ve
door versluis129 May 25, 2010 om 09:47
Elektronica & tv

Vaatwasser vullen met warm water ?

Hallo,

Ik wil een vaatwasser aanschaffen.
Maar ik wil deze gewoon op het warmwater aansluiten??
Kan dit ?
Het kost toch minder energie als het water minder/niet meer verwarmd moet worden.
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij advies geven.

54188 7 Rapporteer

freya
door freya - May 25, 2010 om 10:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo versluis129,

In de gebruiksaanwijzing van mijn Miele vaatwasser staat specifiek vermeld dat je 'zuiniger kunt wassen' als je de watertoevoerslang aansluit op het warme water i.p.v. het koude water. Hoevéél je ermee bespaard wordt echter niet vermeld.
Er staat wel bij dat wanneer je gebruik maakt van 'elektrisch verwarmd water', b.v. een boiler, dat je de machine beter op het koude water kunt aansluiten. (dan heeft het ook niet zoveel zin)

m.vr.gr. FReya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 25, 2010 om 10:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Versluis,

Wanneer je het water verwarmd met een HR-verwarmingsketel en de ketel niet te ver van de vaatwasser zit is dit een zeer goed idee om energie te besparen. Met warm water uit een elektrische boiler maat het niet uit en zou ik daar geen aanleg energie in steken.

Hardware ERror MAN.

johanpc
door johanpc - May 25, 2010 om 10:51
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben de vaatwasser altijd al op de warmwater(hr-ketel)toevoer aangesloten, dat scheelt tenminste 15 minuten in tijd bij het meest uitgebreide programma.
Maar niet alle vaatwassers kunnen/mogen op de warmwaterleiding worden aangesloten.
hans

toolboy
door toolboy - May 25, 2010 om 11:14
965 Antwoorden / 40 Vragen

Hier kunt u wat informatie vinden.

http://www.groene-energiewinkel.nl/Informatie/Hotfill+voor+Wasmachine+%26+Vaatwasser/.

Groet T

vladja
door vladja - May 25, 2010 om 11:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een warm water toestel, ook voor huishoudelijk gebruik, moet warm water leveren dat warmer is dan 60 graden i.v.m. de kans op legionella besmetting.

Dat betekent bij aansluiting op de warm water kraan, dat je geen programma's kunt draaien op een lagere temperatuur (bijv. speciaal glazenprogramma op 40 graden, heeft mijn machine) en je er dus alleen spullen in kunt doen, die tegen hoge temperaturen kunnen, zie ook volgende alinea.

De warm water voorziening moet dichtbij de vaatwasser zitten. Mijn HR-ketel staat op zolder en tegen de tijd dat het echte warme water de vaatwasser in de keuken bereikt heeft, is de vaatwasser al lang gevuld met kouder water, want de nieuwe machines zijn zuinig met het gebruik van water. Dus die warm watervoorziening van de HR-ketel staat voor de kat z'n staart te draaien.

Kwestie van afwegen. Kouder kunnen wassen, warmtebestendigheid van de afwas, afstand warm water voorziening.

Vladja

toolboy
door toolboy - May 25, 2010 om 12:20
965 Antwoorden / 40 Vragen

Uw bestaande wasmachine of vaatwasser met een hotfill gebruiken
Als u in de buurt van uw wasmachine of vaatwasser ook een aansluiting heeft voor warmwater dan loont het om een Hotfill systeem toe te passen. Een Hotfill systeem is een apart apparaatje dat u bij de wasmachine of vaatwasser tegen de muur schroeft. Het beschikt over 3 slangaansluitingen, een voor de koudwater aansluiting, een voor de warmwater aansluiting en een voor de wasmachine of vaatwasser. Het Hotfill systeem zorgt ervoor dat de voorwas of het voorspoelen met koudwater gebeurt en de hoofdwas met warmwater met een instelbare temperatuur. Daarvoor wordt in de Hotfill mengkraan het koude water gemengd met het warme water zodat het op de ingestelde temperatuur naar de wasmachine/vaatwasser gaat. Uiteraard kan deze temperatuur nooit hoger worden dan de temperatuur van het warme water, in de meeste gevallen 60 graden Celsius. Bij hogere wastemperaturen zal er dus toch nog elektrisch moeten worden bijverwarmd maar wel veel minder.

jantom
door jantom - May 25, 2010 om 13:01
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in het verleden ook een vaatwasser van Miele gehad (op mijn oude adres) en die had ik aangesloten op de warmwatervoorziening (combi-ketel). Ik had daar al tijdens de verbouwing van mijn huis rekening mee gehouden.

Ik zorgde er eerst voor dat er heet water was in de aanvoerbuis naar de vaatwasser en dat deed ik door de keukenmengkraam te openen (heetwaterstand). Als het water op een gegeven moment heet is geworden deed ik de vaatwasser aan en die krijgt dan bijna meteen goed heet water.

De keerzijde:
de kraan waaraan de vaatwasser was verbonden ging na jaren protesteren door te gaan lekken. Deze kraan is van het type dat meestal voor de aansluiting van wasmachines wordt gebruikt.
Op een gegeven moment was er wat aan de hand met mijn parket. Het ging bollen. De oorzaak (vocht) bleek in eerste instantie uit de vaatwasser te komen maar de echte bron was de lekkende kraan. Een monteur van Miele heeft het probleem onderkend en heeft desondanks geen kosten in rekening gebracht (coulance).
Mooie firma maar die kraan had duidelijk niet het eeuwige leven.
Hoe kon het lekwater in de machine komen? Doordat de toevoerleiding van het water dubbel is uitgevoerd. De binnenleiding is voor het water en tussen de binnen - en buitenleiding kan eventueel lekwater doordringen (zoals ook gebeurde).
En nu was ik met de hand. Nu gebeurt het echt goed!