an
door anne1944 Jun 14, 2015 om 14:21
Elektronica & tv

Wel of geen utra hd

Geacht forum,
Binnen kort wil ik een 60 of 65" TV aanschaffen. De kijkafstand is 4,50 m. Heeft het zin om een ultra HD TV en of een gebogen scherm aan te schaffen.

3160 17 Rapporteer

ge
door gerboe - Jun 14, 2015 om 15:00
806 Antwoorden / 0 Vragen

Of dat zin heeft kunt alleen u bepalen door het uit te proberen. Dus ga eens kijken in een winkel en bepaal dan of u zo'n scherm prettig vind en of u daar het aanschafbedrag voor over hebt.

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2015 om 15:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo anne1944,

Waarom een ultra hd aanschaffen?
Dan moeten er ook uitzendingen voor zijn.
Er is nog weinig content beschikbaar.

Ultra hd wordt ook wel 4K genoemd. Een ultra hd-tv heeft 4 keer zoveel pixels als een full hd-tv. Dat betekent minimaal 3840 horizontale en 2160 verticale pixels. In een 4K-televisie zitten dan 4 pixels op de plek waar er bij full-hd maar één pixel zit. Stel je voor: in hetzelfde schermoppervlak van een 4K-televisie zitten 4 full hd-televisies: 2 naast elkaar en 2 boven elkaar.

Dat een televisie een 4K-scherm heeft, zegt nog niets over beeldkwaliteit. Daarvoor is namelijk ook de kwaliteit van het signaal van belang. Om de hogere schermresolutie te benutten, moet het beeldsignaal – televisiezenders, foto’s of films - wel elke pixel afzonderlijk aansturen. Het aantal beeldpunten van een signaal is dus van belang voor de scherpte van het beeld. Hoe meer pixels apart worden aangestuurd door een tv-signaal, des te meer kleurverschillen, scherpere randjes en details je ziet.

Je kunt je afvragen of je al die kleine pixels wel met het menselijk oog kunt waarnemen. Dat hangt voor een groot deel samen met de afstand tussen jou en je televisie. Hoe dichter je op het scherm zit, hoe sneller je onscherpheden en kartelrandjes zult zien. Met een scherper beeld kun je dus veel dichter op je scherm zitten. Uit onderzoek blijkt dat de ideale kijkafstand 3 keer de schermdiagonaal is. Hoe groter de televisie, hoe verder weg je wilt gaan zitten. En als je verder weg zit, zie je ook minder verschil tussen full-hd en 4K.
(Bron:Consumentenbond)

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 14, 2015 om 15:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is een persoonlijke smaak een gebogen scherm. Ik vind het gewoon niet te bekijken naar dat soort beeld.

ph
door philip36 - Jun 14, 2015 om 17:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lees eens http://elinewonders.nl/2015/02/03/4k-tv-kopen/

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2015 om 17:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klik hier voor de link van philip36

door 1953 - Jun 14, 2015 om 17:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Er is een grote winkel 'C...', een Rotterdams begrip, aan de Ceintuurbaan in Rotterdam gesitueerd, waarbij u op uw gemak in een bankstel op (de gewenste) afstand naar de opgestelde demonstratietelevisies kunt kijken alsof u thuis bent.

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2015 om 19:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betreft een gebogen scherm heb ik me door mensen die dat uitgeprobeerd hebben laten vertellen dat je daarmee veel meer weerkaatsing van licht en lampen/lampjes hebt, en dat lijkt me ook wel logisch. Verder zal gelden dat met een recht scherm men niet per definitie er midden voor hoeft te zitten, met een krom scherm zal het vast wat lastiger worden als je er niet midden voor kunt zitten.
Zelf zou ik nooit een gebogen scherm nemen.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2015 om 19:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 14 jun 2015, 19:26]Wat betreft een gebogen scherm heb ik me door mensen die dat uitgeprobeerd hebben laten vertellen dat je daarmee veel meer weerkaatsing van licht en lampen/lampjes hebt, en dat lijkt me ook wel logisch. Verder zal gelden dat met een recht scherm men niet per definitie er midden voor hoeft te zitten, met een krom scherm zal het vast wat lastiger worden als je er niet midden voor kunt zitten.
Zelf zou ik nooit een gebogen scherm nemen.

Familie van me heeft zo'n Edge Samsung scherm, je hoeft er echt niet recht voor te zitten. Is ook ultra hd en is echt een prachtig beeld, zeker bij natuurfilms. Als ik nu een nieuwe t.v. zou kopen, zou het zeker een ultra hd zijn.

ka
door kassaop1 - Jun 14, 2015 om 19:58
28 Antwoorden / 0 Vragen

Een gebogen scherm is alleen prettig als u er recht voor gaat zitten.
Kijkt u dus vaak met meerdere mensen tegelijk vanuit verschillende hoeken, dan is het alleen maar af te raden.
TV-uitzendingen zullen voorlopig nog wel achter blijven in Ultra-HD, films zullen het als eerste steeds vaker aanbieden.
Bent u een verwoedt gamer of een enorme filmliefhebber, dan is ultra-HD van meerwaarde. Kijkt u alleen of tegen elkaar aangekropen met z'n twee-en, dan heeft een gebogen scherm meerwaarde.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2015 om 20:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Een gebogen scherm is alleen prettig als u er recht voor gaat zitten.
Kijkt u dus vaak met meerdere mensen tegelijk vanuit verschillende hoeken, dan is het alleen maar af te raden.......

Mijn ervaring was toch echt anders. Bovendien: met een gewoon vlak scherm kun je ook niet vanuit alle hoeken kijken.

ka
door kassaop1 - Jun 14, 2015 om 20:37
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 14 jun 2015, 20:13].......Een gebogen scherm is alleen prettig als u er recht voor gaat zitten.
Kijkt u dus vaak met meerdere mensen tegelijk vanuit verschillende hoeken, dan is het alleen maar af te raden.......

Mijn ervaring was toch echt anders. Bovendien: met een gewoon vlak scherm kun je ook niet vanuit alle hoeken kijken.
Dat is toch de algemene ervaring (bekijk alle uitzendingen van hardwareinfo TV maar eens over gebogen schermen). Zit je er recht voor dan zal de afstand van je ogen tot alle delen van het scherm gelijk zijn. Ga ja er schuin voor zitten, dan zullen rechte lijnen een kromming gaan vertonen.
Maar goed, iedereen kan het natuurlijk zelf gaan proberen, daar is niets mis mee.
Een nader nadeel is dat je op de aangegeven afstand van een gebogen scherm moet gaan zitten om het juiste effect te krijgen.

pi
door pieterwolters - Jun 14, 2015 om 21:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 14 jun 2015, 19:45][quote=aurora1 schreef op zondag 14 jun 2015, 19:26]Wat betreft een gebogen scherm heb ik me door mensen die dat uitgeprobeerd hebben laten vertellen dat je daarmee veel meer weerkaatsing van licht en lampen/lampjes hebt, en dat lijkt me ook wel logisch. Verder zal gelden dat met een recht scherm men niet per definitie er midden voor hoeft te zitten, met een krom scherm zal het vast wat lastiger worden als je er niet midden voor kunt zitten.
Zelf zou ik nooit een gebogen scherm nemen.

Familie van me heeft zo'n Edge Samsung scherm, je hoeft er echt niet recht voor te zitten. Is ook ultra hd en is echt een prachtig beeld, zeker bij natuurfilms. Als ik nu een nieuwe t.v. zou kopen, zou het zeker een ultra hd zijn.

Ik zou nog even wachten tot er HDR schermen zijn. Die zijn zelfs met HD content beter (mits het wordt aangeleverd in HDR). Ter info: de output van digitale camera's heeft een veel groter dynamische bereik (van zwart tot wit) dan wat de huidige TV's weergeven. Het beeld wordt daarom gecomprimeerd zodat het in het bereik van de TV's past. Door schermen te gebruiken die wel het hele bereik aankunnen (zoals de betere computermonitoren) wordt het beeld veel beter. Er zijn onderzoeken gedaan met HD+HDR en 4K+HDR en de meeste panelleden gaven de voorkeur (onder huiskameromstandigheden) een HD+HDR. 4K is pas nuttig bij echt grote schermen, maar HDR geeft een verbetering bij alle formaten.

an
door anne1944 - Jun 16, 2015 om 11:42
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 17, 2015 om 00:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn buren hadden een 60 inch curved uhdtv gekocht maar hebben hem weer voor een 60 inch vlakke geruild. De reden was dat met name de buurvrouw het 1 grote lachspiegel vond als ze ervoor zat of erlangs liep en het toestel uitstond.

@Carola83,de kijkhoek is aantoonbaar kleiner als je wat verder links of rechts van de tv zitkussen je de hoeken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 17, 2015 om 00:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zitkussen die hoeken moet zijn missen de hoeken.

go
door gordr - Jun 17, 2015 om 01:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

@pieterwolters
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je beter kunt wachten tot er iets beters is, maar bij technische apparaten geldt dat natuurlijk altijd. Er is altijd iets beters op komst en dan zakt de oudere techniek altijd enorm in prijs. IMO moet je gewoon kopen wat je leuk vindt en wat je kan en wil betalen. Ik zou zeggen: het aantal zenders neemt enorm toe, maar het aantal goede programma's neemt enorm af. Een TV is gewoon een slechte investering. TV-kijken is voor domme mensen. Wie gaat er nu zitten wachten op een uitzending? Downloaden en kijken wanneer je wilt is toch veel gemakkelijker. Of online kijken en Adblockplus installeren om van al die reclames af te geraken.

Companyfilms
door Companyfilms - Feb 8, 2016 om 15:06
1 Antwoorden / Vragen

Of het nuttig is om een 4k scherm te kopen moet eigenlijk het vervolg zijn op de vraag wat je gaat bekijken. Heb je thuis een hele serie films in 4k dan kan het wel interessant zijn om de mooiste resultaten te bereiken. Maar ben je van plan het standaard TV HD beeld te bekijken thuis dan zou ik lekker bij full HD blijven. De meerwaarde is er dan uiteindelijk toch niet.

De enige reden voor makers om in 4k te filmen heeft te maken met het feit dat we later kunnen inzoomen tijdens de montage. Het heeft niets te maken met het uiteindelijke resultaat. Dat heeft vooral met de kleurdiepte van je camera te maken, en daar zal ik je verder niet mee vermoeien. Mocht je toch willen zien wat het resultaat dan is, kijk dan op m'n Companyfilms website naar de film Pinsparen.