeveel is die waardevermindering dan? Met name in dit geval?

zoekster1
door zoekster1 Aug 30, 2016 om 12:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat weet ik niet. Kan een kwestie zijn van een nieuw bandje, maar ik kan hier vandaan niet zien hoe het er met de smartwatch voorstaat. Net als jij die (niet meer) hebt, heb ik ook geen glazen bol. Ik wil alleen dat de antwoorden in lijn zijn met de wet. En niet een stel meningen.

vr1944
door vr1944 Aug 31, 2016 om 11:44
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Over welke wettelijke regeling hebben we het dan of zwam je maar wat.Een webshob wil net als een gewone winkel nieuwe ongebruikte spullen verkopen , anders is het gauw einde oefening voor zo'n tent .

zoekster1
door zoekster1 Aug 31, 2016 om 11:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn gezwam komt uit de wet, speciaal voor jou heb ik de wettekst hier neergezet. Scroll maar even naar beneden. Ga maar naar Brussel toe als het je niet aanstaat. Kun je lekker verder zwammen met de politici aldaar.

vr1944
door vr1944 Aug 31, 2016 om 12:26
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij worden wij hier geregeerd door door Rutte en zijn consorten en telt de Nederlandse wetgeving.Ik denk overigens  niet dat TS genoegen neemt met 30-40% aftrek..Overigen kost zo'n ding tussen 100 en 200 euro . Ik denk niet dat jij zo'n band om wil dat een tijdje gedragen is.Gelukkig bepaal jij niet of ik wel of niet naar Brussel ga Den Haag is vergenoeg.

zoekster1
door zoekster1 Aug 31, 2016 om 12:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nou ja, laat ook maar.

Cookies
door Cookies - Aug 30, 2016 om 12:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of het nou wel of niet een hygiëne product is, doet er eigenlijk niet toe. Een paar dagen een horloge dragen, valt echt niet onder 'uit proberen'.

zoekster1
door zoekster1 Aug 30, 2016 om 13:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Doet er wel toe, want een hygiene product, mits geseald, mag niet worden geretourneerd. Een gebruikt horloge wel, alleen krijgt de klant dan met kosten voor waardevermindering te maken.

Cookies
door Cookies Aug 30, 2016 om 13:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In dit geval doet het er niet toe. Het is gebruikt en daarmee is de bedenktijd vervallen. Overigens een bandje vervangen van een smartwatch? Is heel wat anders dan een horlogebandje vervangen. Arbeidsloon daarvan is waarschijnlijk hoger dan de aanschafkosten van deze smartwatch.

zoekster1
door zoekster1 Aug 30, 2016 om 14:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, je snapt het nog steeds niet. De bedenktijd is niet vervallen. Je blijft recht houden op retour, dus je mag de overeenkomst herroepen, wel mogen in geval van echt gebruik de kosten voor waardevermindering worden gevraagd.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2016 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster. Ik denk dat u bedoelt "tenzij", ipv "mits".

zoekster1
door zoekster1 Aug 31, 2016 om 11:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

O wacht even, ik snap al de verwarring. Ik bedoelde dat het product geseald moest worden opgestuurd en dan mag het als hyriene product worden verkocht. en geopend niet meer geretourneerd. Maar jij bedoelt terugzenden mag als je de seal heel laat.. Ik had het wat uitgebreider moeten opschrijven. Mijn fout.

edrick3
door edrick3 - Aug 30, 2016 om 12:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De retourvoorwaarden - klik hier - gelezen?

zoekster1
door zoekster1 - Aug 30, 2016 om 13:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Daar zie je het al staan in de AV (met dank aan @edrick.3)

Bovenstaande artikelen kunnen wettelijk gezien wel geretourneerd worden maar indien de verzegeling verbroken is of het GPS toestel geregistreerd en/of gebruikt is dan kan er vergoeding voor waardevermindering gevraagd worden. U wordt hierover altijd door ons geinformeerd zou dit het geval zijn.

Wat de klantenservice zegt klopt niet, niet volgens de wet, maar ook niet volgens hun eigen algemene voorwaarden.

hansje klein
door hansje klein - Aug 30, 2016 om 14:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hoe difuus dit thema en het herroepingsrecht in het bijzonder is stel ik vast aan hand van een bericht, waarop liefst meer dan honderd reacties, vragen en opmerkingen volgen: >> ict-recht<<

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat wordt dus leuk, dat retourneren. Feest in aantocht, bestel een pak, jurk of whatever. Was toch niet zo'n succes 's avonds. Niemand vond het echt leuk.

Volgende dag teruggestuurd, en dan? Geld terug min de stoomkosten? Mooi geregeld.

ra
door ramanah Aug 30, 2016 om 15:15
135 Antwoorden / Vragen

Oftewel einde internetshops op den duur. Of worden het dan verhuur bedrijven?

getty
door getty Aug 30, 2016 om 15:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nou inderdaad, zou toch wat zijn.

ma
door manwijf Aug 31, 2016 om 11:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

En raai 's wat? Dat gebeurt ook! Jongelui zitten er echt niet mee om meerdere maten van een kledingstuk te bestellen, er een van te dragen en vervolgens de hele bups incl. het gedragen kledingstuk weer ter retourneren, omdat het toch niet was wat ze er van verwachtte. Toevallig van de week nog gehoord.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, brengen ze kosten in rekening. Horloge € 129 ?  Onderzoekskosten, reinigingskosten, wegwerken beschadigingen, waardevermindering wegens tweedehands,  totaal € 99.75. Krijgt u de rest terug. Blij?

zoekster1
door zoekster1 - Aug 30, 2016 om 15:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Deze wetgeving dateert al van juni 2014 en nu kom je er pas achter hoe deze in elkaar steekt? We hebben dit toch al vaker hier behandeld? Voor bezwaren zul je naar Brussel moeten, daar is de wet overeenkomst op afstand in elkaar geknutseld. Overigens met de bedoeling om consumenten zoveel vertrouwen en veiligheid te geven dat ze niet alleen in eigen land, maar ook verder in Europa gaan shoppen.

Of je dit een rechtvaardige wet vindt daar valt over te discussieren, dat er steeds meer online wordt gekocht omdat de rechten die je erbij krijgt zoveel gunstiger zijn dan in een stenen winkel, dat staat volgens mij buiten kijf. Ik ben zelf ook een van die personen.

Ik denk niet dat veel mensen kleding kopen, terugsturen en dan stomerijkosten willen betalen. Wordt toch een duur grapje zo, want de kleding heb je dan ook niet meer. Er zijn helaas wel mensen die het dragen, dan terugsturen zonder iets te zeggen en hopen dat ze ermee wegkomen. Dat is overigens van alle tijden als er een mogelijkheid is van retourneren, ook van voor de online shopping.

akkerdistel
door akkerdistel Aug 31, 2016 om 12:11
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En met een beetje geluk krijg je ook nog wat korting door je aan te melden voor 'n nieuwsbrief o.i.d. (en met een fictieve naam/adres kun je dit iedere keer weer opnieuw doen indien je gaat afhalen in de winkel). En webwinkels die (nog wel) offline winkeltje spelen, gebruik je om te passen of het iets is (hou niet zo van retourneren). Blijkbaar zijn de marges zo groot dat het lijkt te kunnen..

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

ik hem mij nooit zo in de consumentewetgeving verdiept. Vind het mooi dat als je iets bestelt, maar het toch, om wat voor reden dan ook, niet wilt hebben, je dat kunt terugsturen en dat je dan je geld terugkrijgt.

Het zou niet in mijn hoofd opkomen iets te kopen, te dragen en dan weer te retourneren, en geld terug te verwachten, hoezeer het recht ook aan mijn kant staat.

mo
door mof - Aug 31, 2016 om 11:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt ervan af of u het heeft gebruikt om te zien of u het bevalt, of dat u het zeer intensief heeft gebruikt. Als er genruikssporen zoals krassen etc aanwezig zijn kunt u het niet meer zonder meer rerourneren.
ee veertien dagen regeling is bedoeld zodat u kunt zien of een artikel u bevalt. Anders dan in een fysieke winkel heeft u geen mogelijkheid het artikel voor koop te imspecteren en beoordelen.

als u het horloge intensief heeft gebruikt dan beviel het u blijkbaar.

karelstromph
door karelstromph - Aug 31, 2016 om 11:23
95 Antwoorden / 5 Vragen

De (5 jaar oude) Wet op de Koop op Afstand eist een afkoelingsperiode van 7 dagen. D.w.z. je mag de meeste zaken (er bestaan weinige uitzonderingen) - w.o. je klok dus wel - terugsturen en de leverancier is verplicht alles wat je hebt betaald (dus ook de verzendkosten) terug te betalen. Let wel als je als particulier gekocht hebt en inderdaad op afstand (dus niet in een winkel). Succes ermee, Karel

dokun
door dokun Aug 31, 2016 om 11:34
152 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verhaal klopt niet! U loopt een beetje achter op 13 juni 2014 is er een nieuwe wet koop op afstand van kracht gegaan.

En natuurlijk kunnen er nooit gebruikte artikelen retour worden gezonden met de bedoeling volledige terugbetaling te krijgen. Dit was ook in de oude wet niet mogelijk!  Zou handig zijn. Bestelde ik elke week nieuwe kleren en zou ze retour zenden na 1 keer dragen...

dokun
door dokun - Aug 31, 2016 om 11:30
152 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas kunt u het artikel niet retour zenden en uw geld terug krijgen. Dat geldt alleen voor ongebruikte artikelen.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 31, 2016 om 11:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zal er dan maar een stukje wetgeving over neerzetten.

art 6:230s lid 3 BW
3. De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.

Dat betekent dat je je herroepingsrecht blijft behouden, het mag dus retour, maar je moet wel betalen voor de waardevermindering van het product, als je verder bent gegaan dan noodzakelijk. De zaak staat voor het product dat je hebt gekocht, dat noemt men in de wet 'de zaak'.

Nou ja, niet dat dat helpt, veel mensen lezen de bijdragen van anderen helemaal niet. Waarom zou je, als je zelf een subliem antwoord hebt bedacht.

ma
door manwijf Aug 31, 2016 om 12:03
574 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster1 Helemaal waar. Ook even kijken of de vraag al een keer gesteld is, blijkt in de praktijk een brug te ver. Ik blijf me verbazen over al die aardige en deskundige reacties die gegeven worden op een vraag van een TS, die zelf te beroerd is om even verder te kijken, dan zn neus lang is. En als klap op de vuurpijl niet eens het fatsoen heeft om even te melden hoe het is afgelopen. Afijn, het zal de leeftijd zijn denk ik dan maar.

akkerdistel
door akkerdistel Aug 31, 2016 om 12:14
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"veel mensen lezen de bijdragen van anderen helemaal niet." Sowieso lezen de meeste mensen het liefst helemaal niet, laat staan ergens een beetje in verdiepen, word jeallemaal  zo moe van hè.

akkerdistel
door akkerdistel Aug 31, 2016 om 12:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Uhm, dat zeg ik dan die regelmatig tl;dr gebruikt :-).

edrick3
door edrick3 Aug 31, 2016 om 14:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voor degenen die dit niet weten en te lui zijn om dit op te zoeken: TL;DR, kort voor "too long; didn't read" ("te lang, niet gelezen"), is een uitdrukking die op het internet gebruikt wordt om te zeggen dat een tekst genegeerd wordt ...(zie Wikipedia) ;-)

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2016 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrivk3. Dank, afkorting was me onbekend. Zeker niet te lui om op te zoeken, maar dacht aan een tikfout. :-))

vr1944
door vr1944 - Aug 31, 2016 om 11:50
1210 Antwoorden / 5 Vragen

De meeste webshops hanteren deze voorwaarden.

Je kunt het artikel alleen terug sturen als:

  • het artikel compleet is
  • in de - voor zover redelijkerwijs mogelijk - originele staat en fabrieksverpakking.
  • Voor de eventuele waardevermindering die ontstaat omdat je het artikel op een op andere wijze hebt gebruikt dan je in een winkel zou doen, mogen wij jou aansprakelijk stellen.

Sommige artikelen kun je niet retourneren, omdat de producten overeenkomstig jouw specificaties zijn aangepast. Daaronder verstaan we o.a. het verlengen van de aan-/afvoerslang, het veranderen van de draairichting van een koelkastdeur, en het inbouwen van apparatuur. En ook artikelen die een beperkte houdbaarheid hebben, of om redenen van gezondheidsbescherming of hygiene niet kunnen worden teruggezonden. En tot slot audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling is verbroken.

Al

Lu
door Lucieke - Aug 31, 2016 om 16:26
5 Antwoorden / Vragen

U heeft het recht om dit uurwerk terug te sturen, ongeacht of u het enkele dagen gedragen hebt of niet. Er mogen 'normale' gebruikssporen aanwezig zijn, dit mag geen reden zijn om de terugname te weigeren. Het hoeft zelfs niet in de originele verpakking te zitten.
Even kort uw rechten als consument bij verkoop op afstand: (deze rechten gelden niet bij hygiëne-producten maar dat is dit uurwerk niet)
REF. : 20110622IPR22326 van de Europese consumentenrechten d.d. 23-06-2011

  • 14 dagen bedenktijd voor aankopen buiten verkoopruimten (online, via de telefoon of e-mail of aan de deur) vanaf het moment van ontvangst

  • als de verkoper de koper niet informeert over het recht op bedenktijd, heeft de koper tot 1 jaar de mogelijkheid om het product terug te sturen

  • het geld dat betaald werd voor teruggestuurde producten moet binnen 14 dagen na het terugsturen zijn terugbetaald

  • het goed moet binnen de 30 dagen geleverd worden, anders mag de koper de bestelling annuleren

  • de verkoper is tijdens de levering aansprakelijk voor schade of verlies

  • geen verborgen kosten en een verbod op vooraf aangevinkte vakjes voor diensten waardoor de prijs van bijvoorbeeld een vliegtuigticket ineens verhoogt