ro
door ronny530 Nov 21, 2009 om 15:36
Elektronica & tv

Siemens wasmachine maakt programma niet af.

Hoi experts, betreft een siwamat XL 1461. Het volgende, bij deze machine wordt het water niet goed warm en b.v. een 90 graden programma is in plaats van de gebruikelijke tijd met een klein uur klaar. Er wordt vloeibaar wasmiddel gebruikt en zoals gewoonlijk ietsje meer dan aanbevolen. Het apparaat wordt electronisch gestuurd dus zal van een conventionele thermostaat geen sprake zijn. Mijn vraag kan door het wasmiddel een laagje ontstaan zijn die de werking stoort?

M.v.g. Ronny.

10970 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ronny.
NEE op de gestelde vraag!

Hoe oud is de wasmachine ? De warmteelementen kunnen verkalk zijn. Misschien is het in uw gemeente teveel kalk in het water (u kunt vragen hoe hoog de kalk is bij jullie water leverancier of gemeente)
Ik zou een reinigingproduct kopen voor de wasmachine en deze reinigen. Misschien gaat het beter....maar dan weet u meteen wat de heuvel is!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door vloeibaar wasmiddel ontstaat een grijze stinkende smurrie in je machine.
Deze kun je oplossen door maandelijks een 90 graden was te draaien.
Het kan zijn dat je temperatuur voeler defect is, dat is een klusje voor een monteur.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan het verwarmingselement zou ik niet direct denken.
De elektronica zou dan ontdekken dat de machine niet warm wordt een storing code geven.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Was eens de machine leeg draaien met soda er in Je kan natuurlijk ook antikalk tabletten gebruiken ik denk toch dat de voeler die dus de temperatuur moet regelen niet juist werkt.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het element lijkt me niet het probleem, kalkafzetting ook niet want in de regio Apeldoorn is het grondwater. Vloeibare wasmiddelen laten vooral bij over dosering een laag achter is mij verteld. Voorlopig ga ik voor de temperatuursensor deze zal toch in de kuip gemonteerd zijn neem ik aan.

Groet,

Ronny.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede onderdelenshop heeft vaak meer documentatie.
Kijk daar op de tekening hoe je de klus moet doen.
Je kunt ook de watertemperatuur meten zodra hij het afpompt.. laat het in een emmer lopen en steek daar een thermometer in.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Filter al eens losgemaakt ,en schoongemaakt.?? Lijkt toch zeker in deze richting te zitten,pomp die z`n werk niet kan doen. Sc6 T

ve
door verwijderd - Nov 22, 2009 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afpompen gaat goed want het programma wordt afgemaakt, enkel op race tempo.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2009 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

ronny530 schreef op zondag 22 nov 2009, 11:07: Afpompen gaat goed want het programma wordt afgemaakt, enkel op race tempo.

Als de thermostaat stuk is loopt alleen het was gedeelte sneller.
Als spoelen of centrifugeren ook sneller gaat is er wat anders mis.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2009 om 07:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik had ook ooit een siwamat en die deed precies hetzelfde als u nu aangeeft,wasprogrammaas die normaal2 a 2.5 uur duren waren in notime klaar,water werd niet heet, bij mij is er een monteur geweest en het bleek dat de printplaat, die computergestuurd is, totaal van de kaart was en als ik dus een programma wilde draaien van 90 graden met voorwas, dan draaide hij een programma op 40 graden zonder voorwas,programmaas waren totaal door de war, dit is bij mij opgelost door een reset, de monteur heeft de machine gereset dmv twee knopjes tegelijk in te drukken op het paneel,aangezien ik de machine niet meer heb weet ik niet precies meer welke knopjes hij heeft ingedrukt, maar dit is wellicht terug te vinden in uw handleiding,of even telefonisch contact op te nemen met het bedrijf, mvg Tappie

ve
door verwijderd - Nov 23, 2009 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de antwoorden, als ik logisch het programma verloop redeneer dan komt het eigenlijk het volgende uit.

Waterinlaat goed, verwarmingselement goed want dan zou het enkel langer duren, afpompen en centifugeren goed anders zou het wasgoed nat zijn.

Blijven er maar twee dingen over de computer resetten danwel de temperatuur sensor vervangen. Als deze twee dingen geen oplossing bieden begin ik aan de computer te twijfelen.

Ik zal in ieder geval de optie's aan mijn kennis doorgeven want het is zijn machine.

Bedankt voor de tips zover.

Ronny.