ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 16:31
Garantie & verzekeringen

25 jaar garantie op IKEA keuken, maar kan geen deurtjes meer nabestellen

In 2004 had ik bij de IKEA een keuken gekocht, deze heeft het FAKTUM keukensysteem.  nu 13 jaar later is mijn keuken toe aan nieuwe deurtjes. Echter kan ik deze niet meer nabestellen bij de IKEA omdat deze zijn overgestapt op een ander keuken systeem.  Als ik contact opneem met de klantenservice wordt mij steeds duidelijk gemaakt dat ik maar 10 jaar garantie had terwijl mij ook is verteld dat alle IKEA faktum keukens onder de 25 jaar garantie vallen. Dit is de mail die ik na een klacht ontving: Wij begrijpen uw teleurstelling maar kunnen u helaas niet meer van dienst zijn. De FAKTUM keuken en de verschillende fronten maken al bijna drie jaar geen onderdeel meer uit van ons assortiment. IKEA heeft haar klanten twee jaar de gelegenheid gegeven om de verschillende onderdelen alsnog te kunnen bestellen. Echter is dit ook al bijna 1 jaar niet meer mogelijk. De produktielijnen zijn stopgezet en de centrale voorraden ondertussen uitverkocht.

In de periode waarin u uw keuken heeft aangeschaft bedroeg de garantie 10 jaar.    Het lijkt er nu dus op dat IKEA voor eigen belang zelf kiest wanneer ze 25 jaar of 10 jaar zeggen.

Ik wil gewoon nieuwe deurtjes kopen, maar dit kan dus blijkbaar niet meer. Wat kan ik nu het beste doen. wat zijn mijn rechten?   Het is toch logisch dat ik niet zomaar een nieuwe keuken koop omdat de deurtjes niet meer in orde zijn?

48355 10 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - May 28, 2017 om 16:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Van rechten is pas spake wanneer u de garantietijd hard kunt maken ... maar ze (?) hebben gezègd ...

ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 16:42
Antwoorden / 2 Vragen

Ikea had mijn klacht ook al in behandeling genomen een aantal weken terug, maar vanuit foto's werd mij verteld dat ik de schade zelf had verricht. Maar ookal heb ik de schade zelf verricht, dan zou ik toch (tegen betaling) een reparatie moeten krijgen?

hansje klein
door hansje klein May 28, 2017 om 16:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Schade aan de deurtjes heeft u door gebruik altijd zèlf veroorzaakt ... wie anders?

ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 16:46
Antwoorden / 2 Vragen

Dagelijks huishoudelijk gebruik stelt hoge eisen aan een keuken. Daarom testen we onze keukens grondig, zodat we zeker weten dat ze bestand zijn tegen zware gewichten, hoge temperaturen en normaal dagelijks gebruik. Wij geven 25 jaar garantie op materiaal- en constructiegebreken in het FAKTUM keukensysteem en in de VÄRDE serie van vrijstaande keukens. Voor alle keukenmengkranen, behalve de LAGAN keukenmengkraan, geldt een garantie van 10 jaar. En voor alle apparaten een garantie van 5 jaar (zie de afzonderlijke brochures).  Dit staat op de site van IKEA

ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 16:47
Antwoorden / 2 Vragen

Ook had ik de keukendeurtjes geschilderd, daar was de IKEA het ook niet mee eens

Cookies
door Cookies May 28, 2017 om 17:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van een gebrek is geen enkele sprake.

hansje klein
door hansje klein - May 28, 2017 om 16:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien de deurtjes, wanneer het hout is opknappen?

ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 16:44
Antwoorden / 2 Vragen

De deurtjes zijn gemaakt van kunststof

hansje klein
door hansje klein May 28, 2017 om 16:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... en andere deurtjes (uit een later systeem) passen nu niet meer begrijp ik.

MDF op maat (laten) zagen en zelf een kleurtje geven onder het gebruik van de oude scharnieren een optie? Grepen zijn er in alle maten te koop. Marktplaats een optie misschien?

mathijs_b
door mathijs_b - May 28, 2017 om 16:47
641 Antwoorden / 77 Vragen

Garantie betekent dat fabrieksfouten hersteld worden. Nieuwe deurtjes vallen dus niet onder garantie.
Ben maar blij dat de deurtjes na 13 jaar niet meer in het assortiment zitten, want dan zou IKEA ouderwets spul verkopen.

Als je nieuwe deurtjes wilt hebben, kun je het beste elders gaan rondkijken naar deurtjes met dezelfde maat.

De scharnieren passen dan mogelijk niet, maar een handige jongen lost dat probleem wel op.

ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 16:52
Antwoorden / 2 Vragen

IKEA verkoopt spullen die al sinds de jaren 70 in het assortiment zitten.

hansje klein
door hansje klein May 28, 2017 om 16:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Toch moeten ze onderdelen op voorraad houden voor wèl echte garanties die niet uit verslijten en gebruik resulteren ... maar u kunt er nu geen gebruik van maken.

Bij het topmerk SieMatic zijn eerdere bestekbakken ook niet meer leverbaar ... het houdt klaarblijkelijk ooit dus eens op!

mathijs_b
door mathijs_b May 28, 2017 om 17:02
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik denk dat er kleine vooraden onderdelen voor garantiegevallen liggen, maar als iedereen opeens deurtjes van 2004 wil hebben houdt het op......

ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 17:07
Antwoorden / 2 Vragen

De deurtjes werden tot 2014 gemaakt

hansje klein
door hansje klein May 28, 2017 om 17:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... dus er is wel degelijk een voorraad, maar u heeft er geen recht op! Probeer een matigere toon en zeg dat u bereid bent aan de kosten deel te nemen ... (een optie ?)

tijger1
door tijger1 May 28, 2017 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Niet gelezen dat die oude voorraad op is? En "bereid zijn aan de kosten deel te nemen", wat is dat voor onzin? Als de Ts nieuwe deurtjes nodig heeft, moet er gewoon betaald worden.

mathijs_b
door mathijs_b May 28, 2017 om 21:52
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik vind 13 jaar voor het uiterlijk van een keuken best aardig.

De "mode" is iets veranderd in die tijd en nu zijn witte deurtjes (voorbeeld) modern, 13 jaar geleden beige deurtjes.

Je kunt dus niet eisen van IKEA dat ze nu onder garantie je beige deurtjes door witte gaan vervangen.

Als die beige deurtjes vanzelf donkergroen met oranje stippen geworden waren had u misschien wél een zaak.....

Ge
door Genee - May 28, 2017 om 17:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens op onderstaande link, u blijft 25 jaar garantie houden.
Maar na 13 jaar nog kunnen spreken van fabrieksfouten zal moeilijk zijn.

Wat is er met de deurtjes, deurtjes zelf aan vervanging toe of alleen de scharnieren?
Scharnieren kunnen eenvoudig vervangen worden, bij onze keuken, geen ikea, al meerdere van die ingeperste scharnieren laten vervangen.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/kitchen/tools/faktum_after_sales/

ditisdedylan
door ditisdedylan May 28, 2017 om 17:08
Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat echt om de deurtjes

getty
door getty May 28, 2017 om 18:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Die door u geschilderd zijn en waardoor uw garantie al vergaan was.

simon55
door simon55 - May 28, 2017 om 17:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb kennissen, Als je daar t woord Ikea uitspreekt stort t halve huis in

Gerry1969
door Gerry1969 May 28, 2017 om 19:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Die kennis heeft vast ook een Philips tv
in huis :-)

tijger1
door tijger1 May 28, 2017 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal niets mis met de spullen van Ikea.

simon55
door simon55 May 28, 2017 om 20:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@diewilik

U slaat de spijker op zijn kop

Cookies
door Cookies - May 28, 2017 om 17:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wellicht is dit een oplossing voor je http://www.123keukendeurtjes.nl/pages/ikea-keuken.php

(
Ik ken overigens het bedrijf niet, dus kan niets zeggen over kwaliteit/betrouwbaarheid​.)

Je kan ook zelf even googlen op nieuwe keukenfronten.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2017 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar had u dan 13 jaar geleden wel 25 jaar garantie? Dat ze dat nu geven, zegt natuurlijk niets.

En hoe bijzonder is die keuken dan, dat u daar geen andere deurtjes voor kunt gebruiken?

Neem een deurtje mee naar Ikea en ga kijken. Waarom zouden zij tegen betaling een reparatie moeten verrichten?

En die deurtjes zijn uiteraard niet van kunststof, maar met kunststof bekleed en waarom hebt u dat geschilderd?

ha
door halex - May 28, 2017 om 18:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

25 jaar garantie op materiaal- of constructiegebreken betekent niet dat IKEA ook verplicht is om 25 jaar lang onderdelen te verkopen. U wilt deurtjes vanwege slijtage, niet vanwege garantie. U kunt nergens een beroep op doen.
IKEA heeft, terecht, de gok genomen dat van dit type keuken geen materiaal- of constructiegebreken meer naar voren komen die binnen de garantie hersteld moeten worden. De nieuwste keuken is al drie jaar oud, dergelijke gebreken zouden al aan 't licht gekomen moeten zijn. Mogelijk heeft IKEA nog een enkel deurtje in Stockholm liggen voor een niet verwachte claim. Maar mocht er nog een garantiezaak komen, dan kunnen ze 't ook anders oplossen (bijv een nieuwe keuken geven, wat uiteindelijk goedkoper is dan een verouderde productielijn actief houden).
Ten aanzien van uw keuken hebt u geen rechten jegens IKEA. U hebt uiteraard wel het recht om een goede timmerman te vragen om deurtjes op maat te maken. Wellicht dat een keukenspeciaalzaak u kan helpen.

panter22
door panter22 - May 28, 2017 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt nieuwe deurtjes kopen en deze zijn uitverkocht. De tijd dat je de deurtjes nog kon kopen is verstreken. Rechten heb je niet
In de garantievoorwaarden staat:
Service na aankoop Omdat wij functionele producten willen bieden die aan jouw behoeftes en verwachtingen voldoen, vernieuwen we ons assortiment elk jaar. Daarom kunnen we de beschikbaarheid en de prijzen van producten niet garanderen na de catalogusperiode van één jaar. Wij bieden een 2-jarige service na aankoop voor IKEA keukendeuren en ladefronten. Dit betekent dat je, tot twee jaar nadat deuren, ladefronten, plinten, decorlijsten, kroonlijsten en bedekkingspanelen uit het assortiment zijn gegaan, je keuken met deze producten kan aanvullen.

Je hebt geprobeerd dat de schade aan de deurtjes onder de garantie valt. Echter je hebt de deurtjes geverfd. En je voldoet hiermee niet aan de garantievoorwaarden of die nu 10 of 25 jaar zijn. Geen rechten.
De garantievoorwaarden:
Wat valt niet onder deze garantie? Deze garantie dekt geen normale slijtage, kerven of krassen, of schade als gevolg van stoten of ongelukken. Volg zorgvuldig onze voorschriften voor montage, installatie en onderhoud. Deze garantie geldt niet voor producten die onjuist zijn opgeslagen, gemonteerd of geïn- stalleerd, die onjuist of onoordeelkundig zijn gebruikt, die zijn aangepast of die zijn gereinigd op onjuiste wijze of met onjuiste schoonmaakproducten.

pi
door pieterwolters - May 28, 2017 om 23:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Voor niet al te veel geld (waarschijnlijk vergelijkbaar met wat nieuwe IKEA deurtjes kosten), kan je bij een meubelmaker kastdeurtjes op maat laten maken. Even googlen op "nieuwe keukenfrontjes" en je vindt meerdere bedrijven die dit kunnen doen.