an
door angela02 May 9, 2006 om 10:10
Elektronica & tv

Wasmachine LG na 3 jaar stuk

Goedemorgen,

Ik heb 3 jaar geleden een LG wasmachine met direct drive gekocht. Nu zou de direkte aandrijving de kans op slijtage zeker verminderen. Nu is na 3 jaar dus mijn lager kapot. Heb LG zelf gebeld en die geven alleen garantie op de onderdelen. De 2 jaar fabrieksgarantie is dus verstreken. Het bedrag komt op 150 euro incl btw. Dat is dus 1/3 van de nieuwprijs. LG wil mij dus niet tegemoet komen want zo zeggen ze "het is onze verantwoordelijkheid niet"

Is er ergens niet vastgelegd dat je er vanuit kan gaan dat een machine 5 jaar mee behoord te gaan. Ik vind na 3 jaar en dan 1/3 van de nieuwprijs verschrikkelijk snel en duur.

4340 4 Rapporteer

hutch
door hutch - May 9, 2006 om 10:30
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Angela,

sinds 1 mei 2003 is er een nieuwe wetgeving van kracht geworden m.b.t. de koop en garanties van consumptiegoederen.

Leest u het volgende maar eens: Consumentenkoop_en_garantie

U mag er inderdaad van uitgaan dat uw wasmachine een bepaalde tijd meegaat. We spreken dan over een "economische levensduur" en die is, naar ik aannneem, bij een wasmachine toch wel iets langer dan de door u genoemde 5 jaar.... om maar een voorbeeld te geven: Miele spreekt zelfs over een levensduur van 20 jaar..... Dit wil niet zeggen dat een LG ook zo lang mee zou moeten gaan. Dit is afhankelijk van wat de winkelier en/of de fabrikant zegt. Dat zou u dus zelf moeten navragen.

Let wel: de de economische levensduur is wat anders als de technische levensduur. Bij de economische levensduur wordt een wasmachine binnen die tijd afgeschreven, maar kan, technisch gezien, nog wel jaren nadien meegaan.... zelfs probleemloos.

Als u deze wasmachine dus na 1 mei 2003 gekocht heeft, kunt u zich beroepen op die nieuwe garantieregeling en hoeft u niet voor alle kosten op te draaien.

Wat u wel zou moeten betalen is afhankelijk van de eerder genoemde economische levensduur.

Voorbeeld: stel dat die LG een economische levensduur heeft van 6 jaar (?) en u heeft die wasmachine 3 jaar probleemloos gebruikt, dan hoeft u maar 3/6 deel van de totale reparatiekosten te betalen, oftewel de helft......!!

U moet in dat geval niet bij de fabrikant zijn, maar bij de winkelier. Die is daar voor verantwoordelijk, alsmede de gehele afhandeling hiervan.

Leest levens dit maar eens: Sta ik sterk

Echter heeft u die wasmachine voor 1 mei 2003 gekocht, dan gaat deze regeling niet op en bent u afhankelijk van wat de fabrikant u biedt.

Succes, gr. Hutch

hutch
door hutch - May 9, 2006 om 11:09
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien heeft u hier ook nog wat aan en staat uw type wasmachine er ook bij (reviews): LG wasmachines.

jn
door jnzwart - Mar 21, 2011 om 13:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dus ook een LG wasmachine gekocht in november 2007, nu 3,3 jaar later maakte deze heel veel herrie, monteur erbij laten komen en deze heeft vervolgens waargenomen dat de rubber om de lager is losgeschoten.
Hierover veel contact gehad met LG, ook met de Escalatieafdeling en deze hebben mij aangegeven dat er geen comprensatie komt omdat ik anders na 5 jaar ook weer kom als er een onderdeel kapot is. Ook heeft deze aangegeven dat het misschien verstandiger was om er dan 1 bij de bouwmarkt te kopen die kan misschien wel 10 jaar meegaan.
Ik heb LG gewezen op de economische duur van de wasmachine maar dat intreseerd ze helemaal niets. Ook dat ik een melding maakte dat de reparateur de storing ook vreemd vond deed hun niets. Kan ik hierover actie ondernemen bij LG?

Het lijkt mij namelijk dat een rubber die losgeschoten is meer een fabrieksfout dan een gebruikersfout kan zijn.

ikbenik
door ikbenik - Mar 21, 2011 om 14:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Je hebt geen garantie gedurende de gemiddelde of verwachte levensduur.
Je hebt garantie gedurende de garantieperiode.

Dus deze discussie kan gesloten worden.