rembrantd
door rembrantd Apr 23, 2016 om 17:41
Elektronica & tv

Waarom gebruikt een Dab+ radio zoveel batterijen?

Met mijn oude FM transistorradio gingen de batterijen wel een jaar mee en met een vergelijkbare Dab hooguit een week!

13175 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 23, 2016 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me stug.
Dan zal er iets niet kloppen.
Controleer de plaatsing van de batterijen eens.
Al geklaagd bij de verkoper?
Garantie?

holstein
door holstein - Apr 25, 2016 om 09:50
922 Antwoorden / 16 Vragen

Als de batterijen echt na een week leeg zijn zou ik maar teruggaan met die radio, want dan is er technisch iets niet in orde.
Ik neem daarmee aan dan je dan ook verschillende batterijen hebt geprobeerd, want ook "nieuwe" alkaline batterijen kunnen na enkele jaren te hebben gelegen ook verzwakken.

jo
door jorisw - Apr 25, 2016 om 11:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor FM-radio was het en welke DAB radio heb je nu?

ka
door kama - Apr 27, 2016 om 10:01
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb meerdere DAB+ radio's. De meeste zitten aan de stroom. Eentje heb ik als transistor in gebruik voor in de tuin. Dat is een kleine grijze AKAI (http://www.radioshop.nl/product/458179/akai-adb10-grijs.html) . Ook daarvan lopen de batterijen (ook goede, alkaline, powercell, etc.) batterijen heel snel leeg. Ik gebruik hem niet vaak, maar als ik hem een keer had gebruikt en hem na een paar weken weer mee nam naar de tuin waren de batterijen alweer leeg. We hebben er nu papiertjes tussen gestopt die we verwijderen als we hem gebruiken. Hopelijk helpt dat, maar ik heb daar geen ervaring mee nog.
Ik ben dus benieuwd welk merk DAB+-radio jij (TS) hebt.

ho
door holy53 - Apr 27, 2016 om 10:15
68 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dezelfde Akai. Ook deze vreet batterijen. Heb daarom  altijd accus opgeladen liggen.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Apr 27, 2016 om 10:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die DAB+ radio's zijn natuurlijk gewoon simpele computertjes en daarmee een stuk complexer dan ouderwetse transistorradio's, daar zal het hogere energie verbruik ook wel door worden veroorzaakt.

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 10:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad. Een FM radio gebruikt praktisch geen energie, het is vooral de versterker die energie gebruikt. Stroomverbruik tussen DAB en FM radio vergelijken is appel met peren vergelijken. Allebei fruit, maar toch anders.

Topantwoord

ka
door kama - Apr 27, 2016 om 12:29
161 Antwoorden / 19 Vragen

Het vreemde vind ik is dat hij dus heel veel stroom verbruikt terwijl hij helemaal niet aan staat.

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 16:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Stand-by?

tolsma1945
door tolsma1945 Apr 27, 2016 om 17:27
229 Antwoorden / 6 Vragen

Helemaal niet vreemd,TOMTOM navigatie vreet ook stroom bij uitstand,en loopt dus binnen enkele dagen leeg.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Apr 27, 2016 om 13:49
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan maarzo zijn dat het voorkeurzender geheugen uit de batterijen gevoed wordt, daardoor wordt er ook bij niet gebruiken batterijspanning gevraagd.

rembrantd
door rembrantd - Apr 27, 2016 om 16:32
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb een oude Panasonic GX500 en de nieuwe dab is een Philips
Ik gebruik de batterijen van de Lidl, als beste getest.

tolsma1945
door tolsma1945 Apr 27, 2016 om 17:29
229 Antwoorden / 6 Vragen

Als beste getest,maar is dat ook zo.

Ma
door Mat Matheij Apr 28, 2016 om 17:32
986 Antwoorden / 3 Vragen

Door wie getest?

gompy2
door gompy2 - Apr 27, 2016 om 20:08
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Tolsma1945 schrijft,

> Als beste getest,maar is dat ook zo.

In prijs/kwaliteit verhouding kun je stellen dat de batterijen van de Lidl de beste zijn.

Op de verpakkingen van de Lidl batterijen staat dat ze in Duisland zijn gemaakt en je hebt in Duitsland maar één batterijen fabriek, die van Varta, dus komen de Lidl batterijen uit de Varta fabrieken.

Uit onderzoeken van de Keuringsdienst van Waarde is gebleken dat de kwaliteit van de Lidl variant ietsje minder is maar ze zijn ook 4 keer zo goedkoop als de Varta’s.

De allerduurste batterijen zijn de Duracells, maar die zijn ook bijna het slechts, en zijn acht keer zo duur als die van de Lidl en twee keer zo duur als de Varta’s.

Bij de 1 Euro aanbiedingen bij de Blokker liggen de Varta’s ook, per 4 stuks verpakking, maar dan in een geel omhulsel.

Een interessante uitzending..

Quote:

In een gemiddeld Nederlands huishouden zijn ruim 100 batterijen te vinden.
Ze zitten in klokjes, telefoons, afstandsbedieningen, rookmelders, laptops, camera's, speelgoed en vaak liggen er een hoop lege batterijen in een la. We kopen dan ook regelmatig nieuwe batterijen: ruim twintig per jaar.
Er wordt gekeken naar de kosten van een batterij.
De Rekenkamer zoomt in op de gewone AA batterij. Want hoe gewoon ook, de prijzen voor deze kleine zinkbatterijen lopen per merk nogal uiteen: de ene batterij is wel vier keer duurder dan de andere.
De Rekenkamer zaagt een batterij open en gaat op zoek naar de kostprijs van de inhoud.
Sander de Kramer ontdekt in een winkel dat het verschil tussen goedkope en dure batterijen totaal onduidelijk is.
Jaïr Ferwerda bezoekt in Duitsland een batterijenfabriek waar hij leert hoe een zinkbatterij gemaakt wordt, maar wat dit kost willen ze hem daar niet vertellen.
Tom Roes gaat op zoek naar de prijs van zink en ontdekt dat de hoeveelheid zink in een batterij slechts centenwerk is.
Stefan Stasse laat vier batterijen testen en komt samen met de onderzoeker tot een zeer verbazende ontdekking.

Bron, klik hier-> De Rekenkamer – Batterij.

Ma
door Mat Matheij Apr 28, 2016 om 17:50
986 Antwoorden / 3 Vragen

Oplaadbare batterijen of zeg maar accu's en 100 is iets teveel eenderde komt in de buurt. Goede oplaadbare batterijen besparen veel geld en veroorzaken minder milieubelasting. Goed fabrikaat GP. En ja Blokker stunt met Varta. Maar hoeveel lading hebben deze batterijen nog evenals de Duracell aanbiedingen. Mvrgr.

besseldekker
door besseldekker - Apr 27, 2016 om 20:19
123 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is dit verhelderend? Toegegeven, het verklaart niet de ratio die u opgeeft (jaar:week, dus 52:1), maar wel het wat hogere verbruik.

lp
door lpaard1981 - Apr 28, 2016 om 10:20
50 Antwoorden / 1 Vragen

gebruik nog een gewone radio. voor mij niet die dab radio's. vind het echt niets. stoort op alles en vreet stroom. geef mij maar gewoon een oude fm radio.

ka
door kama May 2, 2016 om 13:09
161 Antwoorden / 19 Vragen

Maar als je naar NPO Radio 5 of Classic FM wil luisteren buiten of op plekken waar geen kabel is moet je wel een DAB+ radio hebben. Van storen heb ik totaal geen last. Bij geen van mijn 5 DAB+-radio's.

Ma
door Mat Matheij - Apr 28, 2016 om 17:43
986 Antwoorden / 3 Vragen

De door mij geadviseerde (oplaadbare) batterijen zijn bij voorkeur van het fabrikaat GP. Uitstekende kwaliteit. Kies voor de versie die langere tijd de lading/spanning blijft behouden. Met respect voor aldi/lidl en wat dan ook.
Bij eerste aanschaf kies voor een combinatieversie oplader/batterijen.
Ook veilig voor uw apparaat.
Nier onbelangrijk toch ivm. Garantie. Mvrgr.