lu
door lunangel Oct 14, 2014 om 10:12
Elektronica & tv

Water in koelkast

Hoe kan het dat er steeds een laag water onderin de koelkast staat. Ik vind dat het veel water is, de groentebakken staan daarin, dus als je die openschuift komt er een golf water mee.Iedere keer maak ik dat schoon, dan is de bodem droog en na twee dagen komt er weer water in te staan. Het is een koel en vries kast in één kast. Koeling boven en vriezen beneden. wel af gescheiden van elkaar. het heeft twee deuren. Misschien weet iemand hier iets over. Bij voorbaat dank.

212349 11 Rapporteer

brainless
door brainless - Oct 14, 2014 om 10:53
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heeft vaak 2 oorzaken.
Het afvoergaatje is verstopt en/of de deur sluit niet voldoende waardoor er veel condens wordt gevormd.
Oorzaak water in de koelkast

jantje7
door jantje7 - Oct 14, 2014 om 10:54
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Normaal gesproken zit er onderin, tegen de achterwand een klein gaatje wat als condenswater afvoer dient. Dit drupt dan in een bakje boven de motor en verdampt daar. Waarschijnlijk is dit gaatje verstopt en moet even doorgeprikt worden.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 14, 2014 om 15:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

En als dat gaatje aanwezig is dan is het waarschijnlijk dat de koelkast niet goed waterpas staat, dan is het kwestie aan de voorste2 pootjes deze omhoog te brengen. Dat was bij mij dus ook.

jo
door johnn003 - Oct 15, 2014 om 19:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zorg dat er geen producten tegen de achterkant (binnenkant) aan staan.
Zorg dat de koelkast waterpas staat , eventueel iets schuin naar achter mag.
Zorg dat het afvoergootje ( achter onderin ) schoon is , eventueel even schoonmaken met een pijpenragger o.i.d.

succes

ho
door hopetobehelping - Oct 15, 2014 om 19:39
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lunangel,

we hadden het laatst ook en bij ons was het, net zoals ook door anderen aangegeven, het afvoergaatje in de koelkast wat verstopt was.
Destijds de handleiding van onze koelkast gegoogled. In de handleiding werd aangegeven hoe het afvoergaatje schoon te maken.

lu
door lunangel - Oct 15, 2014 om 19:40
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties, ik ga die dingen gelijk checken, dan zou het goed moeten komen.

opuntia
door opuntia - Oct 16, 2014 om 11:01
16 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op woensdag 15 okt 2014, 19:39]Beste lunangel,

we hadden het laatst ook en bij ons was het, net zoals ook door anderen aangegeven, het afvoergaatje in de koelkast wat verstopt was.
Destijds de handleiding van onze koelkast gegoogled. In de handleiding werd aangegeven hoe het afvoergaatje schoon te maken.

Zelf heb ik hier altijd al een lange kunststof ty-rap (kabelbinder) onder de groente lade klaar liggen.
Hiermee beschadig je niets als je het gaatje doorsteekt.

sira
door sira - Oct 17, 2014 om 18:02
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat Johnn003 het bij het rechte eind heeft en dat lunangel er spullen in heeft staan die contact met de achterwand maken. Als er spullen tegen de achterwand in de koelkast staan dan ontstaat er ijsvorming op de achterwand, maar bovendien ijsvorming in het afvoergootje + afvoergaatje, waardoor eventueel dooiwater niet weg kan, maar terechtkomt in en onder de groentelade.
Ook het antwoord van Brainless over de niet goed sluitende deur en condensvorming kan de oorzaak zijn, maar zelf denk ik eerder de spullen tegen de achterwand.
Het gebeurt mij (per ongeluk) ook nogal eens, zeer vervelend.

komsja
door komsja - Oct 17, 2014 om 18:42
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@lunangel
Als u zich het eerdaags zou kunnen veroorloven koop dan een koelvries combinatie die zelfontdooiend is,heb zelf ook zo,n kast en is echt ideaal het koel en vries gedeelte zijn van binnen kurkdroog,af en toe de boel schoonmaken en thats it.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 17, 2014 om 19:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het verhaal van een bevroren afvoergootje kan niet kloppen.
Vraagsteller schrijft dat er veel water onderin staat.
Dan kan volgens mij het afvoersysteem niet bevroren zijn.
Want het water dat een temperatuur van +6 graden heeft voorkomt bevriezing van de afvoer.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=sira schreef op vrijdag 17 okt 2014, 18:02: Ik denk dat Johnn003 het bij het rechte eind heeft en dat lunangel er spullen in heeft staan die contact met de achterwand maken. Als er spullen tegen de achterwand in de koelkast staan dan ontstaat er ijsvorming op de achterwand, maar bovendien ijsvorming in het afvoergootje + afvoergaatje, waardoor eventueel dooiwater niet weg kan, maar terechtkomt in en onder de groentelade..

ro
door ron530 - Oct 17, 2014 om 19:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De stand van de thermostaat is wel cruciaal om vochtvorming te voorkomen. Als de thermostaat knop op 1 staat gaat het geheid mis. Bij een goed werkende koel/vries combinatie moet de thermostaat knop op 2,5 staan om een temperatuur van om en nabij de 5 graden te bereiken. Al naar gelang het aantal producten kunt u middels de thermostaatknop de temperatuur bijstellen.